Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Kategorički imperativno

Njemački sustav njege - obiteljska priča gospodina Wenza

Po mojim procjenama, hrvatska njegovateljska grupacija ostvaruje oko pola milijarde eura izvoza usluga. Zato predstavljam sustave njegovateljske skrbi u EU. Njemački socijalni sustav primjer je u svijetu, pa tako i sustav njege. Mnogi hrvatski njegovatelji rade u Njemačkoj. Ove godine je renomirani časopis Focus proglasio najbolju tvrtku u toj branši. Kroz razgovor sa gospodinom Simonom Wenzom, koji je prije nekoliko desetljeća imao problem sa organizacijom brige za vlastitog dementnog djeda, saznat ćete više o organizaciji njemačke njegovateljske skrbi u kući
Objava 14. listopada 2020. 0 komentara 1205 prikaza
Foto: Hausengel
Foto: Hausengel
Timski rad i zajedništvo su najveća vrijednost tvrtke

Istražujući podatke koji bi mi mogli pomoći u pisanju članaka, pročitao sam podatak da Njemačka danas ima potrebe za blizu milijun njegovatelja, a kako njemačko stanovništvo ubrzano stari, neke procijene govore da bi uskoro u Njemačkoj trebalo oko tri milijuna njegovatelja! Njegovateljska skrb je branša sa najvećim rastom. Uz to, mijenjaju se stručni zahtjevi za skrbnike - njegovatelje u obiteljima. U početku, prije dvadeset godina, od njegovatelja se tražilo da bude više - manje domćin ili domaćica koja će "paziti" na svog skrbnika. Danas se od njegovatelja traži da znaju puno više o bolestima svojih štićenika, o svim pomagalima koje ti štićenici koriste. uz to se traži njemački na komunikativnoj razini. I o tome zapravo ovisi i mjesečna naknada koju njegovatelji u obiteljima dobivaju.

Grozna je činjenica da mnogi njegovatelji koji prvi put odlaze u Njemačku budu prevareni, jer ne znaju dobro ni jezik a ni njemačke zakone. Zbog toga pišem ovu seriju članaka, kako bih pružio svim zainteresiranima korisne informacije o tome. U ovoj gospodarskoj krizi koja ide paralelno sa epidemijom Covid 19 - koronom, mnogi će se odlučiti raditi ovaj posao. Socijalni dar i vještina za rad sa starijim i nemoćnim osobama i osnovno poznavanje njemačkog jezika je dobra osnova za početak. Ako ste njegovali nekog člana obitelji, to je već dobrodošlo iskustvo.

S druge strane, svi hrvatski njegovatelji su zapravo izvoznici usluga. Po nekoj mojoj računici i prikupljenim podacima, trenutno oko 25 do 30.000 hrvatskih gradjana radi taj posao u raznim zemljama EU. Ti ljudi se nisu odselili. Ti ljudi samo privremeno rade vani, stanuju i hrane se u obiteljima u kojima rade. Oni gotovo cijeli svoj dohodak troše u Hrvatskoj.

Po toj računici, mi možemo reći da gospodarska njegovateljska grupacija ostvaruje oko pola milijarde eura izvoza usluga! Može li i više? Može, no to je druga tema. Netko bi iz Hrvatske Vlade konačno trebao postaviti pitanje: Kako vam možemo pomoći? Kako može biti bolje, ako se prilagodimo vašim potrebama? 

Dok sam dogovarao ovaj razgovor, izašao je podatak po kojem je u neovisnim istraživanjima uglednih njemačkih novina Focus, tvrtka koju vodi gospodin Wenz ušla u krug najboljih njemačkih tvrtki. Statistička metoda istraživanja je vrlo kompleksan računalni model koji samostalno, bez ljudskog utjecaja analizira podatke na osnovu kojih se promoviraju najbolje tvrtke u različitim gospodarskim područjima u Njemačkoj. A Njemačka je tržište od 80 milijuna stanovnika, 20 puta veća od Hrvatske, po ekonomskoj snazi, mislim da je otprilike od sedamdeset do sto puta jača. 

