Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Marginalije

Čuj, sorry, nemaš sise - Umiruća kultura uvijek pokazuje osobnu i društvenu nepristojnost

Čovjek ovakvu izjavu može jedino okarakterizirati nepristojnom, primitivnom koja kod primitivizma nosi zajednički nazivnik- bijeda duha, koja pokazuje kako takvi funkcioniraju na bipolarnom principu crno-bijelo, kako su tvrdokorni, ne propituju, i koji svu tu svoju iskrenost u konačnici mogu okačiti mačku o rep, jer iskrenost je nerijetko eufemizam za nepristojnost.... Pojedinac prelazi granice, društvo prelazi granice. Svi prelaze granice, i to nije pristojno niti normalno stanje.
Objava 23. svibnja 2021. 5 komentara 4308 prikaza
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Iskrenost je nerijetko eufemizam za nepristojnost

Započet ću s jednim „neobičnim“ primjerom, u smislu daljnjih poveznica kao pokazateljem nepristojnosti i primitivizma koji korijene vuku od roditeljskog doma preko okruženja, dok na kraju ne dobijemo formiranog čovjeka čije se ponašanje može metaforički prenijeti i na globalna kretanja i sama društva.

Za susjednim stolom dok sam pila kavu čujem: Čuj, kaj da ti velim. Nemaš sise, ravna si, neprivlačna. Sorry, sam sam iskren. Ženin pogled ostao je u nevjerici. On je otišao bez imalo srama, uvjeren u opravdanost svojih riječi, a ona je ostala sjedeći, vidno ponižena.

Čovjek ovakvu izjavu muškarca može jedino okarakterizirati nepristojnom, primitivnom koja kod primitivizma nosi zajednički nazivnik- bijeda duha i koja pokazuje kako takvi funkcioniraju na bipolarnom principu crno-bijelo, kako su tvrdokorni, ne propituju, i koji svu tu svoju iskrenost u konačnici mogu okačiti mačku o rep, jer iskrenost je nerijetko eufemizam za nepristojnost. S druge strane čovjek si postavi i pitanje što čovjeka tjera da zauzme ovakav stav prema drugom čovjeku. Je li njegov otac bio takav prema njegovoj majci, stoji li iza svega zapravo ogromna količina straha koja govori da se ne može vezati ni za koga pa poput leptirića oplođuje sve što stigne. Ima li možda problem sa potencijom pa kroz uvrede kompenzira isti. Kakav god bio razlog on ne opravdava ovakav pristup, jer pažljivost, poštovanje u odnosu na druge pa i na samog sebe čini iskonsku pristojnost bez koje, kao i bez ljubaznosti nema ni civiliziranosti. Ovdje je izdvojen muškarac kao svjež primjer, no ponekad se čini da su žene preuzele primat u promijenjenim muško-ženskim odnosima pa nerijetko vidite kako preuzimaju i inicijativu osvajanja i nametanja neženstvene, nedamske komunikacije. Nije to lijepo osvajanje već nametljivo, izvan svake pameti, pristojnosti i odgovornost koju sloboda ili emacipacija sa sobom nose i u kojem, primjera radi mlada žena izravno i bez imalo srama zavodi muškarca dok njegova partnerica sjedi s njim. Svima je neugodno, no njoj nije.

S nedostatkom pristojnosti povezan je i nedostatak osjećaja srama, a dobro je zacrveniti se ponekad, jer osjećaj srama, svidjelo se to nekome ili ne vrednuje samog čovjeka, i čini ga i odgovornim i moralnim bićem koji će u nekom trenutku sjesti sam sa sobom vidno posramljen i koji, budite sigurni više neće ponoviti neki čin.

Takva je, čini se danas i većina društava. Netko je rekao- nepristojnost je globalna, ona je u zraku i prijeti da nas preplavi. Društvo koje nosi predznak pristojno trebalo bi biti na višem stupnju i izbrisati sve oblike ponižavanja. Misliti o sebi kao o eliti, a pritom raditi sve što je suprotno značenju prosvjetiteljstva je teška nepristojnost. Arogantno ponašanje s pozicije moći, suprotno je svemu što se zove pristojnost. Provođenje ideologija, zamotanih u celofan, u racionalizacije je nepristojnost. Lijepo je to, i na poseban način opisao Avishai Margalit u knjizi „Pristojno društvo.

I sam pojam slušatelja gotovo da je nestao, i ukazuje na pokazuje puno toga pa i na umiruću kulturu koja pokazuje osobnu i društvenu nepristojnost. Danas je u toj bujici riječ na televiziji, radiju, u svakodnevnom životu sadržano jedino dokazivanje u kojem svako poštovanje prema drugome izostaje. Ljudi nezaustavljivo brbljaju, ulijeću u rasprave, s nekakve sveznajućeg apsoluta, i čovjek se zapita kako će pročitati one ponekad puno važnije neizrečene riječi. Svi sve znaju, svi su politolozi, ekonomisti, arhitekti, umjetnici, atomski fizičari, ako zatreba….i  u svemu ne vide problem prelaženja granice. Pojedinac prelazi granice, društvo prelazi granice. Svi prelaze granice, i to nije pristojno niti normalno stanje koji mnogi ne prepoznaju, upravo zbog iskrivljene predodžbe o svijetu i sebi samima.

Ukratko, dok si mlad ne razmišljaš ili ti ne daju da razmišljaš previše o takvim stvarima. Sazrijevanjem shvatiš da ti nije puno vremena preostalo i da postaješ prestar za umišljene veličine, slušanje samodopadnih monologa i situacija u kojima ljudi pristupaju nepristojno ili kao da su svu pamet svijeta pokupili pa si onda daju svakakva prava koja jedino govore o gluposti i površnosti. Kad je već tako čovjek si trebati dati pravo otkačiti takve, jer fino je biti fin, no nepristojnost postaje zarazna i finoća ponekad opako smeta za sve one koji je ne prepoznaju ili brkaju pojmove poput aktera s početka teksta.

  • Avatar SN
    SN:

    Tema je ipak malo sira od ovoga sto ste napisali. S druge strane navode se u tekstu i zene i nepristojnost.. istih. Naravno da je moze ostaviti zbog njemu nedovoljno izrazenig atributa 😊 no slozit cete se da postoji pristojniji ... prikaži još!i pristup i da nikoga ne bi trebali povrijediti.. . Hvala na komentaru i lp

  • Avatar Flegmatik
    Flegmatik:

    A kad ženska kaže "sorry, nizak si, ne hodam sa niskim muškarcima" onda je to OK ? Znači muško ne smije odbiti ženu zbog grudi (koje ona može povećati danas veoma lagano), ali žena može odbiti muškoga zbog raznih elementata ... prikaži još! koji se ne mogu promjeniti.

  • Avatar SN
    SN:

    Ja, ili on? :-)