Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Mentalno (Na)Zdravlje!

Pregorijevanje: što kada više nemate što za dati?

Možda je vrijeme da stanete na loptu. Doživite li pregorijevanje, više nikome nećete biti od koristi. Ponajmanje sebi.
Objava 06. travnja 2021. 2 komentara 2221 prikaza
Foto: pixabay.com
Foto: pixabay.com
Američki psiholog Herbert Freudenberger burnout je definirao kao odumiranje motivacije

Imate li osjećaj da ste toliko neispavani da biste mogli prespavati vikend? Jeste li umorni toliko da vam dva tjedan godišnjeg odmora ne bi bila dovoljna? Brinete o svima, a najmanje o sebi? Prezaposlena ste majka koja zbog djece slabo spava? Dajete na poslu sve od sebe, bez ostatka?

Američki psiholog Herbert Freudenberger burnout je definirao kao odumiranje motivacije ili poticaja, naročito kada posvećenost cilju ne donosi željene rezultate. Pregorijevanje se događa najčešće zaposlenim ženama, majkama ali i svima drugima koji više ne mogu kontrolirati količinu stresa na poslu i u privatnom životu. Burn out je vrlo čest u tzv. pomagačkim zanimanjima npr. kod socijalnih, zdravstvenih i prosvjetnih djelatnika. Crte ličnosti kao perfekcionizam, osjećaj odgovornosti, velika očekivanja od sebe te ambicioznost predstavljaju povišene faktore rizika. Simptomi koji prate pregorijevanje su beznađe, nemotiviranost, osjećaj praznine, besciljnosti, nervoza, iritabilnost. Prate ih osjećaj frustracije, niskog samopouzdanja, krivnje, tuge, depresije. Na fizičkoj razini možete patiti od niza simptoma kao što su poremećaj spavanja, apetita, umor, sklonost infekcijama, prehladama itd.

Možda je vrijeme da stanete na loptu. Doživite li pregorijevanje, više nikome nećete biti od koristi. Ponajmanje sebi. Donosim pet koraka kako si pomoći.

Odmorite se pošteno. Naspavajte se. Nedostatak sna može biti shortcut za psihičke probleme kao što su anksiozni poremećaj, depresija, opsesivno-kompulzivni poremećaj i mnogi drugi. Dajte si dozvolu ne raditi ništa neko vrijeme dok ponovno ne osjetite kako se energija vraća u vaš život.

Ispraznite um. Prestanite razmišljati što bi se najstrašnije moglo dogoditi. Što će drugi misliti. Što će drugi bez vaše pomoći. Tko će skuhati ručak. Prestanite razmišljati. Budite prisutni u sada i ovdje i neka to bude vaša jedina stvarnost.

Napunite baterije. Šetajte u prirodi. Plešite. Otputujte na vikend s prijateljicom. Gledajte serije. Meditirajte. Radite yogu. Vrtlarite. Ispunjavajte bojanke. Čitajte. Vezite goblene. Radite sve što ispunjava i hrani vašu dušu.

Delegirajte poslove kod kuće. Dio svojih poslova i odgovornosti predajte drugima. Možda su djeca već dovoljno velika da mogu oprati suđe, obrisati prašinu, usisati, staviti sušiti veš. Možda bi suprug mogao naučiti kuhati nekoliko jednostavnih obroka, otići u trgovinu, platiti račune. Možda si možete jednom mjesečno priuštiti ženu koja će napraviti generalku stana. Možda možete platiti studenticu da uči s djetetom koje ima probleme u učenju.

Reorganizirajte posao. Presložite prioritete. Komunicirajte jasno svoje potrebe i mogućnosti. Držite se radnog vremena. Ne nosite posao kući. Tražite pomoć kolega. Razgovarajte sa šefom. Možda ne znate kako i što započeti. Nađite poslovnog savjetnika koji će vam pomoći u tome. Sve se može kad stavite sebe na prvo mjesto.

Za podršku, pomoć, savjetovanje i pitanja javite se na https://psihoterapija-rijeka.com/pitajte-psihoterapeuta/.

  • Avatar southman
    southman:

    Uvijek se ima nešto za dati !

  • Vito:

    Što kad nemate više za dati??? Odete u mirovinu i baš vas briga za sve. Odmarate i drugi vama daju.