Blogosfera HIR 3 - brodski dnevnik

Objava 28. listopada 2019. 0 komentara 1119 prikaza
Muscat Cove
idila na plaži

Doček u kojem nam zaposleni u marini pjevaju na gatu dok uplovljavamo bio je za pamćenje. Ali nije bilo vremena za uživanje. Brzo je stigla carina, imigracija i biosecurity. Ispostavilo se da je Hrvatska jedina članica Europske unije čiji građani trebaju vizu za ulazak u zemlju. Srbi ne trebaju. Nebojša je tako bez problema dobio pečat u putovnicu, a Nelsona i mene su odveli u hotel pun ilegalnih imigranata u obližnji grad - Nadi. Ujutro su došli po nas i tražili smo vize. Htjeli su nas držati zatvorene u hotelu dok se ne odobri, ali nakon što sam spomenuo da će Hrvatska ambasada u Canberri intervenirati, odmah su nas pustili.

Obišli smo sjeverozapadni dio otoka Viti Levu dok je Nelson još s nama. Više od polovice stanovništva su Indijci koje su Engleski kolonijalisti doveli da rade na poljima šećerne trske. Oni danas drže skoro sve dućane, restorane i servise. Svi se smiju, dobre su volje, srdačni su i pozdravljaju na ulici. Nikome se nigdje ne žuri, sve je usporeno. Kažu da je to 'Fiji Time'...

Vožnja lokalnim autobusima prava je avantura. Nemaju prozore, pa im ne treba klima. Ali zato sam prvi puta pokisnuo u busu. Nemaju niti amortizere, niti kočnice, a jure prosječnom brzinom od punih 25 km/h. Staju svakih stotinjak metara. Čim netko pozvoni ili ako ljudi stoje uz cestu. Jednom se jedan ugasio nedugo nakon kretanja iz Lautoke. Čekali smo oko pola sata da stigne kombi s dvojicom majstora koji su spojili dva ogromna akumulatora kako bi opet mogli krenuti. Sada nam je jasno zašto nikada ne gase motore. Nemaju niti akumulatore koji rade.

Port Denerau je najveći resort sa Hilton i Sheraton hotelima, shopping centrom, restoranima, kafićima i marinom punom velikih jahti. Mi nismo izabrali tu marinu. Naša, Vuda marina na sjeverozapadu otoka Viti Levu jedna je od najboljih u kojima sam bio. Mala je, sva je u zelenilu, svi hoće pomoći, ima odličan restoran sa šankom na kojem smo upoznali puno dobrih ljudi.

Mi smo došli u špici sezone. Svi s Novog Zelanda i Australije su pobjegli od zime na sjever, a posade koje jedre oko svijeta ekvatorijalnom rutom kroz Panamu su stigle do Fijija. Svi plove zajedno i svi se znaju. Jedino mi smo došli, kako oni kažu, iz krivog smjera. Sve ih je strah Indijskog oceana, pa smo i ovdje prava atrakcija.

Već prvi dan nakon što smo došli, Nijemac Michael sa 100 godina starog 20-metarskog yawla 'Pantagruel' poklonio nam je jedro kakvo nam treba, od susjeda Novozelanđana smo dobili dijelove za autopilot, slučajni prolaznik, Belgijanac kada je vidio naš autopilot na vjetar, dao nam je rezervne dijelove od svog staroga, od raznih posada dobili smo filmova, a na odličnom 'book exchange-u' našli smo dobrih knjiga. Kada sam pronašao autobiografiju Boba Dylana nadao sam se dobrom štivu. Odmah sam krenuo čitati. I ostao razočaran. Nevjerojatno je kako netko ko piše tako dobre pjesme da zasluži Nobelovu nagradu za književnost može napisati tako lošu knjigu.

Najviše smo se sprijateljili s Amerikancem Connorom. Ovaj 26-godišnji klinac iz LA otišao je iz SpaceX-a Elon Muska da bi mogao prejedriti Pacifik. Najsimpatičniji bio je Irac. Bill svaku večer mora imati party nas brodu:) Upoznali smo Norvežanina koji je još 80-ih oplovio Horn, bio na Antarktiku i vodio ekspediciju s replikom Vikinškog broda preko sjevernog Atlantika. Na filmskoj večeri u restoranu gledali smo 'Maiden' o prvoj ženskoj posadi na Withbread Round the World Yacht Race 1989-90. Amanda je bila tada rigger, a sada na Hallberg-Rassyju 46 radi tečajeve jedrenja po Pacifiku. I ona se zainteresirala za nas čim nas je vidjela. U marinu je na novom velikom Beneteau došla i obitelj Sunderland. Otac se svima hvalio kako su njegova djeca oplovila svijet. Zac Sunderland je sa samo 16 godina obišao svijet, dok su Abby Sunderland morali spašavati s južnog Indijskog oceana nakon prevrtanja i gubitka jarbola. Njezin brod je pimjećen prije oko pola godina kako pluta blizu Australije 10 godina kasnije.

