Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Turističke priče

To be or not to be hrvatskog turizma

Objava 12. siječnja 2015. 0 komentara 308 prikaza
Foto: Wikipedia Commons
Foto: Wikipedia Commons
Foto: W ikipedia Commons

Prošle 2014. godine imali smo veliku priliku promovirati naš turizam na svjetskoj pozornici kroz nogometno Svjetsko prvenstvo u Brazilu. Otvorenje i prvu utakmicu u kojoj smo igrali protiv domaćina, samo putem malih ekrana ( ne računajući druge medije kao i internet ), po procijeni FIFE kao organizatora, gledalo nas je preko 47 milijuna gledatelja diljem svijeta, te 1,5 milijuna televizijkih gledatelja u Hrvatskoj. U svijetu koji se brzorastuće i rapidno razvija, koristeći frazu „TO BE OR NOT TO BE“ iz Hamleta, sigurno je kako je Hrvatska taj dan bila TO BE . Nažalost situaciju u kojoj nas gleda „pola svijeta“ nismo znali iskoristiti i po dobrom starom hrvatskom načinu ispali smo NOT TO BE.

Kakva je to odlična prilika bila za brendiranje zemlje, kao i naše strateške grane gospodarstva — turizma. Kada bi pokušali izračunati koliko bi nas koštao zakup takvog medijskog prostora, došli bi do vrtoglave cifre, nezamislive i za Hrvatski budžet „nikad“ dostupne. Nažalost propustili smo veliku priliku biti TO BE  te smatram kako je upravo to trebao biti taj trenutak  - promocije našeg novog turističkog slogana, vizualnog identiteta i priče o Hrvatskoj, o čemu sam već pisao u zadnjem postu 

Strašno je da za to nitko ne odgovara i kako se nitko od medija nije zapitao i prozvao nekog za odgovornost ! Ali dobro, bit ćemo mi prvaci svijeta pa ćemo to iskoristiti drugi put.

Izvor : Britain is great https://www.gov.uk/britainisgreat


U komparaciji kako se treba raditi i razmišljati u 21.stoljeću ističem gospodarsku kampanju UK pod vodstvom Conarda Bird-a, savjetnika britanskog premijera i direktora kampanje GREAT

„ Cijela kampanja počela je 2012. ,ali planiranje je počelo godinu prije. Znali smo da je 2012. posebna godina za UK. Imali smo Olimpijske igre i Kraljičin dijamantni jubilej, te smo znali da će četiri milijarde ljudi vidjeti Britaniju na televiziji. Istodobno smo imali financijsku krizu i znali smo da moramo učiniti sve da popravimo stanje. Razmišljali smo o tome da potencijal OI-ja i želju za rastom standarda te otvaranjem novih mjesta ujedinimo jedinstvenom kampanjom koja bi privukla turiste, ulagače i studente, ali i da britanskim tvrtkama olakšamo izvoz. „ izjavio je Conard Bird.

Ova rečenica tj. izjava Conarda Birda koju je dao za polovni tjednik Lider sve govori.Zvuči sjajno, kao u nekom filmu, zar ne ? Koji je rezultat cijele kampanje, možda najbolje govore brojke. Crno na bijelo:

  • u prvoj godini uložili su 45 milijuna eura, a vratili 600 milijuna eura
  • omjer povrata uloženog 1 prema 15
  • iduće godine ulaganje 35 milijuna eura , a povrat 1 milijardu
  • 2014.godine uz ista ulaganja povećali su povrat na 1,2 milijarde eura

Sada ćete reći: Da, ali to je Velika Britanija!

Pa ljudi moji, mi imamo puno veći potencijal.Nažalost, samo potencijal. Tu činjenicu znaju mnogi, pa čak i Conard Bird koji završava intervju sa izjavom „ Hrvatska može ponuditi mnogo više od turizma, ali svijet to ne zna…“ Ono što je najvažnije u cijeloj ovoj priči je način razmišljanja, planiranja, ciljeva, strategije i u konačnici — vizije — što je osnova svega, od vođenja udruge, tvrtke i u konačnici države. Mi očito nemamo niti jednu od navedenih vrlina. Mi se u ovom slučaju turizmom ne bavimo, nego nam se godinama turizam zapravo „događa“.

I tu je bitna razlika, mi se turizmom kao i ostalim stvarima u ovoj državi, moramo početi baviti. Moramo promjenti cijelu paradigmu u glavama ljudi  i imati viziju. Ako nemaš viziju i ne znaš kako i gdje želiš doći, kako onda možeš doći do tog nekog cilja? Odgovor je jasan — nikako !

Da se vratimo na lokalnu priču, misli globalno — djeluj lokalno.
Da li ste znali kako je u Vinkovcima  pronađena posuda Oriona, koja predstavlja najstariji kalendar u Europi te samim time i nepobitni dokaz kako su Vinkovci najstariji grad u Europi. 

ORION - najstariji kalendar u EUropi / Foto: Darko Puharić


Nevjerojatan turistički i gospodarski potencijal – Vinkovci najstariji grad u Europi !

Da li možemo imati bolju turističku priču ? U paradigmi Halmeta Vinkovci trenutno imaju veliki potencijal biti TO BE. Namjerno sam naglasio trenutno jer nikad ne znaš da li će i kada će arheolozi iskopati novu posudu koja će biti starija od Vinkovačkog Oriona, te tada Vinkovci više neće biti TO BE nego NOT TO BE. Vrijeme je jako dragocjeno i zato je jako bitno krenuti već „jučer „ sa izradom infrastrukture i temelja za priču o Vinkovcima kao najstarijem gradu u Europi. Ako nemaš temelje — nešto opipljivo i ako nisi vjerodostojan onda ne možeš graditi ništa dugoročno, nego samo kratkoročno, a to je loše i ima velike negativne posljedice.

Egipat ima svoje piramide, Pariz ima Eiffelov toranj, Pula svoju Arenu, Zadar ima morske orgulje i pozdrav Suncu … zar Vinkovci ne bi mogli imati svoj monumentalan ORION ? Zašto ne bi imali građevinu istog oblika kao posuda Orion. U kojoj bi se nalazio hotel, kongresna dvorana, muzej, astrološko društvo i zvjezdarnica, suvenirnica, restoran, poslovni prostori.

Zažmirite i vizualizirajte si kako bi to izgledalo… svjetski zar ne ?

Biti ili ne biti na pozornici svijeta, ne ovisi o hrvatskoj turističkoj zajednici, EU fondovima ili nekom trećem. Ovisi isključivo o nama samima na lokalnoj razini – što mi želimo i koja je naša vizija.

Vizija lat. visio – pojava, prikaz, misao

Slika budućeg stanja poduzeća, mentalnu sliku moguće i poželjne budućnosti koja je jasna, realna, ostvariva, vjerodostojna i inspirativna

To je prvi korak, odlučiti što želimo i u kojem smjeru se želimo kretati. Tek onda se možemo osloniti na druge izvore financiranje ali isto tako moramo imati viziju, misiju, strategiju te poslovni plan jer bez toga ne možemo ništa. EU fondovi sufinanciraju naše ideje i želje na temelju naših projekata, ne njihovih.

"If you can dream it, you can do it." Walt Disney

Budni sanjajte —  stvarajmo i pričajmo priče.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.