Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Škola za 5

Predmetni ispit - ocjena na zahtjev roditelja

Nakon što predmetni nastavnik zaključi ocjenu roditelj može u roku 48 sati podnijeti žalbu i tražiti, ukoliko se s dotičnom ne slaže da dijete polaže predmetni ispit. Na kojim kompetencijama se temelji roditeljska procjena "moje dijete zna za veću ocjenu"?
Objava 19. lipnja 2017. 2 komentara 5479 prikaza
Predmetni ispit - ocjena na zahtjev roditelja, VL
Predmetni ispit - ocjena na zahtjev roditelja, VL
Predmetni ispit - ocjena na zahtjev roditelja, VL

Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju (Čl. 76.) roditelj ili učenik koji nije zadovoljan zaključnom ocjenom iz pojedinog predmeta ima pravo u roku od dva dana od završetka nastavne godine podnijeti učiteljskom ili nastavničkom vijeću zahtjev radi polaganja ispita pred povjerenstvom.

Učiteljsko ili nastavničko vijeće dužno je razmotriti zahtjev roditelja, te ukoliko ga smatra opravdanim formirati povjerenstvo koje će "ocjenu preispitati" na način da se održi predmetni ispit.

Ispit se provodi u roku od dva dana od podnošenja žalbe. Povjerenstvo formira učiteljsko ili nastavničko vijeće, a njegov rad i način provedbe predmetnog ispita regulira se statutom škole. Postoji i službeni dokument nešto starijeg datuma, iz 1991. godine (Pravilnik o polaganju predmetnog ili razredbenog ispita u osnovnim školama) koji točno regulira koliko vremenski traje pisani dio, a koliko usmeni dio predmetnog ispita.

Povjerenstvo koje provodi ispit se sastoji od tri člana (obično su to razrednik i dva sustručnjaka iz predmeta koje dijete polaže), a ocjena povjerenstva je konačna. (Iznimka je situacija u kojoj ispitno povjerenstvo ustvrdi da je učenik tijekom ispita pokazao znanje za nedovoljan, te se u tom slučaju upućuje na dopunski rad poznatiji kao produžna nastava). 

Unatrag nekoliko godina roditelji sve češće koriste ovo zakonsko pravo pa se broj zahtjeva za predmetnim ispitima u nekim školama (prije svega srednjim) penje i na nekoliko desetaka.

Zakonski nije za sada nigdje regulirano da roditelj svoj zahtjev treba potkrijepiti nekakvim objektivnim i stručnim argumentima, te se postavlja pitanje na kojim se to razlozima i kompetencijama procjene temelji zaključak roditelja "moje dijete zna za veću ocjenu nego što mu je predmetni nastavnik zaključio".

Osim toga, iako je pravo o zahtjevu za polaganjem predmetnog ispita pred povjerenstvom zakonski odobreno i regulirano Zakonom o odgoju i obrazovanju, ovom odredbom krši se jedan drugi pravilnik, a to je onaj o ocjenjivanju.

Naime, prema Pravilniku o praćenju i ocjenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama (Čl.21.) zaključna ocjena ne mora proizlaziti iz aritmetičke sredine koja je sukus pojedinačnih brojčanih ocjena koje je učenik tijekom nastavne godine skupio, ali mora biti odraz njegovih cjelokupnih odgojno - obrazovnih postignuća tijekom cijele školske godine i utemeljena na bilješkama o praćenju učenika i na ocjenama upisanim u dnevnik.

Drugim riječima rečeno, zaključna ocjena uključuje sve elemente ocjenjivanja; dakle odnos prema radu, količina interesa koju učenik tijekom godine pokazuje, količina truda koju ulaže, redovitost u izvršavanju obaveza i praktičnih zadataka... puno je tu elemenata i oni se razlikuju od predmeta do predmeta.

Prilikom provedbe predmetnog ispita pred povjerenstvom vrednuje se isključivo učenikovo znanje i niti jedan drugi segment što je daleko od one prvotne definicije o ocjeni i onome što ona sve odražava.

Pridodamo li tome činjenicu da neki roditelji traže preispitivanje zaključne ocjene i iz tri do pet predmeta, a sve predmetne ispite treba održati u roku od dva dana od podnošenja zahtjeva opet dolazimo do kršenja Pravilnika o ocjenjivanju koji striktno nalaže kako učenik u jednom danu ne smije pisati više od jedne pisane provjere.

Je li stoga predmetni ispit adekvatno rješenje i bi li trebalo problem roditeljskog zahtjeva o preispitivanju ocjene zakonski drugačije postaviti? 

  • Važna obavijest

    Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.
  • larala:

    preskocene su dvije bitne stavke u clanaku 11. koji kažu, 2) Učitelji/nastavnici na početku školske godine na stručnim aktivima pojedinih nastavnih predmeta utvrđuju elemente, načine i postupke u procesu zaključivanja ocjene. (3) Zaključna ocjena iz nastavnoga predmeta na kraju nastavne ... prikaži još!ne godine ne mora proizlaziti iz aritmetičke sredine upisanih ocjena, osobito ako je učenik pokazao napredak u drugom polugodištu. iz cega proizlazi da ocjena ne mora biti aritmeticka sredina al, ne može biti ni manja od aritmeticke sredine,pogotovo ako je ucenik pokazao napredak u drugom polugodištu. i, nemojmo prodavati demagogiju, nemojmo opet pokušavati udovoljiti nekvalitetnim i iskompleksiranim ljudima na štetu ucenika.

  • Avatar germanistica
    germanistica:

    U kojem članku stoji da ocjena ne može biti manja od aritmetičke sredine?