Blogosfera Protukadar

U sjeni Matrixa: Preživjeti igru i Trinaesti kat

Prije dvadeset godina u američkim kinima otvorila su se tri SF filma koja su se bavila istom temom – virtualnom stvarnošću. Jedan od njih postao je veliki hit, dok su ostala dva uratka prošla ispod radara.
Objava 23. kolovoza 2019. 0 komentara 385 prikaza
Preživjeti igru (Dimension Films/Alliance Atlantis)
Preživjeti igru (Dimension Films/Alliance Atlantis)
Preživjeti igru (Dimension Films/Alliance Atlantis)

Prije dvadeset godina, točnije u proljeće 1999. godine, u američkim kinima otvorila su se tri SF filma koja su se bavila istom temom – virtualnom stvarnošću. Jedan od njih postao je veliki hit i instant klasik, dok su ostala dva uratka prošla više-manje ispod radara, a i danas ih se uglavnom sjećaju tek revniji filmofili i ljubitelji cyberpunka.

Pogađate, film koji je požnjeo svu slavu je Matrix, epohalno djelo bez kojeg je poprilično teško zamisliti posljednja dva desetljeća sedme umjetnosti, ali i popularne kulture općenito. Nastavši pod okriljem redateljskog dua Wachowski, Matrix je bio cool, svjež, uzbudljiv, zabavan, spektakularan, inovativan i vizualno impresivan film koji je i pomaknuo nekoliko tehnoloških granica u Hollywoodu. Očekivano, tematski iznimno slični filmovi  Preživjeti igru i Trinaesti kat (koji su se kinima pojavili u razmaku od samo jedan, odnosno dva mjeseca nakon Matrixa), jednostavno nisu imali šanse. Što je poprilična šteta, jer riječ je o sasvim solidnim, čak vrlo dobrim žanrovskim djelima koja na zanimljiv način obrađuju tematiku prividne stvarnosti i čine obavezan dodatak svakom filmskom maratonu na temu cyberpunk kinematografije devedesetih (o tome više u dodatku na kraju teksta).

Preživjeti igru (ili eXistenz u originalu) možda je i zanimljiviji od navedenog "nesretnog" dvojca, s obzirom na to da je riječ o filmu kultnog redatelja Davida Cronenberga, majstora tjelesnog horora i uvrnutog SF-a, koji je osvojio mnoge filmofile svojim nezaboravnim djelima kao što su Bjesnoća, Moć razaranja, Videodrom i Muha. Preživjeti igru kanadskom redatelju zapravo nije bio prvi izlet u cyberpunk, s obzirom na to da se njegov Videodrom još početkom osamdesetih dotaknuo motiva fuzije tijela i tehnologije, a rani elementi podžanra mogu se pronaći čak i u Moći razaranja.

Film kojim je Cronenberg zaključio devedesete fascinantno je djelo koje nas uvodi u svijet videoigara koje su toliko uvjerljive da ih je gotovo nemoguće razlučiti od stvarnosti, a njihovi dizajneri su pravi celebrityji. Jedna od njih je i Allegra Geller (izvrsna Jennifer Jason Leigh) koja se nakon predstavljanja nove igre eXistenZ nađe na meti fanatičnih ubojica, a u bijegu joj pomaže mladi poslovni suradnik (Jude Law). Naravno, cijela potjera ne odvija se uvijek u "pravoj" stvarnosti...

Premda Preživjeti igru ne obiluje zapanjujućom akcijom i neviđenim efektima kao Matrix, riječ je svakako o filmu zanimljivih ideja i upečatljive atmosfere, koji je danas možda i relevantniji nego u vrijeme premijere. Kao i u većini Cronenbergovih djela, ni ovdje ne nedostaje neugodnih prizora tjelesnih manipulacija i modifikacija. Primjerice, konzole za virtualnu stvarnost imaju organski izgled i gotovo djeluju poput živih stvorenja, a postupak njihova spajanja na ljudsko tijelo djeluje poprilično invazivno (i ne baš higijenski). Topla preporuka za sve ljubitelje čudnih i bizarnih filmova!

Trinaesti kat je pak solidan uradak redatelja Josefa Rusnaka koji temu virtualne stvarnosti provlači kroz prizmu klasičnog noirovskog filma, pa se tako dio radnje, sasvim prikladno, odvija u računalnoj simulaciji Los Angelesa 1937. godine. U suštini, riječ je o krimi priči u kojoj glavni protagonist pokušava otkriti pozadinu ubojstva za koje je i on sam osumnjičenik. Međutim, čini se kako se rješenje misterioznog zločina ne nalazi u našoj stvarnosti, već u onoj stvorenoj u računalu, a kraju slijedi i popriličan preokret...  Rusnak je okupio kvalitetnu glumačku ekipu (Craig Bierko, Armin Mueller-Stahl, Gretchen Mol, Vincent D'Onofrio), a zanimljivo je spomenuti kako je film producirao Roland Emmerich, poznatiji kao redatelj bombastičnih SF spektakala kao što su Zvjezdana vrata, Dan nezavisnosti i Dan poslije sutra.

Preživjeti igru i Trinaesti kat postali su tako žrtve pogrešnog tajminga, premda je sigurno kako ni u nekim drugim okolnostima ne bi postali hitovi u rangu konkurentskog Matrixa koji se u međuvremenu pretvorio u veliku franšizu (s novim nastavkom uskoro na putu). Riječ je ipak o "malim" žanrovskim filmovima skromnijih budžeta koji su ciljali na specifičnu publiku i kasnije potencijalno dobru prođu na videotržištu. Ljubitelji žanra koji su ih propustili svakako bi trebali to ispraviti, a uistinu ih je zanimljivo gledati u kompletu s Matrixom i otkrivati sličnosti koje dijele sva tri filma. Ako osjetite déjà vu, ne znači nužno da ste zapeli u virtualnom svijetu. ;)

Cyberpunk maraton devedesetih

Cyberpunk je bio jedan od vrućih trendova koji je vladao kinematografijom devedesetih, a u nastavku evo jednog prijedloga za tematski filmski maraton. Neki od navedenih naslova uživaju kultni status, dok su neki pomalo pali u zaborav ili su uistinu upitne kvalitete, ali svi oni savršeno održavaju duh jednog vremena i kod mnogih će vjerojatno barem malo probuditi nostalgiju za filmskim devedesetima.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.