Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Speak Up!

Pisanje eseja na engleskom: Savjeti za maturante

Objava 17. lipnja 2020. 0 komentara 237 prikaza
Borna Filić/PIXSELL
Borna Filić/PIXSELL
Matura

Panika. Totalna panika. Dobio si zadatak i istog trena ti je mozak zablokirao. Prednosti i mane globalizma? Što je globalizam? Trebaju li se nositi uniforme u školi?  Što ja mislim? Tko? Gdje? Što? 

Svi smo osjećali konfuziju koja nastupa pod pritiskom. Ta je konfuzija još veća ako nas se testira nešto što nismo nikada dobro naučili. Profesori u školama daju najbolje od sebe, ali, uvjeti u kojima rade su takvi kakvi jesu, a broj sati u danu ograničen, pa je činjenica da se brojni maturanti uopće ne osjećaju spremnima za pisanje eseja na bilo kojem jeziku, a kamoli na engleskom. Pogotovo ne esej u kojem moraju nešto argumentirati. Ako je Vaš maturant među takvima, podijelite s njim ove savjete za pisanje eseja na maturi.

 

Prouči zadatak

Dobro pročitaj zadatak. To se ne može dovoljno naglasiti. Možeš si čak i zaokruži ili podcrtati ključne riječi kako kasnije ne bi skrenuo s teme. O čemu se traži da pišeš? Bitno je da jasno znaš što se od tebe traži kako bi ispravno pristupio zadatku.

 

Napiši svoju tezu

Tvoja je teza za ovaj esej odgovor na zadanu tezu koja se prezentirala. Drugim riječima, ako je zadatak “Some people say that tourism is beneficial to a country. Others say that it does more harm than good. Discuss both arguments and give your own opinion”, tvoja će teza biti nešto poput: “Tourism brings many benefits to countries, but it can also have harmful consequences.” Teza zapravo najavljuje ono o čemu ćeš pisati.

Možeš, ali ne moraš, u tezi reći svoje mišljenje, bitno je da ga u eseju izložiš nakon što prezentiraš obje strane argumenta. Nadalje, možeš u tezi, odnosno u širem uvodnom odlomku, prezentirati svoje argumente koje ćeš prezentirati, ali ne moraš. Na primjer: “Tourism can bring many benefits to countries, such as business opportunities for locals and an opening up to various cultures, but it can also have harmful consequences for the local culture, natural landscape and historic landmarks.” Ako se odlučiš uključiti konkretne primjere u tezi, uključi ih sve, ne samo primjere za jednu od dvije strane argumenta koje sagledavaš, ili sve primjere koje imaš za jednu stranu argumenata, a samo jedan od dva ili tri koje imaš za drugi. U ovoj fazi nećeš davati primjere, ali ih nakon prikupljanja ideja možeš ubaciti.

 

Prikupljanje ideja

Najbolji način da počneš prikupljati ideje, kao i ako trebaš odblokirati mozak, je da jednostavno počneš pisati. Napiši sve što ti padne napamet, bez ikakve autocenzure, barem 5 minuta. Ovo nije nešto što ćeš predati, ne brini kako izgleda ni kakve gluposti piše (najčešće pišemo "gluposti" koje vode na super ideje, zato se opusti i samo piši, štogod). Nekome odgovara pisati natuknice, nekome pune rečenice, svejedno je, bitno je da pišeš bez prestanka da se opustiš i ufuraš i da vidiš što ti se krije u glavi. Vrlo vjerojatno ćeš sam sebe iznenaditi kada vidiš da u roku od par minuta već imaš konkretne ideje. Sve što trebaš imaš u sebi tebi, samo treba malo kopati.

 

Skica

Kada si napisao jasnu tezu i sakupio ideje o onome što bi mogao reći, kreni s pisanjem skice eseja ili plana. I nemoj misliti da si baš ti ta jedna osoba na svijetu kojoj ovo ne treba—trust me, uštedit ćeš si vremena i živaca ovako, i bolje i lakše pisati ako ovo napraviš. Ja kod svojih polaznika inzistiram na skici—ne zaboravi da nije bitno samo kako pišeš esej na maturi, nego i koje navike usvajaš za život, kada ćeš pisati kompleksnije tekstove.

Dok razrađuješ skicu nastavljaš s prikupljanjem ideja koje si već započeo. Najteži dio posla si već odradio—iz sebe izvukao prve ideje—sada ćeš popis ideja razraditi i organizirati. Kad imaš razrađenu skicu, imaš svoj esej, samo ga treba pretočiti u pune rečenice. (Natuknice u skici nisu pune rečenice s puno detalja, nego su tvoji argumenti i ideje u najkraćim crtama.)

Špranca bi izgledala otprilike ovako:

TEZA: Ovo je zapravo najava onoga o čemu ćeš pisati. (npr. “Tourism brings many benefits to countries, but it can also have harmful consequences”.)

1. Prva glavna ideja (npr. “tourism—benefits for country”)

          a. Detalji/primjeri koji podržavaju/ilustriraju glavnu tezu (npr.

