Blogosfera Zastupnica čitatelja

Instituti za istraživanje mozga „prodaju“ kupaće kostime

Objava 05. srpnja 2015. 129 komentara 402 prikaza
Odlazimo li u kupovinu s planom u glavi ili stihijski?   Foto: vecernji.ba
Odlazimo li u kupovinu s planom u glavi ili stihijski? Foto: vecernji.ba
Odlazimo li u kupovinu s planom u glavi ili stihijski? Foto: vecernji.ba

Bizaran doživljaj naveo me na temu u kojoj nisam doma, ali mi je zanimljiva pa se nadam da će biti i vama. Namjerila sam na povratku s posla svratiti u jednu trgovinu i kupiti si ljetne hlače. Nije bio veliki izbor hlača koje bi mi pristajale i kupila sam jedne jeftine, pa nek se nađu. Doma sam, naravno, ustanovila da već jedne takve imam. Usput sam se sjetila da se mojoj prijateljici svidio moj lani u istom dućanu kupljen badekostim, pa sam odlutala do tog odjela i ugledala jedan vrlo sličan mojem, ali broj 38. Šteta, mislim si, bit će premali, ona treba 40 ili 42, ali ga za svaki slučaj prislonim uza se i čini mi se sasvim u redu. Kupim ga, darujem, prijateljica ga proba, badić k'o saliven, a nas dvije u čudu. Napisano i stvarno se ne slažu.

Ne bih toliko sumnjala u svoj zdravi razum da sam tada znala što znam nakon što mi je u ruke članak o tome trebaju li trgovci više isticati proizvod koji žele prodati ili je važnije istaknuti (povoljnu) cijenu. Naravno, odgovor nije jednoznačan, nego može i ovako i onako. Tada shvatim da je to članak koji se ubraja u tzv. neuromarketing, znanstveno područje za ispitivanje reakcije potrošača zavirivanjem u njihov mozak.

Drugim riječima, koristeći napredne neurološke tehnike bilježe se aktivacije pojedinih dijelova moždane kore (pomoću fMRI), kao i brzina disanja, otkucaja srca, pokreti tijela, znojenje..., ustanovljeno je da gotovo svi potrošači slično reagiraju kada su iznenađeni, oduševljeni ili razočarani.

Neki će reći da su to naši animalni instinkti, podsvijest i emocije, a neki da je to intuicija, no, kako god, cilj je ostvaren: poruka koja nam se šalje jača je od našeg razuma i mi odlučujemo što ćemo kupiti, počesto da uopće nismo promislili, a kamoli  dobro promislili.

Neuroznanstvenik Bernd Weber sa Sveučilišta u Bonnu objašnjava da je pronađeno područje  mozga koje je postalo aktivnije kada su ispitanici vidjeli da je nekom proizvodu snižena cijena i shvatili da bi to bio ‘dobar posao’. A odluka hoćemo li nešto kupiti, mojim riječima prepričano, ovisi o neravnoteži između osjećaja nagrade (dobro obavljena kupovina) i osjećaja strah od gubitka (bačen novac). Tu su i drugi faktori, kao što su raspoloženje, iskustvo, karakterne crte (impulzivnost, sklonost   riziku...), žurba...

Neuroznanstvenici kažu da prodaja nekog proizvoda ovisi i o ambalaži, je li na akciji..., ali i kako je reklamiranjem prikazana korist koju od njega možemo dobiti.

Poznate su mi raznorazne trgovačke smicalice, od rasporeda robe na policama, veličine kolica za kupovinu, sniženjima koja to nisu do glazbe i mirisa u prodavaonici, a sada sam upoznala još jedan neuromarketinški štos - da proizvođači na badekostim ušiju markicu s veličinom 38 da bih se ja kao kupac koja, primjerice, nosi broj 42, bolje (mršavije) osjećala. A i nepotrebno kupljene hlače dokaz su da moj razum u dućanu nije funkcionirao.     

