navigacija

10 legendarnih hrvatskih jedrilica

Comeza Lisboa

Deset legendarnih hrvatskih jedrilica na kojima su jedrili naši poznati jedriličari koji su nam bili uzori i koje vrijedi zapamtiti…

1. Besa
Građena je u pulskom brodogradilištu od kromiranog čeličnog lima za podmornice koji su Nijemci ostavili u pulskom škveru nakon prestanka okupacije 1945. godine. Nacrt broda izradio je inženjer Života Pavlović. ‘Besa’ je dugačka 16 metara, teška 25 tona, a može primiti 2500 litara goriva i 1000 litara vode.

Joža Horvat je 31. kolovoza 1965. krenuo na put oko svijeta iz Kotora. U pustolovinu se zaputila peteročlana posada. Uz Horvata, tu su bili njegova supruga Renata, sin Marko, inženjer Života Žika Pavlović i pridruženi član posade Vlado Hrlić. Početkom iduće godine, tijekom boravka u Panami, Pavlović ih napušta pa je svijet oplovila četveročlana posada, a Horvatova istoimena knjiga u formi brodskog dnevnika inspirirala je mnoge.

‘Besa’ je danas na vezu u splitskoj lučici Špinut, lijepo je održavana i u dobrom stanju.

2. Modra Lasta
Brod s dva jarbola izgrađen 1973. godine u brodogradilištu Greben u Veloj Luci težak 28 tona, dug je 17 metara s motorom od 90 KS. 

Citat Jože Horvata: ‘Ova bi knjiga davno već bila napisana i objavljena da mi jedne noći đavo nije šapnuo u uho: Prodaj Besu, sagradi novi jedrenjak i još jednom kreni na put oko svijeta! Sklon kojekakvim grijesima, poslušao sam nečastivog. Moj novi brod se zove ‘Modra lasta’. Upitao sam đavla: Koga da povedem sa sobom na put? On, prokletnik, lukavo se nasmiješi i procijedi kroz zube: Uzmi samo ženu i sina! Dok vi čitate ovu knjigu, Renata, Marko i ja već sječemo pučinu i žurimo u vidokrug sazviježđa Južnog Križa.’

S Modrom lastom sam namjeravao oploviti svijet, ali, brod kao da je bio izvor nesreće od prvog trenutka: tek sam naknadno doznao da je u Veloj Luci jedan radnik poginuo tijekom gradnje, a na plovidbi smo imali dosta teškog nevremena. Te 1973. godine je kraj obale Venezuele u nevremenu nestao moj sin Marko. Stoga sam prekinuo plovidbu i odlučio brod nekome darovati. Dao sam ga u Lošinj, ali su ga tamo, na žalost, samo pljačkali te sam ga po ugovoru koji sam napravio (jer ga nisu održavali) oduzeo i ponudio Jedriličarskom savezu i mnogim drugim udrugama. No, svi su strahovali od troškova održavanja, pa sam ga darovao JRM koji ga je odveo u Tivat još prije početka rata.’ Kraj citata.

‘Modra lasta’ je bila u vlasništvu pomorsko-brodarskog društva Delfin iz Tivta, a prije desetak godina je potonula ispred Mornaričko-tehničkog remontnog zavoda Sava Kovačević, poznatijeg pod starim nazivom Arsenal u kojem se nalazio duže vrijeme. Prije osam godina brod je kupio Jadran Gamulin i doveo ga u Rijeku Dubrovačku gdje ga trenutno obnavlja.

3. Marko
Joža i Renata Horvat kupili su brod u Engleskoj koji su odmah nazvali ‘Marko’ po njihovom tragično poginulom sinu. Marko’ je Cape Carib 32, sagrađen po nacrtima Teda Brewera, a radi se o plastičnoj verziji proizvedenoj u Hong Kongu. S tim brodom Horvatovi su prešli La Manche i rijekama i kanalima preko Pariza došli do Marseilla i nakon tog plovili dalje Sredozemljem, a knjiga Jože Horvata vezana za brod je ‘Molitva prije plovidbe’. Brod je Joža Horvat prodao kada je shvatio da je prevelik za njega i da s njime ne može sam upravljati.

‘Marko’ je obnovljen i trenutno se trenutno nalazi u Biogradu, a vlasnik i dalje s njim svake sezone plovi Jadranom.

4. Hir 3
Mladen Šutej kupio je 1979. godine brod u kitu (trup, jarbol i motor) u brodogradilištu CAT i prevezao ga je takvog od Ancone do Punta na Krku. Citat: ‘Od prosinca pa do svibnja iduće godine CAT 34 je u moru na vezu u Marini Punat. Ugrađene su sve instalacije i izrađen kompletan interijer od tikovine. Skupe i dragocijene ali ovaj puta od otpada, odbačenog  drvenog postolja na kojem je neka barka dopremljena iz Formoze u Riječku luku. Šutej i članovi Galeba su u posao utrošili oko 2000 sati. Te 1980. godine umro je drug Tito, a rodio se Hir 3 i par tjedana kasnije odjedrio u Pulu. Na svoje prvo takmičenje – Istarska regata’. Kraj citata.

‘HIR 3′ je jedrilica koja je preplovila sva svjetska mora uključujući i zloglasni rt Horn. Na brodu je snimljeno 35 epizoda dokumentarca ‘Jedrima oko Svijeta’ koje su prikazane na Hrvatskoj televiziji, a Mladen Šutej napisao je dvije knjige s tih plovidbi: ‘Izazov Atlantika’ i ‘Jedrilicom oko Cape Horna’. ‘Hir 3′ je preživio i bombardiranje dubrovčke marine 1991. godine, da bi u rukama novog vlasnika koji za brod nažalost nije imao dovoljno vremena polako počeo propadati.

