Naslovnica Vatikan i okolica

Alitalia pod prinudnom upravom

Objava 06. svibnja 2017. 0 komentara 0 prikaza
Papa Franju u zrakoplovu Alitalije, snimio: Silvije Tomašević
Papa Franju u zrakoplovu Alitalije, snimio: Silvije Tomašević
Papa Franju u zrakoplovu Alitalije, snimio: Silvije Tomašević

U roku od šest mjeseci prinudni upravitelji moraju ozdraviti talijansku zrakoplovnu kompaniju Alitaliju (kojom putuje i papa Franjo), nakon čega je moraju prodati cijelu ili u komadima. Ne bude li interesenata za njezinu kupnju opstanak Alitalije je gotovo nemoguć. Za to šestomjesečno razdoblje talijanska vlada zajamčila je 600 milijuna eura mostnog kredita kako bi Alitalia mogla prevoziti i obavljati svoju djelatnost, a onda taj kredit mora biti vraćen s kamatama od 10-11 posto. Sve to stoji u zakonu o spašavanju velikih tvrtki.

Ministarstvo ekonomskog razvoja imenovalo je trojicu (Luigi Gubitosi, Enrico Laghi i Stefano Paleari) prinudnih upravitelja koji moraju voditi Alitaliju točno šest mjeseci nakon čega završava zakonski rok što znači ili prodaju ili likvidaciju tvrtke. Već u roku od 15 dana moraju pronaći interesente za njezinu kupovinu.

Talijanski premijer Paolo Gentiloni izjavio je jasno i glasno kako „iskuljučujemo svaku mogućnost, sada i u budućnosti, nacionaliziranja Alitalije“, a ministar ekonomskog razvitka Carlo Calenda objasnio je uvjete davanja mostnog kredita od 600 milijuna eura, te kakav mandat imaju trojica povjerenika. Izvanredni povjerenici imaju otvorene ruke glede bilo koje odluke, ali i ograničeno vrijeme od šest mjeseci.

„Alitalia će državi morati vratiti mostni kredit s visokim kamatama od 10 do 11 posto“, objasnio je Calenda i dodao kako su to uvjeti pod kojima je Europska komisija odobrila da država novčano intervenira u spašavanju kompanije. Kamate su čak veće od onih koje su upotrebljene za spašavanje banaka, kao što je slučaj s bankom Montepaschi di Siena gdje su kamate oko 9%.

Alitalia je u teškoj krizi od 2008. kada je tadašnja vlada Romana Prodija dogovorila njezinu prodaju francuskoj kompanije AirFrance, ali pošto je bilo predizborno vrijeme intervenirao je čelnik pokreta Naprijed Italijo, Silvio Berlusconi, kazavši kako će, tada kompaniju u većinskom državnom vlasništvu, otkupiti i spasiti vrijedni, nazvao ih je vitezovima, talijanski gospodarstvenici. Berlusconi je i zbog toga poteza pobjedio na izborima, ali ta privatizacija, koja je bila uvjetovana politikom i zatim političkim intervencijama, nije prošla dobro, pa je 2014. godine 49% dionica Alitalije prodano Etihad Airwaysu, kompaniji Ujedinjenih Arapskih Emirata. Tako u vlasništvu Alitalije sa 49% sudjeluje Etihad, a 51% drže talijanske banke (Unicredit, Intesa San Paolo, MPS...). Alitalia ima 12.500 zaposlenih i sa 122 zrakoplova preveze godišnje oko 23 milijuna putnika na 80 destinacija (26 u Italiji i 54 u inozemstvu). Dok su ostale kompanije prevozile sve više putnika, Alitalia koja je 2005. prevozila 30 milijuna (kao Easyjet koji sada prevozi 70 milijuna ili Ryanair koji sada prevozi 100 milijuna) sada prevozi znatno manje. Dnevni gubitak Alitalije iznosi dva milijuna eura.

Dioničari, Etihad i banke, predložili su plan spašavanja kompanije (smanjenje plaća i otpuštanje manje od tisuću zaposlenih), ali su ga zaposlenici na referendumu odbacili. Tako su Arapi odmah digli ruke od Alitalije, jer su s njom u posljednje tri godine već izgubili 600 milijuna eura.

„Učilili smo koliko je u našoj moći za podupiranje Alitalije, ali kompaniji je potrebna duboka obnova“, kazao je sada delegirani upravitelj Etihad Airwaysa, James Hogan.

U posljednjih osam godina i talijanska država je pripomogla Alitaliji sa 7,5 milijardi eura i, kakao je rekao ministar Calenda, talijanski poreski obveznici nisu voljni više polaćati gubitke te kompanije. Prema ispitivanju javnog mnijenja više od 70% Talijana je za to da država ne treba pomoći Alitaliji, već da je se pusti propasti ako ne bude kupaca.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Message