          “business opportunities: cafés, restaurants, tour guides, 

           boat rentals, conferences”)

          b. Detalji/primjeri koji podržavaju/ilustriraju glavnu tezu (npr. “opening

          up to other cultures by locals meeting foreigners:

          understand and empathize with people who are different”)

2. Druga glavna ideja (npr. “tourism—harmful for country”)

          a. Detalji/primjeri koji podržavaju/ilustriraju glavnu tezu

           (npr. “local culture—loss of cultural identity, traditions, habits”)

          b. Detalji/primjeri koji podržavaju/ilustriraju glavnu tezu

          (npr. “natural landscape and cities: Dubrovnik/Venice, Plitvice

          endangered/damaged by overcrowding”)

 

Ovi su eseji kratki, nećeš stići puno više od dva primjera koji podržavaju svaku stranu argumenta, ali naravno, ako imaš više dobrih argumenata, uključi ih, samo nemoj jednu glavnu ideju razraditi u detalje, a drugu samo površno, mora postojati balans. Ako se pitaš je li uvijek moraš imati 2 argumenta za i 2 protiv—ne nužno, ali moraju dvije strane biti u nekoj ravnoteži. Ako imaš samo jedan argument odnosno primjer za jednu stranu, dobro ga "nabildaj" primjerima i detaljima.

Naravno, tvoj esej će imati uvod (koji sadržava tvoju tezu, odnosno najavu onoga o čemu ćeš pisati) i zaključak (sažetak tvojih argumenata/ideja)—ako se bojiš da ćeš paničariti i zaboraviti ih, navedi ih u skici za svaki slučaj, to su svega dvije riječi koje služe kao podsjetnik („intro“, „conclusion“). Za zaključak bih svakako naglasila da ni slučajno ne smiješ dodavati još jedan novi argument ili primjer—u zaključku nikada ne navodiš nove informacije koje još nisi izložio!

 

Provjera skice

Cijelo vrijeme dok razrađuješ skicu, drži jedno oko na zadatku i na tezi. Pripada li sve što pišeš ovom eseju? Odgovaraš li na sva pitanja na koja moraš odgovoriti? Držiš li se teme ? Provjeri također jesu li ti u skici sve ideje tamo gdje trebaju biti, ako uopće pripadaju u esej, tematski. Za svaku glavnu ideju koju ćeš uključit u esej pitaj se: Podržava li ovo direktno tezu?, za svaki detalj ili primjer unutar jednog odlomka, pitaj se: Podržava li ovaj detalj/primjer direktno glavnu ideju koju sam naveo kao predmet ovog odlomka? (Zapamti da ne mora apsolutno svaka ideja koju imaš završiti u eseju i budi spreman nešto izbaciti ako treba.) 

 

Pisanje

Esej ti je zapravo gotov, samo ti je preostalo da ga iz natuknica pretočiš u tekst. Struktura je tu, a to je uvijek najteži dio posla. Ako ćeš stići dva puta napisati esej (prva verzija, pa konačna verzija), nemoj previše razmišljati o jeziku nego se fokusiraj na izlaganje ideja i argumenata. Ako za dvije verzije nemaš dovoljno vremena, pripazi na jezik dok proširuješ ideje u pune rečenice.

 

Provjera jezika

Kada si spreman, vrati se i pogledaj isključivo jezik. Provjeri glagolska vremena, provjeri pravopis, vidi nedostaje li ti negdje član (ovdje možeš pronaći flowchart koji će ti pomoći). Engleski znaš koliko ga znaš, tu sada ne možeš puno napraviti, ali obvezno pazi da tvoj esej zaista pokazuje tvoju razinu znanja—nemoj nipošto zbog nemara ostaviti pogreške koje bi i sam znao prepoznati da si za to uzeo samo nekoliko minuta.

Ako stigneš raditi na stilu, provjeri i vokabular: možeš li koju riječ zamijeniti nekom konkretnijom, elegantnijom, iskoristiti neku fensi riječ koja bi ugodno iznenadila tvoju profesoricu?

Moglo bi pomoći da unaprijed pronađeš par fensi riječi koje možeš koristiti u bilo kojem eseju (npr. “There are compelling arguments both for and against wearing uniforms in school”, gdje je “compelling” fensi riječ). Ako inače pišeš eseje u školi, pogledaj koje riječi često ponavljaš (svatko ima svoj stil) i potraži zanimljivije sinonime za njih koje ćeš znati pravilno upotrijebiti (dobro ih prouči). Možeš uzeti i riječi iz tuđih tekstova koje si pročitao. Odaberi par takvih riječi, koje su drugi koristili, a koje ti se čine korisne.

 

Diši

Što god se dogodilo, nemoj predati prazan papir. Ti to možeš, samo trebaš početi. A što god napisao, kada dođe vrijeme predavanja eseja, samo diši. Sve će biti ok. Jer ne samo da si preživio esej na engleskom, nego, hej—završio si srednju školu! Čestitam!

...

Za informacije o tečajevima i radionicama pisanja eseja i drugih tekstova na engleskom za učenike osnovne (od 6. razreda) i srednje škole, javite se na hello@speakupcroatia.com ili na broju 099/4200-939. O engleskom kampu pisanja i pustolovine možete saznati i ovdje, a o ostalim programima možete pročitati ovdje.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.