Blogosfera Vrata percepcije

EELKE KLEIJN PRED ZAGREBAČKI NASTUP: 'Sva današnja glazba u suštini je elektronska, budućnost su žanrovski crossoveri'

Kineski paviljon zagrebačkog velesajma ovog će petka biti poprište vrlo zanimljivog eventa, a kako je jedan od aktera izniman umjetnik - odlučio sam u sklopu bloga napraviti intervju.
Objava 15. svibnja 2018. 0 komentara 869 prikaza
Eelke Kleijn
Eelke Kleijn
'Rapture Electronic Music Festival' 2018 Miami, USA // Photo by Grupo Exodo

Eelke Kleijn roterdamski je DJ elektronske glazbe koji vješto manevrira u 'crossover' svijetu Tech-House Progressive glazbe. Ili, bolje rečeno, odlično pliva u danas prilično popularnoj žanrovskoj nedefiniranosti, upravo onoj koju mnogi znalci elektronike nazivaju budućnošću ove glazbe. Redefiniranje uvriježenih pojmova 'komercijala' i 'underground' također postaje iznimno bitno - kvaliteta pojedinih izvođača izdvaja ih iz tih grubih kutija. Zato se Kleijn unatoč suradnji s labelima poput Sony Music, Spinnin' Records ili Ministry of Sound nipošto ne može uklapati u te modele.

Veliku popularnost u partijanerskim krugovima zaslužio je nakon Mixmagovog prijenosa s 'The Lab LA' seta, u 'mainstream' je uplovio nakon suradnje s Johnom Legendom, a pažnju struke privukao je poslovima vezanim uz filmski soundtrack - radio je glazbu za trailere i filmove poput 'Rush' Rona Howarda, 'Wrath of The Titans' i pjesme Jennifer Lawrence 'The Hanging Tree' iz franšize 'Igre gladi' koja je i u Hrvatskoj osvojila kino publiku. Prije dolaska u Zagreb i nastupa bok uz bok s Chaimom i izuzetno hvaljenim Guy J-om odradili smo intervju uz asistenciju ekipe iz 'Frequent C', organizatora samog eventa.

Za početak, klasično pitanje - jesi li uzore u vlastitoj glazbi crpio iz drugih glazbenih žanrova? Konkretnije, onih koji su stvarali revoluciju poput Jean-Michela Jarrea, Pink Floyda i drugih?

EELKE KLEIJN: Da, u svakom slučaju, naročito u početcima. Tada je to prvenstveno bila pop glazba. Haddaway i 2 Unlimited, no isto tako i Michael Jackson i Prince. Kasnije sam otkrio trance, negdje oko 96', 97'. Uživao sam u glazbi Tiesta, Armina i Ferryja. S vremenom sam prirodno došao do Progressive glazbe i upoznao se s radom glazbenika kao što su Nick Warren, Hernan, John Digweed i Sasha. I sam glazbeni opus i ukus mijenjali su mi se kako sam sazrijevao pa ne mogu istaknuti nekog konkretnog uzora za cijeli život. Dapače, mijenjali su se usporedno s mojim razvojem.

Koje su ključne razlike između Progressive, Deep i Melodic House zvukova? Glazba evoluira, podžanrovi rastu - no umjetnički dodir ipak preostaje kao ključan...

EELKE KLEIJN: Par DJ-eva već mi je reklo da tako striktne klasifikacije neće imati značaj kroz par godina. Ni sam ne smatram da ima razlika. Zapravo me i umara ta ljudska potreba da sve etiketiraju. U suštini, postoji dobra glazba i loša glazba, sve ostalo je subjektivno. Nastojim nadići granice žanrova i jednostavno uživati u puštanju glazbe.

Ako pretpostavimo da glazbenik mora biti rođen s određenom dozom talenta, možeš li istaknuti koje su komponente bile presudne u tvome razvoju - hardver, instrumenti, priključci? Danas te mnogi mladi DJ-evi predstavljaju kao uzora pa ih vjerojatno zanima kako dosegnuti tu razinu...

EELKE KLEIJN: Kao najbitnije kvalitete koje netko može imati istaknuo bih predanost i ustrajnost. Naravno, talent jest bitan, ali je u najmanju ruku podjednako važan kao i posvećenost samom procesu stvaranja glazbe. Čak i ako ste talentirani, potrebno vam je puno sati napornog rada da biste stvarali glazbu. Stvari se ne pišu same. To znači da ćete imati manje slobodnog vremena za partijanje s prijateljima, te ćete žrtvovati dio privatnog života radi glazbe. Sjećam se svojih osamnaest godina kada mi je ekipa odlazila na festivale, a ja sam ostajao u studiju gdje sam po cijele dane stvarao glazbu.


Koje su bitne promjene u samoj tehnici glazbene produkcije proteklih godina? Producenti sve češće ističu termin 'kvantnog skoka' pa me zanima i možeš li zamisliti kako će sve izgledati kroz koju godinu?

