Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Turističke priče

Kako zaraditi milijun EURA ?!

Objava 31. ožujka 2015. 0 komentara 1753 prikaza
  Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
Foto: Davor Puklavec/PIXSELL

U Gradu Vukovaru već godinama dolaze turisti s riječnih kruzera, od kojih je prošle godine u Vukovar pristalo impresivnih 235 kruzera sa ukupno 31.000 turista. Zanimljivo je kako se samo od riječnog turizma ostvari promet od 1.240.000 EUR u Vukovaru, zapravo da se ispravim, mogao i morao bi se ostvariti taj fenomenalni promet.

No, nažalost u realnosti jedinu korist od cijelog tog potencijala ima jedino Lučka uprava Vukovar koja naplati parking tj. voz brodovima. Strašna je činjenica i veliki poraz da svi ti turisti čim stupe nogom na Vukovarsko tlo - nestanu iz Vukovara te niti ne dožive Vukovar. Naime, turiste čim pristanu čeka autobus koji ih odvede van Vukovara te na ih na kraju ture samo vrate direktno na kruzer i oni mašući odlaze.

„Riječni turizam zapravo je veliki poraz Vukovara. Nemoguće je da od tolikog broja kruzera i turista koji dolaze s njima sam grad gotovo nema nikakve koristi. Oni ovdje dođu, ali odmah ih čekaju spremni autobusi i voze dalje. Na kraju ih opet samo vrate, nakon čega ubrzo isplove dalje. U gradu ti turisti ne ostave ništa novca“ ističe Vukovarski poduzetnik Pavo Jozić za Večernji list

Zašto je to tako ?

Moramo znati kako cijelu priču oko kruzera vode privatne agencije koje stvaraju i prodaju turistički program. Namjerno sam istaknuo riječ prodaju. Kao i u svakom turističkom programu ako imate dobru ponudu i dobar turistički itinerer onda se program prodaje te turistička agencija zarađuje novac. Zato je svima u interesu imati što bolji turistički program kako bi zadovoljili želje i potrebe turista.

Stvar zvuči jako jednostavno – agencijama treba prodati dobru i kvalitetnu priču kako bi turisti koje dovode doživjeli, upoznali i iskusili grad Vukovar. Interes je obostran, kako za grad Vukovara tako i za privatne agencije jer nudi kvalitetan i zanimljiv program, što u konačnici generira zaradu. Naravno kako vlasnici brodova neće uploviti u Vukovar i ostaviti turiste sat-dva da slobodno sjede u kafićima te troše njihov novac, da njihov novac, jer oni žele da što više novaca potroše na brodu što je logično i opravdano – to je business. Oni znaju i žele uzet novac turistima, a mi ne.


Ali kako priča o Vukovarskom turizmu ne bi ostala bez našeg hrvatskog zaštičenog i patentiranog apsurda pobrinula se je direktorica Turističke zajednice Grada Vukovara Jasna Babić koja ne spomenutu temu ističe:


Njihovo putovanje određeno je programom agencije. Bilo bi dobro kada bi im se reklo da mogu, ako žele, ostati u Vukovaru, gdje bi imali osigurane razne sadržaje – smatra Jasna Babić u prilogu Večernjeg lista.

 

 Citiram " Bilo bi dobro kada bi im se reklo da mogu, ako žele, ostati u Vukovaru, gdje bi imali osigurane razne sadržaje . "

Pitam se: Tko im to mora reći ? Tko im mora ponuditi program ? Tko im mora prodati priču o Vukovaru ? Iskreno ova izjava vrijeđa mene osobno kao i cijelu turističku branšu. Ne znam da li sam opet lud, ali zar im ne bi trebala Turistička zajednica grada Vukovara prodati tu priču i razne sadržaje. Čija je to zadaća i odgovornost ? Ako nije Turističke zajednice onda stvarno taj ured nema smisla. Siguran sam kako postoji način, znam da postoji način, u najgorem slučaju ako agencije nemaju interes ili ne žele čuti interes, onda treba motivirati same turiste da traže sadržaj u Vukovar koji ćemo im mi plasirati. Uvijek možemo okrenuti paradigmu i prodavati turistima priču, a ne agencijama. Postoji način, ali treba imati volju, želju i najbitnije strategiju.

