Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera BITIFIT by Marko Lončar

Kako se ne opustiti previše tijekom blagdana?

Uživajte u vremenu s obitelji, prijateljima, predahu od poslovnih obveza, sastanaka, telefona i mailova – zasluženo, uz najbolje želje i ponovno čitanje u Novoj 2022. godini.
Objava 27. prosinca 2021. 0 komentara 659 prikaza
BITIFIT by Marko Lončar
BITIFIT by Marko Lončar
Nemojte imati grižnju savjesti ako koji dan i pretjerate u blagdanskim delicijama, samo pripazite da vam ne prijeđe u naviku.

Bogate blagdanske trpeze na kojima se često pronađe francuska salata, pečenja, francuska salata, razne slastice – obiluju i mnoštvom kalorija. Blagdansko je doba obično i period godine kada napokon uživamo u nešto ležernijem rasporedu i smanjenom opsegu obveza. Često se opuštamo uz blagdanske ručkove i večere i nije baš rijetkost da pritom i treninge i uobičajenu rutinu koja podrazumijeva tjelovježbu zamijenimo uživanjem u toplini doma, božićnim filmovima i toploj obiteljskoj atmosferi. I nije to pogrešna odluka, ponekad našem tijelu treba priuštiti i odmor.

No kao i sve ostalo, bitno je pronaći ravnotežu. Stoga, u sljedećim redcima pronađite korisne savjete kako ipak smanjiti prekomjerni kalorijski unos i ipak nešto dobro učiniti za formu na kojoj ste tijekom godine naporno radili. 

Znate li koliko vaš blagdanski ručak ima kalorija?

Kalorični blagdanski hedonizam više je pravilo nego iznimka. Jedan malo obilniji obrok za blagdanski stolom može gotovo doseći  preporučene vrijednosti unosa energije, često može iznositi i preko 2000 kalorija. Naravno, ovisi to i o podneblju iz kojeg dolazimo – tradicionalni ručak u Slavoniji nije jednak onome primjerice u Dalmaciji. Ako Vaš ručak podrazumijeva primjera radi odojak s francuskom salatom, takvim obrokom unijeli biste u Vaš organizam preko 800 kalorija.

Ako je riječ o sarmi i pireu, nešto manje – preko 300 kcal. Prosječne vrijednosti purice s mlincima prelaze 350 kcal, dalmatinska pašticada s njokima penje se i do 700 kcal, pečena patka i krpice sa zeljem iznosile bi oko 750 kcal. A morate imati na umu da ovdje nismo uopće uračunali slastice koje su nezaobilazan dio ručka. Popularni komad mađarice u sebi bi sadržavao oko 150 kalorija, ako je u pitanju neka orahnjača, makovnjača brojka se penje preko 200. Ono što osobe često zaboravljaju, a više konzumiraju tijekom blagdana su alkoholna i bezalkoholna pića.

Primjerice, čaša bijelog vina, 2 decilitra iznosila bi oko 128 kcal, nekakvo bezalkoholno gazirano piće oko 135 kcal u dva decilitra, a 0,03 rakije oko 60 kalorija. Kad se sve zbroji, preporučeni dnevni unos kalorija već je premašen pri samom ručku, a to zasigurno neće biti vaš jedini obrok u danu. Valja napomenuti da to blagdansko prejedanje ne samo što nije dobro za probavni sustav, zdravlje općenito, niti za vašu kilažu može značajno utjecati na vaše raspoloženje.

Kako bi se takvo prekomjerno uživanje u hrani izbjeglo, stručnjaci preporučuju smanjenje količina – uzmite manji tanjur, nemojte preskakati doručak,  tijekom pripreme hrane izaberite zdravije alternativne opcije (primjerice, za francusku salatu pripremite vlastitu majonezu, pri pripremi slastica zamijenite šećer medom), unesite agrume i salate u vašu blagdansku trpezu, izbjegnite bezalkoholna gazirana pića koliko možete ili ako ste se baš odlučili počastiti, smanjite njihov unos. Pripazite i na unos tekućine – pijte dovoljno vode kako biste pomogli tijelu da se riješi nakupljenih skrivenih otrova u hrani i alkoholu, a time i viška masnog tkiva. 

Što je s vježbanjem?

Važno je imati na umu da alternativna rješenja uvijek postoje. Ako ste odlučili svom tijelu dati oduška tijekom blagdana i teretane ili individualne treninge staviti postrance, nemojte osjećati grižnju savjesti. Jedino što vam nije dozvoljeno je provesti vrijeme bez ikakvog kretanja. Neka vam ovi blagdani budu prilika da primjerice, s djecom ili obitelji prošećete po svom mjestu i pritom obiđete blagdanske sajmove.

Već pri šetnji od pola sata koju preporučuju kardiolozi za zdravlje srca, osoba prosječne težine potroši oko 100 kalorija pri 1.6 kilometara, što vrijedi i za trčanje i za hodanje. Naravno, ako se odlučite za opciju šetnje, preporučljivo je ipak brzo, žustro hodanje. Što brže pređete određenu udaljenost, brže ćete potrošiti kalorije. Ono što ljudi također zaboravljaju je i trošenje kalorija na svježem zraku – planinarenje, rekreacije na skijaškim stazama također troše kalorije. A nisu ni kućanski poslovi zanemarivi. I to je način kako spojiti ugodno s korisnim.

Ako ste odlučili zamijeniti teretane kućnim treningom, odličan odabir. Uz aplikacije, vrlo lako možete utjecati na neželjeno nakupljanje kilograma i vaše tijelo održati u stanju aktivnosti. Aerobne vježbe odlična su opcija. Možete složiti i nekakav lakši trening za kojeg vam je potrebna snaga i težina vlastitog tijela i tek 30 minuta u danu, što nije nemoguće zar ne? Sklekovi, zgibovi, čunjevi, iskoraci, popularni plank pa čak i ne toliko omiljeni 'marinci', mogu pridonijeti vašem održavanju težine tijekom blagdana.

Neće Vam oduzeti dragocjeno vrijeme s bližnjima, i dalje ćete imati odmor od uobičajene rutine, ali ćete svakako proći bezbolnije s unosom kalorija i pokojim kilogramom viška. Važno je kao i uvijek, osluškivati vaše tijelo i signale koje vam šalje. Za kraj, nemojte imati grižnju savjesti ako koji dan i pretjerate u blagdanskim delicijama, samo pripazite da vam ne prijeđe u naviku. 

Uživajte u vremenu s obitelji, prijateljima, predahu od poslovnih obveza, sastanaka, telefona i mailova – zasluženo, uz najbolje želje i ponovno čitanje u Novoj 2022. godini. 
 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.