Blogosfera HIR 3 - brodski dnevnik

Cape Town, Južnoafrička Republika - Fremantle, Australija: Prelazak Indijskog oceana

Brodski dnevnik jedrenja na HIRu 3 preko južnog Indijskog oceana od Cape Towna do Fremantlea - 5.970 milja.
Objava 26. veljače 2019. 1 komentara 1326 prikaza
Lijep dan na oceanu
Lijep dan na oceanu
Uživanje u kokpitu na Indijskom oceanu

Napravili smo izlazne dokumente dan ranije u marini, port controlu i nas carini u luci, a ujutro nas je u marinu došao carinik još jednom provjeriti dok smo u restoranu uz kavu čekali Eggs Benedict, nešto što sigurno dugo nećemo jesti. Do broda su nas došli pozdraviti i pustiti nam cime naši novi prijatelji Manu, Andrea i Killian. Dok smo polako isplovljavali, mahali su nam, Killian he svirao flautu, a na velikoj plutači na izlazu iz marine izležavao se tuljan.

Krenuli smo na jug dok su uz nas plivali delfini, kitovi i jedan morski pas, a prestizali su nas veliki ribarski brodovi. Navečer, već po mraku oplovili smo prvi od tri velika rta i proslavili uz posebno Atlantic Weiss craft pivo koju smo podijelili s HIRom i Posejdonom. Rt Dobre Nade je kod pomoraca svrstan u skupinu važnih točaka i bio je poznat jednostavno kao Rt. U travnju 1488. prvi ga je otkrio portugalski kapetan Bartolomeu Dias. Udaljen od obale, već je oplovio južni vrh Afrike, i tek na povratku, vraćajući se prema sjeveru, uočava ovaj rt. Ovaj više od 20 km dugačak stjenoviti jezičak Dias naziva Cabo das Tormentas (olujni rt) Portugalski kralj mu je, navodno, dao ime "rt dobre nade" jer je pretpostavio da je otkriven pomorski put za Indiju.

Morali smo još malo na jug prije nego smo oplovili i najjužniji rt Afrike, rt Agulhas. Agulhas je uz Golfsku, Kuriosho i East Australian current, najbrža i najjača morska struja na svijetu. Ide uz istočnu obalu Afrike, nosi vodu s ekvatora prema polu i ima protok od 75 milijuna kubičnih metara u sekundi, što je 350 puta više od protoka Amazone. Mi smo se cijeli dan borili da prođemo kroz 30ak milja široki pojas struje koja je po Predictwindu imala brzinu od oko 2.5 čvora iz smjera sjeveroistoka, što je u kombinaciji s jakim zapadnim vjetrom od 25+ čvorova napravilo vrlo nezgodne, kratke i velike valove koji se prelamaju. Izgledalo je kao da jurimo, a zapravo nam je prava brzina bila između 2 i 4 čvora. Ipak, smo uspješno prošli i tu prepreku i nastavili dalje na istok.

Dva dana bonace na južnom Indijskom oceanu Nebojša je iskoristio za pokretanje operacije 'Kifla'. Testiramo proizvodnju slanih i slatkih kiflica (sa sirom i s Nutellom) za pokretanje mobilne, ploveće pekare HIR3:) Nebojša se već mjesec dana žali kako nije jeo burek još od kad je otišao iz Zagreba. Žika nas je zato utješio i rekao da ako ima Bosanaca u Australiji, da će biti i bureka. Ali daleko je Australija..., pa nam je poslao i recept. Nebojša je odmah iskoristio potpunu bonacu i napravio prvi burek na Indijskom oceanu! Pekara na HIRu svakim danom sve više napreduje. Poruka za Žiku: Burek uspio Stop misija oko svijeta spašena Stop burek non Stop.

Dobro je da smo prešli na južnu hemisferu, jer nam je 21.12. po drugi put ove godine došlo ljeto:). Ñakon grmljavinskog nevremena i općeg potopa po noći, ipak se pokazalo malo sunca, a i zapuhao je vjetar od 25+ čvorova koji će nam po prognozi, još i jačati, pa ćemo pravo ljeto još morati pričekati...

