Filipini – mali kulturni šok

»Business or pleasure?« upitao me carinski službenik.
»Both«, odgovorio sam.
»Have a pleasant stay, sir.« Udario je crveni žig: ARRIVAL, NOV 02 20..

Na Ninoy Aquino International Airport u Manili sletjeli smo oko ponoći; po izlasku iz klimatizirane aerodromske zgrade, ionako omamljen od jednodnevnog putovanja i promjene vremenskih zona, u trenutku sam osjetio čari tropske klime: usred noći preko 30°C, košulja mi se zalijepila za leđa i prije no što smo došli do kombija s druge strane ceste. Doputovali smo na samom kraju kišne sezone koja traje od lipnja do studenoga, no, kako se pokazalo, padala kiša ili ne – mokri ste.

»Maligayang pagdating sa Pilipinas«, izgovorila je mlada žena pijevnim glasom. Filipinci su niski rastom, smiju se širokim osmjesima i kad govore na tagalogu, zvuči kao da pjevaju.

U kombiju je jedan Mađar, dvoje Poljaka, nekoliko neizbježnih Amerikanaca, par koji nas je dočekao, B. i ja. Mađar mi se u tom okruženju učinio posebno bliskim; pa mi smo takoreći zemljaci! Hogyan te baratom?! Odmah sam se sjetio naše stoljetne sretne zajedničke povijesti, zamalo sam mu se obratio na hrvatskom, kao da nas nisu htjeli pomađariti. Sve opraštam, davno je to bilo. Poljaci su se držali ponešto uštogljeno, ali namah sam osjetio zajedničko slavensko podrijetlo. Tako je to, percepcija se mijenja s kilometražom. Lijepo je sresti nekog svog tako daleko od rodne grude pa makar bio iz Gdanjska. Sve ih razumijem što govore. Da ih pitam za Gundulića i Hoćimsku bitku? Hm, ipak ne, nisam na slavističkom kongresu. Amerikanci se pak osjećaju kao doma. Na Filipinima su od početka 20. stoljeća, imaju vojne baze od 2. svjetskog rata, a filipinske vlasti koaliraju s američkima kad god ovima zatreba. A trebalo im je zadnjih pedesetak godina.

Vozimo se prema hotelu koji je izvan grada. To “izvan” treba shvatiti uvjetno jer je Manila jedan od šesnaest gradova koji tvore metropolitansko područje Metro Manila na kojem živi dvadesetak milijuna ljudi. Filipinaca inače ima preko devedeset milijuna, prilično natiskanih na preko sedam tisuća otoka. Sjetim se u takvim trenucima našeg maloga Zagreba pa mi ga bude, što bi rekla Dubravka Ugrešić, žao. Ipak, kad sam malo bolje upoznao Manilu, shvatio sam da živim u jednom prekrasnom, sređenom, opuštenom i sigurnom gradu. Naime, već i sam prelazak ulice u Manili je neka vrsta lutrije: kolike su šanse da preživim? Deviza glasi: pješake treba gaziti! Srećom, krkljanac je nerijetko takav da mirno možete izaći iz automobila i obaviti kraću kupovinu; pješaci ležerno meandriraju koristeći priliku.

Blizu Manile nalazi se jezero Taal usred kojega je vulkanski otočić o kojem će biti riječi. Bili smo smješteni u hotelu na brdu iznad jezera. Na Međunarodnoj konferenciji izdavača, urednika i prevoditelja što je svake dvije godine u nekoj drugoj zemlji organizira jedna američka institucija (ne, ne, nije CIA) našlo se mjesta i za mene jer sam se tada bavio prevođenjem pa me je nakladnik uputio da se prijavim kao njihov suradnik. Sudjelovalo je oko stotinu i pedeset ljudi iz četrdesetak zemalja, pristojan uzorak ljudskog roda. Odmah po dolasku pokušao sam se javiti telefonom doma, i nije mi baš bilo svejedno kad se veza nije mogla odmah uspostaviti. Naime, kad ste negdje u Europi, uvijek znate da se možete vratiti makar i pješke. S Filipina baš i ne.

Sobu sam dijelio s Brazilcem iz Sao Paula, čovjekom njemačkih korijena, koji je sa svojom ručnom torbicom doslovce spavao. Objasnio mi je da je kriminal u njegovom gradu takav da mu je to – da torbu drži što bliže sebi – prešlo u naviku. I doista, nikad ga nisam vidio bez nje. Isprva smo bili prilično suzdržani, no nakon nekoliko dana shvatili smo da imamo iznimno sličan smisao za humor pa smo ostatak druženja proveli neprestano se cerekajući. Družio sam se i s Kenijkom iz naroda Kikuyu, nevjerojatnom ženom koja je proputovala svijet, ali kad je htjela posjetiti Zagreb, nije mogla dobiti vizu; propao sam u zemlju od srama. Naime, najbliže hrvatsko veleposlanstvo je u Kairu i službenik mi je objasnio da gospođa mora osobno (iz Nairobija) doći po vizu, s time da joj ne može garantirati da će je i dobiti. Uzalud su bile sve moje garancije i njezini dokazi da ima dovoljno novaca; država ipak pazi da joj se ne prošverca kakav tražitelj azila viška. Uz njih dvoje, družio sam se i sa simpatičnim Indijcem iz Chennaija, najmršavijim čovjekom kojega sam ikad sreo. Bio je nalik nekom jogiju-isposniku, no ispalo je da je autohtoni indijski kršćanin.

O samoj Konferenciji nemam naročito što napisati: predavanja, radionice, promocije, razmjena mišljenja, iskustava i posjetnicâ. Ono što je zanimljivije je recimo to da sam jeo godinu dana stara kuhana jaja (koja leže zakopana u soli, što duže, to su cjenjenija). Ili da rižu katkad dobijete posluženu zamotanu u list od banane. Filipinska kuhinja je eklektička: temelji su malajsko-polinezijski, a nadogradnja je mješavina španjolskih, kineskih i američkih utjecaja. Dakle, možete očekivati svašta. Primjerice, lechon. Čovjek bi pomislio, neka teška egzotika. Ali ne, nije. Radi se o odojku s ražnja: španjolski utjecaj. Ili adobo: komadi svinjetine i piletine (često miješaju različite vrste mesa, npr. riba punjena piletinom i slično) kuhaju se u sojinom umaku i vinskom octu. Sladoled s komadićima nama egzotičnog voća i raznim vrstama – graha. Jednom se za stolom poveo neki razgovor o voću i ja sam izjavio da nikad nisam probao mango. »Nikad nisi probao mango?!« začudila se iskreno jedna domaća. »Ne, nisam. A jesi li ti jela smokve?« Odmahnula je glavom. »Nisi jela smokve?!« također sam se iskreno začudio. Svi su se nasmijali. Što je kome egzotika? Uglavnom, probao sam razne vrste voća i zaključio da ovo što mi tu dobijemo nije ni nalik originalu, osim možda po izgledu. Donekle sam se ipak suzdržavao, da ne iziritiram želudac.

Zgoda koju sam želio ispripovijedati odigrala se jednog dana kad sam odlučio eskivirati predavanja i vidjeti okruženje izvan organiziranih izleta i bez službenog vodiča. Mislio sam malo pronjuškati oko hotela, ništa posebno. Prvo sam razgledao obližnju crkvu. Poznato je inače da se na Filipinima neki vjernici u doba Uskrsa samobičuju i razapinju na križ; u tamošnjim crkvama vidio sam neke od najdrastičnijih prikaza raspetoga Krista – ni ova nije bila iznimka. (Pitam se ponekad, zašto se u kršćanskoj ikonografiji više ne ističe uskrsnuće, a manje muka.) Uz crkvu je bio golemi kip Majke Božje: svaki prst imao je oko pola metra. Dolje u daljini ugledao sam vulkanski otočić. Nešto dalje naišao sam na nekoliko potleušica, jedna od njih bila je nešto kao mjesna birtija: limena ploča sa znakom Coke nagrizena hrđom iznad ulaza. Ispijeni muškarci sjedili su u polumraku. Sjeo sam i naručio pivo. Sve je djelovalo nevjerojatno jadno, siromašno, u drastičnom kontrastu s onim što sam vidio neki dan u jednom od parkova prirode u kojem bogataši grade vile poput onih na kakve možete naići u Austriji: alpski stil usred džungle – nešto tako perverzno može pasti na pamet samo nekom bezobrazno bogatom, bez osjećaja mjere, a bome i bez ukusa. Ili prizor u Manili: ulica na kojoj žive beskućnici i spavaju uz ogradu iza koje se prostiru golf tereni gdje možete kontemplirati o smislu života i ugovarati poslove uz godišnju članarinu od nekoliko desetaka tisuća dolara. Ili: čitavi “HOTO” kvartovi ograđeni visokim zidom s bodljikavom žicom i portom na kojoj su lokalni sokolmarići sa šmajserima i vučjacima, dok većina stanovnika megalopolisa živi u slamovima bez kanalizacije (no ne i bez satelitskih antena, tako da im mogu rasti zazubice). To se zove kapitalizam, a paralele povlačite sami.

