Blogosfera Večernjeg lista
Blogosfera Zastupnica čitatelja

Novinari kao konzultanti: kojeg političara zaposliti na određeno

Objava 24. kolovoza 2016. 78 komentara 855 prikaza
Plenković, Milanovi, Petrov i drugi traže posao     Foto: Pixsell
Plenković, Milanovi, Petrov i drugi traže posao Foto: Pixsell
Plenković, Milanovi, Petrov i drugi traže posao

Zamislimo ovo: građani su vlasnici tvrtke (u prilično nezavidnoj situaciji, ali ima potencijala) koja se zove država i upravo trebaju odlučiti o zapošljavanju menadžera (političara) na određeno vrijeme. Da bi donijeli što bolju odluku, treba im pomoć konzultanata (novinari) koji će im predočiti i argumentirati sve pluseve i minuse kandidata za vođenje njihove tvrtke. Koga će zaposliti, građani će odlučiti 11. rujna, a konzultanti će im do 9. rujna predstavljati kandidate i njihovu svitu (veliki menadžeri uvijek za sobom vuku pratnju).

Medijsko praćenje izborne kampanje nije samo puko izvještavanje o maratonu koji kroz Hrvatsku trče šefovi stranaka, nije ni prenošenje mantri iz stranačkih programa, nego se treba usredotočiti na potrebe, zahtjeve, dvojbe i brige građana. Primjer odlične novinarske prakse nedavna je Večernjakova analiza izbornih obećanja stranaka u vezi s porezom na dohodak. Riječju i grafizmima prikazano je kakvo povećanje plaća obećavaju stranke dođu li na vlast, i to na dva primjera: prosječne i veće plaće. Čitatelj jasno vidi da bi mu plaća najmanje rasla dođe li na vlast Most, prosječnu bi plaću najviše dizao Živi zid, a onu veću stranka Pametno. Novinarka Ljubica Gatarić još upozorava na elemente koji nedostaju u stranačkim prijedlozima, poput raspona poreznih stopa što je ključno za cjelokupnu sliku.

Tako radi dobro pripremljen novinar koji, uz to što sve zna o izbornom sustavu, razmišlja poput prosječnoga građanina i od kandidata s izbornih lista traži konkretne odgovore na pitanja koja muče roditelje, bračne partnere, djecu, bake i djedove, zaposlene i nezaposlene, bolesne, sportaše, glumce, pisce... Političarska obećanja odgovorni će novinari istražiti u ambulantama, u domovima za starije, u školama, u višečlanoj obitelji, kod obrtnika, blokiranih... Jednako je bitno otkriti ono što su stranke prešutjele.

Uza sve to čitatelji, naročito strastveni pratioci izborne kampanje, od medija očekuju uravnoteženost. Na razini medijskog praćenja događaja teško ju je očekivati, prije svega zbog agilnih i agresivnih kandidata, ali na razini konteksta događaja o uravnoteženosti mediji će voditi računa. To je posve u skladu s vremenom i trendovima: sve je manje u tisku klasičnog izvještavanja s događaja (to rade news portali, same stranke i političari kroz vlastite kanale i društvene mreže), ali puno je više razgovora, analiza, komentara. Raspon novinarskih formi u kampanji treba obogatiti reportažama, satirom, infografikom, a naročito istraživačkim pričama (tko stoji iza kojeg kandidata, njihovi posebni interesi), fotografijama, profilima i sučeljavanjima.

Nesumnjivo, novinari su pri zapošljavanju političara ključni: građanima moraju dati dovoljno informacija da bi oni odgovorno sjeli u glasačku kabinu i zaokružili broj. Kad se tako sagledaju stvari, jasno je da je uloga konzultanata – novinara i vrlo nezahvalna. Imaju li građani već spremnu odluku, konzultantske analize činit će im se pogođene ili promašene. I promašene će dobro doći – bit će „krivci“. 

  • livoguza2:

    " Jednako je bitno otkriti ono što su stranke prešutjele."___________Bravo, Ružice! Napokon ste se usuglasili s mojom dugogodišnjom "mamtrom" da je najveći novinarski nedostatak prešućivanje važnih događaja. A Vaše će kolegice i kolege, novinari i komentatori, zasigurno zaboraviti obavijestiti javnost ... prikaži još! da je zločin glasovati za stranku i nezina čelnika koja je u hrvatsko zakonodavstvo uvela zakon koji štiti zločince, a ne žrtvu. Takvi ne bi smjeli imati prigodu da novinari ocjenjuju njihovo obećanje o povećanju plaća, snižavanju PDV-a i tomu slično. Jer bi meni i njihov med bio gorak. Isto tako moram osporiti Vašu pohvalu Večernjakove analize predizbornih obećanja o povećanju plaća, ako javnosti nije objašnjeno da su neka od tih obećanja puna mraka koji treba lustrirati (osvijetliti). Meni ne bi promaklo ukazati na zamku Živoga zida koji bi povećao prosječnu plaću. Jer nije jasno bi li oni tu plaću povećali na način kojim bi to činio MOST ili oni mudraci iz stranke diskriminatora koja se pretenciozno nazvala Pametno. Svatko tko se razumije u prosjeke pouzdano zna da se prosječna plaća povećava i minimalnim povećanjem najnižih plaća i ogromnim povećanjem plaća pametnjakovićima (pametnima i obrazovanima). Pogotovo ako su menadžeri u Hrvatskim šumama. Kada bi mediji i novinari bili velikodušni i pošteni, oni bi PROKAZIVALI političarske obmane, a ne bi ih podupirali kao Večernjakovi analitičari o kojima je riječ u Vašemu uratku. Lp.

  • livoguza2:

    "Guzo.... tvoja "komunikacija" sa gđom. Ružicom svodi se na isto kao i tvoja "komunikacija" sa Milanovićem - podmetni, optuži, osudi."___________Što ti, Jovoču, znaš o komunikaciji među ljudima? Laprdanje bez ikakvih činjenica se zove laprdanjem. S činjenicama se ne raspravlja, nego ... prikaži još! se one bespogovorno uvažavaju i prihvaćaju. A ja uvijek iznosim nepobitne činjenice i ne navijam ni za jednu stranku, pogotovo ne za partiju, već sam navijač samostalnosti i boljitka Republike Hrvatske. Mnogima usprkos i unatoč. Lp.

  • Deleted user:

    U pravu ste gospođo Ružica, mislim da doista ne bismo smjeli spominjati nekakve novce u kontekstu novinara i predizbornih kampanji, samo tak bez ikakvih navoda, dokaza... Meni, ne znam točno zakaj, možda zbog nekih tračeva, možda zbog dojma, uglavnom, kad ... prikaži još! je riječ o ozbiljnim političkim novinarima i analitičarima, novinarima lokalnih medija, nekak uvijek dojde asocijacija na Đorđa Balaševića. Znate onu, ne volem ovo ne volem ono: Ne volem skrtariju, intelektualce koji vazno vrte palce kupis ih za spricer i kavurmu...