Blogosfera HIR 3 - brodski dnevnik

Prelazak Atlantika - 2. put

Jedrenje preko južnog Atlantika od Salvadora u Brazilu do Južnoafričkog Cape Towna s HIRom 3.
Objava 19. studenoga 2018. 0 komentara 937 prikaza
Zalaz
Zalaz
Zalazak sunca na Atlantiku

Nakon prvog, 'slučajnog' prelaska Atlantika od Zelenortskih otoka do Brazila, popravaka i dobrog provoda u Salvadoru, trebalo je napokon krenuti prema Cape Townu, što znači još jedan prelazak oceana. 

Obavili smo svu kupovinu za mjesec i pol na brodu na ludim tržnicama i u Walmartu koji je očito u Brazilu preuzeo 'njihov Konzum'. Trebalo je još 'samo' obaviti izlazne formalnosti. Krenuli smo optimistično, jer sad smo već imali iskustvo s ulaskom, ali ispostavilo se da smo opet izgubili cijeli dan na birokraciju. Budući da je četvrtak bio izgubljen, a svi znaju da se na put ne isplovljava u petak, ostali smo još malo:)

Nakon gotovo dva tjedna provedena u marini Bahia, krenuli smo s povoljnom plimom i izjurili iz zaljeva Svih Svetih (baia de Todos Santos) i krenuli na jug s umjerenim istočnim vjetrom.

Pred nama je 3.500 milja južnog Atlantika koji je zahtjevno prijeći zbog čestih jakih ciklona koje se brzo stvaraju i putuju sa zapada prema istoku. Tradicionalno, jedri se direktno na jug, obično još južnije od juga Afrike i tada se okrene prema istoku. Mi imamo pretplatu na Predictwind da nas se može pratiti u stvarnom vremenu, a do sada nam se pokazao kao odličan za prognozu vremena. Istina, nije niti točan, niti simpatičan kao Vakula, ali pomaže nam od kad smo krenuli, kao i meteorolozi Kristijan iz DHMZ-a i Mario iz SAD-a (hvala!!;). Prateći prognoze, mi smo se odlučili prvo krenuti na istok kako bi izbjegli dvije ciklone, pa onda krenuti na jug do gotovo 36S prije skretanja prema Južnoj Africi. Što južnije idemo, polako postaje sve hladnije. Temperatura mora se spušta do 12C, a zraka na 15C, sunca je sve manje a vjetra i valova sve više, sve toplije se oblačimo i pijemo čaja skoro kao Englezi. Jedino u svemu tome je što nam više ne treba frižider za ohladiti pivu;). Ipak, kako se približavamo Africi, postaje sve toplije i opet postaje ugodno sjediti u kokpitu.

Za razliku od 'normalnih' prelazaka Atlantika od Kanara do Kariba kada se uglavnom jedri niz vjetar, nama na jugu nikad nije dosadno. Stalno u iščekivanju sljedeće ciklone i u pokušajima da se pozicioniramo tako da nas ne zahvati centar, nego rub ciklone, jedrimo u svim smjerovima. Ne uspijemo uvijek najbolje, jer jedrimo polako, ali ponekad vjerojatno imamo i malo sreće, uostalom ništa bez sreće, jer kako Ćiro kaže: 'Sreća prati hrabre i nagrađuje odvažne':). Nije nam cilj prijeći ocean što prije, nego što sigurnije, jer 'tko jedri sporo, jedri dulje' - PIJK Hijena:).

Uz vrijeme, najvažnije je naravno što će se jesti (i piti:). Brod smo još u Hrvatskoj nakrcali sa svim i svačim, a u Brazilu smo morali dopuniti zalihe piva, kupiti Cachacu, brazilske cigare, veliku zalihu kokosa i tropskog voća i naravno kave. Kad je mirije more, Marina kuha cijele dane da imamo hrane za nevrijeme, častimo se koktelima s kokosom i cigarama, a kad zagusti, jedemo skuhani grah, kolače, pogače i naravno kulene, kobasice i sireve. Eksperimentiramo i s lazanjama, zlevankom i buhtlima s džemom od gorke naranče i Nutelle. Smislili smo i brodski koktel (izgleda da je dvotjedno druženje u Salvadoru s vlasnikom prvog Cocktal Bara u HR  posljedice:).