Pijuckam ja tako pivo kad se pojavi jedan Amerikanac, sudionik seminara, inače vlasnik male izdavačke kuće iz Albaqurkieja. »Do you wanna join me for a beer?« pozvao sam ga. »Why not?« Sjedili smo tako neko vrijeme u polutami pričajući ni o čemu, a onda je pred nas stupio jedan domaći. »Hello! I am Johnny!« uzviknuo je poduzetnim glasom. »I have a taxi. Do you wanna ride? I can show you a village beside the lake.« Selo pored jezera? Moj kolega i ja pogledali smo se: Why not? Pokazalo se da je taksi zapravo trokolica, neka vrsta rikše s motorom. Uskoro smo jurili nizbrdo i došlo mi je da vrištim poput majmunâ što su nas promatrali iz krošanja, toliko sam euforičan odjednom postao. Na obali nas je okružila gomila dječice koja se nisu libila grliti nas oko nogu, sve u nadi da ćemo im udijeliti koji novčić, a možda ih i povesti sa sobom, s čime bi se i mnogi roditelji rado složili. Pogledao sam one viletine okolo po brdima i ove siročiće što su se pokušavali uspentrati na mene i moj osjećaj za socijalnu nepravdu natjerao mi je suze na oči. »O, you are so tenderhearted«, primijetio je moj američki prijatelj, navikao na drastične klasne razlike. Uto se odnekud opet stvorio Johnny: »Do you want to see the island?« Otok? Why not. I evo nas, zahvaljujući Johnnyjevom razrađenom sustavu, u nekakvoj pirogi, pičimo prema vulkanskom otočiću – ponovno se potvrđuje da se najbolje stvari događaju neplanirano. Seoce na otoku bilo je poput onih kakve viđamo u reportažama što se prikazuju u prijepodnevnom terminu: kolibe bez zidova, polugoli ljudi stopljeni s prirodom. Imao sam dojam da mi je, kao Zapadnjaku, Intelekt hipertrofirao u odnosu na Tijelo. Ali, čekalo nas je sljedeće prijevozno sredstvo. »Biste li možda željeli vidjeti vulkan?« beskrajno uljudno priupitao nas je turistički agent Johnny. Pa, hej, zašto ne? I, eto, sasvim slučajno, pojavila su se dva dječarca vodeći konjiće kojima ćemo se uzverati na vulkan. Bili su to neki mali konjeki, prikladni za prosječnog Filipinca, a ne za bijele ljude od skoro dva metra. Kad smo ih uzjahali, noge su nam se skoro vukle po tlu. Johnny je ponovno nestao, ostali smo s dječacima. Krenuli smo nekom stazicom uzbrdo; pejzaž je bio… »breathtaking«, rekao je moj suputnik. Kasno poslijepodne, na drugom kraju svijeta, blizu ekvatora, penjem se do vulkanskog grotla. Nevelik je to vulkan; malo se dimi, teško se diše. Bacili smo pogled i krenuli natrag, kadli, odjednom – mrak. Kao da je netko isključio Sunce. Tako je to na ovim geografskim širinama: sad je dan, i hop, odjednom je noć. U selu su svjetlucale vatre na ognjištima. Dječaci s konjima su nestali, Johnnyju ni traga ni glasa… Krenuli smo prema obali gledajući kako sa svih strana prema nama idu sitne ljudske figure. Mrak je, nitko ne zna gdje smo… a džepovi su nam – znao sam da to misle – puni dolara. Ubrzali smo korake, sve više ruku je posezalo prema nama… Obala, čamac… I, thanks God, here is Johnny! Smije se profesionalno. Uskačemo i palimo motor. Nekolicina djece ulazi u vodu i još neko vrijeme pokušava nas pratiti, ali to je to, odlazimo.

Kad smo pristali, Johnny nas je diskretno priupitao bismo li se možda htjeli i malo zabaviti, poznaje neke djevojke… Ovaj put nismo rekli Why not jer čak i kad bih bio sklon takvoj vrsti zabave, pomisao na AIDS koji se ne događa nekom drugome, da ne spominjem milijun drugih boleština, djelovao bi otrježnjujuće. U selu iz kojega smo krenuli pojeli smo nekakvo meso, ražnjiće kakvi se pripremaju na ulici, premazane tipičnim slatko-kiselim umakom. Uz pivo, Johnny nas je upoznao sa svojom životnom pričom. Naglasio je, zanemarivši ponudu od prije nekoliko minuta, da je “kršćanin” i da mu je supruga umrla te nas pozvao da ga posjetimo u njegovoj kući. Odveo nas je kroz nekakav splet uličica do poludovršene katnice za koju je, bezrazložno optimistično, rekao da je kani iznajmljivati turistima. Ušli smo u neožbukanu prostoriju u prizemlju, sjeli, a onda je Johnny iznenada upitao:

»Do you want to see my wife?«

Amer i ja smo se pogledali. Vidio sam da je lagano problijedio. Pa zar nam nije maloprije rekao da mu je supruga preminula? Kroz glavu mi je proletjelo nekoliko prizora iz horror filmova. Isijavanje: “Here’s Johnny!” Zapadnjačke predrasude o domorocima-kanibalima izronile su iz zakutaka nesvjesnog. To je to, sad će nas skuhati i pojesti, a glave će nam smanjiti na veličinu loptice za tenis… Ili to rade u Amazoniji…? A možda nas pretvore u zombije? Prenuo sam se i vidio da Johnny vrlo ljubazno i strpljivo očekuje naš odgovor. »Weeell…« započeli smo.

»OK, I will bring her!«

Johnny je shvatio da ŽELIMO VIDJETI NJEGOVU MRTVU ŽENU. Krenuo je prema ormaru. Vrata su zaškrrriiiipala. Iz dubine je izvukao kutiju za cipele i donio je na stol. I dalje nam ništa nije bilo jasno.

»Here she is«, rekao je nježnim, tronutim glasom. Otvorio je kutiju i izvadio – urnu.

»Oooo!« uzviknuli smo s poštovanjem u kojem se osjećao prizvuk neprilično veselog olakšanja. Lijepo, lijepo, svaka čast, bravo Johnny! To je ljubav. A mali kulturni šok uvijek dobro dođe. Dobili smo posjetnice, čovjek je bio profesionalac do kraja. Pozvao nas je da sljedeće godine ljetujemo kod njega.

Vratili smo se u hotel pod adrenalinom. Sjeo sam za stol za kojim je sjedio i spomenuti Mađar. »Hey guys, I just had the most extraordinary experience«, uzviknuo sam uzbuđeno. »O really? What was her name?« upitao je Mađar. Kako bilo, sljedećeg jutra i sâm je otišao potražiti Johnnyja.

Ako ste zainteresirani, mogu vam dati kontakt telefon.

Share

Post to Twitter

99 Responses to Filipini – mali kulturni šok

  • Sheol Jehanum says:

    Oh, Misti,
    drago mi je da moje riječi dopiru do tebe. Inače ti ne bi ni znao da su izrečene “u ambisu nezadovoljstva i frustracija”! :-) :-) :-)

  • mistagog says:

    @sheol,
    Ne dopiru do mene tako što me ‘ne diraju’, tj. tvoji pokušaji da me povrijediš odavno nemaju prolaz.
    Sve ostaje na tome da u sebi konstatiram: Evo ga opet, … nešto pokušava! (po tko zna koji put)
    I ništa više!
    Mogu te se spominjati svakodnevno tako što ću se moliti za tebe (kad i za sebe), ako ti to nešto znači.

  • Sheol Jehanum says:

    E to je već malo bolje, misty.
    Ne ide mi baš od ruke, al’ molit ću i ja za tebe. Vjerovatno džabe. Meni ovakvom sigurno neće uslišati molbe, a ti se i dalje trudiš spominjati ga uzalud.

  • geomir says:

    Ajme @misti,… taj tvoj Ivančić!! Da je barem Viktor!!! :-))

    Najprije nabraja što je sve ČOVJEK tokom razvoja postigao znanstvenim pristupom zadacima,
    a ne dodolanjem i zazivanjem milosti Božje!!
    A onda obrat!!!

    On nije odlučivao o svom dolasku na svijet i ne odlučuje o svom odlasku.

    Čovjek ne odlučuje koliko će dugo živjeti na zemlji i hoće li biti sretan.
    I ostalo, da sada ne navodim!!

    Naravno, onaj čovjek koji dolazi na ovaj svit ne odlučuje o svojem dolasku.
    Ali o tome ODLUČUJU LJUDI, njegovi roditelji!!
    Nema “više” stvaranja čovjeka po duhu svetome!!! :-)

    Odlučuju dva čovjeka da li će i kada će štampati trećeg!!
    Često puta tim dvojcima “uleti” treći, a da to nisu željeli, ali o takvima nećemo,
    jer je to jednostavno neodgovorno ponašanje, to nije princip!!

    I kada se taj treći pojavi ON tada odlučuje kada će otići,
    ali (još) ne može odlučiti da svoj doravak produži po želji, iznad uobičajenog!!
    Dočim može taj boravak, po želji, skratiti. To je u njegovoj nadležnosti!!

