Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Misterije i tajne

Facebook i Google započeli 'Globalni rat protiv lažnih vijesti': Cenzura slobodnih medija

Objava 20. studenoga 2016. 0 komentara 807 prikaza
CNN - Screenshot
CNN - Screenshot
CNN - Screenshot

Ne znam koliko ste proteklih dana mogli vidjeti i uočiti novu globalnu strategiju koju su zajednički pokrenule društvene mreže predvođene Facebookom i 'mainstream' mediji, no započeo je globalni 'rat protiv lažnih vijesti', prenosi portal Waking Times.

Mark Zuckerberg i par korporacija koje vode američke medije dušobrižnički su se odlučili boriti protiv fenomena 'lažnih vijesti' - na način da će ih društvene mreže posve ignorirati u svojim 'feedovima', a tražilice ih neće niti prikazivati. Na to su se odlučili navodno potaknuti pravom epidemijom 'clickbait' novinarstva, senzacionalizma i lažnih izvještaja. Zanimljivo, prvi na udaru neće biti satirički portali (kojima je dovoljno da navedu kako pišu šaljive vijesti) već su to tzv. 'alternativni' portali.

'Šansa za pobjedu Hillary Clinton je čak 98%, sudeći po anketama', 'Umro je George Soroš' i 'Brexit je pao na referendumu' neki su od naslova koji bi tako trebali biti na udaru - ali neće biti sankcionirani, pošto je riječ o naslovima s 'mainstream' medija poput CNN-a ili The Huffington Posta, a oni sudjeluju u ovoj ordiniranoj akciji. Samim time su zaštićeni od bilo kakvih protuakcija. Isto tako, mjerilo zabrane nisu niti objektivnost ili zaštićenost novinarskog izvora. Već isključivo vlastita prosudba pokretača akcije, i to na generalnom nivou.

Prvi na udaru našao se Infowars portal kontroverznog Alexa Jonesa, prepoznat po 'teorijama zavjere' i bespredmetnoj podršci Donaldu Trumpu. Time su se svrstali u svega par medija s velikim dosegom koji su tijekom kampanje podržavali ovog predsjedničkog kandidata - i samim time su prvi na 'crnoj listi'. Znakovito, svi Trumpovi mediji osim Foxa našli su se na listi lažnih vijesti. I niti jedan Hillary Clinton. Google, Facebook i Twitter kao glavnu osnovu rata ističu 'borbu protiv nereguliranih informacija koje zbunjuju, manipuliraju i nisu vjerodostojne'. Nakon što otvorite neki od portala s tom etiketom, otvara vam se zamračeni ekran s natpisom o mediju koji plasira lažne i netočne informacije.

Sumnje u moguće uplitanje ka slobodi govora i tiska javljaju se odmah u početku - nema jasnih predispozicija i pravila po kojima cenzori etiketiraju nečiji sadržaj. Nije čak ni navedeno je li riječ o borbi protiv propagande. Samim time se otvara siva zona za djelovanje najvećih korporativnih medija koji su u nedavnoj kampanji upravo na propagandni način podržavali jednog od kandidata. Kao prvotna podloga poslužila je lista profesorice Melisse Zimdars s Merrimack Sveučilišta u Massachusettsu. Čak i sama autorica tvrdi da je lista početno služila isključivo kao interni alat za studente, upravo jer su naznačene stranice lažne samo zato jer ih je ona takvima prozvala.

Zanimljivo, mnoge stranice je uklonila s crne liste nakon konzultacija i protestnih mailova, čime je potvrdila da ih većinom nije niti pregledala te je građu za dokument dobila od nekoga izvana. Profesorica se pod ogromnim pritiskom ogradila rekavši da sama ponajviše čita korporativne medije, kao i neke lokalne kuće, te možda nije mjerodavna za ovakve ocijene. Cenzorski kartel je u međuvremenu uklonio 'clickbait', ankete, kolumne i autorske tekstove kao osnovu procjene, pa je navedena priča postala isključivo proizvoljna i subjektivna. Što je posebno opasno u ovim polarizacijskim vremenima.

Rachel Dicker iz 'Social Media' uzela je sve navedeno u obzir i došla do samo 16 jačih medija koji objavljuju doista lažne vijesti. Kao osnovu uzela je vijesti bez ikakvih dokaza, citata, primjera i izvora - doslovno lažne portale. Otvorila je i tri različite kategorije - satiru, propagandu i prevaru. U drugu je zanimljivo uvrstila broje 'mainstream' i alternativne portale. Problem je što je i ona neoliberalnog svjetonazora i agresivno protiv Trumpa. Samim time niti njezine ideje nisu objektivne.

'Rat protiv lažnih vijesti' pod opaskom korporativnog sektora tako postaje samo novi segment u cenzuri i autocenzuri medija. Prvo smo vidjeli uklanjanje nepoćudne literature i zabrane na Amazonu, zatim orkestriranu medijsku podršku jednoj od strana u demokratskom procesu, a sada nakon što ništa od navedenog nije upalilo - prišlo se dobroj staroj cenzuri, skrivenoj pod krinkom novinarske etike. U vremenima kada svatko može biti novinar - neki novinari su očito novinarskiji od ostalih...

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.