Blogosfera BITIFIT by Marko Lončar

Sportske aktivnosti i prehrana za školarce

Djeci je bitno da im pustiti da isprobaju što ih interesira jer će biti najustrajniji u onome što im je najzabavnije.
Objava 14. rujna 2019. 2 komentara 2169 prikaza
Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com
OSNOVNJAK - neka je sve kroz igru i zabavu

BACK TO SCHOOL

"Počinje mi ludnica", žale mi se neki prijatelji i klijenti aludirajući na početak nove školske godine. Slušam ih kako pričaju o nabavci knjiga, potrebnog pribora, opreme za sve izvannastavne aktivnosti, kako se žale na obrazovni sustav, količinu nepotrebnih informacija koje im djeca moraju učiti te ganjanju najboljih ocjena i prosjeka da bi na kraju upali u željenu srednju školu ili na fakultet. Vidim kako im sve to pričinjava toliki stres da se često nađu van fokusa s onog najbitnijeg, postavljanja kvalitetnih temelja za zdravlje i razvoj djeteta u zdravu i sretnu osobu svjesnu sebe i svoje okoline.

Stvoreni smo da bi se kretali. Nema perioda u životu kada fizička aktivnost nije potrebna i bitna; bilo dok ste u top formi ili ju gradite, bilo da ste u procesu rehabilitacije. A najbolje je kada te navike dobijete još od malena jer fizička aktivnost direktno utječe i na razvoj mozga. Dobar primjer za to vam je kako već u malene djece vježbe fine motorike utječu na razvoj govora. Pa znajući to, kao pravi i odgovorni roditelji, na vama je da djeci omogućite adekvatan razvoj i pružite im ono što će im razvijati tijelo, um i duh. Sportske aktivnosti i pravilno prilagođena prehrana pravi su put ka tome.

OSNOVNJAK - neka je sve kroz igru i zabavu

Djeca najbolje usvajaju znanja i razvijaju sebe kroz igru i zabavu. Zato bi kod djece u ranoj osnovnoj školi uvijek preporučio da isprobaju što više sportova, da ih vide i aktivno osjete kako bi uopće saznali što su te znali reći što im se sviđa, nakon čega bi se u kasnijim razredima osnovne škole mogli jasno opredijeliti za onaj koji im najbolje leži. Postoje djeca koja od malena znaju točno što ih od sportova vuče, meni je to bio nogomet.

No postoje oni koji ne znaju što bi trenirali, pa krenu na sport u kojem ih roditelji vide, što nije loše ako se djetetu isti i svidi. No ako vidite da su reakcije djeteta podvojene, iskreno popričajte s njim i ne smatrajte neuspjehom njihovu želju da odustanu nego im ponudite nešto novo. Atletika i gimnastika odlična su baza za sve daljnje sportove, no neka djeca od malena imaju afinitete prema borilačkim vještinama, pa zašto im ne ispuniti tu želju i upisati ih na primjer na judo ili Krav magu. U nekim školama naći ćete veliku ponudu sportskih aktivnosti ali i kroz sate tjelesne kulture već će ih upoznavati s osnovama raznih sportova.

Po menije to odlična stvar na kojoj još svakako puno treba raditi, da što više sportova djeca imaju unutar svoje škole, jer vam štedi one dragocjene minute koje bi gubili u razvoženjima na distanciranije lokacije što bi uveliko pomoglo da se više djece bavi sportom jer bi i roditeljima bilo lakše te tako ne bi imali izgovore da im je nezgodno voziti dijete na neku sportsku aktivnost.

Djeci je bitno da im pustiti da isprobaju što ih interesira jer će biti najustrajniji u onome što im je najzabavnije. Kada to prepoznate, imate odličnu bazu da vidite u kojem smjeru želite vaše dijete sportski profilirati. A ako unatoč svemu ne pokazuje neki veći interes ili talent za neki sport, znajte da je već sama činjenica da mu stvarate navike fizičke aktivnosti i bavljenja rekreacijom velika stvar. Jer sport i aktivnost znači puno više; timski sportovi naučit će vaše dijete da bude timski igrač, bolje će ga socijalizirati i lakše će stvarati interakciju i naučiti bolje komunicirati među ljudima, individualni će ga ojačati u samopouzdanju i dati dozu pozitivnog natjecateljskog duha, a trener ili trenerica u njima će izgraditi lijepu naviku poštivanja starijih.

Usvajanje zdravih prehrambenih navika u ovom je periodu također krucijalno. Kao što tjelesna aktivnost utječe na razvoj mozga pa će to i vaša djeca bolje pamtiti, hraniti ih pravom hranom dat će im prijeko potrebnu energiju za razbuđivanje, jasan fokus i pamćenje. Pa ako ikada poželite preskočiti doručak, samo si zamislite kako bi se dovezli od točke A do točke B imajući prazan tank. Isto je i s vašim djetetom.

