Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Protukadar

20 (polu)zaboravljenih SF filmova koje vrijedi pogledati

SF filmovi o kojima se danas malo priča, ali vrijedi ih pogledati - barem jednom.
Objava 02. travnja 2020. 0 komentara 2256 prikaza
Besmrtnik / Immortel, ad vitam (Duran Entertainment)
Besmrtnik / Immortel, ad vitam (Duran Entertainment)
Besmrtnik / Immortel, ad vitam (Duran Entertainment)

Neki filmovi postanu bezvremenski klasici, neki ogromni komercijalni hitovi, neki bivaju ovjenčani kultnim statusom, a neki jednostavno "dođu i prođu". Sedma umjetnost iznjedrila je velik broj uradaka koji su brzo pali u zaborav, rijetko se spominju u filmofilskim krugovima ili su generalno podcijenjeni. Dobar dio njih pripada i žanru znanstvene fantastike. Evo jednog malo većeg izbora SF filmova iz posljednjih dvadesetak godina o kojima se danas malo ili nimalo priča, premda su neki od njih u svoje vrijeme bili relativno zapaženi pa čak i komercijalni uspješni. Neki od navedenih naslova nesumnjivo su kvalitetni, neki malo manje, ali svaki od njih ima ono nešto zbog čega ga vrijedi pogledati - barem jednom.

Čovjek bez tijela (2000.)

Čovjek bez tijela zasad je posljednji holivudski projekt legendarnog Paula Verhoevena (Robocop, Totalni opoziv, Svemirski vojnici) koji se poslije posvetio snimanju u nizozemskoj i francuskoj produkciji. Moderna obrada dobro poznate klasične priče H.G. Wellsa naišla je uglavnom na negativne kritike, ali film vrijedi pogledati barem zbog vrhunskih vizualnih efekata i uvijek pouzdanog Kevina Bacona.

Ćelija (2000.)

Sinopsis filma ukratko bi glasio: Jennifer Lopez uz pomoć napredne tehnologije istražuje zastrašujući um ubojice. Ćelija u režiji Tarsema Singha definitivno je jedan od vizualno najimpresivnijih filmova u posljednjih dvadesetak godina, ali, nažalost, danas se rijetko spominje u žanrovskim i filmofilskim krugovima, premda je bio poprilično gledan u kinima.

Avalon (2001.)

Ako volite anime klasik Duh u oklopu, Avalon bi vam se mogao svidjeti, tim više što je za oba djela zaslužan isti redatelj, Mamoru Oshii. Film je snimljen u japansko-poljskoj koprodukciji (što zasigurno nije čest slučaj) i predstavlja jedan od boljih cyberpunk uradaka s početka stoljeća.

Uljez (2001.)

Uljez je gledljiv B-film o životu pod izvanzemaljskom okupacijom sa "šokantnim" preokretom na kraju. U glavnim ulogama su poznata lica Gary Sinise, Madeleine Stowe i Vincent D'Onofrio, a riječ je o jednoj od brojnih ekranizacija djela legendarnog pisca Philipa K. Dicka.

Amater (2002.)

Amater (ili Cypher u originalu) zanimljiv je mješanac špijunskog trilera i cyberpunka s nekoliko neočekivanih preokreta u priči. Režiju potpisuje Vincenzo Natali, poznat po kultnoj Kocki, a u glavnim ulogama pojavljuju se Jeremy Northam i (vrlo upečatljiva) Lucy Liu.

Isplata (2003.)

Manje poznat film nekad razvikanog Johna Wooa, Isplata je brzopotezni SF akcić u kojem Ben Affleck i Uma Thurman bivaju upleteni u zavjeru oko stroja koji predviđa budućnost. Još jedna adaptacija priče Philipa K. Dicka čija djela su inače bila posebno popularna u Hollywoodu početkom stoljeća.

Gospodar neba i svijet sutrašnjice (2004.)

Gospodar neba svojedobno je bio dočekan kao tehnički revolucionaran film s obzirom na to da je u potpunosti sniman u studiju ispred "zelenog ekrana", dok je cijela scenografija bila kreirana računalnim putem i ubačena naknadno u postprodukciji. Međutim, ova spektakularna steampunk avantura spektakularno je propala u kinima, unatoč velikim glumačkim imenima kao što su Jude Law, Gwyneth Paltrow i Angelina Jolie. Ipak, film svakako vrijedi pogledati zbog izvrsnog retro-SF dizajna i vrsnih vizualnih efekata.

Besmrtnik (2004.)

Začudan francuski SF uradak slobodna je ekranizacija stripa Enkija Bilala koji je ujedno i redatelj filma. Besmrtnik je uistinu specifično djelo s obzirom na to da miješa žanrovske i mitološke motive (u filmu se pojavljuju egipatski bogovi koji lebde u piramidama iznad New Yorka budućnosti), a da stvar bude još neobičnija, velik broj scena snimljen je uz pomoć digitalne animacije koja je toliko bolno očita da se film doslovno može strpati u kategoriju polu-animiranog. Za sve one koji vole bizarnija žanrovska ostvarenja.

Pomračenje (2005.)

Adrien Brody glumi veterana Zaljevskog rata koji biva podvrgnut eksperimentu koji ga šalje na putovanje kroz vrijeme. Solidna žanrovska drama privući će ponajprije one koji vole mračne i atmosferične priče. Glumačku ekipu upotpunjuju Keira Knightley, Jennifer Jason Leigh i Daniel Craig (koji tada još nije bio Bond).

Kutija (2009.)