Jak vjetar danima nije posustajao, konstantno je bio preko 25 čvorova, a bilo ga je i do 40 čvorova što je napravilo ogromne valove. Na konstantno valjanje smo se naviknuli, ali povremmeno naleti posebno veliki val koji se prelomi na brodu i iznenadi nas. Cijeli brod tada se pomakne na stranu, val pređe preko palube i napuni kokpit morem. Noćas je tako s navigacijskog stola odletio Nebojšin tablet koji smo našli tek drugi dan ispod pečenice, a meni su dok sam spavao jabuke popadale na glavu kad se mrežica u kojoj su bile otkačila. Ipak, sve je bilo ok dok nam se na pola krme nije prelomio jedan pravi 'freak wave', val koji je bio veći od svih ostalih, napunio kokpit morem i bacio nas na bok. Srećom, bez većih posljedica, osim par potrganih ladica koje su izletjele i totalnog nereda u salonu. Ipak, kasnije smo tek saznali da se od siline udarca cijeli tank goriva malo pomaknuo.

Božić i Novu godinu dočekali smo četiri sata prije Hrvatske, ali osim prigodnog slikanja, nismo posebno slavili.

Nova godina nas je dočekala s jakim istočnim vjetrom i potrganim ulazom od napajanja Iridium Go satelitskog routera, što znači bez komunikacije s vanjskim svijetom i bez trackinga. Cijeli dan proveli smo rastavljajući eksterne baterije koje imamo kao rezervu pokušavajući zalemiti kontakte. Toliko smo se posvetili tome da smo jedva i primjećivali kaotične valove koji su nas na bacali na sve strane. Na kraju smo došli do tipičnog 'A JE TO' rješenja koje radi:). Iskoristili smo elektroniku jedne eksterne baterije, na nju smo zalemili dvije žice koje bi sa stegom stisnuli za kontakte Iridiumove baterije i tako ju punili. I izdržalo je do Australije.

Ispred nas počela je priprema za akciju spašavanja jedrilice 'Hanley Energy Endurance' koju je Irac, Gregor McGuckin morao napustiti nakon gubitka jarbola u jakom nevremenu na Golden Globe Raceu. Brod na kojem je bačva Glendalough whiskeyja, a za koju destilerija nudi 1000 Eura se nalazila nekih oko 1000 milja istočno od nas, pa smo i mi malo razmišljali kako se uključiti. Ipak, otišli smo južnije gdje nam je vjetar bio povoljniji, pa nismo bili niti blizu.

Ruta kojom jedre ozbiljni jedriličari je uvijek ispod 40te paralele. To je područje poznato kao Roaring 40s (vrišteće 40te), a dobilo je ime po stalnim prolascima jakih ciklona koje stvaraju olujne vjetrove. To je najbrži put, ali mi smo se odlučili ići sjevernije kroz 'variables' gdje su vjetrovi promjenjivog smjera, imamo smo često vjetar s istoka dulji je i sporiji put, ali zato su vjetrovi slabiji i puno je toplije.

Cijelo vrijeme naš autopilot na vjetar, Mishko nas vozi bez prigovaranja, radi dan i noć. Mishko je model Plastimo Navik, a velikodušno nam ga je darovao Slaven. Hvala Slaven:)! Radi na relativno jednostavnom principu. Krilo mu se postavi tako da je paralelno sa željenim smjerom prividnog vjetra. Kada brod pokuša skrenuti, krilo se pomakne i preko šipke pokrene svoje kormilo na stranu, a ono onda preko konopa s kojim je povezano s rudom, okrene brodsko kormilo. Sve dok ima dovoljno vjetra, funkcionira odlično. Moj Mishko je savršeni član posade. Radi bez pauze, ne traži ni jesti, ni piti i nikada ne prigovara.

Nebojša je već mjesec dana nakon polaska prestao pušiti. Silom prilika, naravno jer je ostao bez cigareta, iako sam ga više puta upozoravao da kupi više. Sve je pod kontrolom, uvjeravao me (ili sebe?). Stvarno je bio ok cijela tri tjedna, iako je priznao da mu je prestanak pušenja bila jedna od najglupljih ideja ikad. Onda je otkrio jednu zaboravljenu kutiju cigareta u navigacijskom stolu. Nakon toga, prešao je na motanje duhana, a kad je i toga nestalo od brazilskih cigara je mrvio duhan i počeo motati cigarete od toga i to na svom tabletu. Na oko 700 milja od Australije dao sam mu jednu kutiju cigareta koju sam kupio za ovakve slučajeve, ali nakon motanja duhana, ta kutija je nestala u danu.

