Blogosfera HIR 3 - brodski dnevnik

Kako postati Barba: Kapetane moj...

Pomorac sam majko na crvenome brodu...
Objava 09. rujna 2019. 1 komentara 790 prikaza
Kormilo
Kormilo
Za kormilom jedrilice

Mnogi danas sebe nazivaju kapetanima, ali malo je onih koji zaista zaslužuju da ih se zove tako.

'Master' je izraz koji je nastao iz Latinskog 'Magister Navis' što je u vrijeme Rimskog carstva bila titula Patricija koji je bio najviši autoritet na brodu.

Kapetan (Eng. Sea Captain, Ship's Captain, Master, Shipmaster) je zapovjednik koji upravlja i odgovoran je za brod, posadu, putnike i teret. Velika je to odgovornost koju vjerojatno shvaćaju samo oni koji su se našli na tom položaju.

Postati kapetan nije lako i podrazumjeva visoko obrazovanje. Danas više uglavnom nije nužno završiti Pomorski fakultet, ali je preporučljivo. Svakako se mora nakon pomorske škole, i/ili položenih raznih tečajeva prvo odraditi kadeturu (nešto kao stažiranje:), pa polagati ispite za časnika.  Nakon toga potrebno je odraditi više ugovora kao časnik da bi se moglo napredovati do titule kapetana.

Koliko je to zapravo prestižna titula najbolje pokazuju plaće. Sve naravno ovisi o tipu broda, pod kojom zastavom plovi, vlasniku..., ali po podacima iz 2013. godine, kapetanske plaće na najvećim oceanskim trgovačkim brodovima pod Američkom zastavom iznosile su od US$80.000 pa do vrtoglavih US$300.000 na godinu.

Kod nas se za kapetana kaže 'Barba' što dolazi iz Latninske riječi za bradu, na talijanskim dijalektima znači ujak, a zapravo karakterizira mudrog i autoritativnog čovjeka.

Činovi:
Barba - kapetan (zapovjednik broda)
Kapo - zapovjednik stroja
Chief - prvi časnik
Secondo - drugi časnik
Noštromo (eng. Bosun) - vođa palube
Timunjer - kormilar
Kogo - kuhar

Mornarički činovi:
Admiral: Admirak flote, Admiral, Viceadmiral, Kontraadmiral, Komodor
Kapetani: Kapetan bojnog broda, Kapetan fregate, Kapetan korvete
Časnici: Poručnik bojnog broda, Poručnik fregate, Poručnik korvete
Dočasnici: Nadnarednik, Narednik, Desetnik, Skupnik
Mornari i Kadeti: Razvodnik, Pozornik

Skiper dolazi od Danske riječi 'schipper', odnosno 'schip) što znači brod. Titula se odnosi na zapovjednika malog broda, a najčešće se koristi za zapovjednika jedrilice ili jahte.

Postati skiper u Hrvatskoj je vrlo lako. Nažalost prelako. Dozvolu za Voditelja brodice B kategorije može se dobiti već nakon kratkog usmenog ispita u Lučkoj kapetaniji, a za kategoriju C s kojom se može raditi kao skiper potreban je samo jedan dan prakse na tečaju i također samo usmeni ispit.

U nekim zemljama uopće nije potrebno imati dozvolu za upravljati brodom za osobne potrebe, ali npr u Engleskoj se polaganje potiče tako da su premije osiguranja za skipere s dozvolama značajno jeftinije.

Jedina prava dozvola za rad na jedrilicama i jahtama koja je priznata svugdje u svijetu je RYA Yachtmaster (Royal Yachting Association). Prije ispita za Yachtmaster Offshore potrebno je prejedriti i imati dokumentirano u logbooku najmanje 2.500 milja u zadnjih 10 godina od čega više od pola mora biti u plimnim vodama. Sam ispit izgleda tako da ispitivač isplovi na par dana s nekoliko kandidata i daje im razne zadatke, od noćne navigacije, proračuna plime i oseke do pristajanja na bovu pod jedrima i vježbe čovjeka u moru. Tek po povratku, ispitivač ocjenjuje kandidate i argumentira odluku o padu ili prolasku.

Mene su zvali 'kapetan' ili 'barba' samo u šali. Ali sada je postalo popularno svakoga za kormilom (pa i mene) nazivati kapetanom što je zapravo ponižavajuće za prave kapetane. 

Ja sam sebe uvijek smatrao mornarom, odnosno kako Englezi kažu 'able seaman'. To je titula iznad običnog mornara (seaman) koja se stiče nakon dvije godine u službi. Nekada se smatralo da je 'able seaman' onaj koji zna kako 'hand, reef and steer', odnosno zna raditi manevre, kratiti jedra i kormilariti... Mislim da je to najbolji opis onoga što ja znam raditi;)

Ako nekoga zanima, može i provjeriti moj životopis na Crosail.comNije baš ažuriran u zadnje vrijeme, budući da sam bio 'malo' zauzet s pripremama i plovidbom oko svijeta, ali sudeći po stanju mojih financija, morati ću se malo potruditi i oko toga uskoro..., pa ako ćete trebati dobrog mornara, slobodno se javite;)

  • Avatar Arkandjel
    Arkandjel:

    Uglavnom točno napisano osim onog dijela o obrazovanju. Tu školu upisuju uglavnom oni koji ne mogu ništa drugo upisati i najvjerojatnije iz tog razloga su većina kapetana tuksibani. Tu i tamo ae naleti i na dobroga