Blogosfera Vrata percepcije

Ljeto Ljubavi - Pedeseta obljetnica ere kada je čovječanstvo rezoniralo drugačije

'The Summer of Love' zajednički je naziv za subkulturalne, kontrakulturalne i društvene događaje koji su se odvijali tijekom ljeta famozne 1967. godine. 'Be Sure to Wear Flowers in Your Hair' moto je Djece Cvijeća, skupine koja je kroz Haight-Ashbury četvrt San Francisca modelirala Hippie pokret - Gandhijevski bunt prema osovinama zaslužnim za vojne desante, ekspanzije i socijalne krize, te proboj posve novih društvenih koncepata.
Objava 12. srpnja 2017. 0 komentara 523 prikaza
Exit, 'Summer of Love 2017'
Exit, 'Summer of Love 2017'
Black Coffee - Dance Arena, petak 07.07.

'Američki san' tih je dana dobivao drugačije interpretacije, postratni 'baby boom' kreirao je generacije koje nisu vrednovale stare vrijednosti i informacija je polako probijala u svačiju intelektualnu sferu - LSD je od MK Ultra kondicioniranja postao simbol promjene svijesti, odbijanje života u represivnom sustavu transformiralo se u pozitivnu društvenu vrijednost, a potisnuta seksualnost izbila je iz najčvršćih okova patrijarhalno-konzervativnog okruženja. A upravo je tradicija postala temeljni 'modus operandi' - povratak prirodi, ljubavi i zajedništvu. Strah od novoga prerastao je u ultimativnu želju za slobodom.

A takve stvari doista nose visoku cijenu. Besplatne trgovine i bolnice, antikonzumerizam, kontribucija i život bez briga okosnica su sve te koncentracije koja će vrhunac ipak doživjeti dvije godine kasnije na Woodstocku. Zamislite samoinicijativne komune koje ljudima nude ono što bi samo poželjeti mogli? Zamislite parkove i naselja gdje se slavi život uz glazbu, ples i izmijenjena stanja svijesti? Teško vam je? Da, bilo je isto tako teško sve to zamišljati glavama prosječnih političkih aparatčika tog doba nadrealnog straha od komunizma/kapitalizma, Hladnog rata i Vijetnama. 'Ljeto seksa, droge i R'n'R-a' označilo je 'renesansu suosjećanja, svjesnosti, ljubavi i jedinstva čovjekovog beskrajnog duha'. Jako romantično i nostalgično zvuče ovakve vizije iz današnje perspektive, a mnogi bi dodali - nažalost.

Hunter S. Thompson bio je jedan od predvodnika tog silovitog vremena, a njegov 'Hashbury' (Haight-Ashbury) probijao se na sve medijske naslovnice, sustavu usprkos. Danas znamo da je CIA regulirala i nadzirala situaciju putem društvenog inženjeringa, no nitko nije mogao pretpostaviti da će se fragmenti ove kontrakulture duboko ukorijeniti u društvu i da i pedeset godina kasnije proživljavamo neke 'flashback' sekvence. Psihodelični Rock i halucinogeni bujaju ulicama svih većih gradova, deseci tisuća ljubitelja festivala dočekuju 'Jefferson Airplane', 'The Jimi Hendrix Experience', Janis Joplin i jedan bend koji je upravo izdao prvijenac, album i grupa dolaze iz citata Williama Blakea ' Ako se vrata percepcije pročiste, Sve će pred čovjekom biti kakvo jest, beskrajno.' No kontekst je pionirski proboj čuvenog Aldousa Huxleya u skrivene psihodelične svjetove u knjizi 'Vrata percepcije'. 'The Doors' obilježavaju naredno razdoblje glazbe i nepovratno mijenjaju pristup umjetnosti.

Milimetarski pedantan kotačić mehanizma utanačenog sustava počeo je kliziti pod uljem oslobođene mase - i staro i mlado, i bogato i siroto, i crno i bijelo - svi ušli u kovitlac kulturalne utopije, prve koja je ikada plesala duže od jednoga ljeta. Modne marke, dnevne politike i nacionalni sukobi gurnuti su u pozadinu. Urbana gerila se probudila i asimilirala najbolje od plemenskih zajednica iz zabačenih podneblja svih kontinenata, psihonauti postaju globalni spiritualni lideri i LSD, meskalin, kanabis i gljive razbijaju sve uvriježene okvire suvremenog društva. I sve je samo prestalo koje ljeto kasnije, kao da se nikada nije ni dogodilo. 'Američki san' je umro, pokret psihodelije Aldousa Huxleya nadjačan je od strane kiberdelije (transhumanizma) njegovog brata, a 'biznis era' u kapitalističkoj košulji i bankarskim maskama gazi ionako labilan savez hippieja diljem svijeta.

