Naslovnica Škola za 5

Sve nebuloze hrvatskog školstva u 2016. godini

Objava 29. prosinca 2016. 9 komentara 2600 prikaza
Damir Špehar/ Pixell
Damir Špehar/ Pixell
analiza 2016.

Hrvatsko školstvo u induciranoj komi

Nedavno sam pročitala knjigu danskog autora Jaspera Julla simpatičnog naslova Škola u infarktnom stanju. Ozbiljno sam se zamislila nad sljedećom činjenicom: ako Skandinavci smatraju da je njihovo školstvo u alarmantnom infarktnom stanju, gdje je onda naše. U induciranoj komi? Mislim da je to sasvim korektan odgovor. Dakle, klinička slika je sljedeća: stanje pacijenta (školstva) je kritično, namjerno su ga uspavali da njegova osjetila (prosvjetni djelatnici) ne budu svjesni bolnih činjenica, nitko ne poduzima ništa konkretno, tek usputne i beznačajne intervencije dežurnih liječnika (tajnici i savjetnici resornog nam ministarstava) sa svrhom da se rodbinu (javnost) uvjeri kako se nešto poduzima i događa. Napredak svakako ne!

Bože nas sačuvaj reformi

Iako je imala svojih zagovornika i protivnika, maestralna reforma uglazbljena od strane više stotina suradnika, a pod orkestralnom palicom Borisa Jokića doživjela je fijasko i prije svoje premijere. Neki će reći bolje da je tako, dok se drugi i dalje silno trude dokazati da je njezin krah posljedica političkih previranja. Činjenica jest da je njezina primarna svrha trebala biti rasterećenje učenika od siline bespotrebnih činjenica preopširnog gradiva, a tko je god uzeo u ruku reformom novonastali kurikul bilo kojeg nastavnog predmeta mogao se uvjeriti da ta svrha nije niti približno postignuta. Dogodilo se (već očekivano) potpuno suprotno: stručnjaci pojedinih predmeta, vodeći se uvijek mišlju kako je predmet koji predaju najvažniji, dodali su još pokoju informaciju ili činjenicu koju bi budući, reformirani učenici trebali memorirati. I zato, kao što je svojevremeno rekao jedan ministar kulture iz regiona: "Čim čujem reč kultura dođe mi da se mašim za svoj revolver ..."  Zamijenite samo riječ kultura pojmom reforma školstva i nemojte ju, ako Boga znate tako skoro ponovno spominjati. Barem ne reformu ovakvog oblika. 

Zašto nam u resornom ministarstvu rade ljudi koji:

a) daju smiješne izjave

Iako zapaženi rezultati hrvatskih učenika na međunarodnim natjecanjima i olimpijadama znanja ostaju zabilježeni tek na marginama, rezultati upitnog PISA testiranja izazvali su veliku pozornost medija i javnosti. Bombastične naslove poput Hrvatski učenici na samom dnu nije imao nitko potrebe demantirati, iako su netočni budući da se po rezultatima testiranja svrstavamo u samu sredinu (36. mjesto od ukupno 72 zemlje koje su obuhvaćene testiranjem). Rijetki stručnjaci su se dotakli upitnosti kvalitete i relevantnosti rezultata koje PISA testovi produciraju, no zato smo imali famoznu izjavu državnog tajnika Ministarstva znanosti i obrazovanja Matka Glunčića "kako je za loše rezultate hrvatskih učenika kriva činjenica što su testiranjem obuhvaćena i djeca s posebnim potrebama i nacionalne manjine". Već drugi dan je uslijedila isprika dotičnog u smislu uvreda nanesenim spominjanima, no ne i isprika zbog nepoznavanja činjenice kako u PISA testiranju spominjane skupine učenika nisu sudjelovale

Koliko je gospodin Glunčić kontradiktoran u svojim izjavama govori i činjenica kako on smatra da za loše rezultate NIJE kriv postojeći kurikul, nego needucirani nastavnici (???), a upravo je on najžešći zagovornik kako propalu kurikularnu reformu treba što hitnije nastaviti budući da su nam kurikuli zaista katastrofalno loši. 

b) daju izjave iza kojih ne stoje

Planiranje nastavne godine je svakodnevica nastavničkog posla. U rujnu izrađujemo godišnje planove i vremenike pisanih provjera, a da bismo ih uspješno realizirali bitno nam je znati primjerice kada počinje i završava polugodište. Ne samo da smo još početkom prosinca slušali kontradiktorne izjave hoćemo li ili nećemo zaključivati ocjene na kraju 1. polugodišta, nego smo isto završili saznavši gotovo zadnji dan nastave kada počinje sljedeće.

