Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Misterije i tajne

‘Eat Popcorn’ – kako je počela era konzumerizma i podsvjesne manipulacije?

DIO KNJIGE ‘SUBLIMINALNE PORUKE i manipulacija kroz medije i marketing’
Objava 28. rujna 2020. 0 komentara 588 prikaza
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Ratko Martinović

James McDonald Vicary (30.4.1915.-7.11.1977.) bio je poznati istraživač tržišta svog doba, rođen u Detroitu i s fakultetskim obrazovanjem na Sveučilištu Michigan. Odmah po završetku studija bavio se analizama emocionalnih utjecaja na subjekte kada im se prilikom snažnog treptanja očima prikazuju određene slike.

Specijalizirao se za impulzivnost odluka ljudi u određenim situacijama što će se najbolje pokazati u čuvenom eksperimentu ‘Invisible Commercial’ (‘Nevidljiva reklama’) iz 1957. Iako kruži priča kako je Vicary imao suvlasništvo u kinu koje je ispromovirao nakon pokusnih tehnika, to kasnije nije dokazano. On je tijekom prikazivanja filma ‘Picnic’ umetnuo poruku ‘Pij Coca Colu’ i ‘Jedi kokice’ u dužinu kadra od svega 0.03 sekunde, što danas otprilike odgovara tom ‘fantomskom’ dvadeset i petom frameu (iako se negdje barata i s podatkom od 1/3000 sekunde, što je praktički neizvediv raspon, op.a.). Tehniku je osigurao tahistoskopom i to u intervalima od po pet sekundi od poruke do poruke, a sve je radio pod ‘kišobranom’ svoje tvrtke ‘Subliminal Projection Company’ (‘Tvrtka za subliminalnu projekciju’). Rezultati su po njegovom tumačenju bili zapanjujući – 57.5% veća konzumacija Coca Cole i 18.1% povećanje prodaje kokica.

CIA je pod utjecajem studije 1958. godine izdala izvještaj ‘Operacijski potencijal subliminalne percepcije’, te je uz zaključak da ”određene individue u određenom vremenu pod određenim okolnostima dolaze u stanje u kojem nisu svjesni vanjskog podsvjesnog utjecaja’ subliminalne poruke stavila izvan zakonskog opticaja. Iako je riječ o internom pravilniku, Vicary ga je iskoristio za samopromociju. Problemi nastaju kada se Vicary izložio velikoj medijskoj pompi. Naime, nije mogao ponoviti rezultate studije niti je priložio neke bitnije značajke vlastite znanstvene analize uz pravila znanstvenog postupka. Kada su se mediji obratili vlasniku kina, on nije mogao potvrditi da je u njegovim prostorima ikada i održan eksperiment. U intervjuu s Fredom Danzigom u televizijskoj emisiji 1962. godine Vicary je potvrdio kako su znanstveni podaci ‘navučeni’ i da je broj podataka ‘bio premalen za ozbiljniju analizu’. Vidno uznemiren molio je medije da ga puste na miru, a svu dokumentaciju zapečaćenu predaje na Sveučilište Connecticut. Potpuni gubitak kredibiliteta u javnosti zbog ovog priznanja bacio je veliku mrlju i na njegove publikacije o povezanosti psihijatrije i marketinga.

No, zanimljivo, iako je Vicary jednim dijelom priznao da se bavio pseudoznanstvenim metodama, tako što nije spriječilo vojni i obavještajni sektor, kao i korporacije da nastave njegova istraživanja. Kasnije se pokazalo kroz čitav niz studija kako Vicaryjevo istraživanje uopće nije bilo na krivom tragu, te je zapravo uz njegove postavke itekako vidljiv pomak u prodaji proizvoda – doduše ne toliko veliki kao u famoznom ‘eksperimentu’. S obzirom na kontekst vremena nije isključena niti ucjena od strane projektanata MK Ultra projekta, te bi ukoliko je tako što posrijedi bilo i logičnije Vicaryjevo pečaćenje dokumentacije, no bez pravih dokaza takve tvrdnje spadaju u domenu ‘teorija zavjere’. Vicaryjevo naslijeđe unatoč svom pritisku nije izblijedilo, a dokaz tomu je i ‘hommage’ studija iz 2007. godine. Na pedesetu godišnjicu ‘subliminalne prevare’ međunarodna konferencija za brend marketing ‘MARKA’ odlučila je ponoviti test na 1.400 polaznika konferencije tijekom gledanja uvoda filma ‘Picnic’ kao dijela programa. Čak 81% nazočnih odlučilo se kasnije za jedan od dva moguća brenda, i to upravo onaj koji je bez njihovog znanja subliminalno ubačen u početak filma. Slična ideja vodila je gotovo sve znanstvene studije do zaključka kako su subliminali najbolji izbor pri preferencijalnoj kupnji (Cola Vs. Pepsi, McDonald’s Vs. KFC itd.). ‘Eat Popcorn’ tako je praktički preko noći postala krilatica konzumerizma.

DIO KNJIGE ‘SUBLIMINALNE PORUKE i manipulacija kroz medije i marketing’ 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.