Ali nećemo suditi, niti bi bilo korektno, gđi. Babić samo po ovom gafu, no smatram kako je moja konstruktivna kritika na mjestu. Turistička zajednica grada Vukovara učinila je puno na promociji grada i razvoju turizma, te Grad Vukovar svakako treba posjetiti jer ima jako puno toga za pokazati. Više o turističkoj ponudi pogledajte na web stranici http://www.turizamvukovar.hr/

 

 Foto: Marko Mrkonjić/PIXSELL


Magične riječi : Vizija i strategija

U Hrvatskoj se napokon probudila svijest o viziji, ciljevima i strategijama te smo svjedoci razno raznih strategija kako na nacionalnoj, tako i na lokalnoj razini u zadnje vrijeme. To je odlično jer se napokon govori o istome te riječ strategija više nije nepoznanica. No nažalost, kako to inače biva ostaje samo na riječi ili na papiru, a znamo kako papir trpi svašta.

Srž problema je u činjenici kako mi u Hrvatskoj ustvari nemamo cilj nego samo imamo puste želje.


Razlika je osim u samom nazivu velika - želja je san, nije vizija, unači željeti ostvariti nešto u budućnosti. Dok je cilj – htjeti i znati, cilj se bazira na viziji i strategiji, znači znati kako nešto napraviti kako bi u konačnici ostvarili taj cilj.

Tako je i u slučaju Turističke zajednice grada Vukovara. Ako imaš za cilj prodati priču turistima koji dolaze sa kruzera onda moraš napraviti strategiju kako to ostvariti i napraviti. Mogućnosti i potencijala je jako puno, ali u Hrvatskoj se godinama stalno vrtimo samo oko potencijala.

Kao što sam već pisao, TZ Crikvenice je prihvatila ideju o „This is Good kiss spot“, to je mogla napraviti bilo koja turistička zajednica, ali nije. Čak može i sada jer je i cilj samog autora projekta da se priča širi i da širi emociju ljubavi. Sigurno kako Red Bull nije sam došao na ideju da baš u Rovinju organizira svoju svjestki poznatu utrku Red Bull Air Race, komunikacija je krenula iz Rovinja prema Red Bullu.

Opet taj silni potencijal, stalno se pitam zašto ne želimo uzeti novac turistima? Nijemce ne interesira Paulaner pivo, ali interesira ih vukovarsko pivo, Slovence ne interesira Kranjska kobasica, ali ih interesira slavonska kobasica, Engleze ne interesiraju Beatlesi, ali ih interesiraju Dalmatinske klape.

Što je turizam, apeliram i ističem još jednom:

  1. Turizam se sastoji od emocija, doživljaja i priče
  2. Poštujemo sami sebe, poštivat će nas i drugi
  3. Pričajmo priče - Mi smo priča koju turisti žele vidjeti,okusiti, doživjeti, prodajmo ono što jesmo

Ne treba nam nova velika ideja našeg turizma, nego napokon moramo biti i prodavati ono što jesmo –Istrijani, Dalmatinci, Slavonci, Međimurci, Zagorci, Ličani .... Hrvati . Budimo ono što jesmo - autohtoni, autentični i vjerodostojni. To je priča koju moramo ispričati ,to turisti žele vidjeti, okusiti i doživjeti .

 

Za kraj, da odgovorim kako zaraditi milijun EUR-a od turizma u Vukovaru ?
Evo izračun, prema TOMAS istraživanju, koje je rađeno za Grad Zagreb u 2012. godini, prosječna potrošnja turista u glavnom gradu iznosi 42 EUR. Znamo kako su turisti sa kruzera u većini starije dobi te kako imaju novaca za potrošnju, dapače, žele ga potrošiti jer su cijeli život radili kako bi sada uživali u mirovini. Ako je u prošloj godini grad Vukovar posjetilo 31.000 turista sa kruzera x prosječna potrošnja turista u iznosu od 40 EUR = 1.240.000 EUR direktno u Vukovarsko gospodarstvo.

Lijepo zvuči, zar ne?

I onda kažu kako je kriza! Da, kriza je i očito će biti još jako dugo, ali najveća je kriza u našim glavama i načinu razmišljanja.

Pričajte priče.

 

Goran Rihelj / rihelj.goran@gmail.com

Linkedin / Prijašnji blogovi Turističke priče

 

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.