COCOcktail: Otvorite zeleni kokos, otpijte malo, pa dolijte Cachacu (moze i Gin ili Rum) i iscijedjeni sok od limete, ubacite slamku i uživajte;)!!

Po svemu sudeći, vrlo je izvjesno da će Marina po povratku u Hrvatsku imati dovoljno materijala za izdavanje brodske kuharice. Male tajne iz još manje brodske kuhinje, odnosno kako nahraniti gladne mornare u kvadrat i pol..., jer loša kuhinja je kriva za vše nesreća na moru od svih ostalih stvari zajedno:) Sve je već zapisano, sva hrana i piće koja je ušla na brod je popisana, a svaki tjedan radi se inventura, bilježi potrošnja (po Marininom izračunu, popio sam puno previše) i zapisuju se (i slikaju) recepti. Osim standardnih korisnih informacija, biti će tu još zanimljivih poglavlja:

- Recepti za bonacu, umjereno teško more i priprema hrane za nevrijeme,

- Kako jaja mogu trajati mjesec dana bez frižidera,

- Kako ugurati svu hranu u frižider od 35 litara, a da još ima mjesta i za pivu,

- Koji postotak paradajza će se zgnječiti kad brod lupa po valovima u orci (ma koliko ih dobro spremili),

- Balansiranje s nožem, kuhačom, loncima i travama na valovima od 3 metra,

- Koje voće i povrće ne kupovati u supermarketu i kako izabrati tikvice koje ce preživjeti mjesec dana na brodu,

- Koliko kiselog zelja ponijeti za efektivnu borbu protiv skorbuta...

I još puno lipih (i korisnih) stvari..., a u drugom izdanju za napredne može se očekivati i kako na brodu ispeći rakiju od trulih banana, uzgajanje bosiljka u kokpitu i kako otvoriti čevabđinicu na tropskom otoku... Ali to nije sve! Ako naručite sada, dobiti ćete i idealnu brodsku posudu za jelo Metalna, izdržljiva, šira u bazi nego na vrhu da se ne prevrće na valovima i s protukliznom podlogom da ne klizi u orci... Ne, to nije posuda za pse! (Iako tako izgleda;)

Vrijeme uglavnom kratimo čitanjem zaliha knjiga koje smo skinuli na Kindle, pisanjem, biramo između 50ak tisuća pjesama s naša tri iPoda, kuhamo, spremamo i popravljamo brod, a navečer se ne gledaju dnevnik, turske sapunice, niti reality showovi, nego slušamo Desert Island Discs podcast. Emisija BBC Radija 4 koja ide neprekidno već više od 70 godina u kojoj su gostovali najpoznatiji znanstvenici, Nobelovci, glumci, glazbenici, pisci, sportaši... priča zanimljive životne priče kroz njihov odabir 8 pjesama, jedne knjige i jednog malog luksuza koje bi ponijeli sa sobom na pusti otok. Ova odlična večernja zabava nagnala nas je da i mi napravimo naše liste, ali za oceansko jedrenje - HIR3 Ocean Sailing Discs:

Marina:

Slow motion - Đorđe Balašević

Come away with me - Norah Jones

Morska - Pavel

Valovi - Daleka Obala

Wild is the Wind - David Bowie

The Ship Song - Nick Cave

Suzanne - Leonard Cohen

Vridilo je - Oliver Dragojević

Knjiga: poezija Enesa Kiševića

Luksuz: krema od tratinčica

Saša:

High Hopes - Pink Floyd

Brothers in Arms - Dire Straits

Sušac Blues - Daleka Obala

Put your lights on - Santana

Škatula za sne - Marijan Ban

Mr. Bobby - Manu Chao

Fields of Gold - Sting

Slovenska - Đorđe Balašević

Knjiga - Besa, Joža Horvat

Luksuz - Fotoaparat

Danima uz nas leti nekoliko ptica, a pridružili su im se i albatrosi. Ove nevjerojatne ptice imaju raspon krila do čak 3.5 metra, žive i preko 60 godina, a mogu preletjeti stotine milja bez da mašu krilima i umore se... Rijetko, ali vidimo i kitove koji su nam ipak najzanimljiviji. Životinjski svijet nam je jedino društvo, jer od obale Brazila, pa sve do obala Afrike sreli smo samo tri trgovačka broda. Zato imamo Iridium satelitski router pomoću kojeg možemo primati i slati mailove i telefonirati. Ante nam svaki dan tako šalje na mail vijesti s portala, pa uz jutarnju kavu imamo zanimaciju, a nakon što pročitamo naslove, znamo da ništa ne propuštamo:)