Taj podatak ističu i njegovatelji, jer je tvrtka Hausengel visoko na listi najpoželjnijih. Hausengel godišnje izvrši desetak tisuća naloga za njegu, a na raspolaganju trenutno ima nekoliko desetaka tisuća njegovatelja koji su spremni za rad. Zanimljiv je model rada po kojem su njegovatelji zapravo samostalni mali obrtnici, a s Hausengelom rade u obliku ugovorne franšize. Hausengel u toj franšizi radi kompletni servis što se tiče obrta, zakonskih obveza, obveza predaje porezne prijave, poreznog savjetnika, izdavanja računa, marketinga, i svega ostalog potrebnog za zakonito ali i uspješno poslovanje. Njegovatelji sami određuju cijenu svog rada temeljem zahtjeva koji postave obitelji koje traže njegovatelja. Na taj način, njegovatelji nisu u podređenom položaju ni prema osobi za koju skrbe, niti prema Hausengelu. I to je bitna razlika između drugih država. Hrvatski njegovatelji su partneri Hausengela s franšiznim ugovorom, a samostalni izvršitelji u obiteljima.


Zbog toga sam na razgovor pozvao gospodina Simona Wenza, člana uprave, ali i čovjeka koji je Hausengel stvorio zajedno sa članovima svoje obitelji, dok su 1995.godine tražili njegovatelja za bolesnog člana obitelji.

Gospodine Wenz, u pripremi ovog razgovora sam pročitao vrlo zanimljivu priču o tome kako je zapravo nastao Hausengel. Vaš djed je bio bolestan i vaša mama je napustila posao da bi ga njegovala. Hoćete li nam ispričati tu priču?

Tri četvrtine osoba, na području Njemačke, kojima je potrebna njega, njeguju se u kućnom okruženju. Mnoštvo njih, prema procjenama skoro 300.000 kućanstava, se oslanja na pomoć njegovatelja s područja istočne Europe. Stoga se može pretpostaviti kako je na godišnjoj bazi u Njemačkoj aktivno minimalno 750.000 njegovatelja. Oni već dugo vremena daju relevantan doprinos ambulantnoj skrbi u Njemačkoj. Točno je: perspektivno će takav oblik skrbi s vremenom dobivati na značaju zbog društvenih okolnosti. S obzirom na demografska kretanja je vidljiv konstantni porast potrebe za njegom i skrbi, kao i za njihove članove obitelji.

Istovremeno je nedostatak stručnih njegovatelja na području Njemačke problem koji se odražava i na stanje u skrbi. 24- satna njega, koju vrše njegovatelji s područja istočne Europe je za mnoštvo potrebitih obitelji najbliže rješenje. Da, bili smo jako radosni da je renomirani časopis Focus prozvao najboljim posrednikom na području 24-satne njege. Jako ozbiljno shvaćamo potrebe svih onih koji su uključeni u proces njege te pokušavamo povezati visoku kvalitetu s najboljim uslugama. To vrijedi za osobe kojima je potrebna njega, a jednako tako i za naše njegovatelje. Zahvaljujemo našim klijentima i klijenticama na ukazanom povjerenju i radujemo se pozitivnom vrednovanju. To također pokazuje, kako naš moto „U potpunosti zbrinuti“ shvaćamo doslovno.

Sve je počelo time što je moj djed postao dementan. Kao bezbroj drugih obitelji smo se našli pred velikim izazovom pronaći i organizirati dostojanstvenu skrb i njegu u poznatom, kućnom okruženju. Naša osobna priča nas je motivirala da svoje znanje i iskustva podijelimo i prenesemo na druge obitelji, koje se nalaze u sličnim situacijama te su u potrazi za kompetentnim, dragim i plativim njegovateljima – time je osnovan Hausengel. Koncept Hausengela nikada nije bio samo poslovni moto, već i stvar koja nam svima leži na srcu. Svi zajedno se zalažemo za jedan cilj, pružiti skrb i njegu osobama kojima su one najpotrebnije, pružiti im ono što stvarno trebaju te im dati mogućnost nastavka života u poznatom okruženju.

Vi ste dakle, kao pravnik, od prvog dana htjeli da sve to bude legalan posao?