    Hoće li biti sretan je jedino i isključivo u njegovoj nadležnosti!!
    Ništa mi neće ovi dan pokvarit!!

    http://www.youtube.com/watch?v=xZUtB_pvueA

    I onda ovakva pretenciozna izjava:

    “Ne poštuješ li Boga, tada nastaje u tebi i oko tebe nered.”

    Šta je previše, previše je!! Jer taj Ivančić ovdje ne misli na druge Bogove.
    Da je to mislio to bi i rekao, odnosno morao reći!!
    A šta je sa bezbožnicima!!??? U njima i oko njih sve u neredu!!!

    Naravno, za Ivančića sve što nije kako on razmišlja – nered je!!!
    E moj Ivančiću, ajde lovit rake!! :-)))

  • mistagog says:

    @geo, profesor se obraća kršćanima, ako nisi primjetio … onim posrnulim i lijenim

    Nego, i svećenici se ispovjedaju i to MOŽDA pred onima ‘čija je savjest šporkija’.
    Isus ih je ovlastio da u njegovo ime opraštaju i otpuštaju grijehe. Svećenik u Crkvi je ‘in persona Christi’, vidljivi znak Kristove prisutnosti. Osobno sam puno puta iskusio djelotvornu ljubav Božju koja dolazi po iskrenoj i skrušenoj ispovijedi. Pa i sam znaš koliko pozitivan učinak ima kad imamo priliku nekom prijatelju samo izreći ono što nas muči. Onaj tko se ispovijeda posvjedočit će da oslobođenje koje nastupa po ispovijedi daleko nadvisuje jedno takvo iskustvo.

  • bp says:

    @lethe
    Da te uhvatim dok si još tu (nadam se da jesi). Mislim da bi te mogla zanimati ova knjiga.
    http://www.amazon.com/gp/product/0688172172/

  • geomir says:

    @Misti, ne bi on smio tako ni samo svojima govrit, jerbo
    ih dovodi u zabludu.!!!
    Uvjerava ih da su svi drugi u NEREDU!!!
    A to jednostavno nije istina!!

    Točno, da pozitivan učinak ima kada se “ispovidiš” PRIJATELJU!!!

    Pravi prijatelji se “ispovidaju” jedan drugom , kad ih nešto muči, kad su u dilemama ….

    Ali ne da “operu grižnju savjesti, da operu šporku savjest”!!!
    Ivančić to misli, da grešnici idu na pranje griješne savjesti!

    A to nema veze sa odnosom dvaju prijatelja.

    I to Ivančićevo ispovidanje je Crkva uvela kako bi mogla lakše i bolje
    kontrolirati svoje članove.
    Dalo bi se na tu temu pričat!!

  • Darko says:

    Koje li ironije.

    Svojedobno sam napisao tekst, ‘Praktično: čip umjesto osobne iskaznice’ (http://blog.vecernji.hr/darko-milosic/2011/09/21/prakticno-cip-umjesto-osobne-iskaznice/)

    Kako izgleda, ‘žig Zvijeri’ već je osmišljen, i to u Rijeci:

    http://www.novilist.hr/Vijesti/Rijeka/Rijecki-ucenik-Tomislav-Ilic-smislio-cip-na-ruci-umjesto-osobnih-dokumenata

  • abakus says:

    Osmišljen je on već davno, Darko. Samo čeka da se počne široko primjenjivati preko vladajućih garnutira koje će ga uvesti u zakone kao i na osnovu “blagoslova” medija koji će nas uvjeriti da je sve to za naše dobro. Znaš ono: manje papira, manje hodanja, manje birokracije, sve jednostavnije itd.

  • abakus says:

    “I vidjeh: iz mora Zvijer izlazi sa deset rogova i sedam glava; na rogovima joj deset kruna, na glavama bogohulna imena. 2 Zvijer što je vidjeh bijaše nalik na leoparda, noge joj kao medvjeđe, usta kao usta lavlja: Zmaj joj dade svoju silu i prijestolje i vlast veliku. Jedna joj glava bijaše kao na smrt zaklana, ali joj se smrtna rana zaliječila: Sva se zemlja, začuđena, zanijela za Zvijeri . 4 i svi se pokloniše Zmaju koji dade takvu vlast Zvijeri: Pokloniše se i Zvijeri govoreći: “Tko je kao Zvijer? Tko bi smio ratovati s njom? 5 I dana su joj usta da govori drskosti i hule i dana joj je vlast da to čini četrdeset i dva mjeseca. 6 I ona otvori usta da huli Boga, da huli ime njegovo, njegov Šator i nebesnike. 7 I dano joj je da se zarati sa svecima i da ih pobijedi: Dana joj je vlast nad svakim plemenom i pukom i jezikom i narodom:. 8 da joj se poklone svi pozemljari, oni kojima ime nije zapisano u knjizi života zaklanog Jaganjca, od postanka svijeta… 16 Ona postiže da se svima – malima i velikima, bogatima i ubogima, slobodnjacima i robovima – udari žig na desnicu ili na čelo: 17 i da nitko ne mogne kupovati ili prodavati osim onog koji nosi žig s imenom Zvijeri ili s brojem imena njezina. . 18 u ovome je mudrost. u koga je uma, nek odgoneta broj Zvijeri. Broj je to jednog čovjeka, a broj mu je šest stotina šezdeset i šest.” Otkrivenje 13: 1-8, 16-18.”

  • Darko says:

    @ abakus: da, nije problem u staroj i poznatoj ideji, nego što se sad o tome već govori na ovakav način, praktički se priprema teren. Umjesto da nastavnici osvijeste djecu koliko je takvo što pogubno po njihovu autonomiju, ovdje profesorica igra ulogu mentora. Ne znam, meni je ovo najmračnija vijest u zadnjih nekoliko mjeseci.

  • Lethe says:

    @bp
    Ma jesam, evo tu negdje virim iz prikrajka :))
    Počela je sezona (neki od znanstvenika rade na uništenju svijeta samo u ljetnom periodu :), pa slobodno vrijeme radije koristim za spavanje…
    Knjiga mi izgleda zanimljivo, samo što ju nisam naručila :). Lijepo od tebe da si se sjetio.

    @Darko
    Dijeleći tvoje neoduševljenje čipovima ipak bih željela ukazati da se na sve može gledati iz različitih perspektiva. Ne mogu sada naći kako se zove ona ekipa koja, ako se ne varam, svakih godinu-dvije-tri ima konferenciju u NY, i koja ne može dočekat da si ugradi čipove i da postanu ljudi-strojevi :). Probat ću još. Nisu to zlikovci niti ljudi koji žele vladati svijetom, ali taj svijet definitivno promatraju drugim očima.

  • Darko says:

    @ Lethe: naravno da ima onih koji su oduševljeni tom idejom, i to naprosto kao tehnološkim “dostignućem”. Transhumanizam, kiborgizacija itd. Kako bilo, čak i ako netko knjigu Otkrivenja ne smatra relevantnom, meni se takvo što čini krajnje odbojnim.

  • abakus says:

    Pa, Darko, sve vodi tome, zar ne…

    Jesi li pogledao onaj Mišakov članak na koji sam jučer dao link? Iznenadio me je. No očigledno istina danas više nema nikakvu važnost.

    Ili, kao što reče jutros jedan komentator (od one “Bože sačuvaj!” vrste ljudi): “NITA NIJE DOBRO NITI LOŠE NEGO JEDNOSTAVNO JE!” Pa ti sad vidi što ćeš s ljudima koji tako rezoniraju. Sve im je ravno, sve je ok, sve se može “vidjeti s druge strane” itd.

  • Darko says:

    @ abakus: ja nastojim sagledati stvari i “s druge strane”, ali da, postoje i ‘relativistički fundamentalisti’ koji bi sravnili sve i sva.

  • rahan says:

    darko
    gdje su ti fundamentalisti ?????

    abakus ustanike iz srba proglašava zločincima

    i uistinu je smiješno vidjeti kako s njim o tome pričate
    i kako on moralizira

    eto
    dvoumio sam se da li išta napisati
    ali uistinu je smiješno čitati te gluposti

    da mu se da vlast
    prvo bi pobio sve koji se usude pomisliti na reinkarnaciju
    pa sve koji se usude reći da su se partizani borili protiv nacista, fašista, ustaša……
    pa jao si ga onome tko nije protiv abortusa, čak i ako je žena silovana…………
    itd.

    no
    sami si biramo prijatelje

    kako vi tako i ja :)

    ispričavam se na smetnji :)
    i narušavanju ove licemjerne i nemoralne idile
    još samo da mi i franjo prizna da sam smanjio broj komentara :)

  • rahan says:

    Zoran Vignjević says:
    18.06.2012 at 13:58
    @abakus
    Hvala na vašoj porciji percepcije.
    “slobdona volja znači da smiješ činiti što hoćeš, ali da ćeš i primiti nagradu ili kaznu prema onome što si činio – nagradu za DOBRO, a kaznu za ZLO.”
    Potpuno se slažem s vama. Svaki korak kojeg napravimo nosi sa sobom svoje posljedice jedino što ljudska vrsta sebi uzima za pravo osuđivati. Pokušajte me pratiti!

