Blogosfera Priče jedne obične mame

Bajke su dobre za vašu djecu - da, čak i ako su strašne

Možda će vas iznenaditi, ali čitanje bajki može biti od višestruke koristi vašoj djeci.
Objava 08. studenoga 2019. 0 komentara 289 prikaza
pexels.com
pexels.com
Čitanje bajki odličan je način da se povežete sa svojim djetetom.

Ne sjećam se više koliko je godina prošlo kad sam na Interliberu kupila knjigu koja u sebi sadrži sve bajke braće Grimm na engleskom jeziku. Tu poprilično debelu knjigu čvrstog uveza s tamnozelenim koricama ponijela sam kući noseći je pod miškom u tramvaju i stavila je na jednu od polica u spavaćoj sobi pridruživši je pozamašnom broju knjiga koje se tamo već nalaze.

'Čitaj mi prije spavanja'
Prije nekih mjesec dana za njom je posegnula ruka moje starije kćeri. Zgrabila ju je zapravo sasvim slučajno i upitala me:
- Mama, kakva je ovo knjiga? Tako je velika.
- To je knjiga s bajkama. Neke od njih, poput Pepeljuge, Crvenkapice i Matovilke su ti već poznate. A tu ima još puno, puno drugih koje sam i ja čitala kad sam bila mala.
- Pa to je super! Ajde ih ti čitaj meni prije spavanja!

I tako joj već neko vrijeme prije spavanja pročitam jednu nasumično odabranu bajku iz te knjige pazeći da pritom odaberem neku koju nikad do tad nije čula. Nekad traži da joj odmah u hodu prevodim i čitam samo na hrvatskome, a nekad želi prvo čuti svaku rečenicu na engleskome pa tek onda prijevod. Veseli me da želi učiti strani jezik.

A što je uče same bajke? Kažu mi neki da nije dobro da joj ih čitam.
Da će joj naštetiti.
Traumatizirati je.
Da su takve arhaične bajke stvar prošlosti.

A ja ipak vjerujem da naši mali noćni rituali čitanja pod dekicom imaju itekako koristi za moju Prvu.

Svaki postupak ima posljedice <
Bajke je uče da će više-manje svaki njen postupak rezultirati nekakvim posljedicama, ponekad dobrima, a ponekad lošima. Neki dan sam joj pročitala bajku Lijeni Harry. Harry je, kako sam naslov kaže, lijen mladić koji svakog jutra mora voditi svoju kozu na ispašu. Kako to više ne bi morao raditi, oženi djevojku koja također ima kozu pa se sada ona brine o obje životinje. Međutim, i ona brzo postaje lijena poput njega i ne želi više skrbiti o kozama. Zato koze daju susjedu i u zamjenu od njega dobivaju košnicu s pčelama. Nakon što im pčele stvore dovoljno meda, stavljaju ga u staklenku na policu u spavaćoj sobi no kako im se ne da ustati iz kreveta da bi uzeli meda iz staklenke, koriste štap. Tim štapom slučajno razbiju staklenku i ostaju bez meda. Liježu u krevet, sretni jer više ništa ne moraju raditi.

Imaju li doista razloga za sreću? Zapravo i ne. Ostali su bez jedine hrane koju imaju u kući, a proliveni med više ne mogu nikome prodati. Ako nastave ljenčariti, umrijet će od gladi. Nakon što je pažljivo poslušala priču, Prva mi je ovako rekla:
- Mama, kad ja budem velika neću biti lijena. Radit ću vrijedno kako bih dobila novčeke i onda time mogla sebi kupiti hranu.

Dakle, naučila je relaciju 'postupak – posljedica'.
Ne radiš – gladan si.

Na svijetu postoje dobro i zlo
Djecu poput Prve bajke uče i jasnom razlikovanju dobra i zla. Često su upravo one te koje ih uopće upoznaju s činjenicom da zlo kao takvo postoji. Da svi ljudi nisu divni i da nemaju dobre namjere. Snjeguljica je dobra, njena maćeha, zla kraljica, je zla.