Dvadeset godina kasnije slavila se renesansa Acid Housea u Britaniji i uspon Ravea, što je generiralo rast uporabe fizičkih 'boostera' poput MDMA ili kokaina. Oni su samo simulirali psihodelično mikrodoziranje ili dubinski plov u paralelnim stvarnostima. No pedeseta obljetnica Ljeta ljubavi ipak otvara neke intrigantne trendove. Naime, po svim analizama sudjelujemo u otvaranju tzv. 'Trećeg vala psihodelije'. Zašto treći? Prvi val trajao je tisućama godina i usko je vezan uz drevne šamanske kulture koje su biljke koristile u medicinske i spoznajne svrhe. Drugi val svakako je navedena kontrakultura Djece cvijeća 60-tih godina prošlog stoljeća i vezana je uz bunt, relaksaciju i nerijetko zlouporabu psihodeličnih biljaka uz druge narkotike.

Treći val bi predstavljao informirane pojedince koji psihodelike rabe u mikrodozama, kreativnim procesima i terapeutskim svrhama, čak i kao svojevrsnu rekonekciju unutar radnog vremena. Današnji psihonauti kao sveti zadatak imaju rebrendiranje psihodelika, njihovo uvođenje u 'mainstream' i medicinsku uporabu. Kako je zlouporabu nemoguće i iluzorno onemogućiti (zbog čega su prva dva vala naprasno završila), jedino što preostaje je stvoriti okvire za šire informiranje, razbijanje tabua i opuštenu uporabu. Kao i suradnju s drugačijim generacijama iz čega proizlaze veliki festivali gdje se eksperimentira sa svim mogućim ljudskim granicama i percepcijama. Svijest je dakle opet izašla iz ormara, a Ljeto Ljubavi sasvim slučajno postaje svojevrsni katalizator.

Isto tako, prvi val psihodelije opisuju psihodelici poput pejotla i San Pedra, Ayahuasce, gljiva, Iboge, kanabisa i misteriozne some. Drugi val pak karakterizira prvenstveno LSD, a tu su naravno i gljive, Salvia Divinorum, ekstrahirani pejotl i psilocibin. Treći val nešto je drugačiji. S jedne strane oživljavaju se drevne tradicije poput ceremonija Ayahuasce ili za ova područja svojstvene bunike, mandragore, Jutarnje Slave (LSA) ili velebilja dok s druge korisnici prakticiraju pušenje Čange, DMT-a, konzumaciju disocijativa ketamina ili empatogena MDMA, te uzimanje enormnih količina gljiva koja odvode u posve nove halucinogene platoe poput Kilindi Iyi. Sintetički elementi samo dodaju elemente neke nove mistike, nepoznate dosadašnjim generacijama - kombinaciju elementarnih psihičkih stanja i tehnološko-kibernetičkih platoa.

Prvovalne psihonaute odlikuju legendarni šamani, drugi val pak pioniri poput Alberta Hofmana, Timothyja Learyja, Terencea Mckenne i drugih. Treći val polako odlazi ka široj publici, prvenstveno zbog istraživača poput Grahama Hancocka, Ricka Simpsona, Joea Rogana i dr. Taj ulazak u pop sferu stvorio je nužnu okosnicu za povratak psihodelika i halucinogena u medicinsku praksu, prvenstveno na psihičkoj bazi. Trend vidimo u glazbenoj i filmskoj industriji ('Maroon 5' i 'Cold', 'Berlin Calling'), festivalima poput Ozore, MoDema ili Burning Mana, 'Zlatnoj mladeži' kojoj jahte, Ferrariji i satovi više nisu na pijedestalu. Novi Sad je proslavio Ljeto Ljubavi Exit Festivalom, Hrvatska kaska za globalnim trendovima, no elektronska scena doživljava neko novo zlatno razdoblje. Koncept transgresije i širenja svijesti nije izgubljen ni kroz pedeset godina, a svi se nadaju da će isprazni Hollywood filmovi, MTV mašinerija i generički umjetnici pasti pod navalom kvalitete, posvećenosti i čiste strasti. Ovoga puta entuzijasti vjeruju u Eru Ljubavi. Za neke ideale vrijedi se boriti, a Jim Morrison bi samo poručio - 'Pravi prijatelji su vam ionako samo oni koji vam daju potpunu slobodu da budete ono što jeste'. Za Ljeto Ljubavi, pedeset ti je godina!

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.