Blogosfera Protukadar

Dva klasika i jedan "klasik": 50 godina Odiseje, Planeta majmuna i Barbarelle

Tri legendarna SF filma slave pola stoljeća postojanja.
Objava 08. srpnja 2018. 5 komentara 2680 prikaza
2001: Odiseja u svemiru (Warner Bros)
2001: Odiseja u svemiru (Warner Bros)
2001: Odiseja u svemiru (Warner Bros)

Tisuću devetsto šezdeset i osma pamti se kao godina velikih društvenih i kulturoloških promjena koje su ostavile neizbrisiv pečat na modernu povijest, ali i kao godina koja je iznjedrila nekoliko žanrovskih filmskih klasika koji su snažno utjecali na kretanja i trendove u sedmoj umjetnosti. Povodom polustoljetne obljetnice, evo malog podsjetnika na tri legendarna SF filma koji su se u kinima pojavili upravo te davne 1968. godine.

2001: Odiseja u svemiru

"Open the pod bay doors, HAL."

Što uopće više reći o ultimativnom klasiku Stanleyja Kubricka? Jedan od najvećih filmova svih vremena napravio je ogromnu tehničku revoluciju, donijevši dotad neviđen realizam u celuloidnom prikazu svemirskih prostranstava, čime je visoko pomaknuta ljestvica vizualnih standarda u žanrovskoj kinematografiji. Istovremeno, Kubrickovo remek-djelo svojom je složenom simbolikom i ambicioznim pristupom pokazalo široj publici kako je znanstvena fantastika žanr koji treba shvatiti ozbiljno i koji ima puno toga za reći o čovjekovom mjestu u prostoru i vremenu (ali i o umjetnoj inteligenciji). Pedeset godina poslije 2001: Odiseja u svemiru još uvijek predstavlja užitak za oči i uši, film koji je više od filma, a gotovo da nema žanrovskog redatelja kojeg nije barem malo inspirirala.

Planet majmuna

"You maniacs! You blew it up! Ah, damn you! God damn you all to hell!"

Planet majmuna opće je mjesto pop-kulture i filmsko djelo čiji je zaplet vjerojatno poznat i onima malobrojnima koji ga iz nekog razloga još nisu pogledali. U samoj srži gorka satira, film Franklina J. Schaffnera prikazuje svijet kojim vladaju inteligentni majmuni dok su ljudi niža i potlačena vrsta, a u nezaboravnoj završnici upućuje oštru kritiku na račun čovjekovih destruktivnih težnji. Istovremeno provokativan i zabavan, Planet majmuna bio je toliko popularan da se pretvorio u medijsku franšizu (i to u vrijeme kada to još nije bila svakodnevna pojava), a u 21. stoljeću doživio je i uspješan reboot u kojem su pametni majmuni kreirani uz pomoć vrhunskih digitalnih efekata.

Barbarella

"Hello, pretty pretty."

A sada nešto potpuno drukčije. Za razliku od prethodnih "teškaša", kičastu Barbarellu redatelja Rogera Vadima teško se može nazvati kvalitetnim filmom, ali definitivno je riječ o utjecajnom i kultnom djelu koje savršeno ocrtava duh vremena u kojem se pojavilo. Nastavši u doba seksualne revolucije i popuštanja cenzorskih okova, Barbarella je bila jedan od prvih filmova koji je naglašeno kombinirao SF i erotiku, pri čemu se posebno pamte uvodni kadrovi kada legendarna Jane Fonda izvodi striptiz u bestežinskom stanju. Naravno, Vadimovo (ne)djelo i njegova šundovska estetika današnjem će gledatelju vjerojatno izazvati podsmijeh, ali Barbarella je ipak prokrčila put kasnijim nezaboravnim žanrovskim heroinama kao što su princeza Leia, Ellen Ripley, Sarah Connor i Trinity.

Važna godina i za horore
Osim što je bila važna za filmski SF, 1968. godina iznjedrila je i dva horor klasika - Romerov Noć živih mrtvaca te Rosemarynu bebu Romana Polanskog. I dok je prvi naslov zaslužan za činjenicu da nas zombiji i dan danas teroriziraju s velikih i malih ekrana, potonji je pak širom otvorio vrata hororima sotonističke tematike, čiji su najpoznatiji predstavnici Istjerivač đavola i Pretkazanje.

  • Brankko:

    Samo usput: film je snimljen prema romanu francuskoga pisca Pierrea Boullea (1912--1994) "La planete des singels" -- hrvatski je prijevod kao "Zavolio sam divlju ženu" (pr. Agica Čurčić) objavljen 1965. -- I ono što se može naći na imdb: "Most ... prikaži još! na rijeci Kwai" (1957) snimljen je takođe prema njegovu romanu.

  • Danijel2:

    Po nekad mi se čini da majmuni u filmu, predstavljaju u stvarnosti ljude. Samo ne znamo (da li ?) kako u stvarnosti izgledaju oni koji se u filmu vraćaju na planetu majmuna - Zemlju.

  • Avatar southman
    southman:

    Odiseja i Barbarella ne mogu u istu rečenicu !