Bajkama možemo, doduše, prigovoriti da je dobro i zlo u njima strogo polarizirano dok je stvarni svijet često prepun nijansi. Prepoznati da je vuk iz Crvenkapice zao jer želi pojesti glavnu junakinju i njenu baku i nije tako teško dok prepoznati da nam kolegica s posla suptilno zabija nož u leđa i pokušava se ulizati šefu na našu štetu i nije možda tako lako.

Ali prepoznavanje nijansi i onog suptilnog uči se s vremenom. S iskustvom. Za početak je dovoljan crno-bijeli pristup. Dobro protiv zla.

Stres je sastavni dio života
Kažu mi neki:
- Ali nema potrebe opterećivati ih spoznajom da postoje zli ljudi dok su tako mali.

Čak sam svojedobno upoznala ženu koja svojoj petogodišnjoj kćerkici uredno čita klasične bajke u cenzuriranom, ublaženom obliku. Tako je u njenoj verziji Crvenkapice vuk vegetarijanac koji odlazi baki u posjet te s njom i s Crvenkapicom uživa u šumskom voću kojeg su on i djevojčica nabrali putem.

Na stranu to što se ovdje radi o bezobraznom zadiranju u nečiji autorski rad, smatram da se djetetu koje sluša ovako uškopljenu verziju poznate bajke čini šteta. Hoće li jednog dana, zbog pogrešnog uvjerenja da se vukovi hrane bobicama s grmova, stradati kad ode samo u šumu? I hoće li, još gore, odrasti u uvjerenju da su svi ljudi dobri i da zlo ne postoji?

Kažu neki:
- Ne moraš to forsirati, saznat će kad-tad.

Da, hoće. Ali eto, nekako mislim da je bolje da o postojanju zla dozna ovako, putem bajki, u nekakvim kontroliranim uvjetima, a ne da je jednog dana život potpuno nepripremljenu ošamari.

Pomozi ti meni, pomoći ću ja tebi
Prva iz bajki može naučiti i kako prepoznati kome može vjerovati, a kome ne.
Na koga se može osloniti i na koga može računati.
Uči i da se pomoć koju traži od drugih uglavnom temelji na principu reciprociteta.

Na primjer, u bajci Bijela zmija mladić skromna podrijetla želi oženiti kraljevu kćer. Da bi mu se ispunila želja, mora riješiti tri opasna zadatka.
Prvi je prije svanuća naći zlatni prsten bačen u more. U ispunjenju tog zadatka pomažu mu ribe kojima je on sam svojedobno spasio život vrativši ih u vodu.
Drugi je u jednako kratkom roku napuniti pune vreće žita prosutog po polju. Tu mladiću u pomoć priskaču mravi kojima je on prethodno pomogao spriječivši da ih zgaze.
Treći je ubrati jabuku sa Stabla života. Mladić taj zadatak ne bi riješio bez pomoći ptica kojima je svojedobno pomogao kada su još ko ptići ispale iz drveta.

Prva je razumjela poruku:
- Ako želim da mi netko pomogne kad mi je potrebna pomoć, onda i ja moram biti spremna pomoći njemu.

Problemi se mogu riješiti
Moja starija djevojčica već sada se suočava s raznim problemima u životu, a kako bude rasla tih problema bit će sve više i bit će sve kompleksniji. Zahvaljujući bajkama, uči da je moguće suočiti se s njima i nekako ih riješiti.

U bajci Pametni mali krojač zločesta princeza traži od krojača da provede noć u ćeliji s medvjedom. Ako preživi moći će je oženiti. Krojač u mraku ćelije počinje lomiti orahe ali kad mu medvjed priđe, nudi ga s kamenjem umjesto s orasima. Medvjed, naravno, ne uspijeva polomiti kamenje i ostaje u čudu kako krojaču takvo što uspijeva. Krojač mu ponudi da će ga naučiti pod uvjetom da prvo pristane odrezati svoje kandže. Medvjed pristaje i sada je, zahvaljujući krojačevom lukavstvu, neutraliziran, a naš junak dobiva pravo oženiti princezu.

Krojač je, dakle, riješio svoj problem, a bajka je poslala važnu poruku mojoj djevojčici – problemi se mogu riješiti ako se potrudiš.

