Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera BITIFIT by Marko Lončar

Sauna kao metoda oporavka nakon napornog treninga

Saune imaju povoljan učinak na zdravlje našeg srca – tijekom boravka u sauni, povećava se temperatura tijela što za posljedicu ima širenje krvnih žila.
Objava 11. prosinca 2021. 0 komentara 700 prikaza
Foto: pexels.com
Foto: pexels.com
Učinite ovih blagdana najbolje za sebe i svoje tijelo

U ovo predblagdansko doba, vrijeme niskih temperatura, popularna mjesta zimske relaksacije uma i tijela postaju saune. Iako su u Finskoj nezaobilazni dio tijekom cijele godine, kod nas su ipak popularnije u ovo hladnije doba. Njihov učinak na zdravlje je višestruk, o čemu će više biti riječi u nastavku bloga, ali ima i velike blagodati na oporavak nakon treninga. Ono što bi možda bilo važno razjasniti je vrijeme posjeta sauni – nakon ili prije treninga te kako pomaže mišićima u oporavku nakon napornih treninga. 

Blagodati saune 

Saune imaju povoljan učinak na zdravlje našeg srca – tijekom boravka u sauni, povećava se temperatura tijela što za posljedicu ima širenje krvnih žila. Na taj način, bolja je cirkulacija i općenito krvožilni sustav bolje funkcionira i time povoljno utječe na krvni tlak. Korištenje saune mijenja lipidni profil u tijelu. Djeluje na arterijsku krutost, što znači da povećava elastičnost arterija i smanjena je debljina stijenke krvnih žila, što može smanjiti rizik od nastanka moždanog udara.  

Povezano s time, prema nekim istraživanjima finskih znanstvenika, saune potiču bolje raspoloženje i smanjuju nakupljeni stres koji nepovoljno utječe na kardiovaskularni sustav. Valja spomenuti kako se saune preporučuju osobama koje imaju problema sa zglobovima, a naravno i na naše mišiće. Naime, koža se opušta, mozak opušta poznate endorfine i time smanjuje osjećaj boli.

Kako je i sama cirkulacija pojačana, izbacuje se nakupljena mliječna kiselina pa se oporavak od ozljede samim time ubrzava. Saune nas potiču i na znojenje čime se zapravo izbacuju štetni spojevi poput bakra, nikala, žive iz našeg organizma, iako je znoj većinom sastavljen od vode pa ovo može biti i 'dvosjekli mač' za sportaše. Za one koji traže metodu mršavljenja – sauna potiče smanjenje tjelesne težine, no i ovdje je riječ o eliminaciji vode iz organizma, a ne topljenju i redukciji masnog tkiva, pa nije proces mršavljenja u punom smislu te riječi. 

Također, postoje i različite vrste saune – od finske u kojoj temperature idu od 70 do 90 stupnjeva koja potiče spomenuto znojenje i time je odličan izbor za sportaše nakon fizičkih aktivnosti. Turska pak sauna korisnija je za dišne puteve i općenito zdravlje kože jer ju karakterizira velika vlaga. Što se pak infracrvene saune tiče, ona je preporučljiva sportašima i prije treninga – zašto? Jer zagrijava mišiće, a nakon treninga ih opušta, opet smanjujući udio mliječne kiseline i pridonosi smanjenju boli, odnosno bržem oporavku tijela pa je jedan od omiljenijih izbora sportaša. 

Sauna prije ili poslije treninga?

Ovo je pitanje na koje je teško ponuditi točan odgovor. Iako se sportašima savjetuje odlazak u saune nakon treninga, treba imati na umu da tijelo za vrijeme treninga treba raditi prekovremeno kako bi postiglo optimalnu temperaturu, pa dodatak učinak topline možda neće tijelo vratiti u 'tvorničke postavke'. Isto tako – hidratacija – potrebno je nadoknaditi izgubljenu tekućinu i nakon treninga, a odlazak u saunu odmah nakon treninga označava dodatno znojenje, dakle još veći gubitak vode iz organizma. Ipak, spomenuvši sve blagodati korištenja saune nakon treninga (mliječna kiselina, lučenje endorfina, smanjenje osjećaja boli), ipak djeluje kao bolji odabir, zar ne? Možda bi samo trebali neko vrijeme pričekati nakon treninga, doći sebi i onda se uputiti u neku od odabranih sauna. 

Ono što također treba spomenuti je da saune ipak nisu preporučljive svima – trudnice, osobe s proširenim venama svakako bi ih trebale izbjegavati, kao i osobe s određenim srčanim bolestima ili osobe koje imaju otvorene rane. Trebali bi se ipak posavjetovati sa stručnjacima. Međutim, nama ostalima itekako su dobrodošla opcija – bilo nakon napornog treninga, bilo nakon napornog radnog dana, ili ako želimo provesti odmor čineći dobro svom tijelu i umu.

Možda vas ove riječi potaknu da dio godišnjeg (ako ga imate za blagdane) posvetite sebi i odlasku na neki aktivan vikend koji svakako može uključivati i saunu kao način isključivanja od svakodnevnih užurbanih obveza i kao metodu relaksacije. Učinite ovih blagdana najbolje za sebe i svoje tijelo – pazite na prekomjerno uživanje u hrani i piću, ako ćete izmijeniti svoj uobičajeni ritam vježbanja, ne zaboravite dio vremena posvetiti i aktivnostima poput šetnji i boravka u prirodi i svakako odmorite svoje tijelo i um. 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.