    U kojem momentu ste vi došali na ideju da se ja drogiram? U momentu kada ste moje pisanje usporedili sa svojim razmišljanjem. Sa vašom istinom ili shvaćanjem svijeta. Ja ovako “nadrogiran” poštujem vaše mišljenje i pitam se zašto vi tako razmišljate? Što je to što vas motivira da tako razmišljate. Vi s druge strane razmišljate (tako ja to vidim), njegovo je razmišljanje drugačije od mojeg pa ne valja. Znači pravite usporedbe. Kada ne bi radili usporedbe, situacija bi bila drugačija.
    Ja sam ZVIJER jer ne razmišljam kao vi.
    Kako se ZNA što je dobro a što loše u ovom slučaju? Ako pratimo zakon, onda je dobro ili mi želite reći da zakon ne valja. Nekakva većina je dolučila što je dobro a što zlo u ovom slučaju. Znam, nekada nam ne odgovara ono što većina odlučuje ali to je stvarnost. Molim vas nemojte se pozivati na božje zakone jer to je samo vaša interpretacija istih. Ako će neko odgovarati za ono što je učinio pred bogom ili nečim drugim dozvolite mu da to tako i bude a u međuvremenu možemo samo reći.
    “Oprosti mu bože jer ne zna što čini!”

    Hvala
    Zoran Vignjević ( a vi se zovete kako?

  • Darko says:

    @ rahan: “darko gdje su ti fundamentalisti”

    Moj komentar o relativistima je općenite naravi. Što se tiče Vaše polemike s @ abakusom, tj. mog komentara na onaj sporni Pavičićev tekst, i posljedičnog @ abakusovog komentara na nj, odmah sam p o s v e jasno napisao na što mene asocira “kultura do 1945″. Nakon toga više nisam našao za shodno to i dalje ponavljati (jer bih samo mogao ustvrditi isto) niti se uključivati u polemiku.

    Usput, prijatelji su mi isključivo neki ljudi koje osobno poznajem.

  • abakus says:

    Darko

    Da, postoje, ali samo do trena kad njih nešto neugodno pogodi, kakvo prozivanje ili nešto, ne daj Bože, puno ozbiljnije: onda svi ti “relativistički fundamentalisti” najednom promijene ploču i udare u kuknjavu i tužakanje… :) I to daleko većom kuknjavom nego što bi inače normalan čovjek koji nikad ne bi rekao da “ništa nije dobro niti loše nego jednostavno je” reagirao na neko zlo koje je njemu učinjeno.

  • abakus says:

    Darko

    Čitam ovo što si napisao u postu od 18. lipanj 2012. at 2:59 poslijepodne.

    Želio bih da mi razjasniš nešto. I to meni, a ne bilo kome drugom. Smatraš li ti da i mene izraz “kultura do 1945.” asocira na “kulturu” NDH – na što kažeš da je tebe taj izraz asocirao? I da ja smatram pozitivnim “sustav vrijednosti” ustaša i nacista?

    Ne želim da ovdje ostane “ispod žita” nešto nerazjašnjeno.

  • Darko says:

    @ abakus: tebi, ali svi će moći pročitati :)

    Dakle, mene je taj sklop, “kultura do 1945.”, u spomenutom kontekstu asocirao na “kulturu” NDH, dakle, u tom sklopu nisam iščitao ništa pozitivnoga (premda će netko primijetiti da je bilo nekog kulturnog života u to doba, i to bez navodnika, ali to je druga tema, i o tome se može raspravljati pro i kontra, argumentirano dakako).

    Na što je tebe taj sklop asocirao, to ti znaš. Ja mogu smatrati ovo ili ono, zašto bi to bilo važno? U tvoju polemiku s @ rahanom ne želim ulaziti. Osobno mislim da nitko zdrave pameti ne može smatrati “sustav vrijednosti” ustaša i nacista (kao ni ostalih koji su ubijali nevine ljude ili ljude koji nisu imali pošteno suđenje) pozitivnim.

  • rahan says:

    darko
    nisam mislio na onaj tekst niti moju “polemiku” s abakusom
    za onaj post Vas mogu samo pohvaliti i priznati da sam bio ugodno iznenađen
    no znam da će vas odmah napasti, po sistemu
    gle tko ga hvali
    ……
    na ovo sam mislio
    abakus says:
    18. lipanj 2012. at 12:28 poslijepodne
    Osmišljen je on već davno, Darko. Samo čeka da se počne široko primjenjivati preko vladajućih garnutira koje će ga uvesti u zakone kao i na osnovu “blagoslova” medija koji će nas uvjeriti da je sve to za naše dobro. Znaš ono: manje papira, manje hodanja, manje birokracije, sve jednostavnije itd.
    ……
    …..
    piše onaj koji bi sve druge i drugačije liječio od različitosti svim raspoloživim metodama
    po logičkoj funkciji “ili”
    ili ćeš po mom
    ili nikako
    …..
    …..
    no
    vidim da nisam trebao komentirati :)
    pa ću se i dalje truditi ne smetati
    na opće zadovoljstvo :)

  • mistagog says:

    geomir says:
    17. lipanj 2012. at 10:21 poslijepodne

    @Misti, ne bi on smio tako ni samo svojima govrit, jerbo
    ih dovodi u zabludu.!!!
    Uvjerava ih da su svi drugi u NEREDU!!!
    A to jednostavno nije istina!!
    ————————————

    @geo,
    kršćanstvo, kao i sama Biblija, polazi od toga da “svi sagriješismo” i da nam svima treba milosrđe Božje.
    U prvim stoljećima Crkve obraćenje od grijeha je išlo preko ‘starijih’ članova obitelji (Sv.Pismo navodi primjere kako se ‘obratio on i sva njegova obitelj’). Kasnije kad je kršćanstvo postala slobodna i službena vjeroispovijest postavilo se pitanje krštavanja male djece, međutim to je sa sobom povuklo i jednu problematiku, koja se tiče svjesnog i slobodnog izbora, pa je uvedena Potvrda (Krizma). Tako npr. kod se pravoslavaca i dalje krštenje i mazanje uljem spasenja događa sve u jednom. Nemaju Potvrdu na prelasku iz dječje u odraslu dob. Kod katolika krštenik kroz Potvrdu ‘obnavlja’ svoju vjeru tako što svjesno i slobodno pristaje uz Krista, a uvjet tomu je skrušena i ponizna ispovijed koja otvara vrata drugim sakramentima, tj. obnovi sakramenata inicijacije. Na žalost, mnogi se ne pripreme valjano, nego je ‘obave’ formalno, tako da se može reći da zapravo i nisu srcem pristali uz Isusa i Njegovo učenje. Dokaz tomu je što se potom okrenu iskustvu tijela i svijeta (tjelesnim užicima i slavi svijeta), što će reći da nemaju iskustvo Duha. Još kad k tomu dodamo da se dobna granica Ženidbe podigla daleko iza adolescentne faze, koja kao da za mnoge ne prestaje ni nakon 30-tih (zbog nedostatka osjećaja za žrtvu i odgovornog prihvaćanja životnih obaveza) čemu pogoduju ovaj potrošački mentalitet i duh hedonizma, tada dobivamo ‘kršćanina’ na papiru, koji u većini slučajeva zna ‘na čemu je’, ali i koji ne zna da su vrata ‘povratka’ (iskustvo Duha, tj. Novog rođenja) skrušeno, raskajano i ponizno srce. Oni pak koji znaju da je valjana ispovijed uvjet povratku u kuću milosrdnog Oca nerijetko pribjegavaju ‘odgađanju’, tj. kalkuliraju. Malo bi da sjede na jednoj, a malo na drugoj stolici. Htjeli bi i Boga i bogatstvo, i milost Božju i užitke zemaljske.
    Dakle, nije samo da su ‘ostali’ koji se ne izjašnjavaju kao kršćani U NEREDU, nego i svi oni koji žive kao da nisu kršteni.
    Znam da ova tema otvara brojna pitanja ZAŠTO i odgovore ZATO i da bi se mogla razvući do u nedogled, poput onih o spasenju nekrštenih, no da skratim, ono što ti mogu reći: “Ako te savjest tvoja ne optužuje, slobodno živi po njoj. Ja nisam niti mogu biti gospodar tvoje savjesti. Ako misliš da je tvoj život ispunjen smislom i da ti ne treba Spasitelj, ti živi kako si i živio. Ja pak mislim da se odbacivanjem vjere čovjek ne može riješiti sumnje: ‘A što ako ipak jest … ?’ Sumnja ostaje i ona nagriza ‘vjeru’ da ne postoji osobni Bog samim tim što čovjek nije apsolutan i savršen, nego ograničen. Nemoćan da svojim snagama riješi temeljna egzistencijalna pitanja koja ga muče, a koja on periodično potiskuje i na mjesto odgovora na njih nastoji ‘ustoličiti’ neke ‘svoje vrijednosti’, on pribjegava surogatima koji stvaraju privid sreće, što u konačnici opet dođe na isto kao kad govorimo o onim kršćanima koji znaju, ali ne žele promjene u svom životu, tako da je tu zapravo riječ o jednoj te istoj kovanici s licem i naličjem. Ono što pak kod nekih stvara zabunu jest kako jedan čovjek koji se izjašnjava kao nevjernik može moralnije (a nerijetko i duhovnije) živjeti nego netko tko se izjašnajva deklarativno kao vjernik, a živi kao ‘poganin’. Eto može, no to uopće ne zadire u pitanja, tj. opstojnost vjerskih istina. Evo, ja npr. mogu tebi puno bolje prezentirati (s teološke strane) kako stvari stoje kad je riječ o sakramentu ispovijedi, no to uopće ne znači da ja osobno imam više povjerenja i poudanja u Boga od tebe. Zbog nekih razloga ja mogu da nemam vjere niti kao ti kod koga je ona velika kao npr. zrno gorušičino. Za onog poganina ‘rimskog stotnika’ Isus reče da ne nađe vjere takve u cijelom ondašnjem Izraelu, što će reći da ju je imao veću nego oni (apostoli) koji su uz Njega hodali sve tri godine Njegovog javnog djelovanja i gledali silna čudesa koja je činio. Na dojavu kako je Stotnikov sluga bolestan i da dođe ozdraviti ga Isus odgovara Stotniku da ide kući i da će On doći za njim, međutim Stotnik odgovara: “Gospodine, nisam dostojan da uđeš pod krov moj, nego SAMO RECI RIJEČ i ozdravit će moj sluga!”
    Evo @geo, ovdje je riječ o vjeri koja je povjerenje i pouzdanje u Božju moć i milosrđe. Nju može neka bakica iz nekog sela (iz neke zagorske ili ličke zabiti, koja ni grada ni metropole nije vidjela, a niti nogu svojih do gležnjeva umočila u Jadranskom moru) imati veću nego neki visokoobrazovani teolog s Gregoriane, ili ja koji ovdje s tobom o vjeri mudrujem.
    Prije nekih 25 godina sam naišao na jednu skriptu za studente prve godine teologije (‘Fundamentalna teologija’) od profesora Ivančića i u njoj sam naišao upravo na ovo o čemu ti sad govorim. Plus toga, donekle sam upoznat s njegovom Hagioterapijom, koja je kao takva priznata i vrednovana i u crkvenim i izvancrkveno-znanstvenim krugovima, tako da mogu reći da znam da to što mu prišivaš ne stoji (kao ni @abakusovo uočavanje ‘nedostatka’ riječi Isus i grijeh). Upravo je on taj koji je ‘liječenje duha’ približio i ateistima i vjernicima, bez razlike što su po uvjerenju. Velike rezultate postiže pri liječenju oboljelih od PTSP-a, a njegovi su svojevremeno znali imati duhovne vježbe i za rimsku kuriju.
    Nemoj da se više ‘trošim’. Preveć si paušalno izrekao svoje mišljenje. Bit će da si vođen prilikom za contru? :))

