Blogosfera BITIFIT by Marko Lončar

Metabolizam - krivac za naš neuspjeh ili samo izlika?

Bavljenje fizičkom aktivnošću mora „spržiti“ više kalorija nego ih unesete putem hrane tijekom dana.
Objava 12. listopada 2019. 0 komentara 1348 prikaza
BITIFIT by Marko Lončar
BITIFIT by Marko Lončar
Čak i kada smo u mirovanju, naše tijelo treba određeni broj kalorija kako bi se održavalo na životu

Vjerojatno ste puno puta čuli kako netko komentira da ne može smršaviti (ili se udebljati) iako je prehrana kontrolirana a treninzi redoviti zato što ima brz( ili spor) metabolizam. Koliko je to zaista istina, što je zapravo metabolizam i može li se na njega utjecati? 

Neka najjednostavnija laička definicija metabolizma je kako je to kemijski proces u organizmu koji ono što jedete pretvara u energiju. Iako metabolizam ima utjecaj na našu težinu, on nikako nije glavni i jedini krivac za gomilanje viška kilograma- u konačnici je to ipak ono što jedemo, koliko jedemo te koliko se bavimo( ili ne bavimo) nekom fizičkom aktivnošću. Čak i kada smo u mirovanju, naše tijelo treba određeni broj kalorija kako bi se održavalo na životu (rad organa, disanje itd.) a to se naziva bazalni metabolizam.

Na ovu brojku utječu neki vanjski faktori kao što su spol, dob, temperatura, hormoni pa čak i sastav samog organizma( količina masnih naslaga i sl.) Kada saznate koji je vaš bazalni metabolizam za izračunati koliko vam je kalorija dnevno potrebno kako biste izgubili (ili dobili) na težini morate uzeti u obzir i kakvom se aktivnošću mislite baviti, koliko često, kojim intenzitetom itd. Sve su ovo bitne varijable kako bi brojka bila što točnija a rezultati što bolji. 

No, da se vratimo na glavno pitanje- koliko metabolizam uopće ima utjecaja na našu formu? Postoje zdravstvena stanja koja zaista direktno utječu na našu tjelesnu težinu kao što su poremećaj rada štitnjače ili Cushingov sindrom ali ipak je puno više faktora koji će odrediti hoćemo li dobiti koji kilogram ili ga izgubiti. Formula je jako jednostavna- trošenje kalorija mora biti veće od unosa. Odnosno, bavljenje fizičkom aktivnošću mora „spržiti“ više kalorija nego ih unesete putem hrane tijekom dana.

Istina je kako postoje ljudi koji lakše gube suvišne kilograme, u konačnici je potrebno samo stvoriti kalorijski deficit. Iako nas svugdje bombardiraju naslovima kao što su „Ubrzajte svoj metabolizam i brzo smršavite“ , postoje istraživanja koja su dokazala kako je preko 80% ispitanika koji su za svoju pretilost krivili spor metabolizam- imalo potpuno normalan metabolizam. Neke namirnice mogu imati utjecaja na blago ubrzanje metabolizma( ljuta hrana, kofein itd.) treba imati na umu kako su to samo sitnice naspram učinka koji mogu imati pravilna prehrana i bavljenje fizičkom aktivnošću. Što si prije osvijestite ove činjenice, prije će te krenuti raditi na sebi, na svom zdravlju, svom fizičkom izgledu ali i mentalnom stanju. 

Osim što će te stvoriti neke nove zdrave navike, poboljšati si zdravlje, biti u formi - osjetit će te i pozitivan efekt na vaše unutarnje stanje- što smo zdraviji i zadovoljniji odrazom u ogledalu ili rezultatima koje smo postigli u teretani ili otrčanom kilometražom- to ćemo biti zadovoljniji i psihički. Osjećaj ponosa je neizbježan a on će nas tjerati na još jače i još više dok se skroz ne „zakačimo“ na taj novi životni stil. Obećavam vam kako je nagrada neprocjenjiva - unutarnji mir i zadovoljstvo te poboljšano opće zdravstveno stanje. 

 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.