Pošteni koncept njege i skrbi za sve koji su uključeni u proces njege je iznimno važan. Pravna sigurnost je presudni faktor. Od početka nam je transparentnost i kvaliteta njegovatelja na prvom mjestu, te smo time ostvarili drastični pomak od drugih agencija ili neozbiljnih ponuda. To je važno, jer na tržištu postoji mnoštvo agencija i posrednika koji se odlikuju manjkom transparentnosti u pogledu na pravne okolnosti, kvalifikacije i kompetenciju njegovatelja. Pravna sigurnost hausengelovog franšiznog sustava je putem zaduženih nadležnih tijela i potvrđena. Naravno da se i van toga zalažemo da visoka razina kvalitete koju nudimo postane uobičajena. Interesenti koji si mogu zamisliti rad unutar Hausengela, bivaju obučeni pomoću školovane službenice zadužene za njih, nude im se sve informacije o organizaciji i provođenju rada, dobivaju besplatne tečajeve njemačkog jezika te se mogu izučiti na našoj besplatnoj, certificiranoj i državno priznatoj akademiji. Uvijek za sebe imaju osobu od povjerenja, odnosno agenta koji im je dostupan u svako vrijeme, a to je također važan korak prema transparentnosti.

Nakon što ste sve sredili za vašeg člana obitelji, stvorili ste zapravo prvi pravni model 24satne kućne skrbi u Njemačkoj?

Hausengelov koncept je do današnje razine došao tek nakon određenog vremena. No, ono što je ostalo isto je činjenica da smo potrebe svih uvijek shvaćali ozbiljno. To vrijedi za osobe kojima je potrebna njega, kao i za naše njegovatelje. Kvaliteta njege i skrbi povezana je s dobrobiti njegovatelja. Naš franšizni koncept slijedi jedinstveni model suradnje, koji njegovateljima nudi mogućnost samoodređivanja i izvrsne usluge. Tako se mogu koncentrirati na njegu. Mnoštvo drugih posrednika na žalost zanemaruje ovu činjenicu. Stoga se usudim reći, kako smo s našim konceptom 24-satne njege bili prvi, koji su u temelju položili osnove za partnersku suradnju.

Taj model 24 satne njege u kući razvijate sve do danas?

Konstantno radimo na poboljšanju modela i okvira 24-satne njege, kako bi poboljšali stanje obitelji i njegovatelja. To podrazumijeva brigu o natječajima, transparentnosti i kvaliteti. Tijekom vremena smo postali poprilično dobro umreženi na području Njemačke i istočne Europe i aktivno sudjelujemo u stvaranju smjernice koje pridonose transparentnosti i osiguranju kvalitete. No, jednako tako rastemo kao poduzeće te se razvijamo: od utemeljenja u 2005. godini proširili smo opseg djelatnosti i broj naših podružnica. Od ambulantne njege, na šest lokacija u Njemačkoj, nacionalno rasprostranjene 24-satne njege, savjetovanja o pitanjima u njezi, kao i drugih projekata, među kojima se jasno ističe osnivanje generacijskog parka u Hausengelovom mjestu osnivanja Ebsdorfergrund objedinjujemo sve pod jednim krovom. Trenutno zapošljavamo okvirno 300 suradnika i suradnica na 13 nacionalnih i internacionalnih lokacija. Oko 14.000 njegovatelja iz istočne Europe nalaze se u Hausengelovom sustavu. S razvijenom strukturom u istočnoj Europi te etabliranim sustavom menadžmenta za kvalitetu predstavljamo jedinstveni poduzetnički model unutar branše njege. Zbog našeg rasta i s njim povezanim rastućim sinergijama imamo više prostora za kreativnost, kako bi i dalje mogli razvijati model 24-satne njege koji je u skladu s našim idealima. U međuvremenu su se javile i druge tvrtke.

Očito je da su vas kopirali... Mnoge inicijative za primjenom zakona i drugih propisa dolaze od vas. Ne žalite se na konkurenciju?

