Blogosfera Verbalist

Pijana kampanja

Nije okej generalizirati i reći da su svi muškarci spremni spavati s pijanom djevojkom, niti da je to njima poželjno, isto kao što nije okej reći da alkohol ženu navodi na taj čin, niti da je to njima poželjno
Objava 04. siječnja 2019. 1 komentara 1506 prikaza
Foto: Unsplash/modificirano Twitter
Foto: Unsplash/modificirano Twitter
Pijana kampanja

Doima se kao da je riječ o novoj kampanji za liječenje ovisnosti o alkoholu, no zapravo u info kutku našeg možda i najkorištenijeg javnog prijevoza prezentira se seksizam, i možda ne samo to. Recimo da sam svojim učešćem na blogu krajem ove godine već polemizirao o problemu etiketiranja ženskog i muškog, a korijen ovog problema je mnogostruk, no kako god, mi smo glavni krivci.

Kada sam govorio o Gospodinu savršenom, htio sam fokus ujedno staviti i na seksističko shvaćanje žene koju su elementi konzumerizma upravo tako prezentirali. Dok mi tako olako shvaćamo neku suludu televizijsku emisiju, događaji koji se dešavaju tijekom i nakon njena trajanja jasno prezentiraju da mediji zbilja jesu ogledalo društva. Kako nam je tamo, tako nam je i u sudnicama, a po novome i tramvajima. Fiktivno i iscenirano refleksija je stvarnog i spontanog, stvarnog truleža i prljavštine koja se poput kakve prašine zavlači u sve društvene procese, a znamo svi, prašine se nikada ne možemo riješiti.

Kada je riječ upravo o spornom plakatu koji je osupnuo korisnike tramvaja, možemo ustvrditi kako je riječ o nečem faktivnom obrazovnog karaktera, za razliku od, eto, Gospodina Savršenog koji zabavlja. Rekao bih da je isti problem prezentiran na dva drugačija načina, a jednom mu nismo dokinuli i bili smo spremni odmahnuti rukom vodeći se onom 'tko voli, nek izvoli', ali sada te se više ne pita. Možeš birati samo ne koristiti javni prijevoz (dok televizor barem ima programe). Digla se halabuka, jer kako sam rekao, mi znamo reagirati samo na fizički opipljivo.

Kako se objašnjava, riječ je o edukativnoj kampanji za koju je plakate naručio Gradski ured za zdravstvo Grada Zagreba, a osmišljenja je u suradnji s Centrom za edukaciju, savjetovanje i osobni razvoj CEDAR. Da bi stvar sama po sebi bila još gora, plakate su izrađivali učenici srednjih škola kojima su željeli poslati poruku svojim vršnjacima o potrebnom oprezu o posljedicama konzumiranja alkohola. Toliko je one prašine s početka bačeno mladim ljudima u oči, da su gotovo oslijepili. Edukacija je postala toliko relativan pojam da je podčinila moć znanja, a sve edukativno postaje sve samo ne to. Edukacija postaje jednako indoktrinacija i stvara se sustav nepogodan za oformljavanje kritičkog razmišljanja. Tome u prilog ide i anketa koju je proveo Večernji.hr na kojoj se 68.38% ispitanih izjasnilo kako u kampanji ne vide ništa sporno, pa nema veze što su njihove kćeri i sinovi indirektno prozvani. Oni su ih izgleda, prema sadržaju ove kampanje, tako i naučili. 

Plakat pomno razdvaja ženine i muškarčeve potrebe, baš onako kako nas uči kapitalizam, tako u prvom dijelu govori o muškarcima i tome kako alkohol loše utječe na reprodukciju i spolnu moć, dok želju povećava. Inače su valjda mlatimudani, a to je znanstveno dokazano ili kaj? Alkohol s druge strane, prema objašnjenju s plakata, kod žena dovodi do neopreznog upuštanja u spolne odnose s nepoznatim osobama, poremećaja u menstruacijskom ciklusu i trudnoće ilitiga kako pristojno ženu nazvati kurvom i prezentirati njenu svrhu na ovom svijetu. Ili njihovu, a to je da se plode. Tako, humorističnim izrazom, ispada da ne treba piti jer nećeš moći napraviti dijete ili ne treba piti da ti netko drugi ne napravi dijete, a onda ćeš tražiti alimentaciju. S druge strane, ako ti sudski nadležni budu oni iz slučaja Daruvarac, draga moja, naje*ala si.