Važno je kritički promišljati
Bajke su dobre za djecu i zato što ih mogu potaknuti na kritičko promišljanje. Slušajući je ili je čitajući sami mogu se zapitati:
'Što bih ja uradila u takvoj situaciji?'
'Je li ovaj lik postupio dobro ili loše?'
'Kakve su namjere ovog lika?'

Nerijetko je tu i preneseno značenje u koje treba proniknuti. Tako sam, recimo, nedavno Prvoj čitala bajku Mudra Alisa. Djevojku iz naslova smatraju jako pametnom pa je stanoviti Hans odluči upoznati i njena obitelj za njega pripremi večeru. Kada Hans stigne, Alisa odlazi u podrum po pivo. Međutim, dok ga toči ugleda sjekiru zabijenu u zid i počinje plakati razmišljajući ovako: 'Ako se udam za Hansa i imamo djecu, a onda to dijete odraste, a mi ga pošaljemo u podrum po pivo, sjekira će mu pasti na glavu i ubiti ga' te ostaje u podrumu gorko plačući zbog potencijalne nadolazeće tragedije.

Kako se ne vraća, za njom u podrum redom odlaze njena majka, brat, otac i sam Hans. Svima njima Alisa priča istu priču o mogućoj nesreći njenog imaginarnog djeteta iz budućnost i svi oni plaču zbog izrečenog.

U konačnici Hans donosi odluku ne oženiti Alisu kako bi se izbjegla tragedija. Razgovarajući s Prvom o ovoj bajci nakon što sam joj je pročitala, upitala sam je što misli o svemu. Zaključak do kojeg je na kraju razgovora uz moju pomoć došla bio je ovaj:
- Prije nego nešto napraviš, moraš dobro promisliti ali ne smiješ se zamarati nepotrebnim detaljima jer tako sebe kočiš.

Proširimo znanje
Čitanje – ili barem slušanje – bajki dobar je način i za poticanje pismenosti te posebno za širenje djetetovog vokabulara. Knjige će djeci pomoći naučiti se ljepše izražavati.

Osim toga, iz njih mogu naučiti nešto i o svijetu oko sebe, ili barem o tome kakav je taj svijet nekoć bio. Ovdje moram priznati da se kao mama koja te bajke čita te ih usput, u hodu, prevodi tu suočavam s najvećim izazovom. Naime, junaci Grimmovih bajki nerijetko koriste razna za današnje pojmove arhaična oruđa koja meni nisu toliko poznata. Ako im i znam prevesti naziv, nisam uvijek sigurna na koji način su se koristila pa tu malo zapnem. I tako Prva i ja zajedno učimo.

Recimo, zahvaljujući poznatoj bajci Cvilidreta naučila je što je vreteno i što znači presti tkaninu. Slušanje o patuljcima iz Snjeguljice pomoglo joj je shvatiti što je kramp i što se radi u rudniku, a bajka Postolar i patuljci upoznala ju je sa zanimanjem postolara koje sve više jenjava. Prilično sam sigurna da o svemu tome ne bi htjela naučiti ništa da sam joj naprosto krenula o tome pričati bez neke bajke kao povoda.

Vrijeme je za obitelj
Zajedničko čitanje bajke dobar je način i da se Prva poveže sa mnom ili sa svojim ocem, ovisno o tome tko joj određene večeri čita. Osim što zajedno ležimo pod dekicom i listamo knjigu pa tako postižemo određenu razinu fizičke bliskosti, moju stariju kćerkicu i mene povezuje i razgovor o bajci koju smo neposredno prije pročitale (ako ne zaspi već tijekom samog čitanja). Ona dobiva priliku iskazati svoje emocije kao što su strah, radost, iznenađenje i radoznalost, izraziti svoje mišljenje i usporediti ga s mojim.

Ponekad, priznajem, ne razgovaramo uopće. Samo se izvalimo jedna pored druge i ja joj čitam dok ona tiho sluša, a onda polako utone u san. I takvi trenuci su vrlo važni jer Prva ulazi u zemlju snova sretna jer je mama uz nju. Za dijete njene dobi to je najvažnije.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.