Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Debela Djevojka Mršava

Mršavljenje: kako ne odustati kad sve što želiš je odustati

Lift ide na dolje. Na kojem katu izlaziš? - Imala sam dva loša dana, odmah se ustajem i nastavljam. - Vratila sam 4kg, ovdje stajem, dosta je. - Vratila sam sve izgubljene kilograme...
Objava 07. svibnja 2021. 0 komentara 2472 prikaza
Lift ide na dolje.
Lift ide na dolje.
andrew-welch-Q0-tDhBoZ4U-unsplash (1).jpg

Svima nam se desilo, uvijek je krenulo nevino. Onaj dan kad si bila umorna pa si se umjesto za trening odlučila za samo jednu žličicu Linolade, svi znaju da ‘jedna neće uništiti dijetu’.  Jer svi znaju da je i 'jedna ko ni jedna', pojela si 2 pa 4 jušne. Poslije si zagrizla u nekoliko nečijih chicken nuggetsa, ali kako ti je pasalo, trebalo ti je ovo očito, rekla si: - sutra je novi dan.

Sutra je jutro počelo dobro, ali se popodne malo zakompliciralo, a prekosutra ti je frendica imala rođendan. Toliko si već napredovala, zaslužila si da se opustiš, ionako si malo brljala ovih dana, proslavit ćeš rođendan kako spada - nastavit ćeš sa programom od sljedećeg tjedna.

Poslije izlaska ti bude zlo od alkohola, da nastaviš jesti junk cijeli vikend ne bi li se opravila. Osjećaš se očajno, odvratno je, zlo ti je, zakuneš se da ćeš krenuti od ponedjeljka. Zapravo, ti jedva čekaš ponedjeljak.
Fali ti stari novi zdravi život, shvaćaš koliko ti je ljepše bilo prije, kako ne možeš ovako više, očito je da si se promijenila.

U ponedjeljak, se ipak ništa nije promijenilo. Teško ti je, lijena si, ne da ti se, ne možeš se više mentalno vratiti. Prolaze dani, obećavaš, pokušavaš, ne ispunjavaš, savjest je sad tu i sve što radiš je jedeš gore i više. Jedino što ti preostaje je da odustaneš od svega, kako bi se rješila osjećaja nezadovljstva, jer program ne uspjevaš raditi kako treba.

Pravilo broj 1 je: kad ti se odustaje - se ne odustaje. Vratit ćeš sve izgubljene kilograme.


Često će se desiti da nas život izbaci iz tračnica, moramo biti u stanju formulirati ispravan odgovor.
Korak po korak kako se vratiti u program u četiri faze:

PRVO STUDENT FAZA: - 'Ja nikad ne gubim. Ili pobjedim ili naučim' - Nelson Mandela

1. Analiziraj situaciju.
Kako si završila ovdje? 
Pogledaj u to što se desilo. Pitaj se - kako se desilo? Kad je počelo? Jesi li bila umorna, tužna, preplašena ili preopuštena? 
Nemoj propustiti priliku za učenje. Lekcije se ponavljaju dok se ne nauče.
Što si mogla učiniti da to spriječiš? Što si mogla učiniti drugačije kad se dešavalo? Kako ćeš se pripremiti za sljedeći put? 
I to je to, u prošlosti je, gotovo je.

2. Otresi se. 
Znam da nisi, otresi se. Ovo se dešava svima. Ovo je dio procesa. Ovo JE proces. Ne krivi se, prihvati to, prodiši to, dešava se svima, reci naglas to: - Otresla sam to, dešava se svima, otreseno.

3. Sljedeći korak je uvijek najbitniji korak.
Što ćeš ti učiniti sljedeće? To nas razlikuje. Lift ide na dolje. Na kojem katu izlaziš?
- Imala sam dva loša dana, odmah se ustajem i nastavljam.
- Vratila sam 4kg, ovdje stajem, dosta je.
- Vratila sam 10kg, sad je dosta, spašavam što se spasiti može.
- Vratila sam sve kilograme koje sam izgubila..
Povratak te svakako čeka. Lift ide na dolje.
Izađi. Van. Iz lifta. 

DRUGA FAZA - VELIKA PRIPREMA:
- 'Ako mi date 6 sati da odsječem drvo, četiri ću provesti oštreći sjekiru' - Abraham Lincoln


4.A Prisjeti se zašto si ovo htjela.
Jesi li već pisala - zašto želiš smršaviti i kako želiš živjeti prije nego si krenula na program? Zašto ćeš se odricati i što to želiš stvoriti? Ako jesi izvuci ih sad i pročitaj ih naglas. Rezoniraš li s njima još uvijek, jesi li se prisjetila?

