Blogosfera Oaza Dom

Jednostavnim aktivnostima možemo poboljšati pamćenje

Objava 22. rujna 2019. 0 komentara 738 prikaza
Foto: unsplash.com
Foto: unsplash.com
Bez obzira na to učite li novi jezik ili poboljšavate svoje računalne vještine, stalno obrazovanje je siguran način da držite vaš um oštrim.

Svatko od nas, neovisno o dobi ponekad nešto zaboravi pa čak i neke najočitije stvari. Primjerice, možda ste ušli u kuhinju i ne sjećate se zašto, ili se ne možete sjetiti poznatog imena tijekom razgovora. Do zaboravnosti može doći u bilo kojoj dobi, ali samo starenje nije jedini uzrok pada kognitivnih funkcija. Kada se značajan gubitak pamćenja dogodi kod starijih ljudi, to uglavnom nije posljedica starenja, već organskih poremećaja, ozljeda mozga ili neuroloških bolesti.

Studije su pokazale da možete spriječiti opadanje kognitivnih sposobnosti i smanjiti rizik od demencije pomoću nekih osnovnih i dobrih zdravstvenih navika:

  • Fizička aktivnost
  • Dovoljno spavanja
  • Ne pušite
  • Prakticirajte društveni život
  • Ograničite unos alkohola na jedno piće dnevno
  • Jedite uravnoteženu prehranu s malo zasićenih i trans masti

Određena zdravstvena stanja koja mogu narušiti kognitivne sposobnosti uključuju dijabetes, visok krvni tlak, apneju u snu, depresiju i hipotireozu. Ako imate bilo koji od ovih zdravstvenih problema, možete si pomoći slijedeći pažljivo savjete liječnika. Promjene pamćenja mogu biti frustrirajuće, ali dobra vijest je da zahvaljujući desetljećima istraživanja možete naučiti kako aktivirati svoj um. Postoje razne strategije koje možemo koristiti za zaštitu i poboljšanje pamćenja, stoga u nastavku donosimo nekoliko savjeta.

1. Kontinuirano učite

Viši stupanj obrazovanja povezan je s boljim mentalnim funkcioniranjem u starosti. Stručnjaci smatraju da bi napredno obrazovanje moglo pomoći održavanju dobrog pamćenja tako osoba stekne naviku biti mentalno aktivna. Vjeruje se da stimuliranje mozga mentalnom vježbom aktivira procese koji pomažu u održavanju pojedinih moždanih stanica i potiču komunikaciju među njima. Mnogi ljudi imaju posao koji ih održava mentalno aktivnima, ali bavljenje hobijem, učenje nove vještine ili volontiranje za projekt na poslu koji uključuje vještinu koju obično ne koristite može funkcionirati na isti način i pomoći poboljšanju pamćenja.

2. Koristite sva svoja osjetila

Što više čula koristite da nešto naučite, to će više vašeg mozga biti uključeno u zadržavanje pamćenja. U jednom istraživanju, odraslima je prikazan niz emocionalno neutralnih slika, od kojih je svaka predstavljena zajedno s mirisom. Od njih nije traženo da se sjećaju onoga što su vidjeli. Kasnije su im prikazali isti skup slika, ovaj put bez mirisa te su zamoljeni da navedu koje su već vidjeli. Izvrsno su se prisjetili svih slika uparenih s mirisom, a posebno onih povezanih s ugodnim mirisima. Slike mozga pokazale su da je piriformna kora, glavno područje mozga za obradu mirisa, postala aktivna kada su ljudi vidjeli predmete koji su bili izvorno upareni s mirisima, iako mirisi više nisu bili prisutni i ispitanici ih nisu pokušali upamtiti. Stoga izazovite sva svoja osjetila i vježbajte svoje kognitivne sposobnosti.

3. Vjerujte u sebe

Osobe srednjih godina i stariji ostvaruju lošije rezultate na zadacima pamćenja kada su izloženi negativnim stereotipima o starenju i pamćenju, a bolje kada su poruke o očuvanju pamćenja u starosti pozitivne. Ljudi koji vjeruju da ne mogu utjecati na svoje pamćenje često se vole šaliti na račun gubitka sposobnosti u starosti, a time je i manje vjerojatno da će raditi na održavanju ili poboljšanju svog pamćenja i stoga su izgledi za opadanje kognitivnih funkcija kod njih veći. Ako vjerujete da možete poboljšati svoje sposobnosti i prenesete to uvjerenje u praksu, imate bolje šanse da zadržite svoj um oštrim.

4. Koristite svoj mozak

Ako ne trebate koristiti mentalnu energiju za sjetiti se se gdje ste ostavili ključeve ili zapamtiti datum rođendana svoje unuke, moći ćete se više usredotočiti na učenje i pamćenje novih i važnih stvari. Iskoristite prednosti kalendara i planera, popisa za kupovinu, mobitela i adresara kako biste održavali dostupnima rutinske informacije. Odredite mjesto kod kuće za naočale, novčanik, ključeve i druge predmete koje često koristite.

5. Ponovite ono što želite znati

Kad se želite sjetiti nečega što ste upravo čuli, pročitali ili pomislili, ponovite to naglas ili zapišite. Na taj način jačate memoriju i povezanost. Na primjer, ako su vam upravo rekli nečije ime, izgovorite ga i ponovite u smislenom kontekstu kad razgovarate s tom osobom. Upravo zaboravljanje imena kod upoznavanja, česta je boljka kod većine ljudi.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.