Zanimljivo je da smo u nekoliko dana nasred južnog Atlantika vidjeli više smeća u moru nego do sada od kada smo krenuli, a nevjerojatno je da smo uspjeli uhvatiti veliki komad vreće između propelera i kormila. Sreća je da smo se uspjeli osloboditi samo sa čakljom s krme i skretanjem u vjetar, jer more je ovdje 15C, pa ronjenje ne bi bilo baš ugodno... Poruka: NE BACAJTE PLASTIKU U MORE!

Marina se već na pola Atlantika pomalo priprema za silazak s broda, a za to vrijeme smo u kontaktu smo s Nebojšom koji treba stići u Cape Town I nastaviti plovidbu sa mnom. Svaki dan popis opreme koji treba pokupiti u Zagrebu i donijeti je sve dulji, ali on se ništa ne buni, stalno se dopisujemo preko maila i pokušavamo se koordinirati. Stiže u Cape Town par dana prije nas, brzo se udomaćio i nestrpljivo nas očekuje. Pronašao nam je servise i dućane i upozorava nas da pazimo da nas ne zgaze, jer ovdje voze skroz krivom stranom!

Oko 800 milja zapadno od Cape Towna zahvatio nas je dosta jak južni vjetar. 30ak čvorova na Južnom Atlantiku znači hladnoću i velike valove, pa samo 'preživljavamo' i jedrimo vrlo polako samo s flokom zbog sigurnosti i čekamo bolja vremena... Narodne mudrosti opet su se pokazale točnima, jer nakon kiše, dolazi sunce. Vjetar se smirio, zasjalo je sunce i lagano nastavljamo dalje... Ali još jedna narodna, ona da sve što je lijepo kratko traje je također istinita, pogotovo na južnom Atlantiku, jer na nešto manje od 300 milja od cilja, opet jak vjetar. Negdje oko 4h ujutro jedan ogroman val udara brod po boku kao brzi vlak (ali ne onaj od HŽ-a:), glasan udarac, brzo se oblačim i idem van... Sve je ok, samo se naš autopilot na vjetar Mishko od udarca zbunio, pomaknuo i okrenuo brod niz vjetar, pa ispravljam i idemo dalje. Kad se napokon, nakon tri dana vjetar smirio, ostali su samo veliki valovi po kojima vožnja na motor nije bila nimalo ugodna.

Na dvjestotinjak milja od Južne Afrike postalo je prometno. Po noći u isto vrijeme dva trgovačka brod prošla na nekoliko milja od nas, a ujutro još dva. Na jednom od trgovačkih brodova koji nam je prošao relativno blizu vidjelo se kako se valovi razbijaju u bok i prelaze preko palube, pa pretpostavljam da su veliki:). To znači da smo na trgovačkoj ruti i činilo se kao da više neće biti puno spavanja zbog prometa, ali nakon toga opet nismo vidjeli nikoga sve do 50 milja od obale kada srećemo jedan ogroman ribarski, pa trgovački brod. Na jednom mjestu pliva dosta velikih grana, pa dok ih pokušavamo izbjegavati, iznenađenje! Tuljani leže na leđima sa sve četiri u zraku, kao u kadi:). Pred Cape Townom gusta magla, vidljivost samo 50 metara, pa smo sretni da imamo radar (hvala OmniBiotic Power na donaciji!:). Srećom pred samom lukom, vidljivost se poboljšava, ali opet imamo noćno uplovljavanje. Moramo se kao o veliki brodovi javiti Port Controlu i tražiti dozvolu za ulazak u luku i uz malo pažnje, bez problema nalazimo vez koji je Royal Cape Yacht Club čuvao za nas. Stigli smo u 01:30h po lokalnom vremenu... Sad prvo malo odmora...

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.