4.B Napiši novi zašto. Dodaj dijelove, objasni si, investiraj se. Nemoj preskočiti ovaj korak. Moraš znati - zašto. Kad ne znamo zašto, vučemo se u uspjeh, kad nam je 'zašto' - jasno, ono nas vuče u uspjeh. 

Postoje tri vrste motivacije oko kojih možeš izvući sastaviti svoj 'zašto':

Ekstrinzična - vanjska nagrada koju ćeš dobiti ako postigneš cilj. Ovo su više pažnje, broj na vagi, manje hlače.
Intrinzična - fokus na unutarnje osjećaje. Ovo su ljubav prema procesu, rastu, izazovu i pobjedi sebe, vanjska nagrada nije toliko bitna.
Prosocijalna - altruistična. Pomažeš drugima, obitelji, zaposlenicima i prijateljima.

Nisu sve tri jednako efikasne za neodustajanje.

Primjer ekstrinzične je: Maja želi smršaviti za ljeto i jer će joj se drugi diviti.
- Hoće li Maja nastaviti kad postane teško, ljeto je daleko a ljudi je nisu počeli komplementirati?

Intrinzična: Petra želi smršaviti jer voli izazove, voli osjećaj pobjede, voli rast i učenje, fokusiranija i produktivnija je.
- Hoće li Petra nastaviti kad postane teško?
Vjerojatno hoće, ako joj osjećaj pobjede bude davao bolji osjećaj nego sve čega se odriče.

Prosocijalna: Ines želi smršaviti jer želi biti primjer svojoj obitelji i prijateljima, želi aktivnije i kvalitetnije provedeno mužem i djecom. Ines se želi i aktivno družiti sa svojim unucima kad ih bude imala.
Ines ima najveće šanse kad postane teško, njezina borba ima najviše smisla, ona to radi za svoju obitelj. Nema veće motivacije.
Postavi svoje razloge u kombinaciji sve tri vrste motivacije. A pogotovo oko druge dvije - intrinzične i prosocijalne.
 
5. Plan za povratak
Koliko si motivirana poslije odrađenih ovih koraka?
Jako motivirana - vrati se na velika vrata, planiraj povratak u program sa svim obavezama.

Malo motivirana - primi se navika koje si zadnje izgubila. Smanji broj ili količinu zadataka i kreni s njima. 

I dalje apsolutno nemotivirana - kreni od onog što si voljela u programu. Koji ti je bio najdraži dio? Jesu li novi recepti ili šarene salate, je li hodanje?
Uključi nekoga. Frenda, rođakinju, narodnu muziku. Što god da voliš, uključi u taj prvi korak, koji isto voliš, samo da opet započneš.

(Ako krećeš s mjesta 'aspolutno nemotivirana', zadaj si rok do kada ćeš se prebaciti u zadatake iz faze 'malo motivirana'. A zatim i u zadatake s 'jako motivirana'. Npr. po 7 dana svaka faza. Moraš si zadati vremenski rok.)


6. Kreni danas, ne od sutra. Danas.
Implementirajući što si naučila pod jedan. Jesi li bila umorna? Zakaži prvo u koliko sati je spavanje, u koliko sati gasiš sve uređaje. Je li krenulo s lošom hranom? Izbaci svu nezdravu hranu iz kuće, kupi hrpetinu povrća. Je li krenulo sa situacijom na poslu? Raščlani je na sitne dijelove i napravi plan kako ćeš sutra drugačije.
Pokaži si danas - da je lekcija naučena, prihvati izazov, spremna si, krenula si. Danas.
 

TREĆA FAZA (meni najbitnija) 'ZAPALI MOSTOVE': - 'If you want to win. Don't give yourself an out.'  - Jassie Itzler
(Ja sam ovako smršavila, nisam si ostavila izlaza.)

Postoje tri tipa ljudi:
Jedni - motivirani obećanjem sebi, kad kažu da će nešto napraviti uvijek će to ispuniti.
Drugi - motivirani novcem, kad su novci u igri, gubitak ili dobitak, ispunit će.
Treći - motivirani obećanjem drugima, kad obećaju nekome, ispunit će obaveze.

Koji si ti? Jer je sad 'biti ili ne biti', za sljedeće korake koristi se sa sva tri. 
Ako čitaš ovo vjerojatno nisi prvi tip. Ali, ako si odradila - 'zašto' (pod 4), zasad je dovoljno.
Obavezno uključi druga dva u svoj plan za dalje. (pod 7, 8, i 9 niže)

7. Povećaj uloge.
Često čujem da ljudi kažu da imaju osjećaj da su bacili novce jer su se prestali držati programa kako treba. 
Najveća cijena koju ćeš platiti je cijena neuspjeha sad. Povratak u stari život. Vraćanje svih izgubljenih kilograma i uloženog truda. Povratak u ropstvo. 
Jesam, to sam rekla, povratak u ropstvo, to je debljina.
Nije bacanje novca, nego je uloži se još više sad. Uplati još jedan program sad, uzmi privatne sate sad, okladi se s nekim sad, kupi nove tenisice, kupi još robe 'za kad smršaviš' izbaci staru da nemaš u čemu hodati.
Pogledaj svoj 'zašto'. Svaki novčani iznos je smiješan prema tome. Osiguraj se da uspiješ. Kad ti se ne da, kad je teško, ne ostavi si izlaza. Povećaj uloge.