Treći film Richarda Kellyja (kultni Donnie Darko) atmosferična je priča o dvoje supružnika koji dolaze u posjed misteriozne kutije koja će promijeniti njihovu sudbinu. Riječ je o ekranizaciji priče Richarda Mathesona koja je već ranije bila zaživjela kao jedna od epizoda Zone sumraka (ali u verziji serije iz 80-ih). Film je propao u kinima i bio dočekan na nož od strane kritičara, ali ljubiteljima Zone sumraka i sličnih serija bi se mogao poprilično svidjeti. U glavnoj se ulozi jako dobro snašla Cameron Diaz koju inače rijetko imamo prilike vidjeti u ovakvim filmovima.

Hibrid (2009.)

Opet Adrien Brody, ali ovaj put u ulozi genetskog inženjera koji zajedno s kolegicom Sarom Polley stvara opasni ljudsko-životinjski hibrid. Uvrnuto i na trenutke uistinu perverzno. Topla preporuka za ljubitelje tjelesnog horora i opusa Davida Cronenberga. Režiju Hibrida potpisuje ranije spomenuti Vincenzo Natali.

Proročanstva (2009.)

Solidno djelo redatelja Alexa Proyasa (Vrana, Grad tame), Proročanstva donose intrigantnu priču o astrofizičaru (Nicolas Cage) koji otkriva kako se svijetu sprema velika katastrofa. Jedan od onih filmova sa završetkom koji nitko ne očekuje.

Rat za krv (2010.)

Poprilično originalni žanrovski uradak vodi nas u blisku budućnost u kojoj su vampiri postali dominantna vrsta na planetu te pokušavaju proizvesti zamjensku krv jer preživjelih ljudi je ostalo jako malo. Spoj vampirskih motiva i distopijskog SF-a ovdje poprilično dobro funkcionira, a ni glumačka ekipa nije za baciti: Ethan Hawke, Willem Dafoe i Sam Neill.

Repo Men (2010.)

U budućnosti kupnja umjetnih ljudskih organa na kredit uobičajena je stvar. Međutim, ako dužnik ne plati ratu na vrijeme, u posjet mu dolaze Jude Law (opet!) i Forrest Whitaker koji uzimaju organ natrag. Krvavo je onako kako i zvuči. Repo Men nije oduševio kritičare niti privukao veću pozornost gledatelja, ali radi se o sasvim solidnom distopijskom akciću sa zanimljivim sociološkim podtekstom.

Vrijeme je novac (2011.)

U svijetu budućnosti svi ljudi prestaju stariti s 25 godina, ali kako bi nastavili živjeti moraju doslovno kupiti dodatno vrijeme. Naravno, društveni jaz u takvom društvu je neminovan pa siromašni žive u nesigurnosti iz dana u dan, dok bogati postaju gotovo besmrtni (i izgledaju vječno mladi i zgodni). Vrijeme je novac u režiji Andrewa Niccola (Gattaca) zabavan je film zanimljive postavke i s pokojom ozbiljnijom društvenom opservacijom, a ulickanu glumačku ekipu predvode Justin Timberlake, Amanda Seyfried, Olivia Wilde i Cillian Murphy.

Kongres (2013.)

Igrano-animirani uradak u režiji Arija Folmana odvodi nas u budućnost u kojoj glumačke zvijezde imaju mogućnost nastaviti svoju karijeru u obliku digitalnih kopija. Zbog životnih okolnosti, na takav postupak se odlučuje i glumica Robin Wright, koja ovdje tumači samu sebe, a kako bi stvari bile još čudnije, glavnina priče odvija se u psihodeličnom animiranom svijetu. Kongres je neobično i inovativno žanrovsko djelo nastalo po motivima romana Stanislava Lema, a Robin Wright ovdje je definitivno ostvarila jednu od najboljih uloga u karijeri.

Nulti teorem (2013.)

Dovoljno je reći samo: Terry Gilliam! Nihilističko-egzistencijalistička satira Nulti teorem označila je povratak kultnog redatelja u SF vode, ali uglavnom uz mlake reakcije gledatelja i kritike. Premda nije riječ o djelu na kvalitativnoj razini jednog Brazila ili 12 majmuna, Gilliamovi fanovi će zasigurno u njemu pronaći dovoljno razloga za uživanje. Christoph Waltz sjajan je u glavnoj ulozi.

Izvještaj s Europe (2013.)

Jeftin, ali upečatljiv film u režiji Ekvadorca Sebastiána Cordera prati prvu ljudsku misiju na Jupiterov mjesec Europu u potrazi za životom ispod njegove zaleđene površine. Izvještaj s Europe sniman je u dokumentarističkom stilu, odnosno sastoji se od "pronađenih snimki" fikcijske svemirske misije, što snažno pridonosi uvjerljivosti i realističnosti cijele priče, kao i stvaranju opipljive klaustrofobične atmosfere. Preporuka za one koji vole Kubrickovu Odiseju i znanstveno potkovane SF filmove.

Automata (2014.)

Automata je daleko od vrhunskog žanrovskog djela, ali spada u onu kategoriju filmova koji nekako baš pašu vikendom u neko gluho doba noći. Film se bavi već dobro poznatom i više puta obrađivanom temom ustanka robota i strojne inteligencije, a zanimljivo je da njegova prva polovica vizualno jako podsjeća na Blade Runnera, a druga na Pobješnjelog Maxa. U glavnoj ulozi je Antonio Banderas, a u kratkoj roli pojavljuje se i njegova tadašnja supruga Melanie Griffith.

Trag života (2017.)

Trag života je uzbudljiv, vizualno impresivan i produkcijski ispeglan film koji ipak ima jednu popriličnu manu: manjak originalnosti. Naime, riječ je o još jednoj u nizu varijacija na temu kultnog Aliena kakvih smo već vidjeli bezbroj puta. S druge strane, film svakako vrijedi pogledati zbog zvjezdane glumačke trojke koju čine Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson i Ryan Reynolds.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.