Više od 15 godina smo uspješni na tržištu. Kao pioniri umrežene njege i skrbi slijedimo pristup koji naša konkurencija ne shvaća najbolje. No uspjeh nam daje pravo na to. Mnoštvo novih posredničkih agencija na području istočne Europe pokušava uzeti zamaha, no samo manji broj doživljava uspjeh pri rješavanju svih potreba i održavanja visokog standarda. Mi se ne bojimo konkurencije, baš suprotno. Pozdravljamo konkurenciju koja zadržava visoki standard kvalitete te iskreno i otvorena komunicira s njegovateljima. S takvim agencijama rado surađujemo, izmjenjujemo ideje i pomažemo si međusobno. No to na žalost radi samo mali broj njih, mnogi na njegovatelje gledaju isključivo kao na izvor kapitala i ne gledaju na njih kao na partnere. Baš prilikom dogovora posla njegovatelji znaju često biti prevareni, npr. visinom osiguranja i davanja. No s takvim pristupom se ne može dugoročno biti uspješan na tržištu.

Vi ste u Njemačkoj najpozvanija osoba da hrvatskoj javnosti predstavi njemački sustav njege. Prije svega, koji je izvor sredstava za njegu? To njemački građani plaćaju neki postotak od svoje plaće? Koliko?

U Njemačkoj nitko ne mora strahovati od toga da će u slučaju potrebe za njegom ostati bez osiguranja i skrbi. Od 1995. godine svaki član zdravstvenog osiguranja mora biti osiguran i u slučajevima potrebe za njegom. Ono što spominjete u pitanju povezano je sa zakonskim osiguranjem koje pokriva troškove u slučaju da dođe do potrebe za njegom i skrbi. Visina iznosa se vodi prema svakoj pojedinačnoj situaciji osiguranika, npr. ima li osoba djecu ili ne, te se na to pitanje ne može odgovoriti paušalno jer postoji mnoštvo iznimki. Općenito govoreći je najčešće tako da poslodavac uplaćuje iznos osiguranja, dok sama osoba uplaćuje ostatak. Koliki je iznos u pitanju, ovisi naravno, o visini primanja. Za prosječnog osiguranika je to trenutno 3,05% od mjesečnih primanja. Pomoću doprinosa se financiraju različite potrebe osiguranika (osobe kojoj je potrebna njega i skrb). Oni su određeni socijalnim zakonikom XI.

Postoje i privatni fondovi za njegu u koje se može dobrovoljno uplaćivati?

Obvezno socijalno osiguranje za njegu o kojemu smo pričali, u mnogom slučajevima nije dovoljno kako bi u slučaju invalidnosti ili potrebe za njegom bili u potpunosti osigurani. Ono je više djelomično osiguranje. Puno ljudi stoga uplaćuje u privatna osiguranja. Ovdje postoji mnoštvo ponuda i usluga osiguranja, koje se formiraju prema individualnim mogućnostima i potrebama. Ova osiguranja primjerice preporučujemo i našim njegovateljima.

U Njemačkoj postoji pet stupnjeva njege. Hoćete li nam ih predstaviti?

Koliko su visoki iznosi osiguranja ovisi o tome koliko podrške osoba treba, dakle, o tome, koliki je stupanj njege određen. Polazna točka pri procjeni stupnja njege kod osobe kojoj je ona potrebna je samostalnost: ako je razina samostalnosti manja, a prema tome i osoba treba veću razinu njege, tada je stupanj njege veći, a time i iznosi koji su povezani s njim. Prema tome je osoba sa stupnjem njege 1 djelomično nesamostalnija, dok je osoba sa stupnjem njege 5 nesamostalna te se u tom slučaju mora podnijeti zahtjev za više sredstava i pomoći. Prema tome se mjere mjesečni iznosi koji se isplaćuju osobi s razinom njege 1, kao i iznosi koji se isplaćuju osobi s razinom njege 5.

Kako to u praksi funkcionira: obitelj nekog nemoćnog građana zatraži njegu i inspektor procjeni potrebnu razinu njege. Tada se obitelj obraća vama sa svojim zahtjevom? Kako izgleda taj proces od zahtjeva do dolaska njegovatelja u obitelj?