8. Nađi šefa. 
Podijeli svoj plan s nekim, nemoj ga držati za sebe, s frendom do čijeg mišljenja ti je stalo, s trenerom. S nekim kome ćeš se morati prijaviti, nekom tko će te provjeriti, nekog kome ćeš odgovarati. 

9. Nađi grupu ako je nemaš. Možemo se promijeniti sami, ali teško je i sporo. Najbolje i najlakše se mijenja u grupi. 


ČETVRTA FAZA - 'NOVI POČETAK':

- 'Jedina razlika između uspješnih i neuspješnih ljudi je da neuspješni nisu imali jasnu namjeru, već su se vrtili u krug, poput broda bez kormila uvijek se vraćajući na isto mjesto.' - Napoleon HIll

10. Ujutro prvo umjetno stvori ili potvrdi motivaciju. Na neke dane prirodno smo motivirani. Ti u ovoj fazi sigurno nisi. Pročitaj svoje razloge 'zašto' naglas. Jednom, dva put, tri put, uživi se u njih, osjeti ih.

Shvati da je - radi ili to nećeš imati. 


11. Pobijedi.
Treba ti pobjeda sad. Treba ti samopuzdanje sad. Pošto - poto odradi što si rekla pod šest. Ti si to rekla, ti si odredila pravila, sad učini što si rekla. Glava će ti biti na sve strane jer su ti navike poljuljane. Niz uspješnih dana dat će ti samopozdanje, a sa zamahom, vjerom i samopozdanjem sve će opet postati lakše. Niz od samo nekoliko uspješnih dana vratit će te na stari put.
(Kad osjetiš da jesi, vrati se ne korak 5. i pojačaj obaveze, sve dok se ne vratiš na 'sve zadatke'.)


BONUS:  'NE PONOVILO SE' faza, za sljedeći put:

- 'Nije bitno koliko sporo napreduješ, bitno je da ne staješ.' - Konfucije

Zamah je stvaran. U svemu. Sve se svodi na virtualni lanac uspješnih ili neuspješnih dana koje stvaramo.
Nije samo tebi i meni, nego svima. Sve nas život ponekad izbaci iz tračnica.

Koristi se pravilom 'dva za redom' u budućnosti, što se tiče zdravih navika. 
Jednom se može desiti svima, dva za redom je stvaranje novog smjera i stvaranje novih navika. (a onda se više ne možeš vratiti..)
Npr. 'Mogu pojesti jedan nezdravi obrok, ali neću dva za redom. Mogu preskočiti jedan zakazani trening, ali neću preskočiti dva za redom.'

Ja se još koristim sa sljedećim principom što se tiče navike treniranja.
Uvijek odrađujem trening kad je zadan na jedan od sljedeća tri načina:
(Trudim se uvijek na treći. Ne ide uvijek.)

1. Pojavi se; odradi što možeš, bilo što, najgore moguće ako treba. Nije bitno kako i koliko, bitno da je odrađeno.
2. Donesi sve; što je potrebno. Vodi se principom 'kako treba ili ponovo'.
3. Donesi previše; napravi sve kako si rekla i kako treba, izvrsno, prelijepo, savršeno, i onda još jedan više.

Svi želimo biti treći svaki dan, ali željeti i biti nije isto. Moramo to postati.

Generalno probaj krenuti s 2. - Donesi sve kako treba.
Na loše dane padni na 1. - Pojavi se kako god znaš. (ne preskoči)
Kad opet uloviš dobar niz, dođi na 2. Okej si opet, radiš to, donosiš sve.
Čim budeš spremna stisni, odi na 3. Donesi nekoliko previše. Nek ti postane navika da donosiš previše.

Ideja je nastavljati se pojavljivati. Početak je najteži, zato nemoj nikada u potpunosti prestajati. Strategije i planovi mogu se mijenjati.
Mijenjati ciljeve jer su se okolnosti promijenile je amaterski. Stisni zube. Ne paničari. Formuliraj ispravan odgovor.
Uvijek nastavi.

(Prijavi se za besplatan 'Mrzim Vježbat Doma' program. Našli smo da je ovaj program sjajan za povratak u vježbanje nakon poljuljane navike. Kreće lagano, a sa svakim treningom na tom programu, kažem po jedno pravilo s kojim se možeš koristiti za stvaranje navike. Ako imaš i malo volje, djelovat će, prijavi se tu.)

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.