  • abakus says:

    Darko

    Mislim da sam tada sasvim jasno rekao što za mene taj izraz znači. Za tebe on može značiti što god hoćeš, ali za MENE znači ono što sam rekao da za mene znači. To i ništa drugo. Je li to jasno ili ostaje nešto nejasno oko ovog pitanja?

  • Sheol Jehanum says:

    rahane
    Nisi u pravu što se abakusa tiče. U malo čemu se ja i on slažemo, ali jedno je sigurno- u “abakusovom sistemu” ni tebi, nit ikome drugome, neće usfaliti dlaka sa glave. I moći ćeš pričati štogod poželiš.
    Čovjek iznosi svoje mišljenje, protiv je ovoga ili onoga, ali, bogami, ne čuh da je ikad zucnuo nešto u stilu “pedere (komunjare? ustaše? liberale) na liječenje!” Naprotiv, ne jednom sam se uvjerio kako napada one koji zastupaju takva stajališta. Zato i nije baš omiljen kod naših “katolika”. Jednako kao i kod ateista.
    Ono što je najbitnije jest: Što ne želi sebi- ne želi ni tebi. Kao takav, ima se pravo zalagati za “štogod mu srce poželi”. Evo, odvalit će i meni jednu, jer relativiziram. Neću mu zamjeriti.

  • mistagog says:

    Darko says:
    18. lipanj 2012. at 4:32 poslijepodne

    @ abakus: tebi, ali svi će moći pročitati :)

    Dakle, mene je taj sklop, “kultura do 1945.”, u spomenutom kontekstu asocirao na “kulturu” NDH, dakle, u tom sklopu nisam iščitao ništa pozitivnoga

    Osobno mislim da nitko zdrave pameti ne može smatrati “sustav vrijednosti” ustaša i nacista (kao ni ostalih koji su ubijali nevine ljude ili ljude koji nisu imali pošteno suđenje) pozitivnim.
    ———————–

    Zašto bi te kultura do 1945 asocirala na kulturu NDH, i na “sustav vrijednosti” ustaša i nacista, dok su pri tom ‘ostali’ stavljeni u karantenu sa zagradom, a ne na tadašnje društvo općenito do 1945.?

    Ovo pitam onako usput, iako mi također nije jasno zašto je @abakus kao razdjelnicu stavio godinu ’45. budući je i nakon te godine bilo onih koji su se prinosili kao žrtve ljevanice tako što su izgarali kao svijeće i u krugu svog doma, oko ognjišta, nastavljali da prenose oganj vjere na mlađe naraštaje.
    No, kad smo već kod tih vrijednosti po ‘skupinama’, mislim da su bile zastupljenije kod domobrana nego kod ustaša i partizana, pa prema tome … kulturu u NDH ne vežem isključivo uz ideološki nastrojene ustaše, partizane i naciste, nego je vidim u tolikima koji su prolazili nutarnju kalvariju i razdiranje srca zbog prisutnosti zla oko njih.
    Dalje, … deplasirano je porediti ratno i mirnodopsko vrijeme kao dva kulturno suprotstavljena vremena, po kojima bi ratno bilo kulturno zaostalije nego ono mirnodopsko. I veličina zla, ali i veličina dobra je u ratno vrijeme izraženija. Znamo to iz nedavno proživljenog domovinskog rata, koji je pokazao kako i u tim ratnim danima herojska ljubav nadvisuje djela mržnje i osvete, a koja su u mirnodopsko vrijeme, zbog okolnosti i uvjetovanosti, nerijetko daleko manja. Ta nije uzalud skovana ona: U zlu se poznaju junaci!
    Netko će na temelju ovoga reći da Domobrani ispadaju junaci, suprotno slici koju su komunisti stvarali o njima u godinama iza rata. Ja pak mislim da jesu bili junaci jer se nisu dragovoljno priključili niti jednoj ekstremnoj opciji. Oni su ti koji su u godinama nakon toga ‘odgojili’ istinske domoljube, spremne na žrtvu bez želje za osvetom. Oni su korijen iz kojeg je nikla samostalna Hrvatska.
    Oni su ‘svjetlo naših ognjišta’!
    “Naši stari ‘ognjištari’ ostavili su nam u zadatak da unatoč brojnim osporavanjima i mačevima boli, kojima smo danas izloženi u ovo turbulentno globalno nevrijeme, budemo oni koji će u Hramu postojano slaviti Boga i hrabro navještati Radosnu Vijest, bilo u zgodno bilo u nezgodno vrijeme, te budemo uzori tolikima koji u ovom odsudnom trenutku globalnog otpada od vjere i osporavanja Kristovog ponovnog dolaska još uvijek dvoje ‘isplati li se’ biti stjegonoša koji visoko drži podignut ‘Veliki Znak Križa’. ” (M. Bušić)

  • abakus says:

    @mistagog

    Nisam tu razdjelnicu (1945.) stavio ja, već ju je stavio neki prijatelj Josipa Pavičića s kojim je on u svom članku polemizirao (naslov članka: “Juridički čisti, moralno prljavi”). Na taj članak dao sam link jer se apsolutno slažem s time da koješta može zakonom biti odobreno, a da moralno ipak bude neprihvatljivo. @rahan se dohvatio jedne rečenice iz tog Pavičićevog teksta, a Darko je našao za potrebno reći kako on smatra da se inkrimirani izraz iz tog razgovora između Pavičića i njegova prijatelja odnosi upravo na “kulturu” NDH i ustaša. Što je po meni potpuna ludost i jasno sam rekao da ja ne mislim tako, ali evo, nekako imam dojam da su ostali neki repovi iza toga pa želim to razjasniti.

    link na članak:

    http://www.vecernji.hr/kolumne/juridicki-cisti-moralno-prljavi-kolumna-418705

  • abakus says:

    Čujovo

    Pa ne vidim baš da relativiziraš… :) Prvi put kad to vidim, dobit ćeš “jednu”. ;)

    Poznaješ me dulje od i jednog drugog komentatora ovdje trenutno nazočnog. Zato i znaš kakvi su mi stavovi. Ne, nisam omiljen ni na jednoj ni na drugoj strani, ali u “mome sistemu” nikome ne bi ni vlas s glave pala niti bi ikome bilo zabranjeno reći što misli. Upravo naprotiv.

