Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Volim pivu

Osam je godina Zmajske pivovare i hrvatskog crafta. Što se promijenilo?

Pokretanje craft revolucije u nas donijelo je bitno više dobroga nego je to možda vidljivo na prvi pogled. Ovoga je puta krajnji korisnik, potrošač, doista stvarni pobjednik
Objava 03. travnja 2021. 0 komentara 540 prikaza
Za svoj osmi rođendan Zmajska je pivovara predstavila dva nova piva, a uskoro dolazi i treće
Za svoj osmi rođendan Zmajska je pivovara predstavila dva nova piva, a uskoro dolazi i treće
Foto : Zmajska pivovara

Najprije o pivima. Zmajska je za svoj osmi rođendan opet napravila dva odlična piva. Prvo je Cryo Fang, pravo rođendansko pivo, Double West Coast IPA s čak šest hmeljeva - Columbus, Chinook, Idaho 7 Cryo, Amarillo, Citra, Simcoe što daje zaista jaku mješavinu u aromatici sa svakojakim voćem predvođenim citrusima, narančom, grepfruitom, ananasom gdje iz pozadine naiđe malo borovine. Među hmeljevima se ističe jedan 'cryo', u nas sve popularniji format gdje se šišarke obrađuju dušikom pa ostaje samo ono najkvalitetnije, izbjegava se trpkost i drugo neželjeno kod kuhanja piva. Ne zalijećite se, pijte polako, jer tu je 8,3 posto alkohola, cifra koja odgovara službenom rođendanu Zmajske pivovare 8. ožujka. Jasno, i 'double' u imenu naznačava tako nešto, a zbog toga je pivo puno, onako uljno u teksturi, no i dalje dovoljno pitko. Ono što je posebno impresivno jest što tog alkohola nema baš nigdje osim u etiketi, ni u mirisu ni u okusu. Netko će reći trebalo bi biti mutnije, no nekako mi se ne čini da su podstilovi tu da bi se poštovala pravila, dobro izgleda u čaši i to je ono najbitnije. Još jedno odlično pivo. Drugo je Berry Bunny. Sjajna mi je stvar što se povremeno pojave piva na temu Lindemansa, a Berry Bunny zaista je uspjelo pivo, doista onako kako ga Zmajska reklamira, sladoled u čaši. Lagani kiseliš s motivom maline i jagode zaista je fino pivo gdje se uz dva nabrojana ploda iz pozadine javlja vanilija pa jest takav nekakav osjećaj sladoleda. Solidnih 5,5 posto podsjetit će kako se ipak radi o pivu, uz bijelu pjenu iznad lijepog rozog tijela. Znam popriličan broj ljudi kojima će se ovo pivo svidjeti, možda ne bi bilo loše da ne ostane samo na specijalu. I nije tu kraj, uskoro dolazi još jedno rođendansko pivo, i to će biti vrlo posebno.

A sada na temu iz naslova. Treba biti iskren pa reći da se za nekakav 'craft' znalo u uskom krugu kućnih pivara i fanova, mi ostali znali smo da drugdje piju neka druga piva, misleći pri tome prije svega na Belgiju i Njemačku, a da mi takva piva – nemamo. Kada se krenulo s otvaranjem novih nekorporativnih pivovara, prije svega smo mi 'klasičari' očekivali da ćemo dobiti još 'medvedgrada'. Nismo dobili to, ali dobili smo jako, jako puno. Prije svega, u to vrijeme se zaista u domaćim lokalima nije dalo pronaći puno više od kombinacije ŽKP i njihovih kratkovjekih izvedenica. Tu i tamo neko Velebitsko, originalnog Vukovarskog, mislim, više nije bilo, i to je bilo to. Tada više nisam pio pivo u domaćim lokalima osim kad su okolnosti bile takve. I onda se pojavila Zmajska, pa onda niz drugih pivovara koje su to preokrenule. Bio je to jedan val optimizma i entuzijazma koji je postao i temom brojnih novinskih članaka te je tržište piva nepovratno izmijenio. Vidite, nema previše veze koliki je čega udio na tržištu, nego je uvijek bitan trend, a trend u kojem se traže novi okusi nije samo prisutan kod nas nego i globalno. Nakon pivovara stigli su craft alkoholi, pa i craft pekare, uskoro se, kako to već biva, pridjev 'craft' počeo lijepiti na što se stiglo. I danas je, ipak, pomalo potrošen. No, ostao nam je daleko širi izbor piva kod kojega malo tko može imati neki prigovor. Već u ovom trenutku pobijedio je krajnji korisnik, potrošač. Jer, uvidjelo se kako postoji određen prostor u naizgled zasićenom tržištu piva pa smo uskoro dobili i brojna uvozna piva. Primjerice, Kozel ili Pilsner Urquell ne morate više tražiti, ima ih posvuda, Paulaner je dugo bio dominantno uvozno pivo, Bitburgeri, Krombacheri su od atraktivnih akcijskih ponuda u lancima postali uobičajen artikl na policama.

Craft pokret donio je u domaće lokale i na police aleove koje mi ovdje nismo osobito poznavali a ta je činjenica zaista dobitak jer naučili smo da pivo može biti štošta osim temeljnog pilsnera koji se ovdje pije već 200 godina. Ovo zaokruživanje preobrazbe domaćeg tržišta piva donijelo je, dakle, dobra strana lagerska piva, ali se s vremenom shvatilo da će domaća publika ipak radije popiti domaće lagersko pivo. I eto, danas u craftu imamo i više nego dobru ponudu pilsnera što je doista izvrsno. Bilo bi sjajno da ih je bilo od početka, međutim, sada gledajući, čini mi se da to nije bilo moguće jer novovalne naše pivovare u početku su bile skromnijeg kapaciteta, realno, bez mogućnosti za kontinuiranu proizvodnju lagerskog piva uz potrebnu proizvodnju ikoničnih craft piva poput india pale alea. Sada su te pivovare bitno izrasle, s pogonima vrijednosti izraženima i u desecima milijuna kuna. Postoji, ipak, jedan minus a to je da je ta obnovljena ponuda praktično izgurala belgijska piva. Čini se kako je naš okus ipak skloniji gorčini i hmelju nego kvascu, no šteta je da nemamo malo dostupniju ponudu pivske tradicije koju je zaštitio i UNESCO. Uvijek će netko povikati – 'cijena'! Da, ali ako pogledate današnje cijene piva naših neovisnih pivovara primijetit ćete da su ona ipak dostupnija nego ranije, dalji rast kapaciteta, volumena, nadam se i ne previše štete zbog pandemije dalje će na to utjecati. Očekujem da će se nakon pandemije ipak malo pomalo otvarati i brendirani lokali neovisnih pivovara lokacijski izdvojeni od samih pogona. Mislim da je to čak neminovno za dalji rast. Što se Zmajske pivovare tiče, mogao bih samo ponoviti što sam pisao ranijih godina. Ova je pivovara pokazala da je unatoč tri velike globalne pivarske grupacije prisutne na tržištu, moguće izvoditi kontinuiranu i održivu proizvodnju piva i profesionalan plasman i nastup na tržištu, ravnopravno s financijski nemjerljivo jačim gigantima.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.