Blogosfera Volim pivu

Sretan Božić i Nova godina 2018. od bloga Volim pivu!

Svega je tu bilo, novih pivovara, preseljenja u nove pogone, bez sumnje će već početak iduće godine biti intenzivan
Objava 24. prosinca 2017. 0 komentara 316 prikaza
Gradonačelnik Frankfurta zna kako početi božićno slavlje. Nadam se da ovako slavite i vi. Photo by: DPA/Pixsell
Gradonačelnik Frankfurta zna kako početi božićno slavlje. Nadam se da ovako slavite i vi. Photo by: DPA/Pixsell
Još jedna dinamična godina nosi nove izazove, no nemam straha da će craft još dugo poživjeti

Iako sam imao namjeru malo pričekati s pregledom godine, događaji koji su se nanizali posljednjih tjedana, pogotovo posljednjih dana i rasprave za njih vezane natjerale su me da ipak malo uranim. Odnosno da idem s pregledom a ne s tekstovima koje visim. Kada sam pokušao godinu dana prije prognozirati što će se bitno u pivskom svijetu događati, kladio sam se na prihvaćenost tamnih piva, zahmeljnih lagera i india pale aleova, pa mogu s ponosom reći kako sam pogodio 2,5/3. Jer, ove se godine pojavilo dosta craft lagera uz podjednaki broj onih zahmeljenih. Dobili smo raznovrsnih india pale aleova, dok je tamnih piva doista pregršt. Jako je teško izabrati što je od toga najbolje, čak i nezahvalno no reda radi učinit ću i to.

Na gastro.hr kod prijatelja Ribafisha dao sam neki svoj obol u izboru najboljih piva, a ostat ću kod svojeg prvog izbora a to je Novi val Pivovare Medvedgrad. Za mene je razlog što se radi o originalnoj ideji napraviti india pale ale od hmeljeva Novog svijeta od kojih neke, barem čujem, nije mogao razaznati ni sam Novozelanđanin Nick Calder-Scholes iz Gardena. Novi val je bio i iznimno pitak, ukusan, drugačije mješavine aroma. Ostavljam ga kao moje pivo godine iako se radi o specijalu te iako ima još gomilica piva koja su zaista tu negdje. Krajem godine dobili smo LAB-ovu double IPA-u, Gardenov imperial stout koji je za mene odličan, ma što god tko mislio o tome, odnosno njegovom balansu koji naginje slatkoći, to je bila namjera gledajući sastojke. Siesta Session od Varionice također je iznimno pivo, kao i Hoppy Saison od Pulfera. Najbolje je da tu stanem jer ću sasvim sigurno nešto izostaviti. Kao što i sami vidite, imali smo jednu bogatu pivsku godinu gdje je nemoguće bilo kome reći kako nema što izabrati od svih piva koja su bila ili još jesu u ponudi. Imali smo i nekoliko odličnih kolaboracija, po prvi puta dvije domaće pivovare, Medvedgrad i Garden, pa onda pivovare i kućni pivari, Pulfer i Adriana Milina te Janko Cvitaš, prije njih Medvedgrad i Matt Hollingsworth, pa onda i kolaboracija domaće i strane pivovare, Varionica i Munich Brew Mafia s meni odličnom La Dolce Vitom pa onda i suradnja dvaju pionira, Zmajske i Human Fisha s tripelom Dragon Fish. Svega je tu bilo, novih pivovara, preseljenja u nove pogone, bez sumnje će već početak iduće godine biti intenzivan.

Red je proglasiti i događaj godine. Da se ne ponavljam, Požeška krigla je i dalje sjajna, Homebrew prvenstvo još bolje, no Zagreb Craft Beer Week treba istaknuti. To je vrsta festivala koju sada treba stimulirati, bez obzira gostovali strani pivari ili ne. Imali smo priliku vidjeti ponajbolje naše kuhare kako kuhaju s pivom i za pivo, koncept je bio odličan. Kao i obično, marketing je preskup pa je nedostajala svježa publika. Kako čujem, čak vrlo uskoro slijedi nova edicija, to je put da se događaji koji su nas razočarali stave malo sa strane.