  • rahan says:

    Sheol Jehanum
    ispeci pa reci :)

    evo što on meni piše kada sam spomenuo teoriju reinkarnacije

    ” Ili, još gore, tko ima pravo tvrditi da su ti ljudi sami krivi što nisu rođeni savršeni(?) i da je to rezultat nekog njihovog grijeha, zla koje su počinili u – nekom prošlom životu? A sve u funkciji omalovažavanja i ponižavanja drugih ljudi i nivoa njihove ljudskosti? Nitko nema to pravo!”

    odi na prošli tekst i vidi što tamo lupeta
    o moralnom sustavu do 45 ??????
    pa ustanike u srbu naziva zločincima…..
    čovjeku je rekao da je ZVJER samo zato što nemože razumjeti što mu ovaj priča jer je fanatik

    s tim idiotarijama se ne mogu složiti
    pa neka sam u krivu :)

  • Sheol Jehanum says:

    Rahane
    “…” Ili, još gore, tko ima pravo tvrditi da su ti ljudi sami krivi što nisu rođeni savršeni(?) i da je to rezultat nekog njihovog grijeha, zla koje su počinili u – nekom prošlom životu? A sve u funkciji omalovažavanja i ponižavanja drugih ljudi i nivoa njihove ljudskosti? Nitko nema to pravo!” -
    ????????????????
    Čega tu ima problematičnog? Ako me pamet imalo služi, te ako to nije izrečeno u nekoj cinično obrnutoj pili, Ja ću abakusu dati pusu za ovo! Jesi l’ ti siguran da si dobro razumio ovo što citiraš? Ili meni nešto promiče? (popih 3 piva u zadnja 2 sata).
    O ovom drugom se nimalo ne slažem sa abakusom. Niš’ čudno, rekoh već da se ja i on rijetko kad slažemo. :-) :-)
    Da su ljudi ponekad i zvijeri- to svi znamo. Uz dodatak- ako abakus kaže da je netko zvijer, to uopće ne znači da će upucati tu zvijer ili da će mirno gledati kako netko ubija tu zvijer. Jok! Pritom uopće nije bitno je li on u pravu kad kaže da je netko zvijer. Sjećam se svog prvog sudara s njim, nekoliko godina unazad: Nije me nazvao zvijerkom, ali mog’o sam i sam zaključiti da sam u njegovim očima tog trenutka počinio strašan zločin. Strašno sam se naljutio, smatrajući da me krivo razumio. A nije me krivo razumio, samo je ponudio malo bolji odgovor. I danas ga mrzim zbog toga! :-)
    Da ne duljim: Ne boj se onog koji te naziva zvjerkom, makar i utemeljeno. Boj se onoga koji će te upucati k’o zvjerku. abakus ne ubija…osim riječima, dakako. Nesumnivo ima onih koji bi te rado upucali ( i mene bi), a baš je abakus takvima trn u oku.
    Sve u svemu, ponavljam: Tko god da si, u “abakusovom sistemu” (meni osobno ne baš privlačnom) tom istom abakusu neće biti ništa bolje nego tebi… al’ on neće imati ništa protiv ako tebi bude bolje nego njemu samom!
    To je, dakako, moje skromno mišljenje. A ti kako god hoćeš… :-)

  • Sheol Jehanum says:

    Rahan
    evo, tek sad primijetih da se prvi citat odnosio, konkretno, na teoriju reinkarnacije. Ali i dalje mi promiče što je sporno u abakusovom mišljenju. Opet, ono “…A sve u funkciji omalovažavanja i ponižavanja drugih ljudi i nivoa njihove ljudskosti? Nitko nema to pravo!”…” svaku nerazumljivost čini tričarijom.

  • Sheol Jehanum says:

    abakuse,
    pa upravo zato se i javih. Hebiga, i meni je trebalo o-ho-ho vremena da skužim kako ti, kad kažeš, npr.:” bijelo je bijelo jer je bijelo”, kažeš upravo to što kažeš! Niš’ drugo. A na to me podsjetio tvoj post upućen Darku, sa onim “…za MENE znači ono što sam rekao da za mene znači. To i ništa drugo…”
    Mogo si to i meni reći još prije 3-4 godine, uštedio bi mi glavobolje. :-)

  • Darko says:

    @ abakus: u redu, dakle, svatko je rekao što izraz znači za njega, i to bi bilo to.

  • rahan says:

    shoel
    ono o omalovažavanju je on dodao, izmislio, lagao……..kapiš :)
    no poanta je na zadnjem
    “Nitko nema to pravo!”
    viš kak se zubići oštre :)
    a tek da ima vlast, di bi mu bio kraj :)

    dakle
    prvo laže da netko nekoga želi omalovažavati da bi napao i rekao da nitko nema pravo govoriti o reinkarnaciji

    ovo sam ja pisao prije negoli je on lagao da sam nekoga omalovažavao
    “tu dolazimo do točke gdje se ja okrećem od teorije jednog života prema teoriji reinkarnacije
    jer kako objasniti da se netko rodi potpuno zdrav
    a netko, gluho-slijep, mentalno obolio
    netko umre na porođaju, netko dan-dva kasnije
    itd itd”

    http://blog.vecernji.hr/darko-milosic/2012/04/03/nasi-uskrsni-obicaji/comment-page-5/#comments

    link na kojem možeš pogledati detalje
    jer je drobio još gomilu idiotarija
    i pripisivao da sam rekao nešto što nisam
    kada sam ga tražio da dokaže optužbe i citira gdje ja pišem to za što me optužuje
    šutio je ko pičkica :)

    patologija
    u službi fanatizma :)

  • rahan says:

    shoel
    isto radi i barti
    ja kažem kako je Isus divan, kako je put prema Bogu, kako ga treba slijediti
    a on kaže da ga vrijeđa moje mišljenje o Isusu
    dok on za sve ostale religije, učenja……….kaže da su sotonska
    pa sad ti vidi ko je tu lud :)

    očito ja jer poštujem Isusa :)

  • abakus says:

    Čujovo

    Posramio si me, Čujovo… :) Nisam znao da imaš tako dobro mišljenje o meni, i to nakon svih naših prepirki od kojih su neke bile i prilično žestoke. Hvala ti na ovim riječima.

    @rahanove postove trenutno preskačem, znam da koješta govori, muti i izmišlja (kao i inače, uostalom, kad nekoga uzme “na zub” :) ) i jednostavno samoga sebe štedim tih njegovih pisanija. Ali ako bude potrebe da nešto objasnim, tu sam i slobodno me upitaj za objašnjenje.

    Laku noć ti želim. Kao i tvojoj Medo.

  • abakus says:

    Darko

    Kad kažem da mislim to i to, onda mislim upravo tako. I ne želim da itko u tome traži neke skrivene “agende”. Vjeruj mi, da mislim drugačije ne bih se uopće ustručavao to i reći. Mislio sam da je barem to, nakon svih rasprava koje sam ovdje već imao, sasvim jasno. :)

  • Sheol Jehanum says:

    abakuse
    pa ja najviše volim dobre svađe! Čini mi se da sam to već rekao. Kakav je to dan ako se nisi lijepo, srdačno i sočno posvađao? Izgubljen. Dobro, znam, ima svađa i “svađa”. Svađe su najbolji način razmjene mišljenja.
    Hvala na pitanju, Medo super. Pušta mi da budem gazda u kući…dok je po njenom. :-)
    Pozdrav. LN

  • Joj izgubio sam svaku olju za komenturanjem. Eto @sheolčića sa svojih tisuću komentara u kojima ništa ne kaže. Svojevremeno sam ga radi toga nazvao pederčinom, pa sam se ispričao, ali jok, on mi nije oprostio.
    Crni @rahane, kakav ustanak u Srbu. Kaćunko je o tome ‘ustanku’ pisao i dao imana djece koja su izvučena iz vlaka zajedno sa ostalih dvjesto putnika civila. Hej civila. Ali Bože, ja zaboravih da je to tebi svejedno. Sve su pobili a svećenika ispekli na ražnju.
    Slaviti pokolj u Srbu kao ustanak značilo bi kao i npr slaviti ustaška klanja po srpskim selima. Užas.

  • diogenes says:

    @Darko

    Mogu li se umiješati?
    Mogu. Hvala.

    Molim sve komentatore da komentare o ustašama, partizanima, pokoljima, prvom, drugom, trećem i svim ostalim ratovima ostave za neke druge blogove.

    A ako im se poneki komentator ne sviđa bolje je da ga zaobiđu nego pokušaju mijenjati.
    Jer je ovaj dragi i ugodni blog počeo pomalo, koju riječ da upotrijebim…, zaudarati.
    Nemojte tako, neki drugi blogovi su za to određeni.
    Ovaj je određen da miriše.

    Pozdrav svima

  • abakus says:

    Ova sinoćnja “rasprava” potaknula me je da razmislim o nekim pitanjima. Prije svega o pitanju podmetanja drugome onoga što on nije rekao, a potom i o pitanju kukavičluka.

