Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Marginalije

Izgubljena sposobnost diskrecije

Nikada nije bilo ni mudro ni pametno ogoliti svoj ili tuđi život pred drugima, jer svidjelo se to nama ili ne mi ljudi niti smo toliko dobri niti toliko razumni. Biti diskretan u odnosu spram svog i tuđeg života je moralna i duhovna kategorija koju danas mnogi ne razumiju. Ona korijene vuče iz same genetike, iz djetinjstva i načina odgoja, i kad su ti korijeni jaki nema te promjene koja će je ugroziti.
Objava 04. siječnja 2020. 1 komentara 721 prikaza
Foto. Pexels.com
Foto. Pexels.com
kad oljuštiš omot prestaje čarolija

Diskrecija je sama po sebi osjećaj za mjeru i granicu, sposobnost da vlastite riječi i vlastite činove prilagodite okolnostima kako bi iskazali poštovanje prema samom sebi ili prema drugome. Biti diskretan znači paziti na osjetljivost drugoga, biti umjeren i smotren, neupadljiv suzdržan profinjen.. Možemo diskreciju definirati ili opisivati na različite načine no ona je uvijek povezana s ljudima, njihovom kvalitetom i u konačnici pitanjem poštovanja, povjerenja, odanosti i razboritosti. Ove četiri navedene komponente, na žalost danas nalazimo samo u tragovima.

Nikada nije bilo ni mudro ni pametno ogoliti svoj ili tuđi život pred drugima, jer svidjelo se to nama ili ne mi ljudi niti smo toliko dobri niti toliko razumni. Netko će diskreciju povezati s licemjerstvom no jedno s drugim uistinu nema veze. Biti diskretan u odnosu spram svog i tuđeg života je moralna i duhovna kategorija koju danas mnogi ne razumiju. Ona korijene vuče iz same genetike, iz djetinjstva i načina odgoja, i kad su ti korijeni jaki nema te promjene koja će je ugroziti. Možete u nekom trenutku pokleknuti pred neumoljiv kretanjima koje se događaju, zateći samog sebe kako odudarate od vlastitih vrijednosti, ali ćete se vrlo brzo vratiti na ono što jeste i što je vaša bit.

Društvene mreže, iako realno ne volim o istima govoriti jer kao da govoriš o jutarnjem ritualu umivanja i spremanja, koji bi se, ruku na srce ipak slikovitije mogao opisati su zorni primjeri nedostatka diskrecije. Dijele se životi, vlastiti i tuđi, vanjski događaji, nutarnja stanja eksplicite se istresaju pred oči javnosti, dijeli se intima partnerskih odnosa, od kreveta, preko kupaone i blagovaonskog stola, iznosi se intima nerijetko u negativnoj konotaciji, bez pitanja trebam li to činiti, kakva sam zapravo osoba, ugrožavam li time sebe i druge. Ako već ugrožavam sebe svjesno ili ne tada je to ipak moj izbor no ugrožavam li svojom indiskretnošću druge tada to postaje ipak stanje nečijeg duha i uma koje osobno ne mogu okarakterizirati bogatim ni lijepim ni pametnim. No čini se takvi vole zadirati u riznicu tvoje duše i kao takvi u svemu vide „čistoću dobrih“ običaja indiskrecije, ne razumijevajući ili ne želeći razumjeti da se ipak radi o izostanku vrijednosnih okvira u kojem se beskrupulozno napadaju nečije temeljne vrijednosti kao što je život i zdravlje. Kad bi bili manje ozbiljni sve skupa izgleda kao da imaš posla s proktolozima koji vole zavirivati na mjesta gdje sunce nikad nije uputilo ni jednu zraku. 

Kada indiskretnost kao stanje nametljivosti, nepristojnosti, nepromišljenosti i nesmotrenosti dolazi od tebi nepoznatih ljudi tada to nema neku težinu već govori o općeprihvatljivoj površnosti i gluposti, o pretpostavkama kao možda najgorem obliku spoznajnog procesa, no kada dođe od ljudi kojima si dao svoje povjerenje tada nastaje problem, jer tvoja očekivana diskrecija nije ispoštovana, tvoje dostojanstvo je poljuljano i u tom trenutku ne osjećaš ništa drugo nego da si čovjek upotrijebljen tek usput za nečije niske porive ili nečiju nerazumnost.

Zaključno, događaju se promjene, one su neminovne i nisu uvijek dobre kao što nije dobra i sve manja potreba za diskrecijom kako u privatnom tako i poslovnom okruženju. Ako ništa drugo treba razmisliti je li ljepše sa zatvorenim ili otvorenim stvarima, jer kad oljuštiš omot prestaje svaka čarolija i više nema smisla ni igra pogađanja. Sve je u nama kad žmirimo, a strano kad otvorimo oči. I sve je naše dok želimo, a tuđe kad se ostvari.