Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Oaza Dom

Kako spriječiti i otkriti pothranjenost starijih osoba?

Prehrana u svrhu sreće uključuje namirnice koje su hranjive, lagane te nam pomažu da ostanemo aktivni cijeli dan.
Objava 19. srpnja 2020. 0 komentara 167 prikaza
Foto: unsplash.com
Foto: unsplash.com
Pothranjenost je značajan zdravstveni problem te pogađa preko 10% ljudi starijih od 65 godina.

Pothranjenost je ozbiljan zdravstveni problem stoga je bitno prepoznati znakove i pomoći starijoj osobi da izbjegne lošu prehranu. Dobra prehrana od presudnog je značaja za opće zdravlje i dobrobit, ali mnogi stariji ljudi riskiraju zdravlje neadekvatnom prehranom.

Problemi uzrokovani neuhranjenošću

Pothranjenost kod starijih osoba može dovesti do različitih zdravstvenih problema, uključujući:

  • Slab imunološki sustav, što povećava rizik od infekcija
  • Loše zacjeljivanje rana
  • Mišićna slabost i smanjena koštana masa, što može dovesti do padova i lomova
  • Povećani rizik od smrti

Čimbenici koji pridonose pothranjenosti

Uzroci pothranjenosti mogu se činiti jednostavnim – nizak unos hrane ili prehrana kojoj nedostaje hranjivih sastojaka. U stvarnosti je neuhranjenost često uzrokovana kombinacijom fizičkih, socijalnih i psiholoških pitanja:

  • Normalne promjene vezane uz dob. Promjene okusa, mirisa i apetita općenito opadaju s godinama, što otežava uživanje u jelu i održavanje redovitih prehrambenih navika.
  • Bolest. Upale i bolesti mogu pridonijeti smanjenju apetita i promjenama u tijelu koje prerađuje hranjive tvari.
  • Poteškoće pri žvakanju ili gutanju, loše zdravlje zuba ili ograničena sposobnost rukovanja posuđem mogu doprinijeti pothranjenosti.
  • Demencija. Problemi s ponašanjem ili pamćenjem od Alzheimerove bolesti ili srodne demencije mogu rezultirati zaboravljanjem i preskakanjem obroka ili drugim nepravilnim prehrambenim navikama.
  • Lijekovi. Neki lijekovi mogu utjecati na apetit ili na sposobnost apsorpcije hranjivih sastojaka.
  • Ograničena dijeta. Prehrana ograničena zbog raznih medicinskih stanja - poput ograničenja unosa soli, masti ili šećera - također mogu pridonijeti neadekvatnoj prehrani.
  • Ograničeni prihod. Stariji odrasli mogu imati problema s pribavljanjem namirnica, pogotovo ako uzimaju skupe lijekove.
  • Smanjeni socijalni kontakt. Stariji odrasli koji jedu sami mogu možda ne uživati ​​obroke kao prije i izgubiti interes za kuhanje i jelo.
  • Ograničeni pristup hrani. Stariji s ograničenom pokretljivošću možda nemaju pristup hrani ili pravim vrstama hrane.
  • Depresija. Tuga, usamljenost, slabo zdravlje, nedostatak pokretljivosti i drugi čimbenici mogu pridonijeti depresiji - uzrokujući gubitak apetita.

Praćenje prehrane i sprečavanje pothranjenosti

Kao skrbnik ili član obitelji, možete poduzeti korake za nadziranje nutritivnog zdravlja, paziti na gubitak kilograma i rješavati rizične čimbenike pothranjenosti.

  • Nadgledajte težinu. Pomozite starijoj odrasloj osobi da provjeri svoju težinu kod kuće. Vodite evidenciju tjedno. Promjene u načinu odijevanja odjeće također mogu ukazivati ​​na gubitak kilograma.
  • Pridržavajte se navika. Provodite obroke zajedno kod kuće - ili za vrijeme obroka u bolnici ili ustanovi za njegu - poštujući prehrambene navike. Obratite pažnju na to što se jede i koliko.
  • Pratite lijekove. Vodite evidenciju o svim lijekovima, doziranju, rasporedu liječenja i mogućim nuspojavama.
  • Pomoć oko planova za obrok. Pomozite planirati zdrave obroke ili pripremite obroke prije vremena. Pomozite zajedno pripremiti popis za kupovinu.
  • Učinite obroke društvenim događajima. Dođite tijekom obroka ili pozovite stariju osobu u svoj dom na povremene obroke. Potaknite sudjelovanje u socijalnim programima u kojima članovi zajednice mogu jesti zajedno.
  • Potaknite redovitu fizičku aktivnost. Svakodnevno vježbanje - čak i ako je lagano - može potaknuti apetit i ojačati kosti i mišiće.

Poboljšanje prehrane

Pomoć starijoj osobi da održava zdravu prehranu i dobre prehrambene navike uključuje sljedeće:

  • Hrana bogata hranjivim sastojcima. Planirajte obroke bogate hranjivim sastojcima koji uključuju raznovrsno svježe voće i povrće, cjelovite žitarice, ribu i nemasno meso.
  • Bilje i začini. Koristite bilje i začine kako biste dodali okus obrocima i poboljšali interes za jelom.
  • Zdravi zalogaji. Planirajte grickalice bogate hranjivim sastojcima između obroka s voćem, povrćem ili mliječnim proizvodima s malo masti.
  • Razgovarajte s liječnikom o bilo kakvim nedoumicama u vezi sa težinom starije osobe, promjenama apetita ili drugim problemima.
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.