    Na prošloj temi, nakon više komentara u kojima sam raznim komentatorima kroz više različitih prilika rekao da nešto može biti možda pravno čisto, a da ipak bude moralno prljavo (a to je tema koja se često nameće, jer upravo kod npr. pobačaja neki ljudi to što je on zakonom dozvoljen pokušavaju protumačiti kao pokazatelj da u njemu nema ničega problematičnog), dao sam link na članak Josipa Pavičića u kojem on upravo o tome progovara. Članak ima naslov “Juridički čisti, moralno prljavi” – dakle njegova je tema ovo pitanje o kojem i sam govorim. Svi komentatori ispod tog članka bavili su se upravo tom temom na koju on ukazuje: činjenicom da nešto može biti i zakonom dozvoljeno ili barem nezabranjeno, a da ljudi to ipak prepoznaju kao neispravno i moralno prljavo.

    No umjesto da se i mi ovdje eventualno pozabavimo tom temom, jedna komentator koji i inače samo radi nered i podmeće drugima i to najčešće potpuno neke njegove proizvoljne i izmišljenje zaključke u cijelom je tom tekstu vidio samo jedan djelić rečenice prijatelja s kojim Josip Pavičić, autor članka, polemizira u tom svom članku. Taj djelić rečenice nigdje ne spominje ni NDH ni ustaše, već je dio jednog pasosa u kojem autor obrazlaže da nije moralno da ugledni javni ljudi odlaze na pogreb mafijašima, a njegov prijatelj tugobno pita o kome on to zapravo moralu govori. Evo tog dijela teksta:

    “Ljudi iz društvenog podzemlja mogu biti juridički čisti, no to ne znači da automatski prestaju biti moralno prljavi. A što se duše tiče, nju ostavi dušobrižnicima i ne zaboravi da pogreb jest vjerski obred, ali i društveni događaj. Moral, kažeš, rezignirano će mi prijatelj. Koji moral, kakav moral? Misliš li na Kantovo zvjezdano nebo nad nama i moralni zakon u nama ili na etički kodeks trgovaca nogometnim robljem i rezultatima utakmica? Na ono što smo kao sustav vrijednosti imali do 1945., a što danas malo tko i pokušava oživiti? Na nametnuti sustav “jugoslavenskog socijalističkog samoupravljanja”, od čega ostade ono što je u tom sustavu bilo najgore, a to je prijetvornost i “glajhšaltovano”, jednoobrazno, uprosječeno partijsko mišljenje? Na što da se oslonimo? Na moral prodaje diploma, namještenih natječaja, varanja na ispitima i bušenja vreća s državnim blagom?”

    Pročitao sam taj članak i ni u jednom trenutku nije mi palo na pamet da se ova rečenica “Na ono što smo kao sustav vrijednosti imali do 1945., a što danas malo tko i pokušava oživiti.” odnosi na sustav vrijednosti NDH i ustaša. Pročitali su taj članak i brojni drugi ljudi, mnogi su ga i komentirali i ama baš nitko nije zaključio da se ta rečenica odnosi na sustav vrijednosti NDH i ustaša. Jedini koji je to iz nekih svojih pobuda zaključio bio je onaj problematični komentator, dežurna svađalica, osoba banirana na čitavom nizu blogova, osoba koja zato komentira pod jedno desetak nickova i koji na svako suprotstavljeno mišljenje reagira upornim i grubim vrijeđanjem, lažima i podmetanjem i prenosi te svoje napade i na bilo koji drugi blog ili temu – njemu je potpuno svejdeno o kojoj se temi radi, bitno je da on laže i grubo vrijeđa one koji su mu se zamjerili jer nisu prihvatili njegovo mišljenje kao jedino ispravno. Dakle, jedino taj komentator u onoj rečenici “uoči” nešto što je po njemu problematično. Što i nije čudo, jer o svađalici je riječ koja samo traži izluku za nju.

    Ono što već jest problematično, Darkovo je ubacivanje s istim tumačenjem. Stavimo na stranu sada činjenicu da sma mu odmah jasno rekao da ja tu rečenicu ne tumačim tako, što bi u normalnom razgovoru između dvoje normalnih sugovornika trebalo biti dovoljno. Ono što me zanima i što mi je u cijeloj priči neshvatljivo činjenica je da je jedan profesor hrvatskog jezika izraz “sustav vrijednosti do 1945.” sveo na onih par godina jedne marionetske države koju je podupirao manji dio naroda i na ljude koji su ubijali druge ljude. Što je, kad to čovjek malo bolje sagleda, strašno.

    Kao rukom prebrisana nestala je cijela povijest ovoga naroda do te marionetske države, pa čak i “sustav vrijednosti” onih koji je nisu podržavali, a takvih je bila većina u Hrvatskoj. Gdje su nestali Marulić, Gundulić, Šenoa, Hektorović, Habdelić, Belostenec i brojni drugi hrvatski pisci, slikari, glazbenici, gdje je nestao sustav vrijednosti “malog čovjeka” koji je došao davno na ove prostore sa svojom jednostavnom i za prirodu vezanom slavenskom mitologijom zbog koje i jest tako lako prihvatio kršćanstvo, gdje je nestala povijest ovoga naroda, Zrinski, Frankopani, gdje je nestao jedan Strossmayer, gdje je nestao Radić, gdje je nestao Milan Šuflaj, hrvatski znanstvenik svjetskog glasa i protivnik jugoslavenske ideje kojeg su u Zagrebu tzv. mladojugoslaveni zatukli metalnim šipkama, što je odjeknulo kao skandal u cijelom svijetu i brojni drugi znameniti ljudi – gdje je nestao trudbenički život običnih, malih, poštenih ljudi? Sve, sve je to Darko jednim potezom prebrisao, kao da nikad svega toga nije bilo, i sveo cijelu povijest ovoga naroda i njegov sustav vrijednosti na par godina one marionetske države i na ubijenja koja su u njoj provođena! A to je zaista strašno. Jer ako to jedan profesor hrvatskog jezika može tako lako napraviti, onda zaista nema nikakve nade za ovaj narod i zemlju i mogu reći da je onaj “sustav vrijednosti” koji nam se nametnuo od 1945. pa nadalje zaista dobro obavio svoj posao. Sramota!

    Pogotovo je pak problematično to što je u ovom novom “sustavu vrijednosti” čas posla ljudima nešto “napakovati” i što riječ u njemu za NEKE ljude više nema nikakvu težinu. Dakle, jedan provokator i dokazana svađalica nabaci nešto, jedan profesor hrvatskog jezika to potvrdi (zašto, zapravo, Darko?), i gotovo: to je to. Izjava prozvane strane da to nije tako i da navedenu rečenicu sasvim drugačije tumači, nevažna je. Žig je udaren i on ostaje, koliko god bio sulud. A to je opet strašno. Jer tako se nekad, u bivšem režimu, ljude žigosalo i uništavalo zauvijek, unatoč svim njihovim protestima i objašnjenjima. Da taj duh onih ružnih vremena postoji i danas u nekome tko je njihov vjerni zagovaratelj (onom provokatoru i svađalici), ne čudi me. Ali da je prisutan i u jednom profesoru hrvatskog jezika, to već jest nešto nad čime bi se trebalo zamisliti. I evo upravo razmišljam o tome.

    Zar nismo rekli da na ovom blogu nećemo o temama koje su na svim drugim blogovima one na koje se više manje svaka tema svede? A onda sam autor bloga nasjedne na onog provokatora, izbriše cijelu povijest i kulturu hrvatskog naroda i ljudi s ovih prostora i da krila upravo “raspravi” na koju ona dokazana svađalica cijelo vrijeme pokušava skenuti svaku temu a na koju je on sam, autor bloga, pozivao da je izbjegavamo. Čudno. I tužno.

  • rahan says:

    abakus
    prvovjeri moje zadnje komentare
    ustvari sve moje komentare na ovu temu
    ima samo jedna rečenica koja je napisana zbog slike tvog karaktera, koju možeš povezati sa onim člankom
    sve ostalo nema veze s njim
    a ti i dalje uporno o tome
    prenio si to i na ovu temu

    čak i nakon što je diogenes zamolio da to više ne radimo
    složoću se s njim, uz pojedine izuzetke kao na temu o nacizmu…….

    također
    ti si taj koji daje linkove na šikića koji je to što je
    i na ovog zadnjeg koji je još otvorenije to što je
    a pokušavaš meni uvaliti kukavičje jaje
    ja sam samo reagirao na taj članak, poznavajući autora njegove stavove i namjere
    smijem li izraziti svoje mišljenje o njemu i o tom članku ?
    čiji link, ponavljam, si ti dao
    ……
    …..
    nastavljaš me optuživati za nešto što ja nisam pisao
    i uistinu je smiješno onda gledati tvoje moraliziranje

    još tamo davno si me optuživao za nešto i kada sam te tražio da me citiraš, gje ja pišem to za što me optužuješ, nisi mi citirao

    to što pišeš dugačke postove, to što se “ljepše” izražavaš od mene
    nekom normalnom čovjeku ne vrijedi apsolutno ništa
    jer to što pišeš su zlonamjerne laži, insinuacije i izokretanje onoga što je netko rekao
    nisam jedini koji ti je to rekao

    znamo da se ti nećeš promijeniti
    jer to bi srušilo cijeli tvoj život
    ja sam svoju volju za drugim i drugačijim već iskazao prelaskom na vegetarijanstvo, istočno učenje….
    pri tome
    poštujem Isusa,
    potičem ljude da ga slijede,
    kažem da je put prema Bogu

    kako vi kršćani meni vraćate ?
    o tvojoj reakciji na spominjanje reinkarnacije smo već pričali
    misti i barti pričaju to što pričaju…..