Jasmin je krenuo iz Slovenije prije šest godina, mi iz Hrvatske prije nešto više iz godinu dana. On je krenuo na zapad, mi na istok i našli smo se na Fijiju. Nebojša iz Zemuna, Jasmin iz Velenja i ja iz Zagreba bili smo prava mala ex-YU zajednica usred Pacifika. Jasmin nas je sa svojim brodom 'Indigo' odveo na najpopularnije mjesto - Muscat Cove. Predobro sidrište ispred otoka s luksuznim resortom i marinom. Jasmin nas je tako ugostio da nam nije dao da ništa radimo. Kao da smo uplatili luksuzno krstarenje:)

Fiji je prepun prekrasnih pješčanih plaža. Ali sve su prazne. Svi su na bazenima. Ja sam htio probati jedrenje na tradicionalni način, pa sam jedno popodne se pridružio ekipi na Drua Sailing Experience. Isplatilo se:)

Nije sve ipak bilo samo uživanje. Nakon više od godine dana na oceanima i prejedrenih 22.000 milja, bilo je vrijeme i za neke ozbiljne popravke. Napravili smo kompletan servis motora, zamijenili kopču i dali reparirati staru, postavili smo još jedan prednji štraj između forestayja i babystayja i popravili flok koji smo dobili da ga možemo podići na novi štraj. Zamijenili smo kablove od solarnih panela, prepravili paljenje motora s brave na prekidače, instalirali smo nove akumulatore, zakrpali jedra, napunili plinske boce i gorivo. Na kraju smo i brod na nekoliko dana izvadili na suho kako bi stavili novu antivegetanivnu zaštitu zbog strogih zakona na Novom Zelandu. I tek tada smo bili spremni za krenuti dalje.

Sezona ciklona na Pacifiku službeno počinje 1.11., ali već u listopadu kiša je sve češća. Vrijeme je da idemo dalje. Nakon dugog čekanja na carinu, odradili smo formalnosti, a ispraćaj s pjesmom je bio jednako dobar kao i doček. Isplovili smo s povoljnom strujom i već do navečer smo izašli izvan koraljnog grebena. Odmah nas je dočekalo 20ak čvorova jugoistočnog vjetra i velik oceanski val. Nakon dva mjeseca provedena na kopnu, sada smo se opet morali malo navikavati na ovakve uvjete. Istina je što kažu, 'Ships and men rot in ports' (Luke kvare brodove i posade).

Svi su nam savjetovali da krenemo prema zapadu, jer južnije uvijek piše sa zapada. Takva je bila i prognoza kad smo krenuli, ali mi smo cijelo vrijeme imali jugoistočni i istočni vjetar. Prejedriti smo 1.300 milja za dva tjedna bez da smo promijenili uzde, uvijek vjetar s istoka. Vidjeli smo svega par trgovačkih brodova na horizontu, prestigla nas jedna veća jedrilica, a imali smo i posjetu. Na rollbar je sletila umorna ptica. Uspjela se premjestiti na kabnui i u zavjetrini sprayhooda provela je noć odmarajući se.

Prva polovica rute bila je relativno spora zbpg jakog vjetra u provu, ali kada je zapuhalo s istoka, brzo smo prešli zadnjih 500 milja. Na carinski gat marine Bay of Islands vezali smo se u 03h ujutro. Ovdje znaju što rade, pa smo carinu, imigraciju i biosecurity prošli za manje od pola sata.

Opua je malo mjesto s ogromnom marinom u kojoj postoje svi mogući servisi i dućani nautičke opreme. To je dobro, jer opet moram popravljati jedra i sto drugih sitnica. Dobro je i što se s jednim papirom koji se dobije na carini automatski odbija 15% GST-a (PDV).

Sigurnost se ovdje shvaća ozbiljno. Kupio sam novi EPIRB sa svim mogućim funkcijama i baterijom koja traje 10 godina za 185 Eura. Registrirao sam ga online za 5 minuta. Nema zahtjeva Zavodu za telekomunikacije, dvije uplatnice, ćekanja ppitvrda, niti naknada za korištenje radiofrekvencijskog spektra svake godine. Samo se uđe u dućan i sve se riješi za čas.

Ljudi su odlični. Čim sam sjeo za šank Opua Cruising Cluba upoznao sam dobre ljude koji vole more. Tako da sam nakon što su se vratili iz ribolova dobio ribu za ručak. Evo i recepta (korak broj 3. je ključan za uspjeh;):

1. Sjednite za šank u lokalni jedriličarski klub,
10. Zagrijte grill tavu,
11. Pecite filete po par minuta sa svake strane,
12. Dobar tek!!!

U Opui smo ostali samo nekoliko dana koliko je trajalo loše vrijeme. Imali smo sreće, jer sam tri dana nakon našeg dolaska, nedaleko od sjevera Novog Zelanda prevrnula se 15-metaarska jedrilica na putu s Fijija. Troje ljudi spašeno je s helikopterom, ali jedan je član posade poginuo.

Mi smo brzo krenuli prema 120 milja udaljenom Aucklandu. Stigli smo u Westhaven marinu u centru grada brzo s povoljnim vjetrom sa zapada.

Auckland zovu 'City of Sails' (grad jedara). Tu je registrirano preko 135.000 brodova, u centru i u pomorskom muzeju se mogu vidjeti brojne značajne novozelandske jedrilice, a baza Emirates Team New Zealanda u kojoj se priprema za sljedeći America's Cup je impresivna. Ipak, vrijeme je Svjetskog prvenstva u rugbyju u Japanu. Rugby je nacionalni sport na Novom Zelandu, pa je sve u znaku All Blacksa.

Sada nam preostaje napraviti još posljednje pripreme i krećemo na najzahtjevniju etapu do sada...