Postoji li potreba za njegom, odnosno trajnoj nesamostalnosti u svakodnevici provjerava zadužena medicinska služba osiguranja za njegu i zdravstvenog osiguranja. Služba u tzv. procesu stručnog ocjenjivanja daje procjenu o trajanju potrebne njege. Van toga se provodi stručni sud za kategoriziranje stupnja njege. Mi pružamo podršku obiteljima prilikom podnošenja zahtjeva ili kod postupaka u kojima postoji proturječnost kada je zahtjev odbijen ili ne odgovara uvjetima koji vladaju u kući obitelji. Bez obzira na to koji je stupanja njege dodijeljen, obitelji često privatno organiziraju njegu za svoje članove obitelji. Većina ljudi vrijeme i starost želi provoditi u poznatom kućnom okruženju te tamo biti njegovano. Za to je, uz zakonske osnove, potrebno i donijeti dodatne mjere kao npr. njega od strane rodbine, susjeda ili tzv. 24-satna njega. Kako bi dobili adekvatnu njegu, potrebna je kombinacija više ponuda i oblika skrbi. Pružamo savjet i podršku onima kojima je potrebna njega, kao i njihovim članovima obitelji kako bi mogli oblikovati njihov individualni koncept njege. Djelatnost 24-satne njege teško je izračunati putem stupnja njege. No veći broj obitelji ih ipak smatra važnima jer tako mogu izbjeći selidbu u dom i putem Hausengela dobiti potpunu njegu.

Tu se radi o povjerljivim podacima. To su bolesne osobe čije podatke treba štititi, tu su njegovatelji čije podatke treba zaštititi... A bez tih podataka nije moguće dogovoriti adekvatnu njegu. Tu zapravo dolazi do izražaja taj Vaš "know - how". Vi spojite zahtjev za njegu sa odgovarajućim karakteristikama njegovatelja? Vi imate koordinatore koji poznaju njegovatelje, vi imate koordinatore koji poznaju potrebe obitelji. Oni zapravo dogovore adekvatnog njegovatelja za adekvatnu osobu koja treba njegu. To je upravo ono kako ste vi birali prvog njegovatelja za vašeg člana obitelji?

Što se tiče osobnih podataka naših klijenata i klijentica – obitelji i njegovatelja – smo jako savjesni te se strogo držimo odrednica europske uredbe o zaštiti podataka (DSGVO) (u Hrvatskoj: GDPR, op.a.). Kako bi osigurali odgovarajuću njegu i skrb koristimo našu bazu podataka i dodatne alate koji olakšavaju pronalazak odgovarajuće osobe. Prilikom toga pazimo da u obzir uzmemo želje i potrebe obje strane. Naše agentice često osobno poznaju naše njegovatelje, kao i obitelji kojima je potreban njegovatelj ili njegovateljica, a ujedno znaju sve okolnosti vezane za radni nalog. Prije nego li dođe do objave radnog naloga, naše agentice dogovaraju sve detalje. Postoji mogućnost telefonskog razgovora obitelji s potencijalnim njegovateljima. Uz željene kompetencije i uvjete na licu mjesta često zna biti presudna i simpatija prema nekoj osobi.

Danas ste visoko na listi želja za njegovatelje koji žele sa vama raditi. Razvili ste model franšize. To su zapravo mali obrti. Od ove godine ti obrti mogu zaraditi do 22.000eura bruto, a da ne uđu u velike obrte koji plaćaju MWST. Vi praktički sve vođenje poslovanja tog obrta preuzimate na sebe? Dajte nam malo opišite taj model...

