Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Mentalno (Na)Zdravlje!

Kako prevladati Božićni blues?

Najvažnije je da s pripremama krenete dovoljno rano.
Objava 21. prosinca 2020. 0 komentara 158 prikaza
Foto: Unsplash
Foto: Unsplash
Što vam može pomoći da „preživite“ Božić i ostanete koliko toliko emocionalno stabilni i dobro raspoloženi?

Božićne pripreme svake godine počinju sve ranije. Već u jesen, trgovine na svoje police izlože prošlogodišnje ukrase. Zatim veliki trgovački centri postave gigantsku, svjetlucavu jelku u glavni hol. Na radiju počinju svirati božićne pjesme, zasvijetle lampice i eto ga – Božić! Iako je možda do njega preostalo više od mjesec dana.
Čini se da ljudi postaju radosni i euforični. Počinju s planiranjem i kupnjom božićnih poklona. Planiraju putovanja i posjete obiteljima. Što su oni više uzbuđeni, vi sve više padate u samosažaljenje, jad i tugu. U Badnjoj noći to može eskalirati do depresije. Pitate se što nije u redu s vama i jeste li jedini na svijetu kojemu se smrači od same pomisli na Božić. Ove godine, zbog pandemije, bolesnih, hospitaliziranih i onih u samoizolaciji mogući su još ružniji scenariji. Mnogi ljudi proživljavaju vrlo slično raspoloženje poput vas. Ovo su najčešći razlozi za to:

Gubitak bliske osobe. Mogu proći godine od smrti ili drugog gubitka bliske osobe, ali ako taj gubitak niste odžalovali ili se to pak dogodilo nedavno, božićno raspoloženje bit će okidač za još snažnije osjećaje tuge, praznine i usamljenosti.
Gubitak posla ili egzistencijalna nesigurnost. Ukoliko ste nedavno izgubili posao (što nije neobično u vrijeme pandemije) i vi žalujete na svoj način. I ne samo to, možete osjećati pojačanu tjeskobu, strah ili čak paniku. Sveopće povišeno raspoloženje kod vas može biti okidač za ljutnju, bijes ili osjećaj beznađa.
Usamljenost. Možda ste se nedavno preselili u drugu državu zbog posla i niste još stekli nove prijatelje. Korona vam u tome nikako nije bila od pomoći. Zbog epidemioloških mjera ili financija, odlučili ste tijekom Božića i Nove godine ostati tu gdje jeste i ne putovati. Niste očekivali da će vas osjećaj usamljenosti presresti tako naglo, snažno i duboko. Slike obitelji okupljenih oko blagdanskih stolova, zajedništvo i otvaranje poklona kod vas mogu biti okidači za krivnju i osjećaj izolacije. 
Loše opće financijsko stanje. Željeli biste kupiti djeci poklone, ali niste sigurni hoćete li ovaj mjesec imati i za hranu? Zima donosi dodatne povećane troškove za grijanje, toplu odjeću i obuću, a morate nešto i jesti, zar ne? Osjećaj siromaštva u velikom je kontrastu s obiljem i blještavilom koje nam Božić servira na tanjuru zbog čega se osjećate loše.
Bolest. Koronavirus ili neka druga kronična bolest pojačat će u vama osjećaj besmisla i nazadovanja. Ne vidite svijetlo na kraju tunela. Sve traje predugo, bolovi su nepodnošljivi. Možda su u vrijeme pandemije vaše potrebe za zdravstvenom skrbi pale u drugi plan. Normalno je ako se osjećate manje vrijedno ili kao da nikome nije stalo do vas.
• Nedostatak svjetla tijekom zime. Istraživanja su pokazala da jedan dio ljudi osjeća pojačano loše raspoloženje, gubitak interesa, manjak energije, nesanicu, osjećaj krivnje ili očaja tijekom zimskog razdoblja. Taj je poremećaj dobio i ime – sezonski afektivni poremećaj.

Što vam može pomoći da „preživite“ Božić i ostanete koliko toliko emocionalno stabilni i dobro raspoloženi? Srećom, mnogo se toga može napraviti. Najvažnije je s pripremama početi dovoljno rano.

• Imajte uvijek istu strukturu dana. Naspavajte se, probudite se u isto vrijeme, otiđite u šetnju, skuhajte ručak, čitajte knjigu, pišite dnevnik, gledajte omiljenu seriju te dovoljno rano otiđite na spavanje. Dosljednost i granice daju nam sigurnost.
• Ako ste nedavno doživjeli gubitak, dozvolite si tugu. Pišite dnevnik. Prođite online radionicu na tu temu. Pročitajte dobru knjigu o žalovanju. Isplačite se. Uključite se u online grupu podrške. Potražite stručnu pomoć. Nitko ne mora teške trenutke prolaziti sam.
• Planirajte kupovanje poklona barem šest mjeseci unaprijed. Budete li čekali posljednji dan priuštit ćete si veliku količinu nepotrebnog stresa i financijski gubitak.
• Odmorite se. Možda su vas posao i velika količina obaveza iscrpili. Dozvolite si san i relaksaciju u neograničenim količinama. Nahranite se iznutra i izvana. Kuhajte zdrave obroke, otiđite u saunu, na masažu, šetajte, otiđite na izlet.
• Poklone izradite sami. Ne mora to biti ništa veliko, skupo i blještavo. Naučite izraditi prirodnu kozmetiku, čestitku, ispletite šal, obojite ukrasni predmet. Ako dajete od srca, nebitno je koliko ste novaca potrošili.
• Povežite se s drugima. Čak i ako ste miljama daleko od obitelji, danas u vrijeme Interneta postoje brojne opcije da budete emocionalno povezani s dragim ljudima. Nazovite prijatelje koje niste dugo čuli. Dogovorite zajedničko ispijanje kave preko Zooma. Obnovite stara prijateljstva.
Patite li od nedostatka sunčeve svjetlosti nabavite žarulju s punim spektrom dnevne svjetlosti. Tijekom dana provodite vrijeme u prirodi, na svježem zraku.  

Prisjetite se da nakon najdulje noći u godini, počinje novi krug – onaj prema svijetlu. Dani će postati sve duži i duži, a noći kraće. Proljeće nam skoro pa kuca na vrata. Nikad ga još nismo preskočili, nećemo ni ove godine!

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.