Brod je trenutno na vezu na lukobranu ispred Poreča gdje je u fazi obnove koju možete pratiti na ovom blogu.

5. Hrvatska Čigra
Brod dugačak 19.8 metara je izgrađen po dizajnu Bruce Robertsa od čelika 1994. godine u specijalnoj (vojnoj) proizvodnji brodogradilišta Kraljevica. Projektirana za najteže uvijete i ekstremna naprezanja, dva je puta oplovila svijet. Na Arktiku je savladan ledeni Northwest passage, a brod je bio i na Cape Hornu, Antarktici, te je dva puta prejedrio pogibeljni Drake passage. Čigra je napravila 1300 milja uz obale Greenlanda, dva puta bila na Polineziji, oplovila Rt Dobre Nade i prejedrila sve svjetske oceane. Brod u brazdi ima 106.100 milja. Snimljena su i dva filma - 'Ekspedicija Arktik - Antarktik' i 'Čigrom oko Svijeta'.

‘Hrvatska Čigra’ je trenutno na vezu na otoku Ugljanu, u dobrom je stanju i prodaje se.

6. ACY No.1
Brod je sagrađen na Novom Zelandu od kevlara, prazan je težak 27 tona, s regatnom opremom 30 tona, dugačak je 24,2, širok 6,2 i ima gaza od 4,6 metara. ACY No.1 je dva puta sudjelovao na Withbread Round the World Raceu (danas Volvo Ocean Race) pod imenima ‘New Zealand Enterprise’ i ‘Gatorade’, a 1992. godine je s Damirom Milošem kao skiperom sudjelovao na regatama preko Atlantika, Columbus 500 i Quebec - St. Malo (tada se zvao ACY Grasseto), a o tome se može čitati i u knjizi ‘ACY No.1’

Brod je bio poklonjen Hrvatskoj Mornarici koja ga je zapustila, a brod je potpuno propao na suhom vezu u Splitu.

7. Marina Tribunj
Šime Stipaničev je jedrilicu klase Mini 6.50 sagrađenu 1999. godine dovezao iz Mađarske, potpuno je uredio i nazvao po glavnom sponzoru - ‘Marina Tribunj’. 2007. godine Šime je sudjelovao na regati za samce preko Atlantika ‘Mini Transat 2007.’ Na regati je startalo 89 jedriličara, a Šime je u cilj ušao 20., odnosno 19. u svojoj klasi prototipova u kojoj je bilo 48 natjecatelja. Time je Šime postao prvi hrvatski jedriličar koji je sudjelovao i završio oceansku regatu za samce,a  sve je opisao u knjizi 'Ocean i sam - preko Atlantika s bocom maslinovog ulja', a snimljen je i dokumentarni film 'Solo'.

Brod se trenutno prodaje.

8. Jamnica
10-metarska jedrilica je izgrađena u west sistemu po dizajnu Van de Stadta. Dijelovi broda su izrezani u dnevnom boravku vikendice u Paruževini, selu u Prigorju. Nenad Vlahović je svaki dan, i vikendima i praznicima, ljeti i zimi, gradio brod 10 godina. Ograničenim financijskim sredstvima izgradio jedrilicu vlastitim rukama i krenuo na put oko svijeta. Putovanje od 26.000 milja trajalo je 2 godine, 8 mjeseci, 5 dana i 2 sata što je opisano u knjizi ‘Zov dalekih obala’. 

Brod je i dalje u Nenadovom vlasništvu i s njim i dalje jedri Jadranom.

9. Fiu


Jedrilicu Grand Soleil 46.3 kupio je Ivo Orlić, nazvao ju je ‘Fiu’ i s njom je oplovio Svijet u periodu od 2003-2006. godine - 'FIU Sailing Adventure'. Ova brza, komforna i sigurna jedrilica s 3 kabine u odličnom stanju prošle godine je prodana i otplovila s novim vlasnikom u Australiju.

10. Jadran
Školski brod ‘Jadran’je jedrenjak tipa barkantin dugačak je 64 metara, širok 8.9 metara, težak je 737 tona, ima gaz od 4.05 metara i jarbole visoke 39.1 metar s površinom jedara od 933 m2. Ugovor za gradnju školskog broda sklopljen je 4.9. 1930. godine sa njemačkim brodogradilištem H. C. Stulken Sohn u Hamburgu. Školski jedrenjak dobio je ime ‘Jadran’, a završen je 27.6.1933. godine. Najdulje putovanje ‘Jadrana’ (11.262 milje) bilo je na ruti Dubrovnik-New York-Boston-Dubrovnik 1938. godine. Za vrijeme Drugog svetskog rata ‘Jadran’ je koristila talijanska ratna mornarica kao školski brod pod imenom ‘Marco Polo’. Kapitulacijom Italije brod je zapušten, ogoljen, bez jarbola, dočekao kraj rata u jednom od kanala u Veneciji. 1946. godine 'Jadran' je dotegljen u remontni zavod “SA-KO” u Tivtu, gdje se do 1949. godine radio remont.

Brod je 1991. godine iz ratne luke Lora odvezen u Crnu Goru gdje je u službi crnogorske ratne mornarice.

Ocijeni:

1 2 3 4 5

4 (8 ocjena)