Budući da tekuća nastavna godina završava u srijedu, početak drugog polugodišta planiran je, kako bi se kompenzirao krnji tjedan u lipnju za četvrtak. Možda nespretno, no upute koje smo dobili u rujnu bile su jasne, sve dok nisu počeli pritisci roditelja, a zatim i medija što će biti s djecom koja su posljednji tjedan praznika planirala provesti na skijanju. Mogućnost da im se izostanak prva dva dana nastave drugog polugodišta opravda uzburkao je i provocirao teme o podržavanju socijalne nejednakosti. Ministar očito nedovoljno hrabar oduprijeti se istima prebacio je lopticu na škole i dao im slobodu da odlučuju o početku drugog polugodišta što je samo po sebi neozbiljno budući da je zakonom jasno kako škole nemaju tu ovlast jer kalendar nastavne godine propisuje jedino i isključivo ministarstvo. Da bi se izbjegle daljnje komplikacije i prozivke, opet se iznašlo polovično rješenje negdje u sredini; niti će ministarstvo, niti škole, nego će županije odlučiti svaka za sebe kada počinje nastava u drugom polugodištu.

c) daju izjave zbog kojih bi se trebali sramiti i sebe i svoje struke

U našoj zemlji u kojoj se većina stanovnika izjašnjava kao katolički vjernici postoji lijep običaj da za Božić poželimo ne samo obitelji nego i poslovnim suradnicima sve najbolje. Takva "božićna čestitka" stigla je svim prosvjetnim djelatnicima u obliku poduže izjave pomoćnika ministra obrazovanja Momira Karina u kojoj je u maniri dobrih želja najavio od sljedeće školske godine nastavnicima uvesti radnu obvezu, te ih na taj način spasiti od sadašnje pozicije u kojoj ih se zbog "malo sati rada i dugačkih praznika" prvenstveno od roditelja "koji ne znaju kud bi sa svojom djecom"  (evo posla za socijalne radnike) percipira kao neradnike. Hvala lijepa gospodine Momo, i Vama sretan Božić i svako dobro u novoj godini!

Koliko je ova izjava tempirana na sam Božić neukusna, omalovažavajuća i što je najvažnije u totalnom nesrazmjeru s realnošću, govori i činjenica kako se već ujutro prvog radnog dana poslije blagdana i samo ministarstvo u svom priopćenju za javnost ogradilo od stavova dotičnog gospodina Radna Obveza.

Problem toga što nastavnici ne odrade punih osam sati dnevnog radnog vremena u razredu, nego im dio otpadne na administraciju, pripreme za nastavu, te ispravljanje pisanih provjera znanja i slično, gospodin Radna Obveza bi riješio na način da djeca borave minimalno šest sunčanih sati u školi (što je opet sat do dva više nego im traje nastava), a zadatak nastavnika bi bio da ih u tom vremenu čuvaju i animiraju.

Prvo pitanje: U kojim školama? Onima koje nastavu organiziraju u tri smjene, pri čemu druga smjena ne može početi s nastavom dok prva ne napusti učionice i oslobodi prostor za rad?

Drugo pitanje: Hoće li ionako needucirani nastavnici trebati proći edukaciju za kinderfrajle ili dvorske lude budući da smo se na studijima obrazovali za održavanje nastavnog procesa a ne cirkuskih predstava?

Treće, četvrto, peto i šesto pitanje ću preskočiti samo iz razloga jer dotičnom ne želim pridodavati preveliku pažnju.

Ono što tek naslućujem, a vrijeme će  vrlo brzo pokazati jesam li u pravu je činjenica kako su ovakve izjave i medijski natpisi savršeno tempirana bomba kojom se treba ponovno senzibilizirati javnost i skrenuti joj pozornost na činjenicu kako prosvjetni djelatnici rade jako malo ili gotovo ništa, te stoga ne zaslužuju minimalno i davno obećano povećanje plaće o kojem bi trebalo početi odlučivati nakon Nove godine.

Sve u svemu...

