Naslovnica Škola za 5

Upisi u srednje škole

Intervencije roditelja koje uvelike utječu na zaključnu ocjenu, te ukidanje zasluženih dodatnih bodova potiču na razmišljanje je li važeći Pravilnik o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u 1. razred srednje škole pravedan ili bi tu svrhu bolje ispunilo uvođenje tkz. male mature po završetku osmog razreda.
Objava 06. srpnja 2017. 0 komentara 518 prikaza
Upisi u srednje škole, arhiva VL-a
Upisi u srednje škole, arhiva VL-a
Upisi u srednje škole, arhiva VL-a

Ukupan broj bodova na temelju kojih učenik stječe pravo upisa u željenu srednju školu temelji se na općem prosjeku koji je učenik postigao od 5. do 8. razreda, plus na zaključnim ocjenama iz odabranih šest predmeta u 7. i 8. razredu.

Prema Pravilniku o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u 1. razred srednje škole od 29. travnja 2015. godine postoje i posebni elementi koji reguliraju pravo na stjecanje dodatnih bodova ili čak direktan upis u srednju školu.

Elementi za dodatne bodove ili čak izravan upis koji se ne odnose na broj postignutih bodova tijekom osnovnoškolskog obrazovanja postignutim znanjem ili iskazanim zalaganjem su:

      - zdravstvene teškoće

     - otežani uvjeti obrazovanja uzrokovani nepovoljnim ekonomskim, socijalnim te odgojnim čimbenicima

     - roditelji državni službenici, koji su po službenoj dužnosti u ime Republike Hrvatske bili upućeni na rad u inozemstvo.

Osim toga, učenik ima mogućnost svojim zalaganjem i trudom utjecati na visinu ukupnih bodova, odnosno steći dodatne bodove sudjelovanjem i osvajanjem prva tri mjesta na državnim natjecanjima iz znanja iz Kataloga natjecanja i smotri učenika i učenica osnovnih i srednjih škola Republike Hrvatske koja se provode u organizaciji agencije za odgoj i obrazovanje, te međunarodnim natjecanjima verificiranim od strane iste agencije. 

No, ono što i dalje izaziva nezadovoljstvo i ne smatra se pravednim je ukidanje dodatnih bodova kategoriziranim sportašima, učenicima koji su završili osnovnu glazbenu ili plesnu školu, te učenicima koji su tijekom osnovnoškolskog perioda dodatno u redovnoj školi učili drugi strani ili klasični jezik.

Opravdanje koje je stiglo iz ministarstva se temeljilo na činjenici  da je bilo previše učenika s dodatnim bodovima. S druge strane postavlja se pitanje pravednosti i relevantnosti; je li zaista vredniji ekipni uspjeh učenika na školskom natjecanju iz futsala ili završena osnovna glazbena škola; je li za upis u jezičnu gimnaziju relevantnije to što je učenik u osnovnoj školi učio jedan, dva ili čak tri strana jezika ili osvojio dodatne bodove na natjecanju iz stolnog tenisa.

Druga važna stavka koje su prosvjetni djelatnici vrlo svjesni, no nažalost često i nemoćni na nju utjecati je izravno uplitanje i pritisak roditelja prilikom zaključivanja ocjena pogotovo u sedmom i osmom razredu. Stoga se na jednoj društvenoj mreži koja okuplja isključivo prosvjetne djelatnike u provedenoj anketi u kojoj je sudjelovalo preko petstotinjak njih više od 95% izjasnilo se kako smatra potrebnim uvođenje male mature nakon završenog 8. razreda. Glavni razlog koji navode je ujednačavanje kriterija ocjenjivanja u osnovnim školama, te izbjegavanja pritiska roditelja kada je zaključivanje ocjena u pitanju.

Iako se slažem s navedenim, smatram da bi prije odluke o uvođenju male mature trebalo vrlo temeljito preispitati koje dobrobiti donosi uvedena matura nakon završene srednje škole. Osim velikog stresa i dodatnog opterećenja kako za učenike tako i nastavnike očito ne baš previše toga kvalitetnog i dobroga, budući da se svakom godinom sve više fakulteta odlučuje na ponovno uvođenje prijemnih ispita.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Message