Vrijeme uglavnom kratimo čitanjem i pisanjem. Nebojša je dobio inspiraciju i po cijele dane piše... Ja sam pročitao puno knjiga s iskustvima jedriličara, Lin & Larry Pardey, Les Powels, Hal Roth James Baldwin, a posebno zanimljivo bilo pročitati kako se kroz Roaring 40s u Indijskom oceanu namučio Mađar, Istvan Kopar koji je sada ponovno sam na plovidbi oko svijeta i pratimo ga na Golden Globe Raceu 2018.

Imamo mi i ozbiljnijeg posla, budući da na brodu stalno treba nešto popravljati. Malo zakrpati jedro, promijeniti začepljeni filter goriva, remen,  zalemiti žice itd, itd, itd...

Kad smo već došli relativno blizu zapadne obale Australije, zaredali su nepovoljni istočni vjetrovi i bonace, a ostali smo i bez goriva (osim rezerve koju čuvamo za uplovljavanje), pa nam ne preostaje drugo nego biti strpljiv, iako je frustrirajuće bespomoćno se valjati na velikim oceanskim valovima dok jedra lamaću, a brod gotovo da se i ne pomiče.

Alkohol ubija... znamo, o znamo,
Znamo da alkohol škodi,
No rakije, rakije, rakije amo,
Jer utjehe nema u vodi!

DOBRIŠA CESARIĆ

Ocean je vjerojatno zadnje mjesto potpune slobode na zemlji. Ali već i prije približavanja Australiji imali smo pripremu za ono što nas čeka na kopnu i borbu s birokracijom. Dužni smo prijaviti dolazak najviše 90 dana, a najmanje 96 sati prije uplovljavanja i poslati sve naše podatke. Čak je i Medi teško bilo ostati Cool kad je vidio sve potrebne dokumente: putovnice, vize, polovidbena dozvola, izlazni papiri iz JARa, osiguranje na 10 milijuna dolara (hvala Premium Yacht Insurance by Jack Šurija!).

Australija je poznata po strogim imigracijskim i karantenskim propisima, pa smo se trudili pojesti sve što ne može ući u zemlju. 'Najteže' je bilo sada suhomesnatim proizvodima kojih samo imali u velikim količinama. Nebojša je vegetarijanac, pa sam se ja morao jako potruditi pojesti sve te delicije. Budući da Australci tretiraju jedrilice isto kao i ozbiljne trgovačke brodove, odlučili smo se za vrlo službeno podizanje žute, Q zastavice (Q - Quarantine) ispod desnog križa prije uplovljavanja u teritorijalno more, što označilo da smo spremni za carinu...

Zadnji dan je zapuhao jak južni vjetar, pa smo na kraju imali ozbiljno jedrenje. Stigli smo u nedjelju popodne, pa sam jedva uspio nekako dozivati carinu da se najavimo. Uplovili smo u 16h po lokalnom vremenu, a policija nas je dočekala na gatu. Suprotno očekivanjima, sve je prošlo brzo i bez problema. Sada slijede popravci i malo odmora...

HIR 3 u FremantleuFoto: HIR 3 u Fremantleu 1 / 13

  • Sladjana:

    Bravo HIR 3, bravo Saša i Nebojša! Vama je ovo možda "samo" avantura života, ali za mene potez vrijedan divljenja. Zato s užitkom čitam ove blogove "ploveći" s vama, obogaćujući dušu. Nije ovo tek puka igra, iako je izazov pun ... prikaži još! adrenalina....ovo je jedno važno dokumentirano putovanje koje će, vjerujem, pomoći mnogima na morima i oceanima, a nama na kopnu razonoditi dane donoseći nam nove spoznaje o svijetu, morima i oceanima. Ipak, ovdje me dojmila naizgled jednostavna operacija "Kifla" koja je zasigurno bila u pravom trenutka važnija od svih manevara. Stoga se nadam da vas u Autraliji tek čeka prava operacija "Burek"! Unaprijed se veselim s vama.... Zaista smo mala zemlja velikih ljudi. Ovim Putovanjem oko svijeta i vi ste to dokazali. Ponosna na sve vas, na Sašu, Nebojšu, na Marinu, koja je "odradila" prvi dio...., kao i na sve one koji su se uključivali ili će se još uključiti u ovu avanturu života, želim dobro more! "Navigare necesse est...."