Blogosfera Protukadar

5 razloga zašto vrijedi pogledati Interstellar

Objava 09. studenoga 2014. 1 komentara 3150 prikaza
Interstellar 2014. (Paramount/WB)
Interstellar 2014. (Paramount/WB)
Interstellar 2014. (Paramount/WB)

Interstellar, SF spektakl u režiji Christophera Nolana konačno je stigao u kina i čini se kako ovih dana svi pričaju samo o njemu. Film je naišao na uglavnom pozitivne reakcije gledatelja (trenutačno na IMDB-u ima vrlo visoku ocjenu od 9.1, premda će se s vremenom ona sigurno smanjiti), a solidno je prošao i među kritičarima, premda ne onoliko koliko se to možda očekivalo, pa se čini kako ipak neće biti favorit na sljedećoj dodjeli Oscara.

Internet su u međuvremenu preplavili brojni tekstovi u kojima se pokušavaju objasniti paradoksi u filmu ili se raspravlja o (ne)logičnosti pojedinih prizora i scenarističkom tretmanu znanstvenih motiva, što je zapravo dobro jer film o kojem se ne diskutira osuđen je na - zaborav. Interstellar, naravno, ne čeka sudbina zaborava te mu je sasvim sigurno zagarantiran status kultnog filma i modernog žanrovskog klasika.

Evo pet glavnih razloga zašto je tomu tako i zašto ga, po osobnom mišljenju, vrijedi pogledati:

Interstellar je...

  • ...film o ljudima

Kao što već svi znaju, Interstellar prati skupinu astronauta, odnosno svemirskih istraživača koji prolaze kroz crnu rupu u drugu galaksiju kako bi pronašli novi dom za ljudsku rasu koja je na rubu izumiranja zbog klimatskih promjena i nestašice hrane. Premda se film bavi grandioznim idejama i temama 'većim od života', cijela priča prikazana je kroz prizmu ljudskih odnosa i emocija. Međutim, Interstellar poprilično uspješno izbjegava zamku holivudske sentimentalnosti, unatoč tome što se u filmu puno priča o ljubavi i povezanosti među ljudima, a začudo, izostao je i romantični zaplet. To ne znači da u filmu nedostaje emotivnih, "plačljivih" trenutaka (zapravo, ima ih puno), ali Nolan je uspio pronaći dobru mjeru i izbjeći jeftinu patetiku, premda su foršpani sugerirali suprotno.

  • ...vizualno besprijekoran

Već je otprije poznato kako Christopher Nolan voli praktične efekte i koristi one računalne u manjoj mjeri. Zahvaljujući tome, Interstellar djeluje vrlo realistično i spada u onu rijetku vrstu žanrovskih filmova koji djeluju kao da su uistinu "snimljeni na licu mjesta" (poput npr. Kubrickove Odiseje). Svemir ovdje nije šarena i bučna pozornica kao u većini holivudskih SF spektakala, već tihi beskraj u kojem ljudi i njihova tehnologija djeluju uistinu sitno, beznačajno i ranjivo. Zahvaljujući uvjerljivim maketama i scenografiji, Interstellar će sigurno u godinama koje dolaze u tehničkom smislu izdržati test vremena, što se teško može reći za većinu ostalih žanrovskih filmova krcatih digitalnim efektima, koji često u svojoj "ispeglanosti" postaju preočiti.

  • ...(djelomično) znanstveno utemeljen

Tematika filma inspirirana je radom fizičara Kipa Thornea, jednog od najvećih današnjih stručnjaka za gravitacijsku fiziku i astrofizičke implikacije teorije relativnosti. Thorne je također bio glavni znanstveni savjetnik na snimanju, ali je i jedan od producenata Interstellara, pa uopće ne čudi što mnoge ideje o crnim rupama i dilataciji vremena iznesene u filmu imaju čvrsto uporište u znanosti. Doduše, druga polovica Interstellara ipak si daje mnoge umjetničke slobode u tretmanu znanstvenih motiva, što neki kritičari vide kao minus, zaboravljajući pritom da je riječ o spekulativnoj fikciji i holivudskom spektaklu, a ne dokumentarcu. Nolanov film će pritom ostati posebno zapamćen po prizorima koji se odvijaju unutar same crne rupe, u kojima je na zanimljiv i shvatljiv način prezentirana kompleksna ideja vremena kao fizičke dimenzije.

