Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Škola za 5

Treba li poništiti školsko natjecanje iz Geografije?

Ovogodišnja organizacija školskog natjecanja iz Geografije zorno je pokazala kako institucije ili nečije nepromišljene ideje mogu zagorčati učenicima život i umjesto pozitivnog ozračja natjecanja stvoriti nepotreban stres. Isti događaj pokazuje i kako ljudi koji sjede u krovnim organizacijama školstva jako slabo poznaju sektor kojim upravljaju ne samo iz unutra nego su loše upoznati s tehničkom opremljenošću i mogućnostima naših škola.
Objava 02. ožujka 2021. 3 komentara 5062 prikaza
Pixabay.com
Pixabay.com
Je li školsko natjecanje iz Geografije provedeno regularno?

 

Potpuno zanemarujući promijenjene uvjete u kojima se odvijala nastava 1. obrazovnog razdoblja, Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) odredila je datume natjecanja uobičajeno, počevši od prvog tjedna 2. obrazovnog razdoblja.

Tek nakon mnogobrojnih intervencija s terena kako se zbog kombiniranih modela nastave i nastave koja se provodila online nije moglo direktno kontaktirati s učenicima, AZOO pomiče natjecanja za veljaču.

Samo nekoliko dana prije školskog natjecanja iz Geografije AZOO javlja da će se isto (iako se epidemiološka situacija ne mijenja bitno) za razliku od ostalih natjecanja provedenih prije i nakon ovog, provesti online.

Online, ali učenici ne rješavaju test od kuće, nego iz škole. Bez posebne pripreme, bez dodatnih uputa, učenike i nastavnike se stavilo pred gotov čin.

 

Natjecanje je počelo 22. veljače u 13h potpunim kolapsom sustava. Kako su datoteke sa zadacima u isto vrijeme odaslane po cijeloj Hrvatskoj i kako se očekivalo da ih učenici preko platforme Teams u isto vrijeme skinu na svoja školska računala, sustav je od količine podataka i prometa kolabirao.

 

Tako se recimo pojedini učenici nisu mogli niti ulogirati, nekima je trebalo po 15 minuta da “dosegnu” zadatke na platformi, neki su uspjeli učitati test da bi im nakon toga sustav pao, a nakima su  u 60 minuta koliko je natjecanje trajalo na računalo stigla tek dva zadatka od ukupno šezdeset.

Mentori učenika hitno su telefonom zvali nadležne, zbog čega je nastala gužva na telefonskoj mreži pa 95% nastavnika nije niti uspjelo dobiti nikoga na telefon.

Nakon nekih 40 minuta od početka natjecanja na Facebook grupu nastavnika Geografije dolazi obavijest da se slikovni prilozi uz zadatke mogu naći i na Facebook stranici Društva geografa Hrvatske. Na istu stranicu je stavljena i obavijest da se zbog nastalih tehničkih poteškoća vrijeme natjecanja produžuje za dodatnih 30 minuta.

Kako nastavnici za vrijeme svog rada ne mogu biti istovremeno i na društvenim mrežama tek je nekolicina vidjela ovu obavijest, dok su ostali ili završili u prvotno zadanom roku, ili su učenici odustali zbog nemogućnosti da vide sva potrebna pitanja.

 

Nakon brojnih reakcija pojedinih nastavnika i roditelja, izuzetno mnogo telefonskih poziva i mailova u kojima se nadležne obavještava s kakvim su se tehničkim problemima susreli te zbog kojih neke škole nisu niti mogle natjecanje provesti, AZOO odlučuje da je natjecanje bilo potpuno regularno, te da se pristigli rezultati testova uvažavaju.

Drugim riječima, učenik iz informatički bolje opremljene škole koji je u zadanom vremenu uspio bez ikakvih tehničkih poteškoća riješiti test tretirat će se jednako kao i učenik koji je zbog slabijeg računala ili internetske veze u svojoj školi uspio pročitati tek dva zadatka.

 

Razlog problema prema mom viđenju je veličina datoteke koja zbog, u geografiji uobičajenih slikovnih priloga (geografske karte, grafički prilozi, slike, fotografije… potrebne za rješavanje pojedinog zadatka). Primjerice, samo je test za 5. razred sadržavao 53 takva slikovna priloga, plus test zadataka.

Dovoljno je znanje rada u uobičajenim MSofficima da pretpostavite kako će slanje i učitavanje jedne takve datoteke potrajati određeno vrijeme, a ovdje se radilo o nekoliko stotina takvih datoteka istovremeno.