Premda nisam ovisnik o kupovanju, štoviše držim to nužnim gubitkom vremena (osim hrane i s popisom u ruci) odlučila sam u buduće testirati i ako je potrebno prevariti svoj mozak. Uvijek ću se pitati je li ta kupnja za mene bilo kakav dobitak. Pa da vidimo. 

A što se neuromarketinga tiče, ne sviđa mi se to marketinško područje, ostavlja mi okus manipulacije kojoj ne mogu doskočiti. Jasno, nepoznato mi je pa izaziva strah, ali zar nije  realno da čovjek ne može biti temeljito upućen u milijun stvari i netko bi se morao brinuti za nas „neznalice“. Možda bi trebalo postojati kakvo državno tijelo koje bi marketingaše, ali i profesore doktore iz instituta za proučavanje mozga, držalo na uzdi i štitilo nerazumne potrošače.

Kakva su vaša iskustva s neuromarketingom? Je li i vaš razum jači od instinkta i intuicije?

  • Vito:

    miso 07.07.2015 u 14:02h _____________ Pogledao sam na Google karu i vido koju ulicu treba mijenjati, popraviti i imenovati jugogeneralovom - odmah ste se sjetili, zar ne - Remetinečka cesta - pogledajte kako je zapuštena, a stalno po njoj voze ... prikaži još! poznate ličnosti bliske jugogeneralu. __________ Zar ne bi ilo pošteno da ju tako preimenuju, on im je omogućio višednevno putovanje po njoj u oba smjera pa nek ga se sjećaju. ____________ Zrakoplovnu luku u Plesu, mjestu pred Zagreba nikako ne bi smijeli preimenovati, jer je to preskup međunarodni postupak __________ Uz to, tako se ujedno potpuno uništava suverenost glavnog grada Hrvatske, države koja postoji na međunarodnoj "pozornici" i priznata je od 193 države svijeta te svi koji putuju u i iz Hrvatske znaju za Zagreb i zračnu luku Plesu međunarodnog koda ZG, a ne jug fr tu kako bi jedino mogla imati kod - jugoslavija francuska turska __________- Oni koji su takvo nešto predložili, promjenu imena aerodroma, neuki i neobrazovani, očito ne poštuju Hrvatsku, nego isključivo lik i djelo osnivača kriminalne organizacije jugogenerala koji im je neuromarketinogm dodatno isprao mozak uvjeravajući ih da nije pljačkaš dok je nejgova "bolja polovica" švercala dolare, unuk "osnivao" banku opljačkanim novcem, a djeca se kristila utjecajem za dobivanje povlaštenih poslova - tipično za komunistički režim koji ga je i stvorio.

  • Jura.Luzer:

    livoguza "Čini se da je zaboravio koliko je nula na novčanicama imala valuta tako jakoga gospodarstva." ............. Je ...... kaj bi zaboravil vremena v kojima je bil v stajnju par miljona izdvojiti ......da si kupi sendviča za gablec...... Jedino kaj ... prikaži još! mu je sendvič bil malo suh ... ak prije toga ni iz Načkanjiže ....prešveral ....... koju kilu sira i salame........ Prodavali Mađari sir i salamu ...... i bez znanstvenih analiza s instituta za traženje mozga.

  • livoguza2:

    "Hrvatska koja još nije bankrotirala i dok ste Vi živi nikada i neće, i koja je bila do sada bila i ostat će najbolja obilježavat će svoj rođendan svakog 10. 4. Čestitam!"_________________ Lako je kad Hrvat slavi samostalnost bilo koje ... prikaži još! države Hrvatske. Jadan je onaj Hrvat koji slavi rođendane tuđe države. Miso slavi 29. novembra. I misli da mudro slavi. Čini se da je zaboravio koliko je nula na novčanicama imala valuta tako jakoga gospodarstva. Nije čudno jer je znanstvenik. Lp.