  • ... ambiciozan film

Zapravo, svi Nolanovi filmovi (Memento, Vitez tame, Početak..) vrlo su ambiciozni i pokušavaju biti nešto više od dvosatne zabave uz kokice, a Interstellarom je redatelj još više podignuo ljestvicu. Film prvenstveno naglašava važnost znanosti i ljudskog istraživačkog duha te šalje jasnu poruku kako čovječanstvo ne bi trebalo zauvijek ostati na Zemlji ukoliko želi osigurati budućnost svoje vrste, što posebno odjekuje u današnje vrijeme kada istraživanje svemira baš i nije velik civilizacijski prioritet (usput, jeste li znali da godišnji budžet NASA-e iznosi tek oko 0,5 posto ukupnog američkog proračuna?). Drugim riječima, Interstellar, poput svakog dobrog SF filma ili literature, pokušava reći nešto više o opstanku civilizacije, izazovima budućnosti i ljudskom mjestu u svemiru. Premda ga pritom mnogi stavljaju u kategoriju space opere, Nolanov film je potpuno oprečan tipičnim primjercima tog podžanra (poput Ratova zvijezda ili Zvjezdanih staza) te zapravo predstavlja egzistencijalističku SF dramu ozbiljnijih tonova kakvu ne viđamo svaki dan na velikim platnima. Naravno, ako već godinama "gutate" SF romane i priče, mnoge ideje i motivi iz Interstellara bit će vam odavno poznati.

  • ...uzbudljiv i zabavan

Interstellar je pravi primjer kako ozbiljan film koji se bavi velikim temama ne mora istovremeno biti težak, monoton i iscrpljujuć za gledatelja. Gotovo tri sata trajanja prođu sasvim neprimjetno, pri čemu se čak može uputiti zamjerka kako određeni dijelovi radnje djeluju pomalo ubrzano. Ono što je uistinu pohvalno je to da film nije cijepljen od humora za koji je ponajviše zaslužan TARS, jedan od najzanimljivijih robota koje smo u zadnje vrijeme mogli vidjeti na filmu. TARS je stroj s uprogramiranim "ljudskim karakterom" i njegove konverzacije s ostalim likovima su iznimno zabavne, a zanimljivo je i to da ne izgleda nimalo humanoidno, već kao modularni hodajući monolit što je rezultiralo s nekoliko uistinu fascinantnih prizora. Interstellaru također ne nedostaje napetih akcijskih scena, poput bijega od velikih valova na vodenom svijetu ili sukoba dvojice likova na ledenom planetu, a maestralna scena u kojoj Matthew McConaughey pokušava ustabiliti rotirajući svemirski brod prikovat će svakoga na rub sjedala. Interstellar je Hollywood u svom najboljem izdanju.

Box-office info

Interstellar se u širokoj distribuciji otvorio ovoga vikenda i prvi podaci sugeriraju kako je riječ o sigurnom hitu. Nolanovo djelo je dosad na američkim blagajnama ostvarilo procijenjeni utržak od 52 milijuna dolara (50 milijuna u samom vikendu), a u cijelom svijetu 132,15 milijuna, pokazuje stranica Box Office Mojo. Doduše, Interstellar nije uspio zauzeti prvo mjesto američke box-office ljestvice, već ga je za šest milijuna 'prešišao' Disneyev animirani film Big Hero 6. To je bilo i očekivano jer animirani filmovi u pravilu imaju širu, obiteljsku publiku, a ne treba zanemariti ni to da Interstellar zbog svog trosatnog trajanja ima manji broj projekcija. Komercijalnu sudbinu Interstellara na matičnom tržištu testirat će ipak drugi vikend prikazivanja, u kojem filmovi u američkim kinima obično bilježe osjetan pad zarade. Međutim, sudeći po kino-prihodima u ostatku svijeta, koji u prvom vikendu čine više od 60 posto ukupnog utrška, Interstellar će vjerojatno opravdati svoj budžet od 165 milijuna dolara.