 

Izuzetno je tužno i razočaravajuće da se nitko nije sjetio kako bi spominjano moglo izazvati problem, a još je tužnije kada zamislite učenike koji su se zaista pripremili za to natjecanje, došli puni znanja i entuzijazma, ili u 5.razredu došli po prvi puta sa strahom i grčem u želucu uopće na neko natjecanje i onda doživjeli nervozu, strku, paniku zbog vremena i susreli se s nemogućnošću da krenu rješavati test, a na kraju i s porazom odustajanja.

Upravo zbog takvih učenika bi nadležni trebali priznati svoju pogrešku i nepromišljenost eksperimentiranja na živim i maloljetnim bićima, te natjecanje proglasiti nevažećim. Međutim lakše je krivnju prebacivati na druge.

 

Svako natjecanje ima svoje državno Povjerenstvo koje ga organizira. Teško da će Povjerenstvo biti spremno otkriti tko je začetnik ove ideje, no zna se da je predsjednik povjerenstva savjetnica za Geografiju iz AZOO.

Iako nisam bila jedina koja joj se obratila ( na mrežnoj stranici se povela rasprava iz koje je vidljivo da su se s istim tehničkim problemom susrele škole cijele Hrvatske, a izuzetak čini tek mala manjina), savjetnica i predsjednica državnog Povjerenstva natjecanja iz Geografije, prof. Sonja Burčar mi je odgovorila: U pripremi školske razine natjecanja iz geografije Državno je povjerenstvo imalo za cilj planirati provedive aktivnosti obzirom na okolnosti u kojima živimo i radimo, sigurnosne i zdravstvene prirode. Smatrali smo da je natjecanje u online okruženju zbog toga prihvatljivi model za njegovu provedbu.

Ovo je potpuno bespredmetna isprika, budući da u vrijeme održavanja natjecanja epidemiološka situacija nije bila ništa drugačija nego i nekoliko dna prije ili kasnije kada su se održavala školska natjecanja iz drugih predmeta.

To je tražilo drugačiji metodološki pristup u kreiranju ispitnih materijala, bitno drugačiji od dosadašnje prakse na natjecanjima. U zadatcima se od učenika tražilo analiziranje grafičkih priloga i zaključivanje. Zato su bili popraćeni fotografijama, tematskim kartama, dijagramima i skicama.

Ovo je također neistina, budući da su zadaci iz geografije, svih ovih godina dok su se rješavali na papiru, također sadržavali slikovne priloge. Dakle nema nikakvog drugačijeg metodološkog pristupa.

Organiziran je i probni pristup platformi prije Natjecanja na kojoj su objavljeni ispitni materijali.

Točno, ali u tim ispitnim materijalima nalazilo se samo nekoliko pitanja i učenici ih nisu skidali pojedinačno svatko na svoje računalo, nego ih je skinuo nastavnik – mentor i zajednički ih pokazao svim učenicima kako bi stekli uvid u princip rada i rješavanja  zadataka.

Kao Državno povjerenstvo zamolit ćemo županijske urede i županijska povjerenstva da pri oblikovanju popisa pozvanih učenika na županijsko natjecanje iz geografije uzmu u obzir gore navedene teškoće. U skladu s epidemiološkim preporukama i uputama za daljnju organizaciju, Državno će povjerenstvo planirati svaku sljedeću razinu Natjecanja iz geografije 2021.

Upitno je kako će županijsko povjerenstvo doći do informacija koliko je zadataka učenik uspio vidjeti u zadanom vremenu, a koliko nije i koji su učenici na vrijeme dobili informaciju da je natjecanje produženo za dodatnih 30 minuta, a koji su svoj test predali u roku prvotnih 60 minuta.

Ako će se rezultati ovakvog natjecanja zaista uvažiti kao regularni, onda je stav državnog Povjerenstva jedna velika pljuska svim učenicima koji godinama marljivo rade i uče, kao i njihovim mentorima koji ih prate u njihovim ambicijama, volji i želji za učenjem.

 

  • Hyper_markoni:

    Kao sudionik tog natjecanja, reći ću da je ovo natjecanje i više nego neregularno, nije se znalo do kada pišemo test, slike se nisu otvarale, pisalo se na kompjuterima,a brojne škole nemaju dostojnu opremu da bi proveli natjecanje. Srećom, AZOO ... prikaži još! je promijenio način pisanja i sad je bilo bolje.

  • Larap:

    Tjedan dana je trebalo da se dozna ostvareni rezultat. Usmeno, od nastavnika. Za sva druga natjecanja škola je objavila rang liste isti dan , za ovo ni danas nigdje. I ne , nije ucenicima prije natjecanja pokazan primjer kako ce ... prikaži još! on line ispit izgledati.

  • zlatan456:

    Jedino mi je žao što se čak i u doba jugo-torture to zvalo "zemljopis". Tako mi je pisalo i u svjedodžbama. Državu ostvarili, sebe izgubili.