EELKE KLEIJN: Produkcija se prije svega fokusirala na analognu opremu. Modularni sustavi postaju nevjerojatno popularni. Baš kao i manji 'synthovi' i efekti koje možeš nakačiti na ostale dijelove sustava. CV signali također dobivaju na popularnosti, kao nekoć. Čini mi se tako da se više krećemo u analognom nego u digitalnom pravcu.

S jedne strane imamo samu proizvodnju glazbe dok druga donosi promociju - osjećaš li kada pritisak pod stalnom potrebom izbacivanja novih stvari? Hype popraćen velikim očekivanjima? Avicii-jeva tragedija samo je najsvježiji primjer...

EELKE KLEIJN: Istina, uvijek postoji taj neki sitni pritisak. Naročito tijekom festivala kada ste skučeni vremenom i u sat, sat i pol morate pokazati najbolje od vlastitog zvuka, pa ne ulazite u neke veće rizike. To definitivno limitira kreativnost. No baš zbog navedenih razloga preferiram duže nastupe, minimalno trosatne. To i meni i svima osigurava bolje iskustvo i doživljaj.

Može li se ustvrditi da je budućnost DJ-inga i produkcije vezana uz stvaranje soundtrack stvari za filmove, serije, dokumentarce? Samim time glazbenici bi dobili i financijsku sigurnost pa ne bi postojala potreba za komercijalizacijom zvuka, prelaskom u svijet EDM-a ili pak stotina gaža godišnje...

EELKE KLEIJN: Nisam siguran da će DJ-ing i pisanje stvari za dokumentarce i filmove imati neko značajnije poklapanje u budućnosti. To su značajno drugačije vještine i ne vjerujem da bi se generalno išlo u tom smjeru. Naravno, postoje producenti koji mogu zakoračiti u svijet soundtracka, no nisu svi čak ni zainteresirani za tako što. Ako ste umjetnik sve se svodi na izražavanje vaših osjećaja, emocije unutar glazbe. A kad radite stvari za filmove onda nastojite izraziti nečije tuđe emocije u glazbi koju stvarate, pa sumnjam da svatko ima moć ili želju raditi u tom smjeru.

Što mislite o konceptu kojeg je prilično popularizirao Black Coffee, a tiče se kombiniranju tradicionalne glazbe sa suvremenim zvukom? To je zapravo očuvanje tradicije, baštine i folklora u vremenima tehnološke progresije društva...

EELKE KLEIJN: Riječ je o trendu koji je prilično popularan u ovom trenutku. U nekim njegovim dijelovima doista uživam. U drugima pak ne ;)

Elektronska glazba nakon desetljeća razvoja konačno postaje priznata u svim svojim oblicima, u medijima i u klubovima. DJ-evi danas mogu raditi ono što vole uz solidnu zaradu i van 'mainstream' okvira. Smatraš li da nas više neće očekivati značajniji usponi i padovi koje smo vidjeli početkom novog tisućljeća? I da napokon možemo elektronsku glazbu proglasiti relevantnim i podjednako bitnim žanrom?

EELKE KLEIJN: Mislim da je elektronska glazba svakako bolje prihvaćena nego prije deset ili dvadeset godina. Danas je u gotovo sve glazbene sfere involvirana elektronika. Čak i bendovi koriste digitalne efekte, modularne 'synthove', tehnike digitalnog snimanja... Čak bih rekao da ne postoje jasne razlike između elektronske i regularne glazbe - to je odavna nestalo. Pa je pitanje u suštini i filozofsko. Što čini elektronsku glazbu? Ako je to uporaba elektronske opreme, sva današnja glazba je elektronska glazba.


Hrvatska publika prvenstveno vas poznaje kroz obradu hita Jennifer Lawrence 'The Hanging Tree', te kroz famozni 'The LAB LA' set koji je postao standardna podloga zagrijavanja pred izlazak, kao i after partyja. Jeste li već nastupali po Hrvatskoj i je li vam možda netko bacio 'bubu u uho' vezanu uz remiksiranje tradicionalne domaće glazbe poput dalmatinskih klapa (ako ne, lobiram za to)?

EELKE KLEIJN: Svirao sam u Hrvatskoj u par navrata proteklih godina. Generalno se ne pripremam posebno za gaže od države do države već više za sam 'setting' i veličinu događanja, publiku itd. Drago mi je čuti da me Hrvati slušaju i da je taj singl postao popularan. I da, hvala za savjet! ;)

I, za kraj - što možemo očekivati u budućnosti?

EELKE KLEIJN: Evo, malo ekskluzive... Novi glazbeni album izlazi mi koncem ove kalendarske godine. I iznimno sam uzbuđen zbog toga!

Ne sumnjamo da će Eelke, Guy i Chaim u petak od 22:00 sata napraviti odličnu atmosferu, a osobno bih zaista volio da ih dočeka i značajan broj domaćih ljubitelja ovog modificiranog Progressive zvuka. Karata još ima, kako ovih standardnih, tako i VIP paketa (možete ih kupiti OVDJE) dok za više informacija bacite oko i na Facebook događaj. Vidimo se!

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.