Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Zastupnica čitatelja

Bolesnome treba točna obavijest, a ne reklama

Objava 30. listopada 2014. 46 komentara 419 prikaza
 Lijekovi -  Foto: Marko Jurinec/Pixsell
Lijekovi - Foto: Marko Jurinec/Pixsell
Lijekovi

Pratiti zdravstvo u medijima za novinara znači nepresušni izvor tema, toliko je događaja i novosti da ih se ne stigne sve ni pohvatati. Taj novinarski sektor najčešće objedinjava sve, od ustanova i stručnjaka koji se bave zdravljem preko educiranja o preventivnom djelovanju do novosti u medicini i farmaciji. Novinar koji prati zdravstvo ulaže puno truda u samoobrazovanje, jer piše o vrlo specifičnom području, a sugovornici govore vrlo stručnim jezikom. 
Redakcije obično imaju jednog mahera za zdravstvo, ali se zbog mnoštva tema u to osjetljivo područje ubacuju i drugi novinari. 
U ovim je novinama prije nekoliko dana objavljen članak (i u drugim medijima kraća informacija), s jakim naslovom “Moćni lijek može produljiti život 16 mjeseci i smanjiti recidiv raka dojke”. Tko neće pročitati taj članak kad u mozgu imamo zapisano da je baš taj tumor najsmrtonosniji za žene. Istina, u nadnaslovu piše: “Nada – Nova terapija za žene oboljele od metastaskog HER2”. Čitatelju će ipak prije nadnaslova pogled pasti na sliku na kojoj je bočica lijeka Perjeta (pertuzumabum) i krenut će s čitanjem o lijeku koji je, doznajemo iz podnaslova, odobren u EU i od HZZO-a se očekuje da ga uvrsti na posebnu listu. 
Pisati o neizlječivim bolesnicima nije lako. Uvijek su u glavi etička pitanja poput: može li se vjerovati medicinskim autoritetima koji se svojim uspjesima hvale na svjetskim kongresima; zvuči li naglašavanje produljenja života za oko 16 mjeseci bolesniku kao ironija ili dobrodošla informacija; hoće li se bolesnicima dati lažna nada; kako i koliko će profitirati proizvođači lijeka... 
Znanstvenicima bi trebalo vjerovati, kažu da svoje rezultate provjeravaju četiri godine i već je 79 zemalja odobrilo terapiju lijekom. Ali, osim dugotrajnih potrebna su i opsežna klinička ispitivanja. Nama u ovom slučaju ostaje nepoznato koliko je pacijentica primalo spomenuti lijek i kakav je postotak uspješnosti. Možda ćete reći, ako je život produžen i za dan, vrijedno je pokušati s terapijom. Slažem se, ali taj je podatak bitan bolesniku, jer, on donosi odluke.  
Pa nije svijet bez vraga zabranio reklamiranje lijekova. I naš Pravilnik o oglašavanju i obavješćivanju o lijekovima lijepo kaže da nije dopušteno, pod brojem jedan: navoditi na pomisao da lijek nema nuspojava; pod dva: ostavljati dojam da lijek jamči uspjeh u liječenju bolesti; pod tri: upućivati da je određeni lijek nesumnjivo bolji od drugih lijekova; ili pod brojem deset: upućivati da se propisani lijek ili medicinski proizvod zamijeni s drugim.  
Zdravstvene su teme, kao što vidimo, za novinare osjetljive ne samo zbog etičkih, nego i zbog pravnih normi, naročito kad se piše ili govori o novostima u medicini i farmaciji. Nove metode liječenja, nova pomagala ili lijekovi, sve su to korisne informacije za građane, ali one do njih moraju doći na klasičan profesionalan novinarski način. Lijekovi su namijenjeni bolesnim ljudima, pa sve informacije moraju biti jasne, provjerene i ne smiju poticati pacijenta da sam odlučuje hoće li se ili neće njime liječiti. 
Stoga je dobro znati da je vjerodostojnija informacija o novostima u medicini ako je imenovan znanstveni časopis u kojem je otkriće objavljeno, nego vijesti s kongresa. Znanstveni časopisi jamče nezavisnu procjenu recenzenata, eksperata u određenom području. Jer, bolesnome treba točna obavijest, a ne reklama. 

 

  • Deleted user:

    Gospođo Ružice, nadam se da i prehrana spada u zdravlje pa neka mi bude dozvoljeno da ovdje pohvalim dva članka u današnjem tiskanom Večernjaku (VL, 30.10.2014., str. 36-37) ne zato što se (manje) govori o supruzi našeg Premijera nego o ... prikaži još!o kruhu kao dijelu prehrane i utjecaju na zdravlje. Pohvala novinarki Ivani Rimac Lisički.

  • Deleted user:

    Savjeta nikad dosta a reklama je previše. Tisak, pa čak i dnevni, donosi razne savjete o zdravlju, liječenju, lijekovima i ljudima je to zanimljivo. Ne samo da se širi zdravstveno prosvječivanje nego ponekad budu i korisni. Naravno da novinari koji ... prikaži još! pišu o tim temam moraju biti dvostruko pažljiviji jer nešto krivo protumačeno i shvaćeno može biti kobno. Tu bih dodao i ovu zadnju inicijativu da se bezreptni lijevi prodaju u običnim dućanima, robnim kućama, marketima itd. U načelu to nije loše ako je pod strogom kontrolom kao što su pod kontrolom i lijekovi u ljekarnama, ali i iskustva znamo da će se na takvom tržištu pojaviti mnogi lažnjaci na kojima će se naveliko zarađivati a da zapravo neće koristiti za ozdravljenje ili olakšanje onima koji će takve lijekove upotrebljavati. Ako to u zečetku neće biti dobro zakonski regulirano, provođeno i kontrolirano, a isto tako znamo kako to kod nas ide, bit će "belaja".

  • livoguza2:

    "Ja bum svetom Petru rekel, kad dođem na prozivku, da rajše idem v Pekel jer je tam interesantnije, tam se furt nekaj događa i ima puno interesantnih ljudi. "______ Ne buš mu trebal nikaj reči. Zna on gdje tko pripada. ... prikaži još!. Dobro - dobru, zlo - zlu. A sve ih je stvorio dobre, upravo na svoju sliku i priliku. A oni se od Njega i sebe otuđili i žele biti tek zemlja. Uz naručeni obrok dobiješ palačinku i krišku crnog kruha tanko narezanog. Zato što sebi režu drukčije, postanu interesantni u paklu. "Blago gladnima jer će se nasititi!" Lp.