Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera BITIFIT by Marko Lončar

'Cheat day' -  kako djeluje na naš organizam?

Idealno bi bilo prakticirati cheat obrok onda kada i samo tijelo pošalje signale – osjećaj bezvoljnosti, manjak energije, nedovoljna motivacija za treningom ili onda kada shvatimo da mišići nakon treninga jednostavno stagniraju.
Objava 14. lipnja 2021. 0 komentara 2018 prikaza
BITIFIT by Marko Lončar
BITIFIT by Marko Lončar
Cheat day ili cheat obrok – pitanje je sad?

Takozvani 'cheat day' ili 'cheat meal' pojmovi su kojima često pripisujemo pogrešno značenje. U doba kada se većina ljudi odlučuje na restriktivne dijete, pripreme tijela za ljeto i plažu, iako vam se možda ne čini tako, itekako je važno uzeti jedan cheat day, odnosno obrok ili obroci u jednom danu kada nam je dozvoljeno jesti što god poželimo i kad god poželimo, bez grižnje savjesti.

Odmah na početku, cheat obroke ili dan ne preporučujem osobama koje su početnici u bilo kojoj vrsti aktivnosti i onima koji su na početku provođenja bilo kakve dijete. Ipak, upravo oko ovog dana/obroka postoje brojne dileme i podijeljena mišljenja struke. Hoću li se udebljati od 'dana varanja'? Hoće li mi ove brojne kalorije poništiti ono mukotrpno vježbanje u teretani? Hoće li se moja kondicija smanjiti? Ako si postavljate ova i slična pitanja, onda je sljedeći tekst namijenjen upravo vama. 

Cheat day ili cheat obrok – pitanje je sad? 

S varanjem oko obroka treba biti posebno oprezan i treba pronaći ravnotežu. Prvenstveno, ovaj dan služi kako se ne bismo odricali hrane koju naprosto obožavamo i znamo da je puna praznih kalorija – slatkiši, hamburgeri, pizze – što god poželite. Prvo, osobama koje se kroz duži vremenski period drže rigoroznih pravila u jelovniku, osobama koje su u svijetu fitnessa dugi niz vremena – njima preporučujem cheat day. Svima drugima – cheat obrok kojeg mogu rasporediti na dva dana u tjednu (primjerice, srijeda i subota) i uživati u omiljenoj namirnici koje inače fitness stručnjaci ili pak nutricionisti ne bi preporučili. 

Kako cheat obrok utječe na organizam?

Mnogi ne znaju ili im nije do kraja jasno kako cheat obrok ili cheat meal može imati pozitivne učinke na mršavljenje. Stvar funkcionira ovako – ako pratimo niskokalorične dijete kroz duži period metabolizam usporava jer čuva energiju za ono što mu je uskraćeno. U usporenom metabolizmu, teže je i gubiti masno tkivo što posljedično traži dodatno smanjenje unosa kalorija, a ako se to nastavi – onda je i mišićna masa ugrožena.

Tu cheat mealovi ili dan za varanje 'pomažu' tijelu da se resetira i da ne dovede do ove drastične posljedice. Također, ovakav dan ili obrok ima veze i s hormonima koje sam često navodio u prethodnim tekstovima – grelinom (potiče glad) i leptinom (smanjuje glad).  Kao posljedica pridržavanja isključivo 'zdrave prehrane', tijelo počinje obrnuto reagirati i povećava razinu grelina koji povećava i naš apetit, a time i nezadovoljstvo, bezvoljnost, neraspoloženje i nemotiviranost. Privremenim povećanjem unosa kalorija  tijelo samo regulira ovu razinu hormona koji moraju biti u ravnoteži, a metabolizam bi trebao brže sagorijevati kalorije nakon prejedanja.  

Idealno bi bilo prakticirati cheat obrok onda kada i samo tijelo pošalje signale – osjećaj bezvoljnosti, manjak energije, nedovoljna motivacija za treningom ili onda kada shvatimo da mišići nakon treninga jednostavno stagniraju. Najbolje bi ga bilo prakticirati na onaj dan kada ne treniramo. 

Kako ne pretjerati?

Naposljetku, istaknuo bih ključne stavke – umjerenost i samokontrolu. Iako je dozvoljeno u 'varajućem' obroku konzumirati sve što poželimo, to ne znači da trebamo pretjerivati. Preporučljivo je tada koristiti hranu bogatu ugljikohidratima koja će onim osobama koje drže restriktivne dijete ili imaju konstantan 'zdravi jelovnik' utažiti žudnju za hranom.

Time ćete povećati svoju samokontrolu i lakše se pridržavati plana prehrane. A ne treba ni izostaviti bolje opće stanje i raspoloženje. Stoga, ako ste u intenzivnim pripremama za ljeto, ne zaboravite da iako gradite vaše mišiće i figuru na kojoj će vam mnogi pozavidjeti, dobro je ponekad i uživati u malim stvarima koje puno znače, poput omiljene čokolade ili pizze. 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.