    rezime
    poštujem vaše
    poštujete li vi na isti način moje ?

    ne trebate poštivati moje
    to je vaša stvar
    no pokušajte bar ne napadati
    jer uistinu
    ja sam mislio da se na ovom blogu može pričati o religijama, duhovnosti, ali bez namjere za pokrštavanjem
    već sa namjerom upoznavanja drugih i drugačijih
    no
    prevario sam se
    to je moja pogreška koju priznajem

  • diogenes says:

    @abi

    Nisam čitao polemiku na koju se odnosi tvoj posljednji post. I bez toga čitanja ću staviti ruku u vatru da nisi u pravu što se tiče Darka. Pritom ne mislim biti Darkov odvjetnik niti bilo što slično, već govorim na temelju iskustva s njim i svojim mišljenjem koje sam stekao kroz komunikaciju na blogu.
    Zato mi se čini da je cijela priča i “vatra” u njoj samo posljedica krivih procjena, krivih čitanja i općenito, krive atmosfere koja se počela pojavljivati na ovom blogu.

    Mislim da svatko tko želi dobro sebi i blogu, treba napustiti beskrajne rasprave “tko je u pravu” i slično, jer, htjeli ne htjeli stvar završi nekako ovako.
    Rečemo što mislimo, možda damo još jedno pojašnjenje i to je to. Tko je shvatio shvaća iz prve, tko nije, neće ni iz stote.
    Kako je rekla jedna: kada počinje objašnjavanje prestaje razumijevanje.
    A ako nam se netko ne sviđa, ne ulazimo s njim u polemike.

    pozz

  • abakus says:

    @diogenes

    Možda je sve to “samo posljedica krivih procjena, krivih čitanja i općenito, krive atmosfere koja se počela pojavljivati na ovom blogu”, no zato postoji razgovor da se eventualni nesporazumi raščiste. Ukoliko je riječ o nesporazumima.

    Kad ja kao komentator kažem ovdje da za mene jedna rečenica znači to i to, onda očekujem da to ljudi do kojih držim prihvate upravo kao takvo. Ako mi netko pokušava nametnuti neko drugačije tumačenje kao moje i proziva me na račun tog “mišljenja” koje mi je sam pripisao, onda se moram zapitati kakvog to smisla ima. Jer ovako se svakome tko komentira može pripisati bilo što. Nečiji ti se stavovi ne sviđaju, pa mu izvučeš neku rečenicu iz jednog teksta na koji je dao link, protumačiš po svome i etiketiraš nakon toga zauvijek.

    No mene sad ne zanima ova priča koja je za mene završena. Zanima me to kako je moguće izbrisati cijelu povijest jednog naroda kao i onih koji su živjeli na ovim prostorima i svesti je na par godina i jedan ipak manji dio ljudi. I zanima me odgovor na pitanje: Zašto? A ti mi na to ipak ne možeš odgovoriti, jer nisi ti napravio to brisanje.

  • @ abakus: “Jer ovako se svakome tko komentira može pripisati bilo što. Nečiji ti se stavovi ne sviđaju, pa mu izvučeš neku rečenicu iz jednog teksta na koji je dao link, protumačiš po svome i etiketiraš nakon toga zauvijek.”

    Pa da, to se može odnositi i na tebe i mene. :))

    Mislim da se radi o nesporazumu, tj. meni je to očito. Kao što sam već više puta istaknuo, nije mi do rasprava o događajima o kojima je riječ. Praktički ih nikad ne spominjem; više puta sam poticao sve koji ovdje komentiraju da se tim temama bave na drugim blogovima, koji ih izravno otvaraju, a ne ovdje. Nije mi bila namjera – trebam li to isticati – nikoga uvrijediti niti izazivati pomutnju i žao mi je ako se takvo što dogodilo.

    Na kraju, ne mislim, naravno, da prije 1945. pa unatrag do stoljeća sedmog nije bilo kulture u Hrvata. Bilo bi to potpuno apsurdno, da ne kažem suludo.

    Iskreno se svakome ispričavam još jednom zbog moguće nesmotrenih izjava.

  • rahan says:

    darko
    “Pa da, to se može odnositi i na tebe i mene. :))”
    da može
    upravo to abakus radi cijelo vrijeme
    laže da je netko nešto rekao i tada pljuje po njemu i optužuje

    kada ga tražim dokaz i citat za njegove zlonamjerne optužbe
    nema citata ????????????????????????

    sad još izigrava i žrtvu
    a mene je prije toga optužio za idiotarije, kao i druge
    (vidjeti na prošloj temi)
    ….
    optužuje bez navođenja citata
    to je krajnje nemoralno i neprihvatljivo

    no ipak je katolik, hrvat….. :)

  • abakus says:

    OK, Darko. Meni ne treba 50 puta reći da je riječ o nesporazumu. Ako tako kažeš, prihvaćam to. I to bez ikakvih skrivenih pitanja i sumnji.

    Da, na svakoga se to može primijeniti. Zato je takvo imputiranje drugome “što je pisac htio reći” besmisleno i nefer. I ono ukida svaku mogućnost za raspravu.

    Što se mene tiče, smatram ovo pitanje zaključenim.

  • Sheol Jehanum says:

    Bartiću,
    I to je tvoj post? Tvoj “doprinos” ovom blogu? Božemespasiizakloni! Kad stignem, javit ću ti se na “primjerenijem” mjestu, tamo kod donića. Trebo si i ti biti malo pažljiviji, što će sad ljudi misliti o meni kad me vide s tobom?
    Jel’ ti išta znaš učiniti kako je Bog rekao?

  • Pošto me @rahan spominje već peti put u vezi reinkarnacije i u vezi Isusa, a nisam reagirao, jer sam to objasnio prije, evo opet radi čitatelja. Nije istina da je rođenje bolesne djece dokaz reinkarnacije. To se ne može utvrditi znanstveno. Znanstveno je utvrđeno (genetski) ono što piše u Bibliji u Knjizi Izlaska (2 Božja zapovjed i na još puno mjesta) da se bolesti u većini prenose sa roditelja na djecu. Još čekam znanstvenike da utvrde da se to prenosi do 4 koljena (dok se pokaže) Istočni grijeh se prenosi od početka itd.
    Objasnio sam da ja osobno ne cijenim Isusa kakvim ga @rahan vidi. I ne znam šta se @rahan vrijeđa. Nek se Isus vrijeđa, ako hoće. Isus je Isus Raspeti i Uskrsnuli. On je prvorođenac mrtvih. I svaka usporedba Njega sa bilo kojim čovjekom je po mojoj vjeri bespredmetna. I nisam ja rekao da su druge vjere sotonske. Nijedna vjera nije sotonska osim sotonizma. Ali da ima kod egzorcizma pojava da se đavli koji izlaze iz čovjeka i koji po tom čovjeku viču svoja imena tipa -reiki, joga itd to je nedvojbeno i tome sam svjedočio kod egzorcizma koji je radio James Manjackal, rođeni Indijac.
    To nije razlog da ja neku vjeru proglasim sotonskom niti to smijem. Ja pokušavam doći do izvora vjera i mislim da uspjevam. I o tome pišem. Ako me se krivo razumije, šta mogu. Bog će na kraju reći koje su vjere njegove, koje su sotonske, koji su ljudi njegovi, a koji sotonski. I bit će u paklu onih koji su pripadali formalno ispravnoj vjeri, kao što će biti u raju i onih koji su formalno pripadali ne Božjoj vjeri. Ako ja tvrdim da je Nauk Katoličke crkve jedini ispravan nisam time rekao ništa vrijednosno o katolicima niti o drugim vjerama i vjernicima, taj Sud će izreći Bog. Molim da se ovo uvaži, ta nije valjda toliko intelektualno zahtjevno.

O autoru

Rođen sam 1967.
Budući da mi je matematika bila slaba strana, studirao sam kroatistiku na Filozofskom fakultetu. Inače bih svakako studirao fiziku na PMF-u. Osim što jezik smatram kućom bitka, a fiziku jedinom pravom znanošću, zanimaju me i ljudska bića kao takva: tijela, duše i duhovi. Draže mi je ”i-i”, nego ”ili-ili”; zabavniji su mi paradoksi od dihotomija; dijalog pretpostavljam monologu. Njegujem početnički um i rado promatram svijet kroz različite referentne okvire. Svijet oko sebe doživljavam, u konačnici, kao nevjerojatno zanimljivo mjesto. A nemam ni alternative.

Darko Milošić
darko.milosichr@gmail.com

Arhive

Sa starog bloga!

Ovdje možete pronaći moje do sada objavljene postove na prethodnom blogu!