Za Hrvate kao da je najglavnije množiti se, pa su se kompromitirali upravo u definiranju problema spolnog sustava. S druge strane, za bolesti jetre, za koje svi znamo da su povezane s pretjeranom konzumacijom alkohola, ne spominje se kako odvajaju ljude od njihovih obitelji i smanjuju mogućnost njihova svagdašnjeg funkcioniranja. Mi pored svega progovaramo o spolnosti i utjecaju na spolnost, pored toliko bitnijih stvari koje alkohol sigurno čini našem organizmu. Poremećeni prioriteti, baš kao što zna biti slučaj u današnjim vezama.

Osim toga, ne želim umanjiti ni problem seksizma. Primjećujem ga, ali meni ovdje ne štima još nešto. Nekako sam uvijek volio čitati između redaka, a prenesena značenja sam apsolvirao pišući poeziju, pa što ja to vama želim reći? Na plakatu stoji ovako: ‘‘Kod žena dovodi do neopreznog upuštanja u spolne odnose s nepoznatim osobama...‘‘ Ne znam za vas, no meni ovo nepovoljno etiketira i muškarce, naše dične Hrvate, kojima je kampanja također namijenjena. Zašto? Ispada kako muškarci liježu s pijanim ženama i iskorištavaju ih. Za mene je ovo dvostruki problem, etiketirali smo žene kao kurve, a muškarce gotovo kao seksualne prijestupnike. Iole normalan i moralan muškarac neće seksualno općiti s pijanom djevojkom, jer u našem patrijarhalnom društvu na kojeg se toliko pozivamo i ne možemo ga se otarasiti poštivala se ženska seksualnost, a nevinost je bila vrijednost.

Ipak, rečeno je da hoće. Ne doslovno, ali ako se ta ženska osoba neoprezno upušta u seksualne odnose, mora biti netko na drugoj strani tko će spolno općiti s njome? Što se mene tiče upitna je samo poza.

Srž problema je dakle u edukaciji i usvajanju vrijednosti koje se potiču toliko da odlaze u ekstreme. Moramo odgajati mlade ljude i pravovremenu utjecati na njihovu svijest. Ovdje se muškarac i žena prezentiraju na jednako bljutav način, a mi i samom reakcijom, gdje smo muškarce potpuno isključili, pokazujemo trenutno stanje u društvu. Nije okej generalizirati i reći da su svi muškarci spremni spavati s pijanom djevojkom, niti da je to njima poželjno, isto kao što nije okej reći da alkohol ženu navodi na taj čin, niti da je to njima poželjno. Jer na kraju, nisu svi muškarci isti, a ni sve žene kurve. Upravo ovakvim i sličnim riječima se okončavaju današnje veze i prezentira stečeno nepovjerenje, a ovakvim ''ekscesima'' tako nešto i potvrđujemo. I kurva i mlatimudana je dosta, ajmo malo ne bit kontradikorni. Aj' da se malo volimo kao ljudi. Ne spolovi.

  • Zeus609:

    A kaj je drugo preostalo u Franjoslaviji nego samo sex... Kakav god... Sa ili bez alkohola... I u tome smo loši... Ne svi ali sigurno da ovi koji nisu otišli na skijanje... Alkohol droga... Micica i špicica... Da nema opijata ... prikaži još! pobili bi se već svi odavno... Ali to znaju i organi reda i zakona... Samo oni žive na tome i od toga... Dolazi vrijeme kada će samo mentalno jaki imat šansu... Ostali su pali... Umoran će u boli... Ili opet neki opijata sa se lakše živi... :)