Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Miholekove mrvice - teološki recepti za dobar život

Lijek za agresiju je jednostavan, trebalo bi znati prepoznati lice Krista u svakome čovjeku

Svjedočimo ovih dana nekim težim zločinima. Policijske statistike uglavnom kažu da se broj zločina smanjuje. Cinici bi rekli da je to zato jer najmlađe i najsposobnije stanovništvo emigrira, pa tako i lopovi idu u bogatije zemlje.
Objava 17. siječnja 2020. 0 komentara 581 prikaza
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Isus Krist

Svaki izbori izvuku nešto loše u našem hrvatskome društvu. Slaba je utjeha u tome što izbori u svijetu su jednako prljavi i naporni. Ljudi zadnje vrijeme teško nalaze nekakav zajednički minimum međusobnoga razumijevanja. Oduvijek postoje podjele, nešto je u čovjeku da uživa u podjelama, ali jednostavno u svijetu i kod nas je nestalo centra, sredine, srednjega puta kojega još onaj stari mrgud Aristotel zagovarao, ekstremi su loši, uvijek se izgubi ono nešto važno.

Svjedočimo ovih dana nekim težim zločinima. Policijske statistike uglavnom kažu da se broj zločina smanjuje. Cinici bi rekli da je to zato jer najmlađe i najsposobnije stanovništvo emigrira, pa tako i lopovi idu u bogatije zemlje. Kada čovjek pogleda npr. švedsku policiju i njezinu kroničnost nesposobnost i generalnu kukavnost, onda je bistro zašto baš mafija iz jedne nam vrlo bliske zemlje na našoj istočnoj granici dominira skandinavskim predjelima. Šalu na stranu, smrti ovih dana su zaprepastile ovu zemlju, a ni prošla 2019. godina je imala neka vrlo upečatljiva ubojstva i neke vrlo grozne zločine nad djecom. Generalno javnost se uvijek čudi, pa kako, pa zašto, pa on(a) je bio(la) tako miran, itd.

Zadnja filmska ubojstva u Splitu uglavnom su izazvala pozitivnu reakciju javnosti. Iskreno, malo mi idu na živce salonski intelektualci koji se živi čude takvoj reakciji. Od doba Grčke i Rima narod voli osamljene pojedince koji uzimaju stvar u svoje ruke. Doduše, kod grčkih mitova i drama često to završi loše s poslovičnim grčkim pesimizmom da je sve u životu određeno i da se sudbini ne može pobjeći ma što god da radili. Zapravo, sav taj način razmišljanja je legitimacija grčkoga robovlasničkoga sustava.

Grčka prije nego što ju je Rim osvojio je bila zapravo teško robovlasničko društvo u kojem je nekolicina muškaraca imala pravo političkoga glasa, a svi ostali su neslobodni. Kako spomenuti Aristotel to tumači u njegovoj Poetiki; muškarac vrijedi jedno cijelo, žena polovicu, a rob samo četvrtinu, ako me sjećanje dobro služi. U svakome slučaju, još tome nije svaki muškarac jednak, već može biti spomenuti rob ili pak oslobođeni rob, pa zatim slobodan čovjek bez građanstva ili pak gost iz drugoga grada-polisa, svi oni su isključeni iz političkoga odlučivanja u određenom grčkom polisu.

Zlobnici bi rekli da se nije puno promijenilo od doba Aristotela, da i danas zapravo svu političku moć drži nekolicina muškaraca i žena. Tu je promjena, napredovali smo, sada i žene mogu biti vladajuće oligarhije, što bi Grcima bilo nezamislivo. Antičko grčko društvo je gledalo na ženu isključivo kao na nekoga tko rađa djecu i radi kućanske poslove. To je išlo toliko daleko u staroj Grčkoj da su se preferirali mladići za utaživanje spolne požude. Ako netko vidi ovdje neke paralele sa svećeničkim sustavom Rimokatoličke crkve, neka se ne čudi, preko Tome Akvinskoga u srednjem vijeku, Aristotel i dalje suvereno vlada Rimom i rimokatoličkom teologijom. Ono što je meni smiješno da se npr. kod Augustina zanemaruje njegova kasna teologije obitelji i braka kada mu je u zadnjem dijelu života došlo do pameti da je brak između žene i muškarca vrlo važna stvar. Danas se u svijetu klasični brak izruguje.

Malo smo skrenuli s početne teme, ali teologija je takva, često skreće na razne stranputice. Kršćanstvo je u antici prekinulo taj jedan osjećaj dominacije jedne određene skupine nad drugom. Srednja rimska klasa, sposobni ljudi, ali bez žnjora na vrhu, teški radnici, pametni, ambiciozni, oni su prihvatili kršćanstvo jer je išlo protiv okamenjena elitizma Rimskoga Carstva. Kršćani su u svima vidjeli djecu Božju, svi su pozvani da žive dobrim kršćanskim životom na ovome svijetu i da se nadaju vječnom životu poslije smrti. Bez obzira na podrijetlo postojalo je jedno stvarno zajedništvo u životu, Crkva je stvarno bila mistično Tijelo Kristovo koje sa svojim udovima djeluje u svijetu koji uopće nije pretjerano dobar, ali kršćani ga svojom pojavom čine boljim, oni su živi Božji narod u svijetu u kojoj je njihova domovina sasvim izvan ovoga svijeta, kršćani prvih stoljeća u svakome prepoznaju lice Kristovo. Kristova sramotna smrt na križu oslobađa svakoga čovjeka od zla i daje mu drugu priliku. Uskrsli već s križa zove na bolji život i na bratstvo među ljudima.

Znam da je naivno u ovakvome društvu koje poprilično propada i u kojem sposobniji ljudi galopiraju u emigraciju pozivati na to da se u drugom čovjeku primarno vidi lice Isusa Krista s križa, a onda sve ostalo. Što reče onaj blagoslovljeni genije iz Tarza: Uistinu, besjeda o križu ludost je onima koji propadaju, a nama spašenicima sila je Božja. (1 Kor 1,18). To što je hrvatsko društvo među ostalima i kršćansko, ne znači da živi kršćanskim životom.

Pozvani smo da se obnavljamo kao društvo. Kažem, svjestan sam naivnosti ovoga što pišem, ali duhovna obnova je važna kategorija procvata svakoga društva. U Hrvatskoj su se svećenici, pastori, teologinje i teolozi podosta stavili na marginu, ali u ovim trenucima, kada smrt hoda i odnosi živote, tu treba propovijedati živoga Krista. Bog je ljubav i tko ostaje u ljubavi, u Bogu ostaje, i Bog u njemu. (1 Iv 4,16) Taj jednostavni izričaj trebali bi imati na umu svaki put kada u nama prevladava agresija.

Možda je vrijeme da budemo više naivni, a manje agresivni. Možda je vrijeme da ljubav postane društvena vrednota. Teško uz ovakve političare, ali političari nisu uvijek baš najbistriji, sjetimo  se da je političar Poncije Pilat poslao Boga na križ. Ali političari dolaze iz baze, iz naroda i oni samo odražavaju duh svakoga društva.

Ljubimo jedni druge!

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.