Njegove potrebe u razvoju su velike, dajte im ono najkvalitetnije što možete. A u to spada i sama navika imanja tri glavna obroka te užine. Onda se ne morate pribojavati ni ponekog slatkiša ni pizze. Pogotovo što danas imate toliko ukusnih varijanti svih jela da kroz igru i zabavu možete na zabavan način donijeti na stol vašoj djeci razne okuse i boje. Na vama je da budete kreativni i uključite ih u pripremu obroka, steći će neprocjenjivu zdravu naviku za cijeli život.

SREDNJA ŠKOLA - buntovnici s razlogom

U srednjoj školi, sjetite se sebe samo, vaša djeca postaju male odrasle osobe al još uvijek su djeca. Budite mudri sada i pustite im da razvijaju svoju individualnost. Možda im više niste vi uzor pa pokušajte naći kvalitetne trenere, osobe koje mogu imati pozitivan utjecaj na njih a da ih vode i dalje onim smjerom koji će im pomoći da se kroz sport ispucaju od navale hormona koja im se događa. Nemojte se začuditi ako vas sin sada traži prve utege ili se krene raspitivati kako da si poveća mišićnu masu. Budite im prava pomoć i ozbiljno proučite s njima sve što ih zanima. 

Statistike i istraživanja kako one s KIF-a koje sam izučavao, tako i one vani, govore da je sve veći broj pretile djece iz razloga izrazito slabe fizičke aktivnosti. Tako kažu da je visok udio nedovoljno aktivnih adolescenata, a to je posebno izraženo kod srednjoškolaca. Jedno istraživanje koje sam nedavno čitao, naših profesora s Kineziološkog fakulteta, kaže da zabrinjava trend u kojem se fizička neaktivnost djece i adolescenata povećala u zadnjih deset godina na 12,5 %. Posebno je zanimljivo kako je taj trend izražen kod djevojčica koje u postotku od 85% već s 13 godina nemaju dovoljan stupanj aktivnosti.

A pridodamo li tome činjenicu da se baš u srednjoj školi gradi put za fakultet, važno je i dalje ih ustrajno poticati na redovito bavljenje sportom. Finci su radili istraživanje u  pet svojih škola u kojem je dokazana veza između fizičke aktivnosti mentalnih sposobnosti. Ao ste u mlađoj dobi usadili zdrave navike onda možda sada nemate drugih problema osim dočekati dijete da dođe a raznih sportova na koje ide, ali ako točnije slučaj budite ustrajni objasniti im koliko im dobrobiti to može učiniti u životu. Ako im zdravlje nije top tema na listi prioriteta, pokušajte ići na kartu fit fizičkog izgleda.

Paralelno s tim, potrebe za prehranom, ovdje dobivaju drugačije značenje. Istraživanja jasno pokazuju utjecaj pojedine hrane na hormonski sustav. A sada kada vašoj djeci hormoni rade znatnije promjene u organizmu, pokušajte to olakšati i pravim izborom hrane. Iako je to puno šira tema nego što sada o njoj imam prostora pisati, spomenut ću vam samo par dobrih savjeta. Puretina će odlično stvarati hormon sreće i s krastavcima "ohladiti" organizam, a hrana bogata cinkom poput pšeničnih klica,  juneće jetrice, bifteka i bučinih sjemenki smanjiti probleme s aknama.

Željezo i kalcij sada su potrebniji nego ikad, u oba spola jer sprečavaju anemiju ali doprinose razvoju koji se sada rapidno događa. Zdrav unos kalorija dat će muškim teenagerima dovoljno energije a dodatan unos bjelančevina doprinijeti zdravoj izgradnji mišićne mase. Sada je bitnije nego ikada da ste prisutni i smireni oko odgoja svog djeteta. Budite im prijatelj za iskreni razgovor, istražujte zajedno ono što još ne znate i ne bojte se zatražiti bilo kakvu pomoć ako osjetite da vam treba.

Za kraj ću samo još dodati da uz ciljeve stvaranja zdravih navika bavljenja sportom i stjecanja pravilne ishrane vašeg dijeta, još bitnije bude kako se ostvaruje cilj jer i put i način su bitni. Nemojte samo čekati da to pod svaku cijenu ostvarite i da to što prije postignete, nego uživajte u tom procesu.
 

  • vlatx:

    Naše školstvo se pretvorilo u ono što je i nogomet. Sa svih strana "pametnih" savjeta za obrazovanje i savjeta za izbornika reprezentacije a da se ne zna ni tablica množenja ni kojeg je oblika lopta.

  • FlorentSinamaPongole:

    A bježi Marko nosi te poplava... udaraj kamatu i mani se blogova