Svi hausengelovi primatelji franšize su samostalni u Njemačkoj, odnosno imaju prijavljen obrt. Kao agencija za posredovanje preuzimamo sve uredske poslove za naše njegovatelje. Tu mislimo na preuzimanje svih formalnosti kao prijava i odjava obrta, izrada porezne prijave, izdavanje računa i još mnogo toga. Model samostalnosti hausengelovim njegovateljima nudi maksimalni stupanj samoodređivanja. Istovremeno im nudimo mnoštvo dodatnih pogodnosti. Naš franšizni sustav se bazira na partnerskom odnosu koji je zasnovan na principu usluga i protuusluga. Kako bi njegovatelje za vrijeme njihova boravka mogli sveobuhvatno osigurati i savjetovati uzimamo franšiznu naknadu. U naknadi je obuhvaćen: osobni agent na Vašem materinjem jeziku (24/7 an 365 dana u godini), vanjska suradnička služba, koja njegovatelje dovozi direktno na lice mjesta i nadgleda upoznavanje s obitelji. Također nudimo mogućnosti izobrazbe i daljnje naobrazbe za naše primatelje franšize unutar naše državno priznate Hausengel akademije. Po potrebi preuzimamo prevoditeljske poslove, kao i birokratske stvari vezane za promjenu mjesta ili termina. Tražimo i posredujemo s odgovarajućim ponudama te stojimo iza njih. Uz sve to dolazi obvezno zdravstveno osiguranje, osiguranje u slučaju nezgoda, kao i osiguranje za obrt. Njegovatelji žive u kućanstvu osobe koje njeguju, te nemaju dodatne troškove za smještaj i hranu. Putni troškovi su također refundirani. Koliko novaca njegovatelj zahtjeva od obitelji nije na nama, on samostalno donosi tu odluku. Prema zahtjevima i vrsti naloga su moguće varijacije, a sve se može i naknadno dogovoriti ako dođe do promjena uvjeta poslovanja. Radni nalog je aktivan od trenutka kada su se obitelj i njegovatelj složili oko ponude. Mjesto, vrijeme i način na koji će njegovatelj dobiti novac dogovara se individualno. U pravilu se računi plaćaju na kraju mjeseca. Mi pomažemo pri organizaciji puta, a naše agentice su tu za Vas u slučaju bilo kakvih pitanja. Danas njegovatelji imaju privatno zdrastveno osiguranje.

Mirovinsko osiguranje u tom modelu nije još moguće?

Svi naši primatelji franšize imaju njemačko obvezno zdravstveno osiguranje, kao i osiguranje u slučaju nezgoda. Mirovinsko osiguranje unutar ovoga modela samostalnosti nije nužno uključeno. No, svaki primatelj franšize može odlučiti želi li svojevoljno uplaćivati mirovinske doprinose u svojoj domovini ili u Njemačkoj ili se odlučiti za privatno mirovinsko osiguranje. U ovim slučajevima Vam također stojimo na raspolaganju.

Iako za Hausengel znaju svi koji se bave tim poslom, no recite mi kako teče proces regrutacije u Hausengelu? Vi imate ured i tvrtku i u Hrvatskoj?

Često se događa da interesenti čuju za nas zato što nas je preporučio njegovatelj koji surađuje s nama zato što je zadovoljan sa suradnjom. Naš ured se nalazi i u Osijeku gdje rado primamo stranke osobno. Tada naše suradnice savjetuju njegovatelje o daljnjem postupku organizacije te odgovaraju na sva dodatna pitanja koje zainteresirane osobe imaju, bilo to na licu mjesta ili putem telefona. Prvo uzimamo sve podatke, a ako se netko tada odluči prihvatiti radni nalog u Njemačkoj počinjemo tražiti odgovarajuću obitelj. Često interesentima možemo direktno predstaviti odgovarajuću poslovnu ponudu.

Što su naredni koraci u razvoju 24 satne njegovateljske skrbi?

Želimo da naporni rad naših njegovatelja sa skrbnicima bude prepoznat i priznat te da se to zanimanje u konačnici povezuje s empatijom, kompetencijom, trudom, poštovanjem, partnerstvom i poštenjem.

Hausengel prevedeno na hrvatski jezik je "kućni anđeo"...

Otkrijte mi tajnu: kako ste uspjeli uspostaviti tako uspješan model, a vaši suradnici su ostali toliko pristupačni, srdačni i bez prevelikog stresa obavljaju taj složen posao? Kako ste postali najpoželjniji franšizer u branši na ogromnom njemačkom tržištu? Koja je to čarobna formula srčanog i emotivnog Hausengela? 


Vrlo jednostavno: Kod nas je svaki čovjek u središtu. Nevažno je li riječ o suradniku, njegovatelju ili obitelji. To nisu samo prazne riječi, već taj moto i živimo, a to ljudi i prepoznaju.

Gospodine Wenz, hvala Vam na razgovoru.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.