Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Protukadar

Nema Batmana do Burtonova Batmana

Burtonova vizija Gotham Cityja ima veliku dozu osebujnosti, energičnosti, maštovitosti i vizualne unikatnosti koja njegovim nasljednicima nedostaje.
Objava 25. lipnja 2017. 0 komentara 110 prikaza
Batman se vraća/Batman Returns (Warner Bros.)
Batman se vraća/Batman Returns (Warner Bros.)
Batman se vraća/Batman Returns (Warner Bros.)

Batman (1989.) i njegov nastavak Batman se vraća (1992.) ovaj su mjesec obilježili 28., odnosno 25.godišnjicu premijere i pravi je trenutak za malo prisjećanje na ova dva netipična blockbustera čiji utjecaj seže do današnjih vremena i bez kojih bi lice i naličje suvremene pop-kulture izgledalo osjetno drukčije.

U vrijeme premijere prvog Batmana u režiji Tima Burtona superjunaci i ekranizacije stripova bili su rijetka pojava na velikim ekranima, a Supermanovi najbolji dani su već odavno bili završeni. Najava prvog visokobudžetnog filma o čovjeku šišmišu uglavnom je bila dočekana sa skepsom jer Burton je tada bio mlad redatelj s dva uvrnuta kino-filma iza sebe (Pee-Weejeva velika avantura i Bubimir), a odabir Michaela Keatona (Bubimira osobno) za naslovnu ulogu bio je dočekan s ogromnim negodovanjem fanova stripa, i to čak do te mjere da je na adresu studija Warner Bros. stiglo oko 50 tisuća protestnih pisama.

Sve to u konačnici nije nimalo naštetilo izvedbi filma u kino-dvoranama. Batman je postao globalni fenomen, pretvorivši se u jedan od najvećih hitova desetljeća, a Burton je preko noći osigurao svoju ulaznicu u A ligu holivudskih redatelja. Doduše, možda se malo više pričalo o sjajnome Jacku Nicholsonu i njegovom Jokeru, nego o samome čovjeku-šišmišu, ali iz današnje perspektive dominantnost negativca u filmu možda ne djeluje više toliko kao mana, s obzirom na to da su u suvremenim stripovskim ekranizacijama zlikovci često neupečatljivi i karakterno nerazrađeni (to pogotovo vrijedi za Marvelove hitove).

Burtonov film bio je po mnogo čemu specifičan i revolucionaran. Referirajući se na revizionističku stripovsku viziju Franka Millera, Batman je vjerojatno bio najmračniji blockbuster toga vremena, a svojom gotičko-darkerskom estetikom savršeno je zaključio prpošne neonske osamdesete, najavivši cinične stilizirane devedesete i neke nove tekovine u sedmoj umjetnosti. Istovremeno, mladi Burton je u jedan visokobudžetni projekt uspio “prošvercati” dobru dozu artističkog pristupa i autorskog osobenjaštva, što nikad nije lako u eksperimentima nesklonome Hollywoodu.

Ekscentrična atmosfera još je jače potencirana u nastavku Batman se vraća koji je pomaknute i bizarne motive dignuo na sasvim novu razinu, uz veliku pomoć Michelle Pfeiffer i Dannyja DeVita koji su maestralno odglumili i vizualno prezentirali klasične Batmanove rivale Ženu mačku, odnosno Pingvina. Štoviše, nastavak Batmana više nije izgledao kao superjunački ep, već kao darkerska božićna bajka o psihotičnim junacima tragičnih konotacija, a sve to prožeto je grotesknim primjesama i fetišističkim motivima. Ne baš tipičan holivudski projekt, zar ne?

Batman se vraća bio je hit, ali ne toliki kao njegov prethodnik, pa je franšiza poslije prešla u ruke redatelja Joela Schumachera koji je svojom camp estetikom pokopao serijal (i na neko vrijeme cijeli superherojski žanr). Nakon što su u Schumacherovim (ne)djelima kostim isprobali Val Kilmer i George Clooney, čovjek šišmiš uskrsnuo je godinama poslije u liku Christiana Balea i pod redateljskom palicom Christopera Nolana, čiju trilogiju mnogi smatraju superiornijom Burtonovim filmovima. Neki čak daju i prednost najnovijoj inkarnaciji Batmana u liku Bena Afflecka, koji se generalno smatra rijetkom svijetlom točkom omraženog (ali i podcijenjenog) filma Batman protiv Supermana u režiji Zacka Snydera.

Međutim, Burtonova vizija Gotham Cityja ima veliku dozu osebujnosti, energičnosti, maštovitosti i vizualne unikatnosti koja njegovim nasljednicima nedostaje. Nolanova trilogija možda jest ozbiljnija i “realističnija”, ali mislim kako Burtonovi Batmani pružaju veći filmofilski užitak, zahvaljujući snažnom autorskom pečatu, slikovitim (anti)junacima i detaljno izgrađenom filmskom svijetu. Svijetu kojemu se, bez obzira na to što je mračan i morbidan, uvijek vrijedi iznova vraćati. "Hold on!"

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.