Naslov Sve nebuloze.. bih trebala sada promijeniti u Samo najveće nebuloze hrvatskog školstva u 2016. godini, budući da sam se dotakla samo nekih. No ono što me plaši je spoznaja kako će ih naredne godine biti nažalost još i više. Proročanski ili ne, bojim se da je buđenje iz inducirane kome još daleko.

Svim svojim kolegicama i kolegama, čitateljima i komentatorima želim svako dobro u nadolazećoj nam 2017. godini!

  • Avatar germanistica
    germanistica:

    Gospodine Vito, srdačno zahvaljujem na opsežnim i nadasve iscrpnim komentarima. Nadam se da nije previše indiskretno ako pitam što Vas je potaklo: rakija, sumnjive trave ili kombinacija istih !?

  • Vito:

    Drugo pitanje: Hoće li ionako needucirani nastavnici trebati proći edukaciju za kinderfrajle ili dvorske lude budući da smo se na studijima obrazovali za održavanje nastavnog procesa a ne cirkuskih predstava? ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Država je "pokrenula" i taj proces preškolovanja u kinderfrajle. ... prikaži još! ____________ I sad imamo nekoliko stotina besposlenih kinderfrajli koje ne smiju raditi, jer ihe je ta ista država ograničila mnogim zakonima i propisima "u milimetar" kako trebaju izgledati prostorije i koliko moraju platiti lokalnim moćnicima za dobivanje dopuštenja za pokretanje postupka pitanja oko pokretanja postupka traženja tko ima dopuštenje za izdavanje dopuštenja za otvaranje vrata u zgradi namjenjenoj za razmatranje tko i kad smije postaviti pitanje dopušta li lokalni šerif pokretanje pitanja o skupljanju potpisa roditelja kojim bi se opravdalo pokretanje pitanja o razmišljanju smije li tek preškolovana kinderfrajla pokrenuti postupak pokretanja postupka skupljanja pitanja ima li manjka prostora u mjestus mnogo djece bez dječjeg vrtića. _________ A takve propise su izradili u vrijeme vladavine hdz - ovaca _______ I takvi zakoni se provode po svim mjestima gdje su na vlasti iz redova hdz - ovaca. __________ Educirani nastavnici pak moraju šutjeti, ili će ih "ravnatelj" izbaciti s posla ______ A danas je lakše ostati bez posla samo zbog grdog pogleda prema "ravnatelju" pa onda nastanvici po hodnicima i zbornici gledaju u pod kao kažnjenici, a ne kao odrasle obrazovane osobe koje bi morale hodati uspravno i boriti se za svoja i dječja prava. _________ A ne prepustiti državnim plaćenicima zvanim "sindikalni voždovi" (namjerno ne vože, budući nisu niti blizu pojmu vođa", ali su očito voždovi) borbu "za svoja prava". __________ A "svoja prava", vaša prava su vam baš voždovi skerasli, na nagovor države.

  • Vito:

    Prvo pitanje: U kojim školama? Onima koje nastavu organiziraju u tri smjene, pri čemu druga smjena ne može početi s nastavom dok prva ne napusti učionice i oslobodi prostor za rad? ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: Samo pogledajte Zagreb - grade fontane, a djeca ... prikaži još! i dalje idu u tri smjene i gužvaju se po vritićima, dok je proračun 7.500.000.000 - sedamipol milijardi kuna _____ Jedna fontana košta oko 20.000.000, jedan dječji vrtić košta isto oko 20.000.000 kuna ___________ A što učitelji uče djecu??? ________ Da je bolje graditi fontane, jer predstavljaju kulturu grada, a škole i tako nitko ne gleda pa nisu potrebne. ___________ Ali učitelji i roditelji "mašu repom" jer dobivaju "besplatno" knjige od "gradonačelnika" __________ Niti učitelji niti roditelji očito nisu dovoljno obrazovani pa ne shvaćaju da je poklonjeno na takav način u stvarnosti korupcija i mito za pljaku koja se zbog "besplatnih" knjiga lakše odvija i održava privid blagostanja i pravog nerada i uništavanja kulture i obrazovanja, a ne korist za siromašne roditelje, budući je baš taj "gradonačelnik" uništio preko 20.000 malih obrtnika u glavnom gradu Hrvatske koji su svojim radom u bivšem režimu izgradili svoj dom na Medvednici, a koji je zbog pljačkaša na vlasti sad propao i nenaseljen, jer ga je "gradonačelnik" "uzeo pod svoje". te zapuštanje praktički uništio.

Message