Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera HIR 3 - brodski dnevnik

Stari majstori

Objava 01. veljače 2016. 2 komentara 826 prikaza
Majstori
Majstori
Stari majstori - A JE TO!

Iskusni kažu da je plovidba oko Svijeta zapravo ‘popravljanje broda na egzotičnim lokacijama’. Svi brodovlasnici dobro znaju da na brodu uvijek ima posla i stalno treba nešto popravljati. Ako imate novaca i možete si priuštiti servise u marinama, onda ste pravi sretnik, ali tako vjerojatno nikad nećete imati priliku vidjeti pravog, starog majstora na djelu… 

Ja si trenutno ne mogu priuštiti ovlaštene servise i radionice u marinama, pa sam se morao snalaziti na različite načine kako popraviti ‘nepopravljivo’. Trebalo je imati volje i strpljenja da se dođe do pravih starih majstora koji mogu popraviti sve, pa i one stvari za koje su me u tim ovlaštenim i skupim servisima uvjeravali da je nemoguće. Evo nekoliko primjera…

Timun


Jedna od prvih stvari koje smo skinuli s broda bio je originalni timun od tikovine. Stajao je godinama, imao je rupa i sitnih oštećenja, ali majstor Davor (Mala škola brodogradnje) mu je bez problema vratio stari sjaj…

Elektromotor


Kada je ekipa iz servisa u marini uspjela rastaviti sidreni vinč, njihovo pitanje bilo je: ‘Hočete li ga vi baciti, ili ćemo mi?’. Stvarno je tako i izgledao, ali Kruno me uvjeravao da se to može popraviti, pa sam krenuo u akciju… Elvis i ja smo krenuli obilaziti razne servise i radionice, ali bez ikakvog uspjeha. Jedan veliki servis koji je to bio u stanju popraviti je odbio jer im se to ne isplati, a svi ostali ili nisu mogli, ili im se nije dalo niti pokušavati. Već kad sam odustao, Kruno me poslao u ZIK Elektrik na Savici. U podrumu jedne kuče, bez neke reklame je ogroman prostor prepun raznih motora, ured s velikim akvarijem i ekipa u plavim kutama koja izgleda kao da stvarno zna šta radi. Ne samo da izgleda, nego i rade, jer su bez ikakvog problema za par dana popravili ‘nepopravljivo’, a Jelena je još na kraju zalemila stopice. Svaka čast starim majstorima!

Sidreni vinč


Problem je bio i sa zvonom, odnosno gornjim dijelom sidrenog vinča kojeg nismo uspjeli sami niti rastaviti, ali smo zato uspjeli doći do jednog dobog starog tokara koji u garaži na Trešnjevci ima radionu. Odmah se zainteresirao, jer kaže da nikad tako nešto nije vidio i dao je sve od sebe da ga rastavi i sastavi, a na kraju smo ga jedva nagovorili da uzme sto kuna.

Rezervoar

Nakon što smo Kruno i ja uspjeli izvaditi inox rezervoar goriva (trajalo je nekih dva sata i trebalo je piliti pregradu), Elvis i ja smo ga isprali, ali smo primjetili kako na nekim mjestima pušta. Krenuli smo po svim mogućim radionama koje se bave varenjem inoxa, ali bez uspjeha uz uvijek isto objašnjenje, a to je da je opasno variti rezervoar u kojem je bilo gorivo (iako je ispran), budući da se na tako visokim temperaturama stvaraju spojevi koji mogu izazvati eksploziju. Opet, kada sam već odustao, jedan stari majstor (prijatelj od prijatelja moje majke:) rekao je kako uopće nema problema, jer samo treba pustiti u rezervoar CO2!… i stvar je bila riješena za gajbu pive!!:) Na kraju je još Jelena zalemila sondu pokazivača goriva (od Yuga 45!:)

Boom Brake


Rastavljajući ‘Boom Brake’ (spriječava nekontrolirani gybe), primjetio sam kako je aluminij uništen na mjestima gdje se dodiruje s inox vijcima i podloškma, pa sam trebao napraviti dvije nove aluminijske ploče. Elvis i ja smo se zaputili u Podsused gdje nakon što prođete makadamom punom rupa iza cementare koja se doslovno raspada se nalazi velika nova zgrada Stroprometa. Ušli smo u zgradu popločenu mramorom s komadom aluminija u ruci među šaltere i ljude u odijelima, poslali su nas na ‘obojene metale’. Vrlo ljubazan djelatnik nam je objasnio kako bi to ispalo dosta skupo i rekao nam kako stotinjak metara dalje ima radiona gdje nam mogu pomoći. Našli smo radionu s velikim CNC strojevima za obradu metala kod Robnih terminala, radnici su nas poslali šefu u ured. Poslovođi u plavoj kuti koji je čakao kraj radnog vremena se baš nije dalo, ali ipak nam je odlučio pomoći, pa smo krenuli pregledavati restlove (ostatke ploča nakon rezanja). Našli smo jedan savršeni komad aluminija koji su nam dečki izrezali na CNC stroj. Kad smo pitali koliko će koštati, odgovor je bio ‘To neće biti niti za rundu’. Stari majstori su zakon! :)

Struja

Jedan od najvećih problema na brodu je struja. Na Hiru je trebalo sve novo, a meni je to sve napravio moj prijatelj, mladi/stari majstor - Kruno. Prvo smo zajedno na brodu raspravili što treba gdje ići da bi mi dao popis svih žica, kablova i stopica koje moram kupiti i poslao me na mjesta gdje je taj materijal najpovoljniji. Nakon što sam se sa (skoro) svim materijalom vratio na brod, Kruno se bacio na posao i u rekordnom vremenu je sve stare instalacije zamijenio novim… i sve radi!!! :) Hvala Kruno!!

Motor


Brodski motor Lombardini trebalo je izvaditi i generalno urediti. To je napravio mehaničar Filip iz servisa u marini, ali u svojoj garaži. Zahvaljujući Zoranu i njegovom rođaku koji nam je posudio auto s prikolicom, krenuli smo u potragu za Filipovom garažom koju smo pronašli kasno navečer nakon lutanja po selima u unutrašnjosti Istre. Ukrcali smo ga i doveli do broda, a drugi dan ga je ekipa iz servisa spustila u brod. Motor je trebalo spojiti i centrirati, a stvar je još jednom spasio majstor Kruno. Od jutra do noći neumorno je radio… i motor je upalio iz prve! Hvala Kruno majstore:)!!

Na žalost, starih majstora je sve manje i sve teže ih je naći… ali ako se malo potrudite, još uvijek možete popraviti gotovo sve.

  • Avatar Elan19
    Elan19:

    Potpisujem to što si napisao , a o Kruni i motoru, imao sam tu privilegiju biti tamo kada je upalio, neopisiva sreća. I sa moje strane hvala Kruno.

  • hudibitek:

    dobar post