Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Turističke priče

I turisti su ljudi !

Objava 02. lipnja 2015. 0 komentara 2462 prikaza
Foto: Dino Stanin / PIXSELL
Foto: Dino Stanin / PIXSELL
tursti

Polako, ali sigurno turistička sezona na Jadranu se zakuhava. Očekivanja su velika jer je turizam, kao naša strateška grana, prošle godine zaradio više od 7,4 milijarde eura, što je gotovo 20% udjela u BDP-u. Trenutni pokazatelji nadolazeće sezone su odlični. U prvom kvartalu imamo rast dolazaka od 8 posto, te porast od 6 posto noćenja u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Kako nam dolazi turistička sezona, tako se pomalo i bude razni mešetari i ljudska pohlepa kojoj je cilj bezobrazno bogaćenje na turistima pod svaku cijenu.

Tako smo nedavno imali primjer iz Zadra gdje je jedan taxi službenik za nepunih 1 km vožnje naplatio svoju uslugu 100 kn, naravno bez upaljenog taxi metra. Bitno je istaknuti kako spomenuti pametnjaković, nije član taxi udruženja, te kako se taxi udruženje pridružilo buntu tj. izrazilo je svoje nezadovoljstvo takvim beskrupuloznim potezom lažnog taxi prijevoznika. Naravno kako im ovakve situacije ne idu u prilog, stvara loš imidž i samim time tjera nove klijente. No, pitam se što su napravili da riješe ovaj problem koji godinama vrišti? Postoje GPS uređaji, koji se mogu ugraditi licenciranim taksistima, koji će biti prikazani na web stranicama TZ-a ili kroz aplikaciju, te turisti mogu vidjeti jesu li to licencirani taksisti ili ne, a uz to javno su prikazane cijene i druge usluge. Također, zabilježen je slučaj lažnog on line predstavljanja i bookinga, kao i lažne promocije jednog hotela, koji se komotno reklamira sa super fotkama, a još nije ni izgrađen niti u funkciji.  

Preporučujemo svim vlasnicima smještaja da se oglašavaju imenom i prezimenom te brojem telefona, po mogućnosti i fotografijom vlasnika na službenim stranicama sustava turističkih zajednica. Mora se brzo reagirati. Već sad znamo za slučaj lažno prodanog aranžmana u vrijednosti čak 3.200 eura „ ističe Nedo Pinezić, predsjednik Zajednice obiteljskog smještaja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori za Večernji list.

Foto: Grgo Jelavić / PIXSELL


Svake godine se šokiram cijenama točenog piva ili prije vode s pivom od 25 kn, nadoplatom za klima uređaj na licu mjesta,cijenama voća i povrća na tržnicama, nepostojanjem WiFi mreža ili naplatom korištenja interneta od 30 min za 20 kn, te raznim drugim cijenama na našem Jadranu. Naslovi u medijima kako još traju ili kako su tek počeli građevinski radovi na Jadranu su nevjerojatni – zar je teško zakonom zabraniti radove od 01.lipnja do 01.rujna ? To može svaka lokalna uprava regulirati.

Sijediš na terasi restorana uz more i jedeš zamrznute Ledo lignje za 100 kn, naravno bez priloga – neprocjenjivo !

Bez omalovažavanja Ledo proizvoda, ali jesti smrznute Ledo lignje iz Patagonije, a s terase doslovno možeš „upecati“ večeru je meni osobno totalni promašaj našeg turizma kao i gospodarstva. Ali istovremeno se ljudima zabranjuje pecanje na moru pod kontroliranim uvjetima. To je naša tradicija koju smo morali prodati gostima, a ne je ukidati ! Zamislite turističku ponudu pecanja u staroj barkici u 6.00 ujutro kada je bonaca na moru – to je doživljaj i bez upecane ribe, a kamoli ako se jedna i ulovi na udicu – tada dolazi do oduševljenja. Zamislite povratak u apartman kada će gost ispričati sve to svojoj obitelji, pokazati ribu i opaliti jedan selfie. To je turizam – emocije, doživljaj i priča.
Pričam o običnom pecanju na barki, ne o dodatnim sadržajima i posebnim nišama. Kakav je to morski čovjek bez svoje barke ? Naša tradicija je naše najjače oružje i naša prednost, a mi je se sramimo i zaboravljamo je, ona zapravo polako, ali sigurno nestaje.

Jadranske lignje sa smokvama / Foto: Nel Jelavić PIXSELL


Varanje turista očito je dobar business. Problemi su svake godine isti, a mi ih ne sankcioniramo niti rješavamo. Svim tim problemima se treba baviti strateški, a ne paušalno ili da se bave samo neki lokalno jer hrvatski turizam nije jedna destinacija, nego sve zajedno. Zašto se gradovi i turističke zajednice na lokalnoj razini više ne uključe tj. strateški svi ne pozabave ovim problemima ? Ako nema zakona onda vlada bezakonje. Očito im je dobro i ovako, turista ima, a što je netko nezadovoljan koga briga, sutra dolaze novi turisti. Da dolaze, ali pitanje je do kada?
Svaki grad ili turistička destinacija ima moć riješiti sve probleme, kategorizirati privatne apartmane po novom njihovom standardu, motivirati razne poslovne subjekte i samo te poslovne subjekte promovirati i dati im novu vrijednost, ali za sve to treba strateški razmišljati i baviti se turizmom u pravom smislu riječi.

Takve stvari jako štete našem turizmu, pogotovo u današnjem digitalnom svijetu gdje se loš glas čuje dalje nego ikad. Lako je dići cijenu, ali za dobru cijenu moraš opravdati i kvalitetu proizvoda i usluge.
To je jedan od glavnih problema našeg turizma, loš omjer cijene i kvalitete. Kvalitetni gosti koji putuju svijetom to jako dobro znaju, zato ih i gubimo iz godine u godinu. Siguran sam kako se svatko od Vas osjećao pokradenim s raznim ekshibicijama cijena na našem Jadranu. Možeš naplatiti kavu 25 kn, ali onda ta kava mora biti vrhunske kvalitete, 100% Arabica, svježe mljevenja itd… a ne komercijalna kava loše kvalitete ( ima i odličnih komercijalnih kava, ali bitna je kvalitetna priprema kave !).

Najbolje bi bilo da gosti samo pošalju novce, te da niti ne dođu !

Mozaik se sastoji od tisuću kockica, te je svaka kockica važna za konačnu sliku, koliko god mala i možda na prvu beznačajna bila. Iskreno se nadam kako će ova sezona proći sa što manje problema, istih ili sličnih apsurda koje sam naveo. Gosti su također ljudi i ne vole da ih netko pravi magarcima, kao što ne volite niti Vi.

 

Goran Rihelj / rihelj.goran@gmail.com / Arhiva blogova Turističke priče

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.