Kao što se predviđalo i kao što se znalo, industrija nije ostala imuna na zov crafta. Zanimljivo je bilo vidjeti na koji će način koja pivovara reagirati. Linija Panonske od Carlsberga bio je prvi pokušaj, nisam osjetio da se oko toga isplela dovoljno jaka priča da taj projekt i zaživi. A onda se na društvenim mrežama pojavilo nešto što slobodno mogu nazvati promašajem godine. I to bez konkurencije. Nekakvom logikom, velika je pivovara zaključila da treba organizirati kampanju ismijavanja neovisnog pivarstva na način kako je to prije dvije godine radio Budweiser u Americi. Da su to pogledali, odnosno rezultate koje je ta kampanja donijela, vjerojatno se na tako nešto ne bi odlučili. Takva kampanja niti će nekoga odgovoriti od konzumiranja crafta, niti će povećati broj onih koji konzumiraju industriju. Ono što se događa jest da konzumenti industrije počnu pitati što je to ta IPA ili već što se tamo ismijava, a da je industrija uložila značajna sredstva da to ocrni. K tome, čim je industrija morala potrošiti novac na tako nešto, a ne nešto drugo na što su doista namjeravali, to je pobjeda crafta. Ono što mi je pogotovo žao jest sudjelovanje ekipe iz NewsBara u svemu koji su malom craftu napravili nešto slično što je njima napravila politika kada su maknuti s HRT-a. Uzeti novac od korporacije da napadneš Davida koji ima možda i 1,5 posto na tržištu tjera jedino da ih se počne zvati NewsCoin ili NewsDollar ili već kojih je sve ideja bilo. Ne ulazim u duhovitost spota, ali bih doista više volio da je ta pivovara napala svog izravnog konkurenta koji je apsolutni lider. Ali za to treba imati i muda.

Taj lider u industrijskom segmentu netom je konačno upogonio svoju mikropivovaru koja je zasebna tvrtka ali još u vlasništvu matične pivovare. Nažalost, neke kolege pišu kako je to craft. To craft nije, niti to u Zagrebačkoj tvrde, pa me stoga i više čudi takvo pisanje. Mirko Banić-Ištuk moj je prijatelj i glavni je pivar te mikropivovare koja je dobila ime Grif, bit će tamo još znanih kućnopivarskih imena i nema druge nego da im se zaželi sve najbolje. Kakav će razvoj budućnost donijeti, vidjet ćemo, za sada se zna kako tamo proizvedena piva idu u velike zagrebačke lokale koji imaju unosan ugovorni odnos sa Zagrebačkom pivovarom. Budimo realni, u te lokale craft vjerojatno ne bi ušao nikada, barem ne kao redovito točeno pivo. Moja je nada, kada se iz perspektive domaćeg crafta govori, da će sve više ljudi čuti za stilove piva koji su nativno zapravo crafterski. Pa onda možda potraže gdje ima toga još. Ne treba tu trošiti vremena na rasprave oko ovog Žujinog poteza, za njega se zna godinu dana i to je vrijeme sada došlo. Idemo craft, udružite se i organizirajte, jače nastupite na tržištu. Ne vjerujem niti sekunde da će industrija postići da nestane crafta, koliko znam nije im to ni cilj, ali situacija sada jest ozbiljnijom.

Puno se raspravljalo i o ženskim pivima koja su sljedeći veliki promašaj što sam i sam naučio tijekom vremena. Craft piva su za sve, i ne biraju po niti jednom kriteriju, niti jedan stereotip ne vrijedi, i u tome i jest smisao. U širokom izboru, s maksimalnom slobodom. Sljedeće godine će se prema svemu sudeći i dogoditi neka vrsta konsolidacije neovisnih pivovara, iako smo to očekivali već i ove godine. U nekim slučajevima prepoznaju se vrlo visoke investicije i ambicije, broj pivovara i dalje raste. Sve to garantira nam da ćemo piti još dobrih piva.

Gotovo sam zaboravio imenovati pivara godine. Prošle godine to je bio Nick Calder-Scholes. Ove godine bi bilo pristojno dati priznanju Božidaru Kostanjčaru iz Medvedgrada čiji se uporni rad isplatio kroz nekoliko odličnih piva ove godine. Jasno, i uspjela Funderbeam kampanja Medvedgrada za novi pogon sjajna je stvar. Na kraju ispada da je to bila godina Medvedgrada, zar ne? Možda je tako, no taj nivo treba i održati, a nadajmo se i većim iznenađenjima sljedeće godine. Prvo što želimo vidjeti je formiranje udruge koje je u tijeku, pa se nadam da ćemo vrlo uskoro vidjeti neki naš Brewers' Association. Volje ima, a gdje ima volje ima i načina. Stisnimo još malo, bit će zabavno, a uskoro će i treći rođendan ovog bloga, i meni nevjerojatno, ali eto, dogodit će se i to.

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.